تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819926740




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اعزام زودتر از موعد افراد سالخورده به حج تمتع


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: اعزام زودتر از موعد افراد سالخورده به حج تمتع
مدير كل حوزه رياست سازمان حج وز يارت گفت: با گرفتن مجوز سازمان حج از شوراي عالي حج،همه ساله، افراد مسن زودتر از موعد به حج مشرف خواهند شد.
به گزارش شبكه خبر، نصيري مدير كل حوزه رياست و روابط عمومي سازمان حج و زيارت با اشاره به برنامه هاي سازمان حج گفت : از 22 خرداد اسامي مديران كاروان ها اعلام و در 24 خرداد نيز نام نويسي زائران حج تمتع امسال در كاروان ها شروع شد و تاكنون 70 هزار نفر ( 84 درصد ظرفيت حج امسال ) از زائران به كاروان ها مراجعه كرده اند و پذيرش شدند.

وي افزود:ادامه نام نويسي در كاروان ها هم مربوط به افراد سالخورده است كه امسال هم براي اعزام زودتر از موعد فراخوان شدند كه با حضور آنها ظرفيت حج امسال تكميل مي شود.

نصيري گفت : تاكنون 509 كاروان، اعلام شده كه ظرفيت آنها براساس اتوبوس محوري است و كمترين كاروان، ظرفيت 98 نفري يعني دو اتوبوس دارد و بيشترين كاروان ظرفيت 235 نفر حدود 6 اتوبوس را به خود اختصاص مي دهد.

وي افزود : اگر دولت عربستان با افزايش ظرفيت حج موافقت كند تعداد ديگري به كاروان ها افزوده و فراخوان عمومي انجام مي شود.

نصيري گفت : اعزام كاروان ها امسال از 22 آبان برابر 14 ذيقعده از ايستگاه پروازي داخل كشور شروع مي شود كه 17 ايستگاه پروازي وظايف اعزام زائران را برعهده دارند و در صورت آمادگي بقيه فرودگاههاي استان ها نيز ، سازمان حج استقبال مي كند.

وي افزود : پرواز حجاج مدينه قبل تا 19 روز يعني اول آذر است كه در اين روز نيز پروازهاي مدينه بعد همراه با مدينه قبل شروع مي شود كه جمعا 19 تا 20 روز پروازهاي ما به سمت عربستان ؛فرودگاه هاي مدينه منوره و جده ادامه دارد.

مدير كل حوزه رياست و روابط عمومي سازمان حج و زيارت افزود : روز 4 ذيحجه به افق عربستان، فرودگاه ها از پذيرش زائران از طريق هوائي جلوگيري مي كنند.

نصيري در باره نام نويسي حج تمتع امسال و علت توقف آن گفت : نام نويسي حج تمتع امسال از 5 فروردين كه نخستين روز كاري جديد بود متوقف شد و علت آن تهخيه تحليل آماري سازمان حج بود.

وي افزود : يك ميليون و 920 هزار نفر براي حج در نوبت هستند كه اگر سالي 100 هزار نفر مشرف شوند 19 تا 20 سال ، اعزام حجاج زمان خواهد برد.

نصيري گفت : در تحليل آماري سازمان حج مشخص شد، تعداد كساني كه نام نويسي كردند به سن بلوغ نرسيدند و اين ممكن است ،موجب لطمه افراد سالخورده و بيمار شود ،لذا سازمان حج از شوراي عالي حج مجوز گرفت كه هر سال بتواند افراد مسن را زودتر از موعد به حج اعزام كند و امسال نيز متولدين سال 1305 براي تشرف دعوت شدند.

وي افزود : علت توقف نام نويسي حج هم بازنگري در آمار اين سازمان و وضع شرايط جديد بود ،زيرا بايد دقت شود تنها استطاعت مالي كافي نيست و بايد نسبت به وديعه گذاري و سن افراد نيز بازنگري شود.
نصيري در ادامه اين مصاحبه در باره نام نويسي عمره نيز گفت :نام نويسي براي عمره نيز در سال 86 متوقف بود كه امسال با فراخوان سازمان حج متقاضيان توانستند از 5 فروردين تا 5 خرداد نسبت به وديعه گذاري اقدام كنند.
وي افزود : پيش بيني سازمان در نام نويسي افراد حدود 2 ميليون نفر بود كه خوشبختانه به لحاظ افزايش انگيزه ديني، اين تعداد به 3 ميليون و 360 هزار نفر رسيد و 700 هزار نفر هم، پارسال اعزام نشده اند كه در جمع 4 ميليون و 100 هزار نفر در نوبت تشرف به عمره هستند.

مدير كل حوزه رياست سازمان حج افزود : در عمره مفرده، ظرفيت و امكانات موجود در عربستان ،ملاك اصلي است ، كه بايد متناسب با زائران باشد ، ولي در حج ،سهميه داريم .

نصيري گفت : در عمره با توجه به ظرفيت ها ، اعزام حجاج،حدود 7 سال زمان خواهد برد و طولاني بودن زمان موجب توقف نام نويسي شده است، كه با قرعه كشي سنوات، تشرف مشخص و بعد از آن با كمك كارشناسان نام نويسي دوباره شروع خواهد شد.

وي در باره افزايش سهميه نيز گفت : سازمان كنفرانس اسلامي مركب از 57 كشور اسلامي است كه تصميم گرفتند سهميه حاجيان هر كشور براساس هر يك ميليون نفر 100 هزار نفر مشخص شود كه سهميه ايران مشخص است و در سال هاي گذشته نيز با مساعدت عربستان امكان اعزام سهميه هاي بالاتر ممكن بود.

نصيري افزود : امسال نيز با ارسال نامه ها و همچنين در سفر رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به عربستان موضوع افزايش ظرفيت اعلام شد .

وي گفت : نكته مهم و اساسي اين است كه ظرفيت عربستان به خصوص مني اجازه نمي دهد كه سهميه افزايش يابد، ولي با اقدام جديد و ساختمان سازي عربستان در اين صورت خواهيم توانست ظرفيت ها را به طور ناچيز افزايش دهيم.

نصيري در باره آموزش كاروان ها ، افزود : پس از تكميل ظرفيت كاروان ها كلاس هاي آموزشي با برنامه ريزي هاي خاص شروع مي شود كه مدينه قبل 10 جلسه و مدينه بعد 12 جلسه كلاس دارند، علاوه بر اين در هر استان يك جلسه آموزشي متمركز با حضور همه زائران تشكيل خواهد شد كه مسئله عملي مناسك را مرور مي كنند.

وي در باره هزينه حج نيز افزود : در رابطه با هزينه ها ، امسال افزايش 15 درصدي را در حج تمتع داريم و علت آن افزايش بهاي اجاره و تغذيه در عربستان است .
 سه شنبه 18 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 270]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن