تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هرگاه سخن گويد ياد (خدا) مى كند و منافق هرگاه سخن گويد بيهوده گويى مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812734237




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سبك ويژه احمدي نژاد در سياست خارجي


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: سبك ويژه احمدي نژاد در سياست خارجي
صادق زيبا كلام : محمود احمدي نژاد رئيس جمهوري ايران يكشنبه گذشته از راه اندازي دفتر حافظ منافع آمريكا در تهران استقبال كرد. نكته حائز اهميت بيش از آن استقبال اين است كه ايشان با مطالبي كه عنوان مي كنند موضع گيري هايي كه دارند و صراحت لهجه اي كه به كار مي گيرند سعي در القاي آن دارند كه سكان دار و تصميم گير اصلي در تمامي امور به خصوص در حوزه سياست خارجي و ديپلماسي هستند.اين رويكرد اگر نگوييم از ابتداي انقلاب بي سابقه بوده لااقل كم سابقه است چرا كه علي اكبر هاشمي رفسنجاني مرد ذي نفوذ نظام جمهوري اسلامي ايران هم هيچگاه در دوران رياست جمهوري خود اين چنين صراحت لهجه در حوزه سياست خارجي و به خصوص در مورد برقراري رابطه با آمريكا به كار نبرده بود، اين موضوع در مورد سيدمحمد خاتمي در هشت سال دوران رياست جمهوري اش هم به طريق اولي صدق مي كند.

اگر آقاي خاتمي با اين لحن آقاي احمدي نژاد در خصوص برداشتن گام براي برقراري رابطه با آمريكا يا استقبال از راه اندازي دفتر حافظ منافع آمريكا در تهران سخني به ميان مي آورد بي ترديد نمايندگان مجلس بلافاصله ايشان را مورد انتقاد قرار مي دادند كه چرا در اين مسائل به تنهايي و بدون مشورت با ديگر بازوهاي نظام به موضع گيري پرداختيد. همچنين درباره اين نقل آقاي احمدي نژاد كه فرمانده نظامي آمريكايي در عراق درخواست كرده بود كه با من عكس يادگاري بگيرد و من اين درخواست را پذيرفتم بدون آنكه بخواهيم در مورد چنين اظهارنظرهايي اكنون به داوري بنشينيم، بايد گفت كه هيچ ترديدي وجود ندارد كه اگر اين نقل از زبان خاتمي مطرح مي شد بخشي از رسانه هاي كشور موجي را براي حمله عليه خاتمي راه مي انداختند كه چرا با دشمن عكس يادگاري گرفته ايد و آيا از سران نظام اجازه چنين كاري را كسب كرده بوديد يا خير. فارغ از آنكه راه اندازي دفتر حافظ منافع آمريكا در تهران گامي مثبت است يا منفي؛ از اظهارات آقاي احمدي نژاد برمي آيد كه ايشان بدون آنكه مجلس، شوراي عالي امنيت ملي و بزرگان نظام را در جريان قرار دهند و با آنها به مشورت بپردازد درباره آن به موضع گيري مي پردازد و نظرات شخصي خود را صائب بر ديگر نظرات مي داند. در هر حال نبايد اين نكته را از نظر دور كرد كه اتخاذ چنين رويكردي تا حدود زيادي با ساير سياست ها و سبك حكومتداري آقاي احمدي نژاد همخواني دارد. به طور مثال ايشان وزير اقتصاد و دارايي را بركنار و به جاي آن سرپرستي را معرفي مي كند. براساس قانون سه ماه مهلت وجود دارد كه وزير مربوطه معرفي شود اما با وجود آنكه مهلت سه ماهه ايشان پايان پذيرفته بدون توجه به اعتراض ها همچنان اداره وزارت اقتصاد و دارايي را برعهده سرپرست آن قرار داده است يا سخنگوي وزارت امور خارجه در سفر است و به يك باره متوجه مي شود كه در غيابش بركنارش كرده اند يا مهندس رحمتي صبح كه به محل كار خود مي رود متوجه مي شود كه ديگر وزير نيست. بنابراين با توجه به مثال هاي ذكرشده بايد پذيرفت كه اينگونه مملكت داري يك سبك ويژه اي است كه تنها مي تواند از سوي محمود احمدي نژاد بروز پيدا كند. اينكه رئيس جمهوري اعلام كند كه مشاور مقام معظم رهبري در امور بين الملل تصميم گيرنده در پرونده هسته اي نيست و من تصميم گير اصلي هستم في الواقع در نوع خودش بي نظير است. حتي اگر در دوره هاشمي رفسنجاني برخلاف مواضع رئيس جمهوري اظهارنظري مي شد هيچ گاه ايشان به اين صراحت اعلام نمي كرد كه فلاني كاره اي نيست و من تصميم گير اصلي هستم. جدا از موارد ذكرشده دور از ذهن نيست كه بخش زيادي از موضع گيري هاي آقاي احمدي نژاد براي جلب توجه افكار عمومي و بخش عمده اي از آن براي توجه دادن رسانه ها است وگرنه دكتر ولايتي نكته خاصي را در مورد بسته 1+5 مطرح نكرد، تنها بر اين موضوع پافشاري كرد كه نبايد براي بررسي آن عجله كرد كه اين را كم و بيش وزير امور خارجه دولت آقاي احمدي نژاد هم مطرح كرده بود. نمي خواهم درباره اين نوع سبك و روش ويژه آقاي احمدي نژاد در مملكت داري قضاوت كنم كه آيا درست است يا خير اما بايد گفت كه بي ترديد اين سبك و شيوه كاملاً جديد و ويژه است و تنها مي توان در دولت نهم سراغ آن را گرفت.
 يکشنبه 30 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن