تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس از خدا خير بخواهد و به آنچه خدا خواسته راضى باشد، خداوند حتما براى او خير خواه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812834062




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نيويورك تايمز.. امريكا و غرب به اشتباه بودن سياستهايشان در خاورميانه پي برده اند


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: نيويورك تايمز.. امريكا و غرب به اشتباه بودن سياستهايشان در خاورميانه پي برده اند
تهران / واحد مركزي خبر / سياسي 1387/04/28
گفتگوهاي جاري در منطقه خاورميانه نشان دهنده تغيير مواضع غربي هاي در قبال اين منطقه است.
روزنامه نيويورك تايمز چاپ امريكا روز جمعه در سايت اينترنتي خود نوشت: بعد از سالها خشونت و درگيري هاي خونين در منطقه خاورميانه اكنون نشانه هايي مبني بر گفتگو براي حل مسائل و مشكلات اين منطقه ديده مي شود كه اين تغيير نشان دهنده شكل گيري ديدگاهي جديد درباره تحولات منطقه خاورميانه بعد از اشغال عراق است.
اين روزنامه شروع گفتگوهاي غير مستقيم ميان سوريه و اسرائيل را كه مورد حمايت اتحاديه اروپاست و همچنين توافق ميان حماس و اسرائيل در زمينه اتش بس و توافق ميان اسرائيل و حزب الله براي مبادله اسرا و تشكيل دولت جديد لبنان را نمونه هايي از شروع گفتگو در تحولات منطقه خاورميانه ذكر كرده است.
روزنامه نيويورك تايمز در ادامه نوشته روزچهارشنبه امريكا پذيرفت هياتي عالي رتبه را به مذاكرات هسته اي ايران اعزام كند و از سال هزار و نهصد و هفتاد و نه يعني شروع انقلاب ايران و بحران گروگانگيري براي اولين بار مساله حضور ديپلماتيك در تهران را مد نظر قرار داده است. محمد الرميحي سردبير روزنامه اوان كويت گفت تصوير كلي نشان دهنده ان است كه فضاي سياسي منطقه به سمت ارامش حركت مي كند البته برخي از مسائل و مشكلات بنيادين مانند تنش ميان فلسطيني ها و اسرائيل همچنان حل نشده باقي مانده و خشونت ها اخيرا در افغانستان به شكل بي سابقه اي گسترش يافته است و وضع امنيتي عراق هم همچنان شكننده است. با اين حال ديگر اين نگراني از ميان برداشته شده است كه لبنان درگير جنگي داخلي شود يا امريكا و اسرائيل بخواهند به ايران حمله كنند.
روزنامه نيويورك تايمز در ادامه نوشته است امريكا و اسرائيل و همپيمانان اروپايي انها به اين درك رسيده اند كه تلاش انها براي شكست دادن دشمنانشان از طريق انزواي انها بي فايده بوده است و مخالفان غرب همچون ايران، سوريه، حزب الله و حماس هم متوجه شده اند كه تشديد تنش ها ممكن است هزينه هاي سنگيني براي انها داشته باشد. ايران و سوريه با مشكلات گسترده اقتصادي مواجه هستند و مي توانند از روابط خوب با امريكا و اروپا براي حل مشكلات اقتصادي خود بهرمند شوند. البته اين خبر براي همپيمانان سنتي امريكا در جهان عرب مانند مصر و عربستان چندان خوشايند نيست زيرا انها از امريكا براي فشار عليه ايران، حزب الله و حماس استفاده كرده اند و انها اين طرف ها را تهديدي براي قدرت خود ديده اند.
براساس اين گزارش نيروهايي مانند حزب الله، حماس و گروه اخوان المسلمين مصر كه در غرب به عنوان نيروهاي سركش در منطقه خاورميانه معرفي شده اند موقعيت سياسي بسيار خوبي در منطقه دارند كه مي توانند در پيشبرد اهداف دمكراسي مورد نظر غرب در منطقه موثر باشند بنابراين تغيير ديدگاه غرب درباره اين گروهها تغييري عملگرايانه است. اين تغيير ديدگاه همچنين نشان مي دهد كه بازيگران اصلي در مناطق بحراني مانند عراق، لنبان و غزه همانا ايران، حزب الله و سوريه و حماس هستند كه واشنگتن از انها دوري كرده است.
اسامه صفا از موسسه مطالعات سياسي بيروت معتقد است كه امريكا براي مواجهه با مسائل سياسي بايد با دولت ها و حكومت ها گفتگو كند اما درباره مسائل امنيتي ناچار به گفتگو با گروههاي غير دولتي مانند حزب الله و حماس است.
روزنامه نيويورك تايمزدر ادامه نوشته است امريكا ممكن است نتواند حماس را از غزه بيرون كند يا حزب الله را در لبنان تضعيف كند و ايران را به توقف برنامه هسته اي اش ناچار كند و سوريه را به تغيير رفتارش وادار سازد اما هر كدام از اين بازيگران منافعي براي تعامل و گفتگو دارند و گفتگو با انها باعث خواهد شد كه مواضع انها تا حدودي منعطف تر شود.
مثال نمايان روند جديد در خاورميانه روز چهارشنبه در مراسم مبادله اسرا ميان حزب الله و اسرائيل ديده شد. اسرائيل در مقابل دريافت اجساد دو نظامي خود پنج اسير حزب الله را ازاد كرد. واضح بود كه اين اقدام براي حزب الله پيروزي بود اما اين توافقنامه در لبنان هم بعنوان عاملي براي كاهش احتمال ورود نيروهاي حزب الله به داخل اسرائيل و شروع درگيري ها جديد ارزيابي شد. همان روز امريكا اعلام كرد ويليام برنز معاون وزارت خارجه خود را براي مشاركت در گفتگوهاي هسته اي ايران اعزام مي كند. امريكا اعلام كرد گفتگويي ميان مقامات دو كشور انجام نمي شود اين در حالي است كه امريكا تمايل خود را براي حضور ديپلماتيك در تهران اعلام كرده است بنابراين اين اظهارات پوششي براي رويكرد جديد امريكا در قبال ايران است كه ممكن است به كاهش تنش ميان دو طرف به ويژه در عراق منجر شود.
برخي از كارشناسان معتقدند بعيد است امريكا و اسرائيل با حمله به ايران دشمنان جديدي براي خود ايجاد كنند. اما اين روزها كساني معتقدند كه ديپلماسي پوششي براي انجام اقدامات نظامي است و در مقابل كساني هم هستند كه كوبيدن بر طبل جنگ را پوششي براي نيل به توافق مي دانند.
روزنامه نيويورك تايمز در پايان نوشته است سلامه احمد سلامه مفسر روزنامه الاهرام مصر معتقد است كه جهان عرب نمي تواند روند سريع تحولات را درك كند بنابراين مطبوعات كشورهايي مانند مصر و عربستان همچنان از جنگ ميان امريكا و اسرائيل و ايران سخن مي گويند و غافل هستند كه توافق و مصالحه در هر زماني ممكن است.
 جمعه 28 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن