تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اجراى حدود و احكام خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با ضايع كردن آن بدبخت نمى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819625830




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيت‌الله اشتهاردي؛ فقيه فقه و اخلاقدكتر علي نصيري:آيت‌الله اشتهاردي كاستي مباحث اخلاقي در حوزه علميه را جبران كرده بود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: آيت‌الله اشتهاردي؛ فقيه فقه و اخلاقدكتر علي نصيري:آيت‌الله اشتهاردي كاستي مباحث اخلاقي در حوزه علميه را جبران كرده بود
گروه انديشه: بعد از تعطيل شدن درس اخلاق امام خميني(ره) در دهه چهل، آيت‌الله اشتهاردي به همراه آيت‌الله مشكيني و مرحوم احمدي ميانجي از جمله كساني بود كه كاستي درس اخلاق را در حوزه علميه پر كرد.
حجت‌الاسلام و المسلمين، دكتر «علي نصيري» عضو هيئت رئيسه انجمن قرآن‌پژوهان حوزه علميه قم در گفت‌وگو با سرويس انديشه و علم خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، با بيان مطلب فوق گفت: آيت‌الله اشتهاردي را بايد از نظر ضرورت مباحث اخلاقي در حوزه علميه مورد بحث و گفت‌وگو قرار داد؛ زيرا مهم‌ترين نقش ايشان در حوزه علميه افزون بر نقش علمي و امامت جماعت، مسئله اخلاقيات است.

مدير گروه قرآن‌پژوهي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي اذعان كرد: مرحوم آيت‌الله اشتهاردي، افزون بر اين‌كه در حوزه مباحث نظري اخلاق، به حوزه علميه و جامعه خدمات بسياري ارائه كرد، از منظر حمكت و اخلاق عملي هم انصافا انسان وارسته‌اي بود به طوري كه همه اهل حوزه، عالمان، طلاب، فضلا و عموم جامعه كه ايشان را مي‌شناختند، ايشان را به عنوان يك شخصيت وارسته و به تعبير حضرت اميرالمؤمنين(ع)، عالم رباني و الهي و معنوي مي‌شناختند و انصافا هم چنين بوده است.

مدير گروه آشنايي با منابع اسلامي دانشگاه معارف اسلامي تصريح كرد: تواضع، كرامت نفس، حسن خلق، معنويت و ساده‌زيستي ايشان، بُعد بسيار مهمي از شخصيت ايشان است به طوري كه ايشان را جزو عالمان انگشت شمار در حوزه اخلاق قرار مي‌دهد.

وي افزود: بعد از امام خميني(ره) كه در دهه چهل مباحث اخلاق را در حوزه گرم و زنده كرده بود، ديگر حوزه اخلاق در حوزه علميه آرام آرام كم‌رنگ شد و به خاطر اهميت علم اخلاق، همه عالمان از اين مسئله ابراز نگراني داشته و دارند.

نصيري گفت: ما در مقايسه با ساير علوم و معارف اسلامي؛ مانند تفسير، كلام، فقه، تاريخ و سيره در حوزه اخلاق چه در ابعاد نظري مباحث اخلاقي و مباحث فكري و انديشه‌ورزي در اين حوزه و چه از جنبه عملي و تربيت شاگرد، بسيار كم فعاليت كرده‌ايم و اين در حالي است كه بزرگان ما؛ مانند مرحوم شاه‌آبادي، افرادي چون امام خميني(ره) هفت سال پيش ايشان درس مي‌خواند، يا سيدعلي آقاي قاضي كه شاگردان زيادي را مثل مرحوم حداد، علامه طباطبايي و ديگران تربيت كرد.

عضو هيئت رئيسه انجمن قرآن‌پژوهان حوزه علميه قم خاطرنشان كرد: از دهه چهل به بعد كه امام خميني(ره) تبعيد شدند و در حوزه حضور نداشتند، آشكارا حوزه اخلاق چه در جنبه تربيت و چه در بخش‌هاي مطالعات نظري كم رنگ شد. مرحوم آيت‌الله مشكيني، احمدي ميانجي و آيت‌الله اشتهاردي، از دهه پنجاه به اين طرف و به ويژه بعد از انقلاب اسلامي، بيشترين نقش و حضور را براي پر كردن مباحث اخلاقي و تربيتي در حوزه داشتند.

وي در پايان سخنانش با اشاره به اين‌كه الآن هم آيت‌الله انصاري شيرازي اين بار سنگين را بر دوش دارد، گفت: از فقدان آيت‌الله اشتهاردي، هم بايد ابراز تأسف كرد و هم بايد در فكر اين بود كه چه كرد تا كاستي مسئله اخلاق در مباحث نظري، عملي، تربيتي و سير و سلوك در حوزه علميه و به طور عام در جامعه، پر شود.
 جمعه 21 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن