تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه منافق اين است كه بدى اش ناراحتش نمى كند و خوبى اش او را خوشحال نمى سازد. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820551017




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سفيرايران دردمشق : تاسيس بانك مشترك ، تجلي عملي اراده ايران و سوريه است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سفيرايران دردمشق : تاسيس بانك مشترك ، تجلي عملي اراده ايران و سوريه است
دمشق - مشاور رييس جمهوري و سفير جمهوري اسلامي ايران در سوريه گفت: تاسيس بانك مشترك ايراني و سوري اقدامي بزرگ براي گسترش همكاري‌هاي اقتصادي و تجلي عملي رهنمودها و اراده مقامات دو كشور براي پيشبرد ديگر اهداف مشترك اقتصادي است .

دولت سوريه ‪ ۲۵‬تيرماه موافقت خود را با تاسيس بانك مشترك با ايران و سوريه اعلام كرد.

اين موافقت در پي امضاي صورت جلسه پنجمين نشست كميته پيگيري همكاريهاي كميسيون عالي مشترك دو كشور و به درخواست بانك مركزي سوريه صورت گرفته است .

حجت‌الاسلام و المسلمين سيد احمد موسوي روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: مهمترين موضوع پنجمين دور نشست روساي كميسيون‌هاي مشترك ايران و سوريه كه اخيرا در دمشق برگزار شد، مسئله فراهم كردن تمهيدات لازم براي تاسيس بانك مشترك ايران سوريه بود.

وي تاكيد كرد: با تاسيس اين بانك ، در ابعاد مختلف خصوصا در دو بعد اجتماعي و اقتصادي ، خدمات قابل توجهي ارائه خواهد شد.

سفير ايران در دمشق گفت : ساليانه بيش از ‪ ۵۸۰‬هزار ايراني براي زيارت بقاع متبركه به سوريه سفر مي‌كنند و حجم بالايي از مسائل پولي آنها از طريق اين بانك ساماندهي و مرتفع خواهد شد.

موسوي افزود: حجم روبه گسترش روابط و همكاري‌هاي اقتصادي و تجاري دو كشور ايجاب مي‌كند كه با تاسيس چنين بانكي اعتبارات لازم براي فعاليت بازرگانان و صاحبان صنايع ايراني را در دو كشور تسهيل كنيم و اين بانك همكاري‌هاي پولي ، اقتصادي و سرمايه‌گذاري مشترك ميان دو كشور را تسهيل خواهد كرد.

سفير ايران در سوريه يادآور شد: طبق توافقات اوليه ، اين بانك با سرمايه ‪ ۳۰‬ميليون دلار تاسيس خواهد شد كه ‪ ۴۹‬درصد آن متعلق به بانك صادرات ايران به عنوان سرمايه گذار ايراني و ‪ ۵۱‬درصد آن متعلق به سوريه است كه به صورت سهام در اختيار مردم اين كشور قرار مي‌گيرد كه البته ‪ ۲۵‬درصد از آن به بانك تجارت سوريه تعلق خواهد داشت .

وي ادامه داد: دو طرف موافقت كردند كه بعد از شروع به كار مقدماتي و واگذاري سهام ، سرمايه خود را در اين بانك مشترك افزايش دهند.

موسوي خاطر نشان كرد: براي پيگيري موضوع تاسيس بانك با رييس بانك مركزي و معاون اقتصادي نخست وزير سوريه ديدار داشتم و در اين ملاقات اهميت تاسيس بانك مشترك ايران و سوريه مورد تاكيد قرار گرفت و او وعده داد تا موضوع را روز بعد در جلسه هيات دولت طرح كند كه خوشبختانه اين موضوع با طرح در جلسه هيات وزيران سوريه تصويب شد و به لطف خدا اين مسئله چندين ساله مرتفع شد.

سفير ايران در دمشق همچنين نشست اخير كميته مشترك پيگيري دو كشور را موفقيت آميز توصيف كرد.

وي گفت : ديدارهاي مختلفي ميان محمد سعيدي كيا وزير مسكن و شهرسازي رييس طرف ايراني كميسيون مشترك دو كشور با مقامات بلندپايه سوري ازجمله نخست وزير، وزيران برق ، صنايع ، مسكن و راه سوريه انجام شد كه در جريان آن اهميت گسترش مناسبات فني و تخصصي ميان دو كشور مورد تاكيد قرار گرفت .

به گفته موسوي ، در اين ديدارها موضوعاتي مانند ايجاد پست انتقال برق ، احداث نيروگاه‌هاي توليد برق السويديه و تشرين با مشاركت متخصصان ايراني به ارزش ‪ ۲۱۷‬ميليون يورو، بررسي زمينه‌هاي توسعه مشاركت بازرگانان و صاحبان صنايع ايراني در برنامه توسعه صنعت سوريه و همكاري دوجانبه در باره ساخت مسكن و مرمت و ساماندهي شهري مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت .

وي افزود: از روند احداث كارخانه توليد شيشه كاوه ، كانال انتقال آب حلب و كارخانه خودروسازي سيامكو بازديد به عمل آمد و در پايان نشست كميته توسعه و پيگيري همكاري‌هاي اقتصادي مشترك ، صورتجلسه مربوطه امضا شد.

موسوي ادامه داد: بر اساس اين صورتجلسه ، اجراي برخي طرح‌ها ازجمله طرح‌هاي فني مهندسي شامل احداث نيروگاه و پستهاي انتقال برق ، توليد تيرهاي بتوني برق ، احداث كارخانه توليد اتوبوس ، مكانيزه كردن دريافت قبوض آب و برق ، صادرات كابل‌هاي مخابراتي مسي و ساخت كشتارگاه در دمشق و حمص از ديگر توافق‌هاي دو طرف براي همكاري‌هاي جديد اقتصادي است .

به گفته موسوي ، تقويت و فعال‌سازي شوراي مشترك بازرگانان ، تبادل اطلاعات در زمينه فناوري نوين ، ارتباطات ، مسكن و عمران ، ارائه تسهيلات بهتر در زمينه زيارتي و سياحتي مورد توافق دو طرف قرار گرفت و علاوه بر آن مشكلات موجود ميان سوريه و ايران در طرح‌هاي جاري بررسي و رفع شد.

وي درباره حضور تجار ايراني در عرصه سرمايه‌گذاري و مشاركت با همتايان سوري تصريح كرد: با توجه به قوانين و مقررات مناسبي كه براي سرمايه‌گذاري خارجي در سوريه وضع شده و همچنين توافقات و گفت و گوهايي كه با طرف سوري داشته‌ايم راه براي حضور تجار و صنعتگران ايراني جهت حضور فعال و پرنشاط در بازار متنوع و با اشتياق سوريه باز است .

موسوي گفت : بخش اقتصادي سفارت نيز به طور منظم اطلاعات مرتبط با مناقصه‌هاي عمومي كشور سوريه را اطلاع رساني كرده و اين اقدام دنبال خواهد شد.

بر مبناي برخي از موارد اطلاع رساني ، طرف ايراني در مناقصه حضور يافته و با پيشنهاد مناسب برنده شد ، ضمن اينكه ما آماده ارائه تسهيلات و اطلاعات لازم به متقاضيان هستيم.

وي با تاكيد بر حساسيت انعقاد قرارداد خاطر نشان كرد: مجريان بايد با دقت و رعايت كامل موازين حقوقي به هنگام تنظيم قرارداد، مسائل احتمالي و شرايط لازم فني و اداري را در متن توافق منظور كنند. اين موضوع مهم ، مشكلات و اختلافات احتمالي فني را رفع كرده و طرفين در مسير انجام طرح ها بطور شفاف به وظايف خود عمل خواهند كرد.

موسوي در پاسخ به سوالي درباره بخشنامه جديد دولت سوريه كه در آن زوار ايراني بايد مبلغ ‪ ۳۰‬دلار هنگام خروج از پايانه‌هاي سوريه بپردازند، گفت : ما در حال رايزني مستمر براي كسب توافق براي حذف اين عوارض جهت زائران ايراني هستيم كه در اولين گام زواري كه از مرزهاي زميني وارد مي شوند، از آن معاف شده اند.

وي با ابراز اميدواري به اينكه درباره سفرهاي هوايي نيز موضوع به روال گذشته برگردد، افزود: تاكنون علاوه بر ارائه يادداشت رسمي ، در جريان ديدار با مقام‌هاي عاليرتبه مانند نخست وزير و وزير اقتصاد سوريه نيز موضوع را مطرح كرده ام تا انشاء‌الله بتوانيم نتيجه بگيريم .

موسوي توضيح داد: البته اين مبلغ از اتباع سوريه نيز اخذ مي‌شود يعني همه كساني كه از سوريه خارج مي‌شوند بايد اين مبلغ را پرداخت كنند.

#‪ ;۱۶۰‬شركت‌هاي ايراني بالغ بر يك ميليارد دلار طرحهاي فني و مهندسي را در سوريه در دست اجرا دارند.

اين شركت‌ها طرح‌هايي با سرمايه ‪ ۳۰۰‬ميليون دلار را به انجام رسانده و دو ميليارد و ‪ ۵۰۰‬ميليون دلار را نيز در دست مذاكره دارند كه دو ميليارد دلار آن مربوط به ساخت پالايشگاه مشترك مي‌شود.
 جمعه 28 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 117]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن