تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه بهره‏اى از دانش ندارد معنا ندارد كه ديگران او را سعادتمند بدانند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805571993




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جهان - بحران اعراب ـ‌ اسرائيل در مسيري جديد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: جهان - بحران اعراب ـ‌ اسرائيل در مسيري جديد
جهان - بحران اعراب ـ‌ اسرائيل در مسيري جديد

لبناني‌ها بهانه‌هاي چنداني براي دور هم جمع شدن و شركت در جشن‌هاي ملي ندارند. بيش از يك‌سال است كه شكاف ميان احزاب مختلف لبناني، اتحاد و شادي ملي را به رويايي زيبا و دست نيافتني در ذهن شهروندان اين كشور تبديل كرده است. چهارشنبه هفته گذشته بود كه بازگشت پنج مبارز لبناني به وطن از اسرائيل، شهروندان اين كشور را در شادي زايدالوصفي فرو برد. لبناني‌ها دور هم جمع شدند تا اين پيروزي را جشن بگيرند. لبنان براي چند ساعت در جامه كشوري فرو رفت كه اتحاد از كوچه و خيابان‌هاي آن مي‌باريد. دولت لبنان روز آزادي پنج اسير لبناني را تعطيل رسمي اعلام كرد. سياستمداران لبناني كه تا چندي پيش دامنه اختلافات‌شان مانع از رودررو شدن آنها با هم مي‌شد در جشني ملي دوشادوش يكديگر ايستادند و پيروزي لبنان را جشن گرفتند. لبناني‌ها در فرودگاه بيروت با شاخه‌هاي گل سرخ در دست، به استقبال پنج لبناني رفتند كه سال‌هاي گذشته را در زندان‌هاي اسرائيل گذرانده بودند.

در اسرائيل اما فضاي حاكم بر تل‌آويو بسيار متفاوت‌تر از بيروت بود. همين حقيقت كه دولت اسرائيل وادار به معامله با حزب‌الله براي بازپس گرفتن اجساد دو سرباز اسرائيلي شد كافي بود تا فضاي سنگيني را بر مراسم تشييع جنازه سربازان اسرائيلي حاكم كند. ماه جولاي سال 2006 ميلادي بود كه دو سرباز اسرائيلي به اسارت حزب‌الله لبنان درآمده و جنگ 33روزه براي آزادي آنها هم با شكست روبه‌رو شد. بازگشت سربازان اسرائيلي در حالي كه تابوت‌هاي آنها بر دوش سربازان ارتش تشييع شد تصوير چندان خوشايندي براي اسرائيلي‌هايي نبود كه مخالف معاوضه پنج اسير و صدها جسد مبارزان لبناني در ازاي دو جسد از سربازان اسرائيلي بودند. بسياري از اسرائيلي‌ها بر اين باورند كه بهاي اجساد دو سرباز اسرائيلي، بازگشت پنج مبارز لبناني و 185 جسد نبود.
در بيروت اما نام يك نفر بيش از نام پنج اسير لبناني به گوش مي‌رسيد: سيدحسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان. مردي كه به باور تمامي مخالفان و طرفداران برنده واقعي اين جشن بود؛ طراح و مجري معامله سياسي با اسرائيل. سيدحسن نصرالله در سخنراني خود در ميان هزاران طرفدار پر‌شور به صراحت اعلام كرد كه شادي لبناني‌ها در اينچنين روزي، هم به تصميم او براي دستگيري دو سرباز اسرائيلي مشروعيت بخشيد و هم به استراتژي مبارزه مسلحانه حزب‌الله. در طول 60 سال گذشته، اعراب براي مقابله با اسرائيل دو گزينه بيشتر پيش روي نداشتند: جنگ يا صلح. سيدحسن نصرالله اما در سخنراني تاريخي خود راهكار جديدي پيش روي اعراب گذاشت: تنها راه كشورهاي منطقه مقاومت در برابر اسرائيل است. سيدحسن نصرالله كه از مدت‌ها پيش به دليل تدابير امنيتي از حضور فيزيكي در ميان هموطنانش سر باز مي‌زد در جشن ورود اسراي لبناني به وطن شركت كرده و مستقيما با هوادارانش صحبت كرد. در لبنان هم هستند طيفي از مخالفان حزب‌الله كه بر نابرابري اين پيروزي با خساراتي كه لبنان در جنگ 33 روزه متحمل شد، تاكيد مي‌كنند. برخي رسانه‌هاي مخالف حزب‌الله پس از اعلام تعطيل رسمي و برپايي جشن به مناسبت آزادي پنج اسير لبناني ادعا كردند كه اين معامله زماني پيروزمندانه خوانده مي‌شود كه خسارت مالي وارد شده بر لبنان در طول جنگ 33 روزه پرداخت شود و 1200 لبناني كه در اين جنگ جان خود را از دست دادند هم زنده شوند. لبنان 18 ماه گذشته را در بحران سياسي و بن‌بست گذراند اما در نهايت باز هم اين حزب‌الله بود كه برگ برنده را در دست گرفت. آرامش نسبي به لبنان بازگشته است و سيدحسن نصرالله هم به صراحت اعلام كرد كه هيچ نيروي داخلي حق دست‌درازي به شاخه نظامي حزب‌الله را ندارد. حزب‌الله از حق وتو در كابينه برخوردار است و مردي رياست‌جمهوري را بر عهده دارد كه از همان ابتدا به صراحت اعلام كرد كه شاخه نظامي حزب‌الله بخشي از استراتژي دفاعي لبنان در برابر بيگانگان است. پيش‌بيني اين حقيقت كه لبنان تا چه زماني مي‌تواند در برابر قطعنامه سازمان ملل مبني بر انهدام شاخه نظامي حزب‌الله مقاومت كند كار چندان ساده‌اي نيست. اسرائيل در جنگ 33 روزه با لبنان مقر حزب‌الله در مركز و جنوب اين كشور را هدف قرار داد اما در شرايطي كه بيروت و تل آويو در آستانه جنگي ديگر قرار بگيرند، ارتش اسرائيل براي جبران اشتباهات گذشته دست به هر كاري خواهد زد. حزب‌الله لبنان اخيرا تمايل بسياري براي مذاكره با اسرائيل در خصوص موارد مورد اختلاف نشان داده است، البته اين مذاكرات هم بايد به صورت غيرمستقيم و با حضور يك ميانجي انجام شود. البته به نظر مي‌رسد كه اسرائيل اين‌بار محتاطانه‌تر در مسير مذاكره با گروهي قدم بر مي‌دارد كه هر بار بر عبارت «آزاد‌سازي بيت‌المقدس» تاكيد كرده است. تحولات خاورميانه اين روزها در مسير جديدي گام برمي‌دارد؛ در مسيري كه هر مناقشه كوچكي ميان اعراب و اسرائيل مي‌تواند آغازگر جنگي طولاني باشد.
 شنبه 29 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 183]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن