تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 14 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همه خوبى‏ها با عقل شناخته مى‏شوند و كسى كه عقل ندارد، دين ندارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1837606047




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انسان‌های درجه‌ یك ، انسانهای درجه ؟!


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: انسان‌های درجه‌ یك ، انسانهای درجه ؟!

  گفتار پیشین: حقوق بشر اسلامی ؛ چالشهای پیش رو...  یكی از نویسندگانی كه در عرصه حقوق بشر بر حقانیت حقوق بشر غربی و عدم صلاحیت اسلام برای ارائه حقوق بشر جهان شمول‌ اصرار دارد می‌گوید: " در احكام اسلام (كه وی نام اسلام سنتی بر آن نهاده است)، تبعیض غیرقابل انكاری بین معتقدان ادیان مختلف می‌یابیم، به‌گونه‌ای كه در اسلام، انسان‌ها به سه، بلكه چهار درجه تقسیم می‌شوند. انسان‌های درجه‌ یك، مسلمانان فرقه‌ ناجیه هستند؛ انسان‌های درجه‌ دو، مسلمانان دیگر مذاهب اسلامی هستند. اهل كتاب یعنی مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان به شرطی كه شرایط ذمه را بپذیرند و نیز غیرمسلمانانی كه با دول اسلامی معاهده امضا كرده باشند، انسان درجه سه محسوب می‌شوند. دیگر انسان‌ها یعنی كافران حربی كه كلیه‌ غیرمسلمانان غیرذمی و غیرمعاهد را دربرمی‌گیرد، انسان درجه‌ چهار خواهند بود."او در ادامه می گوید: " انسان‌های درجه‌ یك یعنی مسلمانان فرقه‌ ناجیه از تمامی حقوق و امتیازهای دینی برخوردارند. انسان‌های درجه‌ دو یعنی مسلمانان دیگر مذاهب اسلامی از بیشتر حقوق شرعی برخوردارند؛ اما از برخی حقوق شرعی و بسیاری امتیازات دینی محرومند. انسان‌های درجه‌ سه یعنی اهل كتاب ذمی و كفار معاهد از بیشتر حقوق شرعی بی‌بهره‌اند و انسان‌های درجه‌ چهار یعنی كفار غیرذمی و غیرمعاهد تقریباً فاقد هرگونه حقی هستند و حرمتی ندارند."وی در بیان مهم‌ترین مصادیق این تفاوت‌ها به مواردی اشاره می‌كند و می‌گوید: " در مناصب دینی از قبیل ولایت امر، مرجعیت، قضاوت، شهادت، امامت جمعه و جماعت علاوه بر اسلام، ایمان نیز شرط است. زن مؤمنه بنابر احتیاط نمی‌تواند با مرد مسلمان متدین به دیگر مذاهب اسلامی ازدواج كند. یكی از اسباب تحریم در ازدواج كفر است؛ همچنین یكی از موانع ارث نیز كفر است. از شرایط اجرای قصاص، چه قصاص نفس چه قصاص عضو، تساوی در دین است. دیه‌ یك مرد مسلمان ده هزار درهم است و دیه‌ یك مرد ذمی (مسیحی یا یهودی یا زرتشتی به شرطی كه شرایط ذمه را پذیرفته باشد) هشتصد درهم است. اهل كتاب غیرذمی، متدینان دیگر ادیان و مذاهب و كفار و مشركان اصولاً دیه ندارند و خونشان احترام و ارزش ندارد. در اجرای حد قذف، اسلام مقذوف شرط است. شهادت غیرمسلمان علیه مسلمان مسموع نیست، هم‌چنان‌كه قضاوت آن‌ها برای مسلمانان فاقد اعتبار شرعی است. از دیدگاه وی توجه به موارد فوق تردیدی باقی نمی‌گذارد كه مسلمان و غیرمسلمان در حقوق شرعی كاملاً متفاوتند و غیرمسلمانان از بسیاری حقوق محرومند. با این همه قابل كتمان نیست كه اهل ذمه در قیاس با مسلمانان و مؤمنان، انسان درجه‌ سه محسوب می‌شوند."به‌هرحال آن‌چه اسلام برای مسلمانان برشمرده امتیازاتی است كه در حقوق اسلامی برای مسلمان و مومن شناسایی شده و ناظر به حقوق انسانی افراد بوده و نافی آن‌ها نیست.وی در ادامه و در یك نتیجه‌گیری چنین ادعا می‌كند:" آشكار است كه در اسلام سنتی، «انسان از آن حیث كه انسان است» یعنی فارغ از دین و مذهب از حقوق برخوردار نیست. ما در اسلام سنتی حقوق مسلمان داریم، نه حقوق بشر."پرداختن به تک تک موارد بیان شده در بالا نیاز به غور دقیق در احکام مربوطه بوده و از این مجال بیرون است. گو اینکه فتاوی جدید برخی مراجع در مورد دیه اهل کتاب ،خلاف ادعای مطرح شده است و مسائل دیگر نیز هرکدام توجیهات شرعی و مستحکم خود را داراست و دیگر اینکه هیچ فقیهی مدعی کامل بودن فقه در هیچ مقطعی نبوده است. آنچه مهم است ؛ متولوژی محکم فقه اسلامی است و ما در ادامه به موارد کلی مطرح شده در این شبهه می پردازیم.در همین راستا باید گفت كه ما «علاوه بر حقوق بشر» در اسلام حقوق مسلمان نیز داریم، نه آن‌گونه‌كه وی پنداشته است فقط حقوق مسلمان داشته باشیم.امتیازاتی كه اسلام برای مسلمانان در چارچوب جامعه اسلامی فراهم آورده، هرگز به معنای نفی حقوقی نیست كه هر انسانی به حكم انسان بودن از آن برخوردار است. حقوق بشر حقوقی است كه هر انسانی به حكم انسان بودن از آن برخوردار است، نه امتیازاتی كه انسان‌ها به حكم كمالات اسلامی كه در جهان‌بینی اسلام شناخته می‌شود از آن برخوردار می شوند.در اسلام همه انسان‌ها از آن حیث كه انسان هستند، از حداقلی از حقوق برخوردارند و پرواضح است كه حیات اسلامی و الاهی كه در نظام ارزشی اسلام از آن به حیات طیبه یاد می‌شود، بالاتر از اصل انسان بودن است.حقوق بشر نباید ابزاری برای استحاله نظام های ایدئولوژیك به نظام های لیبرالیستی باشد؛ زیرا لازمه آن، خودزدایی حقوق‌بشر خواهد بود.اساسا در اسلام، انسانیت ارزشی كه امری اكتسابی است نه انسانیتی كه اساس حقوق بشر است و غیراكتسابی ـ دایر مدار قلب سلیم است و بر محور آن می‌چرخد و كافر از آن جهت كه فطرت خود را پوشانیده و انكار كرده، پوسیده و منحط است و انسانیت ارزشی كه اكتسابی است، قابل اعتلا و نیز قابل زوال است. اما این نیز واضح است كه این امر چیزی از انسانیتی كه مبنای حقوق بشر است نمی‌كاهد. در اسلام هر انسانی حتی اگر ابن ملجم هم باشد، در روابط اجتماعی از عدالت اسلامی محروم نیست و جرم او حقوق او را تحت الشعاع قرار نمی‌دهد؛ بنابراین نمی‌توان او را شكنجه كرد و بیش از حكمی كه قانون برای او مقرر كرده است بر او روا داشت.به‌هرحال آن‌چه اسلام برای مسلمانان برشمرده امتیازاتی است كه در حقوق اسلامی برای مسلمان و مومن شناسایی شده و ناظر به حقوق انسانی افراد بوده و نافی آن‌ها نیست. اگر در مناصب دینی از قبیل ولایت امر، مرجعیت، قضاوت، شهادت، امامت جمعه و جماعت علاوه بر اسلام، ایمان شرط است، به این دلیل است كه ایمان عزیز است نه آن‌كه انسان ذلیل باشد. ولایت امر، مرجعیت، قضاوت، شهادت، همگی از اموری است كه لازمه آن، سلطه غیرمسلمان بر مسلمان است. اسلام این حق را برای خود قایل است كه در درون جامعه اسلامی نفوذ غیرمسلمانان را بر مسلمانان سد كند. اما به معنای این نیست كه غیرمسلمانان را ملزم كند تا سلطه مسلمانان را پذیرا شوند: بلكه آن‌ها این حق را دارند تا قاضی و شاهد برای همكیشان خود باشند و حاكم و مسلط بر آن‌ها گردند. حتی اگر بر مبنای اكثریت كه اصل مورد پذیرش در دموكراسی است مشی كنیم، باید بپذیریم در جامعه‌ای كه اكثریت آن‌ها مومن و مسلمان هستند، این حق وجود دارد كه برای حفظ حاكمیت اكثریت، حصارهای حقوقی قرار دهند. یك نظام دینی برای پیشگیری از استحاله راهی جز این ندارد كه در انتصابات اجرایی زمام امور جامعه را در دست متدینان قرار دهد. حقوق بشر نباید ابزاری برای استحاله نظام های ایدئولوژیك به نظام های لیبرالیستی باشد؛ زیرا لازمه آن، خودزدایی حقوق‌بشر خواهد بود.I . گفت‌وگو با محسن كدیور، ماهنامه آفتاب، ش 27، تیر 82.II. شمس (91): 9 و 10: «قد افلح من زكاها و قد خاب من دساها»لینک مطالب مرتبط: جهان شمولی حقوق بشر  حقوق بشر وفرهنگ های متعدد  حقوق طبیعی، میراث ادیان توحیدی 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 527]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن