تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام جواد (ع):اعتماد به خدا بهاى هر چیز گرانبها است و نردبانى به سوى هر بلندایى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820097114




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش فارس از نشست خبري همايش «توسعه و تحول در فرهنگ و هنر»؛ بنيانيان: احساس كاذب فهم فرهنگي در ميان مديران وجود دارد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از نشست خبري همايش «توسعه و تحول در فرهنگ و هنر»؛ بنيانيان: احساس كاذب فهم فرهنگي در ميان مديران وجود دارد
خبرگزاري فارس: رئيس حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي گفت: اولين مانع كه باعث كم‌توجهي به فرهنگ و هنر مي‌شود، احساس كاذبي است كه برخي از مديران نسبت به فهم فرهنگ دارند.


به گزارش خبرنگار فارس نشست خبري همايش «توسعه و تحول در فرهنگ و هنر» با حضور حسن بنيانيان،رئيس حوزه هنري و مجيد قدمي، معاون آموزشي و پژوهشي حوزه هنري در دفتر مديريت اين سازمان برگزار شد.

رفع مظلوميت از فرهنگ نيازمند اقدامات جدي مديران است
----------------------------------------------------------------------
بنيانيان در آغاز نشست با اشاره به فرموده‌هاي مقام معظم رهبري مبني بر مظلوميت فرهنگ و رفع مظلوميت آن گفت: مقام معظم رهبري در سال‌هاي متمادي علاوه بر مظلوميت فرهنگ در خصوص مهندسي فرهنگ نيز بارها سخن گفتند و در سال 87 هم در جمع نخبگان فارس سخنراني كردند و درباره نخبگان فرهنگي و انتظار از اين قشر جامعه به ايراد سخن پرداختند.
وي ادامه داد: مقام معظم رهبري بارها فرمود‌ه‌اند كه هر طرح فرهنگي كه در كشور بايد اجرا شود نيازمند پيوستگي فرهنگي خواهد بود.
بنيانيان در ادامه با بيان اين مطلب كه معضلات ساختاري زيادي در فرهنگ كشور وجود دارد گفت: رفع مظلوميت از فرهنگ و هنر نيازمند اقدامات جدي در ميان مديران در سطح كلان، مياني، نخبگان و برخي از اقشار فرهنگي جامعه است.

احساس كاذب فهم فرهنگي در ميان مديران وجود دارد
--------------------------------------------------------------
اين مدير به موانع موجود در راه رشد فرهنگ و هنر اشاره كرد و يادآور شد: اولين مانع كه باعث كم‌توجهي به فرهنگ و هنر مي‌شود احساس كاذبي است كه برخي از مديران نسبت به فهم فرهنگي دارند، بدين معنا كه چون ما در يك فضاي فرهنگي و مذهبي متولد مي‌شويم و رشد مي‌يابيم، به همين دليل مديران در جامعه احساس نيازي به فضاي فرهنگي نمي‌بينند و اين مشكلي است كه با آن مواجهيم.
وي در ادامه تأكيد كرد: قبل از پيروزي انقلاب اسلامي نيز يك روند اشتباه شكل گرفته و به اين طريق كالاهاي فرهنگي ورود پيدا كرده است. يك سري سازمان‌ها و نهادهاي فرهنگي ايجاد شده كه هر كدام از آنها تعريف محدودي از فرهنگ دارند و اين در حالي است كه فرهنگ حاصل عملكرد همه انسان‌هاي جامعه است. هرچه سازمان‌ها بزرگتر و نيرومندتر باشند تأثيرات در فرهنگ نيز بيشتر است.
بنيانيان درادامه اين نشست با بيان اين مطلب كه فرهنگ را تمام آحاد جامعه مي‌سازد، خاطرنشان ساخت: برخي از مديران احساس كاذبي در شناخت فرهنگ دارند و در اين راستا يكي از مشكلات بزرگ فرهنگي ما درآمدهاي نفتي است. هنگامي كه در يك بخش فرهنگي و يا سازماني كالايي پذيرفته نمي شود همه مديران از حمايت دولت و گرفتن يارانه بهره مي‌برند و اين حمايت دولت نيز از منابع نفتي نشأت مي‌گيرد.
وي نداشتن فهم كافي از فرهنگ، ايجاد مؤسسات كوچك فرهنگي و عدم انجام كارهاي بزرگ فرهنگي و همچنين استفاده صرف از درآمدهاي نفتي را سه عامل بزرگ به حاشيه كشيدن فرهنگ خواند و در ادامه گفت: ما متأسفانه براي مبارزه با معضل فرهنگي به ابزار غيرفرهنگي متوسل مي‌شويم.

برگزاري همايش «توسعه و تحول در فرهنگ و هنر» توجه به بيانات رهبري در خصوص مهندسي فرهنگي است
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
وي بار ديگر به بيانات مقام معظم رهبري اشاره كرد و گفت: مقام معظم رهبري بارها به صورت هشدارهاي مكرر و قالب‌هاي مختلف نگراني خود را از بي‌توجهي به فرهنگ فرموده‌اند. جامعه داراي ابعاد مهم سياسي، اقتصادي و فرهنگي است. اما بي‌توجهي به يكي از ابعاد مهم يعني فرهنگ باعث مي‌شود كه تنها مسائل سياسي و اقتصادي در جامعه به كرات مطرح شود.
بنيانيان در ادامه گفت: حوزه هنري به عنوان يك سازمان فرهنگي مأموريت دارد كه از هنر استفاده كند و هنرمندان را با ايجاد تعامل دعوت به توليد كالاي فرهنگي و هنري نمايد. البته براي توليد كالاي فرهنگي هم بايد تقاضا وجود داشته باشد.
بسياري از سازمان‌ها و نهادها وجود دارند كه مي‌توانند كار فرهنگي كنند اما عدم شناخت آنها كار را خراب مي‌كند. همه سازمان‌ها با يك سري موانع فرهنگي رو به رو هستند و در حوزه هنري سعي مي‌كنيم كه از دانشجوياني كه در بخش فرهنگي و هنري تحصيل كرده اما به دليل انزواي فرهنگي تقاضايي برايشان نيست استفاده كنيم.
وي يكي از مشكلات فرهنگ را عدم توجه نخبگان و مديران در سطح جامعه خواند و گفت: بعد از اين مشكل است كه ما مي‌توانيم كمبود بودجه را يك مشكل ديگر بدانيم و هنگامي كه مي‌گويم مديران جامعه منظورم مديران سياسي، اقتصادي، اجتماعي و قضايي و غيره است.
وي در ادامه بار ديگر به توليد و عرضه كالاهاي فرهنگي اشاره كرد و خاطرنشان ساخت: ما داراي تمدن بالاي فرهنگ ايراني و اسلامي هستيم و بايد خودمان توليد فرهنگي داشته باشيم و اين پديده كه به دنبال خريد سريال‌هاي كره‌اي باشيم بسيار تلخ است. ما هنوز بازار داخليمان را براي عرضه توليدات هنرمندان شكل نگرفته چه برسد به آنكه بازار بين المللي فرهنگ و هنر را رونق دهيم.
وي برگزاري همايش «توسعه و تحول در فرهنگ و هنر» را با اشاره به تذكرات مكرر مقام معظم رهبري عنوان كرد.

نبود پيوستگي فرهنگ ميان سازمان‌ها مشكل بزرگ فرهنگ است
--------------------------------------------------------------------------
بنيانيان در ادامه اين نشست در پاسخ به خبرنگار فارس مبني بر ضمانت اجرايي همايش توسعه و تحول فرهنگ و هنر گفت: ما در اين همايش سعي كرديم مقوله مهندسي فرهنگي را مطرح كنيم و اين امر به صورت مكرر در جلسات شوراي عالي انقلاب فرهنگي مطرح شده است. ما در اين همايش سعي كرديم تا تحولي در بخش فرهنگ و مديريت فرهنگي صورت گيرد و معتقدم در نگاه به فرهنگ بايد فرهنگ جديدي را بسازيم. ما براي سازمان يا نهادي تعيين تكليف نخواهيم كرد بلكه سعي داريم نگرش خود را منتقل كنيم. سياستگذاري و ارائه خط مشي نيز از موضوعات مهندسي فرهنگي است تا اين گونه مباحث مطرح شده به صورت علمي شكل نگيرد و در ميان سازمان‌ها فهم مشتركي وجودنداشته باشد نمي‌توانيم قدمي براي فرهنگ برداريم.
رئيس حوزه هنري در ادامه گفت: ما در ايران مجموعه‌اي از پزشكان را داريم اما هيچ‌گاه كسي را نداريم كه مشكلات فرهنگي يك خانواده را حل كند و هيچ كمك رساني فرهنگي در جامعه وجود ندارد. عدم توسعه در فرهنگ اين است كه تخصص‌هاي بيشتر در فرهنگ ديده نمي‌شود و ما هيچ‌گاه يك فرد متخصص فرهنگي نداشته‌ايم.

عدم شناخت مديران ارشد و سران سه قوه معضل بزرگ مشكلات فرهنگي هستند
----------------------------------------------------------------------------------------------
وي بار ديگر در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبني بر اينكه آيا با گذشت 30 سال از پيروزي انقلاب اسلامي براي اجرايي كردن فرهنگ و ايجاد پيوست فرهنگي دير نشده و در اين ميان آيا راه ميانبري نيز وجود دارد، اظهار داشت: همه ما مي‌گوييم كه دير شده است. اما از هر جا كه شروع كنيم باز هم خوب است. ما بخش مهمي از بي‌توجهي در فرهنگ را در همين رسانه‌ها داريم و ساخت فرهنگ و مهندسي فرهنگي بر عهده نخبگان جامعه است. مي‌گويم معضل مهم عدم مهندسي فرهنگي و شناخت فرهنگ در رؤساي سه قوه و مديران ارشد اجرايي است. موضوع فرهنگ خود اصلاح نگرش‌ها است و ضمانت اجرايي آن نيز اصلاح نگرش مديران در هر نهاد و سازماني است.

ارائه 25 مقاله علمي و پژوهشي در همايش «توسعه و تحول در فرهنگ و هنر»
-------------------------------------------------------------------------------------------
در ادامه اين نشست مجيد قدمي، معاون آموزشي و پژوهشي حوزه هنري هم با اشاره به آمار گفت: سعي كرديم اين همايش كه برگزار مي‌شود در يك سطح كاملا علمي پژوهشي باشد. با 4هزار نفر براي اين همايش مكاتبه كرده‌ايم و در اين ميان 400 مقاله پژوهشي ارسال شده، 55 مقاله آن پذيرفته شده است و قرار است 25 مقاله در دو روز 31 تير و اول مرداد ارائه شود.
انتهاي پيام/ ا
 دوشنبه 24 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن