تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس بخواهد دعايش مستجاب شود، بايد كسب خود را حلال كند و حق مردم را بپردازد. دعاى ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819636249




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«پزشكان خانواده» جايگزين «پزشكان عمومي»


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: «پزشكان خانواده» جايگزين «پزشكان عمومي»


خانواده- مريم غفاري:
در حالي‌كه دبير شوراي آموزش پزشكي عمومي خبر از تصويب آيين‌نامه ايجاد معاونت پزشكي عمومي در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي داده است،

كارشناسان معتقدند ايجاد و ساماندهي شاخه معاونت پزشك خانواده به جاي معاونت پزشكان عمومي، مي‌تواند گام مهمي در اصلاح نظام درمان باشد و نيازهاي جامعه را بيشتر مورد توجه قرار دهد.

پيش از اين، دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور ملزم شده بودند مسئولي را به‌طور مشخص براي مديريت پزشكي عمومي به دبيرخانه شوراي آموزش پزشكي عمومي معرفي كنند اما با مصوبه جديد، معاونت پزشكي عمومي در همه دانشگاه‌ها مشخص مي‌شود.

با اين‌حال، دكتر مسعود مسلمي فرد، نايب رئيس انجمن پزشكان عمومي كشور در گفت‌وگو با همشهري، ايجاد معاونت پزشكي عمومي در دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور را از اساس اشتباه خوانده و معتقد است: اين معاونت بايد به معاونت پزشك خانواده تغيير يابد چون سيستم سلامت كشور به اين سمت در حركت است.

وي افزود: براساس قانون، سازمان نظام پزشكي مقرر شد كه حتي كلمه پزشكان عمومي از پروانه‌هاي پزشكان حذف شود چون ما دكتراي حرفه‌اي پزشكي داريم و كلمه پزشكان عمومي به‌طور ناخودآگاه و صرفا در مقابل پزشكان متخصص به ذهن متبادر شده است.

به گفته دكتر مسلمي فرد، با ايجاد شاخه معاونت پزشك خانواده، سيستم ساماندهي پزشك خانواده در تمام شهرهايي كه دانشگاه علوم پزشكي دارند و رصد گزارش‌هاي آنها گام مهمي در اصلاح نظام سلامت است وبه‌دنبال آن نيز سيستم آموزشي تغيير خواهد كرد و به سمت و سوي نيازهاي مردم و خانواده‌ها حركت مي‌كند.

وي ايجاد شاخه معاونت مستقل براي پزشك خانواده را گامي در جهت هماهنگ شدن با سيستم‌هاي درماني بين‌المللي ذكر كرد و گفت: اگر قرار است شاخه‌اي مستقل براي پزشكان عمومي منفك از پزشكان متخصص ايجاد شود، همان پزشك خانواده است.

شوراي آموزش پزشكي عمومي فعال مي‌شود

چندي پيش، شرح وظايف و تركيب اعضاي شوراي آموزش پزشكي عمومي در شوراي‌عالي برنامه‌ريزي وزارت بهداشت، براي جدا شدن دبيرخانه آموزش پزشكي عمومي از تخصصي تصويب شد.

رسالت اين شورا «سياستگذاري و مديريت راهبردي نظام آموزش پزشكي عمومي با هدف تامين، حفظ و ارتقاي سلامت فردي و اجتماعي از طريق تربيت پزشكاني توانمند و مطابق با استانداردهاي ملي آموزش پزشكي عمومي و متناسب با نيازها و انتظارات جامعه» عنوان شده و وظايف آن نيز اينگونه اعلام شد: تهيه آيين‌نامه‌هاي اعتباربخشي و آزمون‌هاي مربوطه، برنامه‌ريزي آموزشي و پژوهشي كليه دوره‌هاي مربوط، تصويب آيين‌نامه و ضوابط مربوط به ارزشيابي داوطلبان و آموزش گيرندگان دوره‌ها و واحدهاي آموزشي تحت پوشش و ارزشيابي و اعتباربخشي آنها.

معاونت‌هاي آموزشي، امور دانشجويي، سلامت و تحقيقات و فناوري و نيز‌دبيران شوراهاي آموزشي پزشكي عمومي، شوراي‌عالي برنامه ريزي علوم پزشكي، شوراي آموزش پزشكي و تخصصي، شوراي علوم پايه، شوراي نظارت و ارزشيابي، 6 نفر از روساي دانشكده‌هاي پزشكي، يك نماينده از سازمان نظام پزشكي، 7 نفر از اعضاي هيات علمي با سابقه، رئيس مركز مطالعات و توسعه آموزش پزشكي و مديركل دفتر آموزش مداوم و جامعه پزشكي تركيب اعضاي اين شورا را تشكيل مي‌دهند.

جلسات اين شورا حداقل سالي 2بار تشكيل مي‌شود و به جز دبير شورا كه با حكم معاون آموزشي و امور دانشجويي منصوب مي‌شود، ساير اعضاي شورا با حكم وزير بهداشت منصوب مي‌شوند كه مدت عضويت آنان 2 ساله است.

پيشنهاد تغيير در سطح معاونت آموزشي دانشكده‌هاي علوم پزشكي از برنامه‌هاي اوليه دبيرخانه جديد اعلام شد.

در حال حاضر دانشكده‌ها داراي معاون آموزشي باليني يا معاون آموزشي پژوهشي و معاون آموزشي علوم پايه هستند و پيشنهاد اين دبيرخانه، ادغام معاون علوم پايه در قسمت آموزشي بخش علوم باليني بود تا يك معاونت تحت عنوان معاون آموزشي پزشكي عمومي در دانشكده ايجاد شود.

نگاه مستقل، توجه بيشتر به آموزش پزشكي عمومي به‌عنوان يك هويت مستقل از آموزش تخصصي هدف تشكيل اين شورا در سطح دانشگاه‌ها عنوان شد؛

با اين استدلال كه در حال حاضر در دانشگاه‌هاي تيپ يك نگاه‌ها بيشتر به سمت دوره‌هاي تخصصي و فوق تخصصي است و توجه كمتري به پزشكي عمومي مي‌شود و اين در حالي است كه دانشجوي پزشكي عمومي، پايه آموزش پزشكي عمومي كشور است.

تصويب كليات حداقل توانمندي‌هاي پزشكان عمومي

به گفته مسئولان وزارت بهداشت، هم‌اكنون حداقل توانمندي‌هاي مورد انتظار از فارغ‌التحصيلان رشته پزشكي عمومي تصويب شده و براي بررسي كارشناسي و تأييد نهايي به كميسيون معين شوراي آموزش پزشكي عمومي واگذار شده است.

به گفته دكتر الهه ملكان راد، دبير شوراي آموزش پزشكي عمومي، اين كليات در دومين نشست شوراي آموزش پزشكي عمومي تصويب شده و مقرر شد كميسيون معين شوراي آموزش پزشكي عمومي كه به‌منظور تسهيل و تسريع امور ايجاد شده است، جزئيات پيش‌نويس سند مذكور را مورد بررسي كارشناسي دقيق قرار دهد.

وي اضافه كرد: پيش‌نويس حاضر حاصل حدود يك سال كار كارشناسي، نظرسنجي‌ها و جلسات هم انديشي متعدد بوده و تاكنون ويرايش‌هاي مكرر و فراواني روي آن انجام شده است.

دبير شوراي آموزش پزشكي عمومي افزود: در بازنگري برنامه آموزش پزشكي عمومي گام اول اين است كه پيامد مورد انتظار از برنامه آموزشي تعريف شود و لذا به همين منظور، پيش نويس سند حداقل توانمندي‌هاي مورد انتظار از پزشكان عمومي تهيه شده است.

وي با بيان اين مطلب كه بازنگري برنامه آموزشي شامل تدوين پيامدهاي مورد انتظار، محتواي آموزشي، روش‌هاي آموزش دادن و فراگرفتن و روش‌هاي ارزيابي فراگيران است، خاطرنشان كرد: پس از تهيه شدن اين پيش نويس و تصويب نهايي آن توسط شورا، اين مصوبات به اطلاع فراگيران، اعضاي هيأت علمي و مديران اجرايي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي خواهد رسيد و تا زماني كه وزارت بهداشت محتواي ضروري (core content) كه لازم است را براي رسيدن به نتيجه نهايي تهيه كند، دانشگاه‌ها تشويق خواهند شد كه خود رأسا ًبرنامه‌هاي آموزشي خود را با توجه به استانداردهاي پايه آموزش پزشكي عمومي به گونه‌اي اصلاح كنند كه به پيامدهاي مورد نظر در اين سند دست پيدا كنند.

ملكان راد اظهار داشت: وزارت بهداشت با كمك اعضاي هيأت علمي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي، محتواي ضروري برنامه بازنگري آموزش پزشكي عمومي را تهيه خواهد كرد و پيش‌بيني مي‌شود درصورت پيشرفت مطلوب فعاليت‌ها در امر بازنگري آموزش پزشكي عمومي، محتواي ضروري (core curriculum) برنامه آموزش پزشكي عمومي در مدت 2 سال آينده تهيه شود.

تاريخ درج: 22 تير 1387 ساعت 19:14 تاريخ تاييد: 22 تير 1387 ساعت 20:01 تاريخ به روز رساني: 22 تير 1387 ساعت 20:01
 شنبه 22 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن