تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس چيزى از حقّ برادر مسلمان خود را نگه دارد [و به او ندهد]، خداوند، بركت روزى ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804117650




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با افزايش ارزش يورو قيمت تندر90 تا50 درصد بالا رفت


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: با افزايش ارزش يورو قيمت تندر90 تا50 درصد بالا رفت
گروه اقتصادي؛ تبديل پايه معاملات ارزي ايران از دلار به يورو نه فقط ارزش واردات به ايران را بالا برد بلكه به بخش هاي صنعتي كشور خسارت بالايي را وارد كرده، به طوري كه دولت را مجبور كرده است براي جبران زيان واحدهاي توليدي مصوبه يي را بگذراند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، دولت براي پوشش ضرر و زيان ناشي از تغيير نرخ يورو براي واحدهاي توليدي و صنعتي كه تاكنون تسهيلات ارزي دريافت كرده اند، تخفيف قابل توجهي در نظر گرفت.

بر اساس مصوبه كميسيون اقتصاد، وزارت صنايع و معادن موظف شد با بررسي پوشش ضرر و زيان ناشي از تغيير نرخ يورو براي اشخاصي كه تاكنون تسهيلات ارزي دريافت كرده اند، پس از تصويب وزير صنايع و حداكثر به ميزان سود تسهيلات، تخفيف براي دريافت كنندگان ارائه كند به نحوي كه بانك حداقل تسهيلات پرداختي را دريافت كند.

همچنين وزارت صنايع و معادن مجاز است نسبت به تقسيط مجدد بدهي ارزي معوقه ناشي از تغيير نرخ يورو حداكثر تا 5 سال و بخشش جرائم تاخير اقساط معوقه اقدام و نتيجه را براي ابلاغ نهايي به كميسيون اقتصاد ارائه كند.

با اجراي اين مصوبه، مشكلات واحدهاي توليدي بخش خصوصي كه در سال هاي قبل، از حساب ذخيره ارزي وام يورويي دريافت كرده اند و اكنون با افزايش ارزش يورو در بازپرداخت آن دچار مشكل شده اند، به طور كامل رفع خواهد شد.

اما يكي از زيانبارترين آثار تبديل پايه معاملات ارزي از دلار به يورو را بايد در بخش صنعت خودروسازي كشور به ويژه خودرو «تندر 90» ديد.

«تندر 90» يا همان «ال - 90»، خودرويي با پلت فرم مشترك است كه در سال 1381 ميان سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران با رنو فرانسه منعقد شد.

اين خودرو كه مي خواست مبتني بر مدل «لوگان» در دو كارخانه خودروسازي بزرگ ايران خودرو و پارس خودرو توليد شود از همان بدو انعقاد قرارداد به عنوان يك خودروي ارزان قيمت كه جايگزين پيكان مي شود از سوي مسوولان در جامعه مطرح شد. در سال 1381 و در زمان انعقاد قرارداد قيمت ال - 90 با حداقل امكانات و بر مبناي يورو 1150 تومان حدود 5/7 ميليون تومان برآورد شده بود. ولي از همان اوان معلوم بود با توجه به قفل بودن ارزش يورو به دلار امريكا، هر گونه نوسان در ارزش يورو مي تواند بر قيمت تمام شده ال - 90 يا تندر 90 تاثير منفي بگذارد. اكنون اين اتفاق روي داده است به طوري كه باعث شده دو خودروساز ايران نتوانند تعهدات فروش خود را به موقع به انجام برسانند.

در همين ارتباط هفته نامه «پيام ايران خودرو» در آخرين شماره خود به بررسي اين روند تحت عنوان «مصائب صعود نرخ ارز» پرداخته است.

در اين گزارش آمده است جايگزيني محصولات براي شركت هاي خودروسازي تبعاتي را به دنبال دارد. محصول پيشين كه متقاضيان خود را دارد، چرخه تامين قطعات و خدمات پس از فروش آن جا افتاده است، ظرفيت توليد مطلوبي دارد و روند توليد آن به سوي كاهش هزينه ها و افزايش بهره وري باعث رشد حاشيه سود شده، از چرخه توليد بايد حذف شود و در عوض محصولي جايگزين آن شود كه براي شناساندن آن به مشتريان، فراهم آوردن شرايط مطلوب براي توليد و توزيع و رساندن آن به ظرفيت توليد مورد نظر، سرمايه گذاري هاي قابل توجهي انجام شود. بنابراين كارخانه سازنده به طور معمول براي حذف يك مدل و جايگزيني مدلي ديگر متحمل هزينه هايي مي شود. اين چرخه براي «تندر 90» نيز اتفاق افتاد. از ارديبهشت 84 تا خرداد 86 كه اولين تندرهاي توليدي ايران خودرو تحويل مشتريان شد، اتفاقات بسياري افتاد كه هزينه هاي توليد را بالا برد. مهم ترين آنها را شايد بتوان به تسعير نرخ ارز مربوط دانست. قرارداد تندر 90 بر پايه «يورو» منعقد شده بود و تاخير در اجراي آن مصادف با افزايش شديد ارزش اين ارز شده بود. يورو كه نرخ برابري آن در مقابل ريال حدود 800 تومان بود در بهار سال 86 به حدود 1300 تومان رسيده بود و اين روند را تاكنون تا 1450 تومان نيز ادامه يافته است. اين رشد شديد باعث افزايش قابل ملاحظه هزينه هاي توليد «تندر 90» شده بود كه در ابتداي كار بايد بيش از 50 درصد قطعاتش از تامين كنندگان خارجي تهيه مي شد. اين هزينه در شرايطي در اثر طولاني شدن روند قرارداد به ايران خودرو تحميل شد كه قيمت عرضه مدل هاي مختلف اين خودرو با نرخ يورو 1200 تومان بين 8 تا 10 ميليون تومان تعيين شده و به مشتريان پيش فروش شده بود كه برخي از آنها خودروي خود را در شرايطي تحويل خواهند گرفت كه قطعات آن با يورو 1450 توماني تامين شده است.

طولاني شدن روند توليد تندر 90 تبعات ديگري نيز داشت. مشتريان در اسفند 85 با استقبالي گسترده نزديك به 100 هزار دستگاه از اين خودرو را پيش خريد كرده بودند كه اكثر آن را ايران خودرو بايد تحويل مي داد. شركت پس از پيش فروش اين حجم از خودرو با تاخير در روند اجرايي كردن توليد به واسطه آماده نبودن برخي تامين كنندگان داخلي و خارجي قطعات در عين سخت گيري هاي رنو براي استانداردهاي توليد روبه رو شد. اين تاخير سبب ديركرد تحويل اكثر سفارشات شد و خسارت پرداختي براي اين ديركرد را اجتناب ناپذير مي كرد كه در شرايط مشكلات مالي شركت، ناشي از تامين سرمايه در گردش توليد و بهره هاي سنگين پرداختي به تسهيلات بانكي دريافت شده، فشار مضاعفي را بر هزينه ها وارد مي كرد.

مجموع مشكلات موجود سبب شد توليد «تندر 90» ايران خودرو به رقمي نزديك به 13 هزار دستگاه در سال 86 برسد و در حالي پاسخگويي به تعهدات به سال 87 موكول شود كه هزينه هاي تحميلي مرتب در حال افزايش است و معضلي در راه توليد اين خودروي روز جهان شده اند.

آخرين تحولات توليد

آخرين اخبار دريافتي از روند توليد تندر 90 از تلاش براي دستيابي به ظرفيت توليد روزانه 300 دستگاه حكايت مي كند كه در شهريور ماه تحقق خواهد يافت. اين رقم هم اكنون 160 دستگاه در روز است.

در حال حاضر براساس آخرين قيمت ها در بازار خودرو مدل «O E تندر90» بين 10 ميليون تا 10 ميليون و 300 هزار تومان و «2 E » (فول آپشن) 14 ميليون و 800 هزار تومان است. به عبارت ديگر به قيمت اوليه و موردنظر «ال-90» حدود 50 درصد افزوده شده است.

جزييات افزايش قيمت خودرو از پاييز امسال

مديرعامل ايران خودرو در گفت وگو با «اعتماد» از جزييات طرحي خبر داد كه براساس آن قرار است قيمت محصولات اين شركت از پاييز سال جاري افزايش يابد.

منطقي كه معتقد است قيمت محصولات ايران خودرو از سال 85 تاكنون ثابت مانده است، گفت؛ نزديك به دو سال است كه در محصولات مان افزايش قيمت نداشته ايم اين در حالي است كه قيمت مواد اوليه مورد نياز صنعت خودرو افزايش يافته و دستمزد كارگران بالا رفته و تسهيلات بانكي نيز به ايران خودرو داده نشده است.

اين موضوع باعث شده در سال 86 بسياري از خودروهايي كه مي سازيم در حاشيه ضرر قرار بگيرند و سهامداران ما نيز نگران شوند.

بنابراين قصد داريم از پاييز امسال قيمت محصولات مان را افزايش دهيم تا هم ضرري كه متوجه محصولات شد به سهامداران نرسد و هم اينكه هر يك از خودروهايي را كه توليد مي كنيم از حاشيه سودي حداقل معادل سه درصد برخوردار باشند. البته افزايش قيمت به اين معنا نيست كه قيمت خودرو يك شبه با افزايش چشمگيري مواجه شود بلكه قصد بر آن است قيمت ها را اصلاح كنيم تا محصولات مان قيمتي «عقلايي تر» داشته باشند.

منطقي درباره اثر اين افزايش قيمت در بازار مي گويد؛ افزايش قيمتي را كه مدنظر داريم چيز عجيب و غريبي نيست و فكر نمي كنم تاثير آنچناني بر بازار داشته باشد. از طرفي براي ايران خودرو در حال حاضر مهم اين است كه ضرر سال 86 را جبران كند و بتواند در سال جاري به ازاي افزايش قيمتي كه دارد به هر سهم هشت تومان سود پرداخت كند.

مديرعامل ايران خودرو با بيان اينكه هم اكنون در شركت متبوعش سه نوع فروش «تعهدي»، «فوري» و «به قيمت بازار» صورت مي گيرد، مي گويد؛ در طرح جديد بيشترين افزايش قيمت را روي فروش فوري خواهيم داشت.

منطقي در پاسخ به پرسش ديگر اعتماد پيرامون اينكه چرا ايران خودرو اخيراً به فروش برخي از دارايي هاي ثابت خود روي آورده است، مي گويد؛ سال گذشته قسمتي از دارايي هاي ثابت خود كه بيشترشان زمين و ملك بوده است را فروخته ايم تا بخشي از منابع مالي مورد نياز در راه اندازي پروژه ها را تامين كنيم اما از اين به بعد چنين روشي را دنبال نمي كنيم بلكه روش هايي را مدنظر داريم كه ارزش افزوده بيشتري را برايمان به دنبال داشته باشد. به گزارش اعتماد پيش بيني ها حاكي از آن است كه قيمت هر خودرو از پاييز سال جاري دست كم يكصد هزار تومان افزايش به همراه داشته باشد.

مذاكره با فيات براي توليد خودرو ارزان

منطقي در بين خبرنگاران نيز در پاسخ به پرسشي درباره مذاكره با فيات گفت؛ از سال 1381 مذاكرات خود را با فيات شروع كرده ايم تا با همكاري اين شركت خودرو ارزان در كشور بسازيم. اتفاقاً مذاكرات تا مراحل نهايي پيش رفت اما با توجه به اينكه سهام فيات را جنرال موتور امريكا خريد، مشمول تحريم شديم و اين مذاكرات مسكوت باقي ماند. اواخر سال گذشته جنرال موتور سهم فيات را واگذار كرد. با توجه به فضايي دوباره كه براي مذاكره با اين شركت پيش آمده بود، خود آنها با ايران خودرو تماس گرفتند و خواستار ادامه مذاكرات شدند. اين گفت وگوها هنوز هم ادامه دارد كه به زودي نتايج آن را اعلام خواهيم كرد.

خودرو اسلامي، هشت هزار دلار

مديرعامل ايران خودرو با اشاره به بيانيه اجلاس سران كنفرانس اسلامي در سنگال مبني بر ساخت خودرويي با مشاركت همه كشورهاي اسلامي گفت؛ قرار شده تا اين خودرو با قيمتي ميان شش تا هشت هزار دلار ساخته شود. شرايط اين خودرو بايد به گونه يي باشد تا در جاده هاي ناهمواري كه اكثر كشورهاي منطقه درگير آن هستند حركت كند. تعميرش ساده باشد و با توجه به اينكه كشورهاي اسلامي عمدتاً از گاز برخوردارند به صورت گازسوز توليد شود. شمارگان اين خودرو سالانه يك ميليون دستگاه خواهد بود كه به احتمال فراوان ساخت آن را ايران خودرو برعهده خواهد گرفت.

وي در ادامه به پرسش يكي از خبرنگاران پيرامون «نيست شدن 150 ميليارد تومان» از ايران خودرو نيز پاسخ داد. «ايران خودرو شركت بزرگي است نمي شود اطلاعات مالي آن را پوشاند. اگر اين مبلغ را كه شما مي گوييد «نيست مي شد» كاملاً مشخص بود. ما كه از اين قضيه بي خبريم و اگر شما خبر بيشتري داريد به ما بدهيد ببينيم اوضاع از چه قرار است.»

تندر 90، تندر سود

وي درباره اينكه آيا كندي توليد تندر 90 حاشيه سود سهامداران را پايين نياورده است، گفت؛ از بهره برداري خط توليد تندر 90، 15 ماه بيشتر نمي گذرد.بنابراين نمي توان توقع داشت اين محصول جديد در اين زمان كم به مرحله سوددهي برسد بلكه دست كم دو سال زمان نياز است كه مي توان پيش بيني كرد از سال آينده اين محصول علاوه بر اينكه به شمارگان از پيش تعيين شده خواهد رسيد، سودده نيز مي شود. ما 51 هزار ثبت نامي داشته ايم كه سعي مي كنيم تا پايان امسال به تعهدات خود در قبال اين عده پاسخگو باشيم. مشكلي كه هم اكنون در توليد تندر 90 وجود دارد اينكه 60 درصد داخلي سازي كه قرار بود قطعه سازهاي كشور در اختيار پروژه قرار دهند محقق نشده و كندي توليد اين خودرو را به همراه داشته است.
 جمعه 28 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 366]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن