تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خواب روزه دار عبادت ، سكوت او تسبيح ، دعايش پذيرفته و عملش دو چندان است. دعاى روزه دار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805642837




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بررسى عرفان هاى دروغين(۱) فرقه رام الله التقاطى از اسلام مسيحيت و مكاتب هندى


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: بررسى عرفان هاى دروغين(۱) فرقه رام الله التقاطى از اسلام مسيحيت و مكاتب هندى
امير ميرابىعرفان مسيرى است كه انسان را به نوعى ديگر از معرفت و شناخت مى رساند كه با معرفت حسى و ظاهرى متفاوت است.به همين منظور بايد ابزار ديگرى را براى سالك پديد آورد يا در درون او كشف كند تا بتواند راه دستيابى به معرفتى ديگر را هموار سازد. مكاتب عرفانى گوناگون در سراسر جهان هميشه به نوعى معرفت درون بينانه كه با شهود قلبى و درونى دريافت مى شود، اشاره دارند و براى استفاده از آن تلاش مى كنند. همين تلاش، نياز به برنامه عملى خاصى را پديد مى آورد كه اگر از سوى خداوند و به واسطه پيامبران به انسان برسد، شريعت نام دارد.سيد حيدر آملى رابطه شريعت و حقيقت عرفان را به پوست بادام و روغن بادام تشبيه مى كند. اگر اين پوست نباشد، آن مغز فاسد و تباه مى شود و تازگى اش را از دست مى دهد و اگر آن مغز شيرين وتازه نباشد، اين پوسته بى ارزش است.در اين راستا بر آنيم كه بگوييم اگر عرفان از شريعت فاصله بگيرد و برنامه هاى عملى الهى را به دنبال ايمان به خداوند يكتا و معاد كنار گذارد، پايه اى براى استقرار سلطه در جامعه بشرى شده و سلطه گران دنيا طلب را بر مردم مسلط مى كند.در دهه هاى اخير مهم ترين جريانى كه برابر تمدن غرب جلوه كرده و نشان گر كاستى هاى بنيادين در مبانى مدرنيسم بوده، جريان معنويت گرايى و بازگشت به دين است.در اين بين، معنويت دروغين و فريبنده پديد آمد تا بحران معنويت را در زندگى مادى گرايانه اهالى تمدن غرب برطرف سازد. اين عرفان پست مدرن كاركردهايى دارد كه در نهايت تحكيم و تداوم شرايط سلطه گرانه و سلطه پذيرانه حيات طبيعى معاصر است.ابزارهاى رسانه اى جديد از سوى حاميان اين جريان هاى منحرف به استخدام درآمده اند و مطابق اسناد و مدارك، مورد حمايت سرمايه دارى جهانى هم هستند. رسانه ها و ابزارهاى جديد از جمله ماهواره ها، سى دى و اينترنت، اين امكان را براى همه جريان هاى انحرافى فراهم كرده اند كه به ترويج عقايد و اخلاقيات خاص خود بپردازند و به ويژه جوانان را كما بيش به سوى خود بكشانند.لذا با بيان مطالب فوق در جهت شناخت عرفان هاى دروغين در نظر داريم سلسله مقاله هايى را منتشر سازيم كه در اين راه اولين فرقه يا گروه مورد بررسى فرقه «رام الله» مى باشد كه در ايران نيز داراى فعاليت هايى است.رام اللهبراى بحث و توضيح درباره فرقه رام الله بايد اندكى به تاريخچه هند بازگشت. سلاطين مسلمان غزنوى در قرن دهم ميلادى به هند تاختند و در آنجا نيرو وقدرت عظيمى براى خود گردآوردند. در قرن يازدهم بيشتر خاك كشور هند را به تسخير خود درآوردند. در قرن سيزدهم ميلادى، يكى از مصلحان و پيشوايان بزرگ هندى به نام «راماننده» ظهور كرد. او در يكى از مذاهب معروف به نام مكتب ويشنو اصلاحاتى پديد آورد و مكتبى موسوم به نئوويشنويسيم بنا كرد. در ميان شاگردان و اصحاب راماننده، كسى بود كه بعدها از استاد بالاتر رفت. او بعدها به مقام استادى رسيد و پيروان بسيارى گرد او جمع شدند. نام او شيخ كبير پانتيس بود. وى در ۱۴۴۰ م به دنيا آمد و در ۱۵۱۸ ميلادى از دنيا رفت. شيخ كبير شاعر و شغلش بافندگى بود. پدرش مسلمان و مادرش تابع مذهب ويشنو بود. او از يك سو معتقد به تناسخ و چرخش گوناگون ارواح بود و از سوى ديگر به خداى واحد كه ارمغان آيين اسلام است اعتقاد داشت. شيخ كبير مى گفت: هر سالكى از دستگيرى مرشدى روحانى بى نياز نيست. يكى از شاگردان شيخ كبير بابانانك است كه در ۱۴۶۹ م به دنيا آمد و در سال ۱۵۳۸ ميلادى وفات يافت. بابانانك، آيين سيك يا آيين سيخ را در هند پديد آورد. آيين سيك ششمين و آخرين دين بزرگ هندى ها است. عمدتا يك آيين اجتماعى سياسى است و بر اساس ملاحظاتى در دوره هاى مختلف به شدت مورد حمايت نظاميان انگليسى كه هند را مستعمره خود كرده بودند، قرار گرفت.شيخ كبير سعى كرد آيينى مركب از افكار عالى اسلامى و تفكر هندوها به ويژه ويشنو را مطرح كند، از اين رو تركيبى ميان خداى اسلام و خداى ويشنو فراهم آورد. خداى اسلام الله و خداى ويشنو رام است و از اينجا فرقه اى به نام رام الله پديد آمد. پيام اين نامگذارى اين بود كه رام همان الله است و الله همان رام. عقايد اين فرقه تا حدى شبيه آيين سيك است. رام الله در ايرانچند صباحى است كه فرقه رام الله در ايران شروع به فعاليت كرده است. نماينده اين فرقه در ايران كسى است به نام ا.م. رام الله كه با خواهر دوقلوى خود به ترويج انديشه هاى شيخ كبير و آيين سيك مى پردازد.او جوانى است كه در سن بيست و سه سالگى رهبرى اين فرقه را در ايران برعهده گرفته است. در بين پيروان خود بيشتر به نام آواتار (يعنى سرور يا آقا) ناميده مى شود. او خود را يكى از استادان حق در جهان مى داند. شاگردان آواتار درباره او حرف هاى عجيبى مى زنند و براى او اعمال شگفت انگيزى نقل مى كنند. رام الله از منظر مريدانبراى تشخيص اين مهم كه رام الله يك فرقه است يا يك جريان فرهنگى، كافى است به معرفى رام الله از نظر شاگردان و مريدان بپردازيم. ديدگاه مريدان به ويژه مريدهاى خانم در قالب رويا و مشاهدات حضورى در اشكال مختلف مطرح و ميان ديگر مريدان و شنوندگان ترويج شده است. مهم ترين اين مجموعه ها در سلسله كتابچه هايى موسوم به اخبار مكتوم گردآورى شده است. به نمونه اى از اظهارات و ادعاهاى مريدان در خصوص رام الله اشاره مى كنيم:«او با انگشت خود دانه هاى ريز ميوه را بيرون آورد و در حياط خانه پاشيد. هر قدمى كه جلو مى رفت انگشتش را حركتى مى داد و دانه هايى از انگشتش روى زمين ريخته مى شد. هر كدام از دانه هاى بسيار ريز در برخورد با زمين فورا به ميوه اى مانند ميوه مادر يعنى همان ميوه اى كه در دست او بود، تبديل شدند. اين خارق العاده بود و اين چيزى نبود جز قدرت خلاقانه او. او كاملا از نيروى آفرينندگى و خلق كردن برخوردار بود و كافى بود تا جدا قصد چيزى را بكند و همان مى شد. او نقاشى يك لاك پشت روى كاغذ را زنده كرده و روح بخشيد … سپس او روح لاك پشت را با نفس خود از بدن حيوان خارج كرده و در يك آن، بدن آن را به حد فساد و پوسيدگى رساند.»«... او داراى قدرت و شعور خداست. هر چه پيش از اين گفت، پس هر چه پس از اين هم بگويد، مى شود. او توسط ارواح و موجوداتى ناشناخته، كاملا پشتيبانى مى شود. از اين نظر من او را هزار روح ناميده ام. او برخوردار از روح هفتگانه خداست. من شخصا تكان دادن و لرزاندن زمين را كه به اراده او انجام شده است، تجربه كرده ام.»در تحليل و بازشناسى اين فضا عواملى وجود دارد كه موجب تشديد جو روانى به وجود آمده شده است كه مهم ترين آن عبارتند از: ۱-ا.م.رام الله با زندگى پنهانى و عدم حضور متوالى ميان مريدان، موجب شكل گيرى زندگى افسانه اى و گاهى غيربشرى شده.۲- برخى از مريدان به دليل اين كه خود را نسبت به ديگران نزديك تر به وى نشان دهند، افسانه هايى در مورد او ساخته و خود را شاهد آن ماجرا معرفى كردند.۳- مريدان و شاگردان حلقه اول رام الله كه برخى از آنها نيز از فسادهاى وى مطلع بودند، به دليل ذى نفع بودن خود، به شرايط دامن زدند. تعاليم ا.م. رام اللهدر دو سطح جريان دارد؛ سطح اول، شامل آموزشى ساده و عمومى است كه آن را مرحله احيا و تولد دوباره مى نامد. اين دوره، بيدارى از خواب، گشودن چشم ها و گوش ها و فعال شدن قلب ها مى باشد، سطح دوم كه آموزش ها براى منتخبان و برگزيدگان برگزار مى شود هنرهاى ماورايى يا مرحله تعليم اسرار نام دارد. او نام استراتژى خود را جريان هدايت الهى يا تعليمات حق يا هنر زندگى متعالى مى نامد.اين فرقه كاملا به مبانى آيين هاى هندى به ويژه تفكرات يوگا پايبند و معتقد است.از تعاليم ديگر رام الله تاكيد بر عشق است. رام الله از حضرت مسيح (ع) با كمال احترام و ادب ياد مى كند و حتى معتقد است او به صليب كشيده نشده است.او با پرسش و پاسخ هايى اين گونه موضع خود را اعلام مى كند.* تفاوت اساسى حضرت مسيح (ع) با ساير پيامبران چه بود؟** مسيح حاصل ازدواج ميان زمين و آسمان بود.* در احاديث آمده كه در زمان ظهور، حضرت مسيح (ع) در پشت سر حضرت مهدى (عج) نماز مى خواند آيا اين درست است؟** واى بر اين ذهن تاريك و تفرقه انديش! واى بر اين فكر برترى طلب و جداكننده كه راه به ملكوت خدا ندارد!* به نظر شما حضرت مسيح (ع) بهتر است يا حضرت محمد (ص)؟** خدا بهتر است. آسمان ابرى بهتر است يا آسمان صاف و آفتابى؟ بهتر از آسمان صاف و آسمان ابرى، خود آسمان است. از نظر رام الله تمام اديان برابرند و هيچ دينى بر دين ديگر ترجيح و امتيازى ندارد. يكى ديگر از ديدگاه هاى نماينده رام الله در ايران در زمينه پيوند دو جنس انسانى است. او درباره پيوند زن و مرد تاكيد را در يكپارچگى و وحدت قرار مى دهد. او معتقد است پيوند بيرونى مى تواند منشا ازدواج درونى بشود. او مى گويد: تا يگانگى را در زمين تجربه نكنى تجربه آن در آسمان بعيد است.تحليل و بررسىتا اينجا ديدگاه ا.م.رام الله نماينده اين فرقه در ايران را درباره مباحث مختلف به اجمال بررسى كرديم. نتايجى كه به دست مى آيد عبارتند از:۱- او از يك سو بخشى از مبانى خود را از مكاتب عرفانى هندى مى گيرد و از سويى ديگر از مسيحيت متاثر است و از طرف سوم سعى دارد به آيه و حديث هم تمسك كند. بنابراين به نظر مى رسد همان ايده شيخ كبير را كه هدفى جز تقريب آيين هندو با اسلام نداشت، پيگيرى مى كند.۲- از دين مسيحيت هم جانبدارانه حمايت مى كند تا جاى بيشتر و مخاطبان فزون ترى براى خود گرد آورد.۳- ديدگاه ا.م. رام الله درباره نسبت زن و مرد ريشه در انديشه هاى آيين تانتريك دارد. از سوى ديگر، ترويج اينگونه افكار حاصلى جز فساد جنسى و صدور جواز هرگونه ارتباط ندارد.۴- او همچنين با تاييد برابرى اديان، پلوراليسم دينى را تاييد كرد. نكته پايانى:بد نيست در پايان به اين نكته جالب بپردازيم كه او خود را چگونه معرفى مى كند. به اين پرسش و پاسخ ها توجه كنيد:* چرا نام هاى مختلفى داريد؟** اين طور نيست، من يك نام بيشتر ندارم.* اما شما را به اسامى گوناگونى خطاب مى كنند. چرا؟** زيرا هر كسى از زاويه و از بينش خاص خودش به من نگاه مى كند.* اسم اصلى شما چيست؟** من و او هم اسميم.* آيا منظورتان از اسم اصلى همانى است كه در شناسنامه افراد است؟** شناسنامه اصلى شما در غيب و در عالم بالاست.* آيا تعليمات شما نوعى دين و مذهب است؟** نه اين طور نيست.* آيا مكتب يا حركت كه نه شريعت است و نه طريقت، پس چيست؟** هنر زندگى متعالى، آشكارى حقيقت است.* آيا شما امام يا پيامبريد؟** نه، اين طور نيست.* آيا شما فقيه و روحانى هستيد؟** نه اينطور نيست.* آيا شما از مردان مقدس هستيد؟** خدا مى داند و اين به قضاوت اوست.* نظر خودتان در اين باره چيست؟** هرگاه روح پاك خدا بر ما ببارد مقدس مى شويم.* آيا شما مذهبى هستيد؟** زندگى هستم.* يعنى چه؟** زندگى من، مذهب من است و مذهبم، زندگى ام و …* آيا شما درس خوانده ايد؟** من خوانده شده ام، به همين دليل اينجا هستم.* آيا شما به مدرسه رفته ايد؟** من از مدرسه آمده ام تا شما را به مدرسه ببرم.* از دانشگاه هم محروم بوده ايد؟** اين دانشگاه ها هستند كه ازوجود ما محرومند.* الگوى شما كيست؟** الگوى من، منم، …آيا از اين جمله ها جز انانيت، غرور و تكبر، اسرارآميز و قدرتمند جلوه دادن خود، بازى با الفاظ، از زير سوال در رفتن، خود را مقدس جلوه دادن و خود را به عنوان يك رهبر طريقت عرفانى نشان دادن، چيز ديگرى فهميده مى شود؟! سرانجامدر جريان دستگيرى وى، مريدان از هيچ اقدامى براى آزادى وى از جمله راه اندازى سايت و وبلاگ، نامه نگارى براى برخى مسوولان و رسانه هاى گروهى، انتشار كتاب ديجيتالى، مصاحبه با برخى شبكه هاى خارجى از جمله صداى امريكا و … فروگذار نكردند و اين تلاش ها در حال حاضر گرچه كمرنگ شده است اما همچنان ادامه دارد و پرونده وى در حال رسيدگى است.منابع۱- فعالى، محمدتقى، آفتاب و سايه ها(نگرشى بر جريان هاى نوظهور و معنويت گرا)، قم انتشارات نجم الهدى۲- مظاهرى سيف، حميدرضا، كتاب نقد شماره ۳۵(مقاله نقد عرفان پست مدرن)، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامى۳- مقدم، بيژن، روزنامه جام جم (ويژه نامه كژراهه، تاملى در عرفان ها و شبه عرفان هاى دروغين)
 يکشنبه 23 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 306]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن