تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان، با نيّت خوب و اخلاق خوب، به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819666552




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اخلاق در فضاي سايبر/ 28يك نويسنده ادبيات دفاع مقدس:شأن نويسندگي در راستاي اجراي اخلاق در فضاي مجازي حفظ شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: اخلاق در فضاي سايبر/ 28يك نويسنده ادبيات دفاع مقدس:شأن نويسندگي در راستاي اجراي اخلاق در فضاي مجازي حفظ شود
گروه وبلاگ و IT: يك نويسنده ادبيات دفاع مقدس با اشاره به شأن نويسندگان در فضاي مجازي بر اجراي اخلاق در اين فضا تأكيد كرد و برگشتن به ارزش‌هاي اخلاقي در دنياي واقعي و پياده كردن آن در فضاي سايبر را، راه كاربردي كردن اخلاق در اين فضا دانست.
«ابوالفضل درخشنده»، محقق ، مدرس و نويسنده ادبيات دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) درباره مفهوم اخلاق در فضاي مجازي، گفت: دنياي مجازي را اگر با دنياي حقيقي خود پيوند دهيم در اصل ظاهر و باطن خود را يك دست كرده‌ايم. به عبارت ديگر همانقدر كه در دنياي حقيقي به اصول و ادب و نزاكت پايبند هستيم، اگر در نت هم به همان صورت عمل كنيم، در برخي از مشكلات دنياي مجازي با اسامي مستعار كمتر رخ مي نماياند.

وي با اشاره به اينكه توجه به ديدگاه‌هاي مخالف و سعي در اصلاح برخي از كجروي‌ها، باعث مي‌شود برخي ناهنجاري‌هاي اين عرصه كمتر مجال بروز بيابند، اضافه كرد: اخلاق در نت يعني احترام گذاشتن به نظرات موافق و مخالف، توجه به ديدگاه‌هاي ارزشي و مفيد، ولو آنكه بر خلاف ديدگاه هاي فردي باشد.

درخشنده در ادامه يادآور شد: اخلاق در نت يعني باور داشتن تمام ارزش‌هاي اخلاقي دنياي حقيقي در دنياي مجازي، فرقي نمي‌كند اگر باور داشته باشيم كه نت هم جايگاهي فرهنگي است، پس بايد اصول عاليه اخلاق حسنه را هم در اين دنياي مجازي رعايت كرد و به قلم و شخصيت نويسندگان و كاربران احترام گذاشت.

اين نويسنده ادبيات دفاع مقدس با اشاره به معيارهاي اخلاق در فضاي مجازي، عنوان كرد: معيار اخلاق رعايت هنجارها و بايد و نبايدهاي همين دنياي حقيقي است. در دنياي حقيقي قلمرو و حيطه شخصي افراد مشخص است، در دنياي مجازي نيز سايت و وبلاگ افراد حريم شخصي افراد محسوب مي‌شوند و بايد به سايت‌ها و وبلاگ‌ها به چشم خانه فرهنگي افراد توجه شود. نه يك مكان عمومي.

اين مدرس ادبيات دفاع مقدس اظهار كرد: نويسنده وبلاگ همان‌گونه كه هر كالاي آلوده‌اي را به خانه حقيقي خود نمي‌برد، نبايد هر مطلب و يا عكس مضري را در خانه مجازي خود قرار دهد و خواننده نيز نبايد هر چيزي را در پاسخ در خانه مجازي ديگران بعنوان كامنت يا نظر بگذارند.

وي با تأكيد بر اينكه شأن نويسندگان اين عرصه بسيار بالاتر از آن است كه قلم خود را به هرزه نويسي آلوده كنند، افزود: اگر باور كنيم دنياي مجازي نيز قسمتي از دنياي حقيقي ما است، بدون شك اين شبيه‌سازي انجام مي‌گيرد. تنها بايد از پشت نقاب مانيتور خارج شويم و باور كنيم كه در اين دنياي جديد بايد هماني باشيم كه هستيم.

درخشنده درباره ميزان عملياتي شدن اخلاق در فضاي ديني مجازي، بيان كرد: به لطف فرهنگ‌سازي متوليان امر من‌جمله سايت ايكنا و ساير نهادها و تشكل‌هاي خودجوش كه سعي در فرهنگ‌سازي در اين عرصه دارند، در اين دو سال گذشته تأثيرات شگرفي در اين امر مهم انجام گرفته و اين تغييرات قابل درك است.

اين محقق ادبيات دفاع مقدس درباره هك و كپي‌رايت به‌عنوان مصاديق نقض اخلاق در فضاي سايبر ، متذكر شد: متأسفانه برخي سودجو با تبليغات گمراه‌كننده سعي در فروش محصولات خود دارند و در اين زمينه تبليغات اغوا گرايانه‌اي را نيز در نت مطرح مي‌كنند.

وي تأكيد كرد: بايد كاربران اينترنتي باور كنند بهرمندي و آگاهي از علم هك نبايد باعث سوء استفاده آنان شود، زيرا سايت يا وبلاگ يك فرد به مانند شخصيت و وجود يك فرد در دنياي مجازي مطرح است. اگر فردي از اين علم و آگاهي سوء استفاده كند، درست به مانند اين است كه جان يك فرد را گرفته‌است.

درخشنده اضافه كرد: در حقيقت از بين بردن يك وبلاگ يا سايت مساوي است با از بين بردن يك تفكر و انديشه. سوء استفاده از اين علم مضر است و منجر به تجاوز به حريم شخصي افراد مي گردد. ولو آنكه توجيه منطقي هم وجود داشته باشد. عالمان اين علم بايد از علم خود تنها در جهت اهداف عاليه نظام مقدس جمهوري اسلامي استفاده كنند. آن هم با اذن فردي مجتهد و نه هر كسي.

اين نويسنده ادبيات دفاع مقدس با بيان اينكه كپي كردن هم نوعي سرغت ادبي است و نشان از ضعف اخلاقي فرد دارد، بيان كرد: فردي كه حلال و حرام را درك مي‌كند، قطعاً مي‌داند كه نتيجه زحمت يك نفر را نبايد به اين سادگي كپي كرد و آن را به اسم خود و يا براي مطامع خود مورد بهره برداري قرار دهد.

وي درباره تفاوت بين اخلاق ديني در فضاي مجازي و اخلاق ديني در فضاي اجتماعي و واقعي، اظهار كرد: قطعاً تفاوت‌هايي وجود دارد. تنها بايد باور كنيم كه دنياي مجازي نت هم قسمتي از دنياي حقيقي ما است و اگر كسي در اين دنياي مجازي رعايت اصول اخلاقي را نكند، مطمئناً در دنياي حقيقي نيز رعايت نمي‌كند، فرد فرهيخته و آشنا به آداب انساني، در همه جا و همه حالات انساني متعالي‌ست. چه در نت باشد و چه در زندگي واقعي.

درخشنده در توضيح ارزيابي خود از فضاي ديني مجازي ايراني، اظهار كرد: من بيش از هشت سال است در اين عرصه فعاليت مستمر و مفيد دارم، اين تغييرات را كاملاً درك مي‌كنم، زيرا نسبت به پنج سال گذشته فرهنگ بهره‌برداي از نت بسيار تغيير كرده و به سمت كمال‌گرايي بيشتر سوق پيدا كرده‌است. يقيناً علت آن حضور افراد فرهيخته در اين عرصه و گسترش وبلاگ‌هاي ديني و افراد با اخلاق است.
 سه شنبه 18 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن