تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ساعتى عدالت بهتر از هفتاد سال عبادت است كه شب‏هايش به نماز و روزهايش به روزه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812735054




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ـ بيانيه‌ي نخستين همايش بين‌المللي خليج فارس ـ اعلام زمان برگزاري پيش‌همايش‌هاي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: ـ بيانيه‌ي نخستين همايش بين‌المللي خليج فارس ـ اعلام زمان برگزاري پيش‌همايش‌هاي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: ميراث و گردشگري

هدف سازمان ميراث فرهنگي كشور جمهوري اسلامي ايران از برگزاري همايش بين‌المللي خليج فارس تأييد و تأكيد بر روابط تمدني و تاريخي مردم مسلمان منطقه، ايجاد پيوند برادري و برابري مردم كشورهاي منطقه‌ي خاورميانه و شناخت بهتر پيوندها و اشتراكات فرهنگي مردم منطقه‌ي خاورميانه با حوزه‌ي تمدن شرق و غرب جهان است.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، اين مطلب بخشي از بيانيه‌ي نخستين همايش بين‌المللي خليج فارس است كه پژوهشكده‌ي باستان‌شناسي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با همكاري دانشگاه دورهام انگليس، آن‌را در روزهاي 11 و 12 تيرماه 1387 برابر با يكم و دوم جولاي 2008 ميلادي برگزار كرد.

در اين بيانيه آمده است: خليج فارس به‌عنوان يكي از مهم‌ترين آب‌راهه‌هاي دريايي، نقش تاريخي و مهمي در سراسر تاريخ سرزمين ايران و به‌ويژه در كشو‌رهاي پيرامون خود داشته است. تجارت‌هاي گسترده‌ي دريايي كه از روزگار هخامنشي، ساساني و سراسر دوره‌ي اسلامي در آن جريان داشته مي‌تواند دليل روشني بر نقش حيات سياسي و اجتماعي اين آب‌راهه در پيدايش بسياري از تمدن‌ها باشد. پژوهش‌هاي تاريخي نشان داده‌اند كه خليج فارس هميشه باعث رونق و شكوفايي تمدن‌ها بوده و كمتر شرايط زوال و سقوط تمدني را فراهم كرده است. اگر امروز هم به نقش اين آب‌راهه بنگريم مي‌بينيم كه بسياري از حيات سياسي ـ اقتصادي كشورهاي منطقه وابسته به اين درياست. در حاشيه‌ي اين درياي پهناور، تمدن‌هاي بزرگي نظير ايلامي‌ها، هخامنشي‌ها، اشكاني‌ها و ساساني‌ها رشد كرده و باليده‌اند. امروزه، آثار تمدني اين تمدن‌ها در سراسر خليج فارس گواه و مدرك روشني است، بر نقش پويا و زنده‌ي خليج فارس در بستر تاريخي و حيات اجتماعي منطقه‌ي خاورميانه. اين موضوع، به‌ويژه زماني نقش عمده‌تر و مهم‌تري به خود مي‌گيرد كه مي‌بينيم، در آثار باستاني به‌دست آمده از محوطه‌هاي باستاني خليج فارس، نشانه‌ها و مداركي را از تجارت با شرق دور مي‌توان جويا شد.

در ادامه‌ي اين مطلب با اشاره به مدارك باستاني به‌دست آمده كه نشانگر عمل و انفعالات متعدد تاريخي انجام‌شده در حوزه‌ي خليج فارس دست كم در يك محدوده‌ي ده‌هزار ساله است، اضافه شده است: بدون ترديد، با شناخت جايگاه موقعيت گذشته و درك مسايل امروز در حوزه‌ي خليج فارس بايد تلاش شود تا شناخت، دانش و بينش ما نسبت به تحولات انجام‌شده در گذشته در خليج فارس با ديدگاه و رويكرد علمي همراه باشد، زيرا مسايل و پديده‌ها در صورتي كه از ديدگاه علمي و با نگرش و ابزار علمي كاويده شوند مي‌توانند پاسخ‌گوي برنامه‌ريزي‌ها و مسايل توسعه‌ي صنعتي و عمراني در حوزه‌ي خليج فارس باشند. براي شناخت نقش پوياي خليج فارس بهتر است كه با دانش و تخصص، نخست فعاليت‌هاي انساني و فرهنگي را كه در طي زمان در اين منطقه شكل گرفته است، در وجوه مختلف زندگي بشر در اين منطقه جويا شويم و تمام آن موارد را مستندنگاري و توصيف كنيم تا بتوانيم آن مدارك را در تفسيرهاي علمي به‌كار بنديم. در واقع، هم ميراث تمدني اين منطقه را نگه داريم و هم شرايط تحقيق و پژوهش را براي آيندگان مهيا كنيم و مهم‌تر اين‌كه حقوق معنوي و فرهنگي و هويت فرهنگي منطقه‌ي خليج فارس به روش علمي شناسايي شود. بديهي است كه مراكز تحقيقاتي و پژوهشي دنيا مي‌توانند با رويكرد علمي در اين حوزه فعاليت كنند و سازمان ميراث فرهنگي كشور جمهوري اسلامي ايران نيز مي‌كوشد، براي تمام گروه‌هاي پژوهشي بين‌المللي زمينه‌ي تحقيقات علمي در حوزه‌ي خليج فارس فراهم شود.

در بخش ديگر اين بيانيه آمده است: پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي به‌عنوان تنها مرجع متولي پژوهش‌هاي باستان‌شناسي در كشور جمهوري اسلامي ايران در سال‌هاي اخير با تشكيل تيم‌هاي متعدد بررسي و كاوش در حوزه‌ي خليج فارس تلاش كرده است تا تمام آثار باستاني موجود در اين حوزه را بررسي و شناسايي كند. بديهي است، گستردگي آثار باستاني و تنوع آن در حوزه‌ي خليج فارس نيازمند حضور پژوهشگران باستان‌شناس تمام مراكز تحقيقاتي دنيا در اين حوزه است. به‌دليل بين‌المللي بودن نقش خليج فارس در بستر حيات اجتماعي بخش مهمي از تمدن دنيا، بديهي است كه آثار تمدني موجود در اين منطقه نيز بيشتر از اين‌كه جنبه‌ي محلي و منطقه‌يي داشته باشند، مي‌تواند در عرصه‌ي شناخت و مطالعات بين‌المللي مورد پژوهش قرار گيرند. آب‌راهه‌اي كه به‌نوعي پيونددهنده‌ي دو بخش مهم دنيا، يعني شرق و غرب عالم به يكديگر است، شايسته است عرصه‌ي پژوهش‌هاي بين‌المللي بيشتر در آن گسترش يابد. اين آب‌راهه نه‌تنها پيونددهنده‌ي فرهنگ و تمدن كشورهاي مسلمان منطقه است، بلكه ارتباط بين كشورهاي مسلمان منطقه‌ي خاورميانه را با مردم خاور دور و جنوب شرق آسيا با تمدن اروپا برقرار مي‌كند. بنابراين، هدف سازمان ميراث فرهنگي كشور جمهوري اسلامي ايران از برگزاري چنين همايشي در سطح بين‌المللي تأييد و تأكيد بر روابط تمدني و تاريخي مردم مسلمان منطقه، ايجاد پيوند برادري و برابري مردم كشورهاي منطقه‌ي خاورميانه و شناخت بهتر پيوندها و اشتراكات فرهنگي مردم منطقه‌ي خاورميانه با حوزه‌ي تمدن شرق و غرب جهان است.

در ادامه با تأكيد بر اين‌كه در همين چارچوب تلاش مي‌شود، زمينه‌ي پژوهش‌هاي علمي براي شناخت ميراث هويتي و تمدني ميراث جهاني در حوزه‌ي خليج فارس فراهم شود، تصميم‌گيري‌هايي كه جمع باستان‌شناسان بر آن توافق كردند، به اين شرح آمده است:

1ـ ضرورت ثبت خليج فارس به‌عنوان ميراث جهاني

2ـ ايجاد مركز مطالعات بين‌المللي باستان‌شناسي خليج فارس

پيشنهاد مي‌شود، در نتيجه‌ي اين سمينار، مركز مطالعات بين‌المللي باستان‌شناسي خليج فارس با محوريت پژوهشگاه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ايران و مشاركت دانشگاه‌هايي كه تاكنون در اين زمينه پژوهش كرده‌اند و با همكاري تمام مراكز تحقيقاتي كشورهاي حاشيه‌ي خليج فارس تأسيس شود.

3ـ توسعه‌ي پژوهش‌هاي مشترك علمي

در حال حاضر، در حوزه‌ي شمالي خليج فارس گروه‌هاي ايراني و در حوزه‌ي جنوبي بيشتر، گروه‌هاي بين‌المللي مشغول به مطالعه و كاوش هستند. بر جنبه‌ي تخصصي‌تر بودن و تحت پوشش قرار دادن مطالعه‌ي تمام دوره‌هاي باستان‌شناسي خليج فارس از دوره‌ي پارينه‌سنگي تا دوره‌هاي اسلامي تاكيد مي‌شود. لذا ضروري است كه تيم‌هاي بين‌المللي در اين ارتباط تشكيل شوند تا به عمق‌يابي پهنه‌ي فرهنگي حوزه‌ي خليج فارس پرداخته شود. مطالعات باستان‌شناسي زير آب در حوزه‌ي خليج فارس به‌طور جدي توسعه داده شود و ضمن شناخت و آشنايي با فنون دريانودري و حمل و نقل كالا، بسترهاي روابط فرهنگي ايران با نقاط دور و نزديك مورد تبيين قرار گيرند.

4ـ تأكيد بر چاپ و انتشار مقالات نخستين همايش

نتايج اين سمينار هرچه سريع‌تر به چاپ مي‌رسد و در سال‌هاي آينده اين همايش با مشاركت كشورهاي منطقه در اولويت نخست و به‌صورت مشترك با مراكز تحقيقاتي جهان برگزار شود. مطالعات فرهنگي و شناخت تاريخي بستر تحولات زيستي، اجتماعي، اقتصادي حوزه‌ي خليج فارس بر هم‌گرايي درون و برون منطقه‌يي كشورهاي همسايه‌ي خليج فارس استوار است و اميد است، با فراهم آوردن زمينه‌ي شناخت علمي، برگزاري دومين كنفرانس، نتايج پربارتري براي منطقه‌ي خليج فارس به ارمغان آورد.

5ـ برگزاري دوره‌اي سه سالانه‌ي كنفرانس خليج فارس در يكي از كشورهاي جهان

در پايان نشست، تصميم گرفته شد تا اين نشست هر سه سال يك‌بار در يكي از دانشگاه‌هاي بزرگ بين‌المللي جهان برگزار شود كه با اعلام آمادگي دانشگاه‌هاي سيدني و هاروارد «دومين كنفرانس بين‌المللي خليج فارس در سال 2011» در دانشگاه سيدني يا هارواد برگزار خواهد شد.

~.~.~.~.~.~

معاون سرمايه‌گذاري و طرح‌هاي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري زمان برگزاري پيش‌همايش‌هاي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري را در كشورهاي اروپايي و آسيايي اعلام كرد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، مهدي جهانگيري بيان كرد: در جلسات ستاد راهبردي دومين فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري مقرر شد، پنج پيش‌همايش در كشورهاي مختلف برگزار شوند. علاوه بر برگزاري پيش‌همايش، دفاتر اطلاع‌رساني و جذب سرمايه‌گذار نيز در اين كشورها راه‌اندازي خواهند شد.

وي زمان برگزاري پيش‌همايش‌ها را مورد توجه قرار داد و گفت: نخستين پيش‌همايش 19 و 20 مردادماه امسال در دوسلدورف آلمان، دومين پيش‌همايش 9 و 10 شهريورماه در كانادا و 16 و 17 شهريورماه در لس‌آنجلس برنامه خواهيم داشت.

او زمان پيش‌همايش‌هاي چهارم و پنجم را 13 و 14 و 27 و 28 مهرماه امسال دانست و ادامه داد: كوالالامپور، چين، تركيه، عربستان و امارات از ميزبانان برگزاري اين پيش‌همايش‌ها هستند كه پس از تعيين اسپانسر، دو كشور از كشورهاي يادشده براي برگزاري پيش‌همايش‌ها تعيين خواهند شد.

معاون سرمايه‌گذاري و طرح‌ها بيان كرد: تمام اين همايش‌ها با حضور وزيران، اعضاي پارلمان و سرمايه‌گذاران فعال برگزار خواهند شد.

وي با بيان اين‌كه دليل تعيين اين كشورها وجود اسپانسرهاي قوي و سرمايه‌گذاراني است كه تمايل زيادي به سرمايه‌گذاري در توسعه‌ي زيرساخت‌هاي گردشگري دارند، گفت: تاكنون حدود 150 سرمايه‌گذار خارجي تمايل خود را براي شركت در پيش‌همايش‌ها اعلام كرده‌اند.

جهانگيري از ارايه‌ي بسته‌هاي سرمايه‌گذاري در پيش‌همايش‌ها خبر داد، افزود: اميدواريم، در هر برنامه بين دو تا پنج درصد از سرمايه‌گذاران را جذب كنيم.

انتهاي پيام
 يکشنبه 23 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 142]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن