تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): هر كس باطل را يارى كند، به حق ستم كرده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812804912




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كاتوزيان در گفتگو با مهر:قواي سه گانه بايد در بررسي و اجراي طرح تحول اقتصادي توافق كنند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: كاتوزيان در گفتگو با مهر:قواي سه گانه بايد در بررسي و اجراي طرح تحول اقتصادي توافق كنند
كانديداي عضويت در كميسيون ويژه بررسي طرح تحول اقتصادي با تاكيد بر توافق قوا در بررسي و اجراي اين طرح گفت: در اجراي اين طرح بايد مراقب باشيم حركتي نشود كه كل نظام مجبور شود براي آن هزينه دهد و مشكلاتي را به وجود آورد كه حل آن سخت باشد.

حميدرضا كاتوزيان درگفتگو با خبرنگار پارلماني مهر، درخصوص تشكيل كميسيون ويژه اقتصادي درمجلس براي بررسي طرح تحول اقتصادي دولت اظهارداشت: استدلال اين است كه يك تحول بزرگ اقتصادي قرار است در كشور اتفاق بيفتد كه مهمترين بخش آن هدفمندسازي يارانه ها و به دنبال آن آزادسازي قيمت هاست.

وي با اشاره به برداشتن يارانه ها ازكالاهاي اساسي خاطرنشان كرد: اين كارآثار بسياربزرگي در كشورخواهد داشت. نمي گويم آثار بد يا خوب ، اما به هر صورت تاثيراتي دارد كه بايد اين تاثيرات را شناسايي كنيم.

كاتوزيان گفت: ما جلساتي با دولت داشتيم كه آقايان در اين جلسات مشكلات اقتصادي كشور را براي ما بازگويي كردند، البته ما با همه اين مشكلات آشنا هستيم و مي دانيم كه اقتصاد ما متكي به نفت است و بودجه كشور به نفت متكي است و يا اينكه اقتصاد ما يارانه اي است.

رئيس كميسيون انرژي مجلس افزود: راه حل اين مشكلات آن است كه قيمت ها آزاد و جهاني شود يارانه ها حذف شود بودجه از تكيه بر پول نفت خارج شود همه اين مسائل را مي دانيم اما مسئله اين است كه چگونه مي خواهيم به اهداف برسيم. يعني بدانيم راهي كه مي خواهيم طي كنيم چه راهي است ممكن است دهها راه وجود داشته باشد بايد جستجو كنيم و راهي را كه راه بهينه باشد انتخاب كنيم.

وي گفت: اين راه بايد كم هزينه ترين و پرفايده ترين راه باشد. نمي گويم اصلا هزينه ندارد طبيعتا فشارهايي به مردم مي آيد ولي اين راه كه انتخاب مي كنيم بايد كم فشار و كم هزينه باشد و در عين حال پرفايده باشد و ما را بهتر به اهداف و مقاصدي كه مي خواهيم برساند و تحول در اين اقتصاد به وجود آورد.

كاتوزيان خاطرنشان كرد: همت و عزم دولت از اين جهت كه تصميم به اين كار گرفته قابل تحسين است اما سئوالي كه براي ما وجود دارد و هنوز پاسخي براي آن نداريم اين است كه ورودي هايي كه به اين سيستم مي خواهد داده شود چيست؟ درحالي كه جامعه و كل كشور را يك سيستم در نظر بگيريم، بايد توجه كنيم كه ورودي كه به سيستم داده مي شود يك خروجي دارد كه پاسخ آن ورودي است.

وي افزود: ما اين سيستم كه جامعه است را مي شناسيم مشكلات اقتصادي را هم مي دانيم اما ورودي آن را نمي دانيم كه چيست؟ اين ورودي را تنها دولت مي داند و براي ما نمايندگان به طور كامل تبيين نشده است .نكات عمومي آن را به ما گفته اند كه از چه تاريخي مي خواهند سرشماري را براي شناخت دهك هاي مختلف اجتماعي اقتصادي شروع كنند .

رئيس كميسيون انرژي تاكيد كرد: ما به طور اجمالي از راهي كه مي خواهند بروند اطلاع داريم، اينكه از طريق بن يا پرداخت نقدي مي خواهند اقدام كنند، اينكه يارانه ها را بردارند، يا قيمت ها را آزاد كنند و به برخي دهك ها يارانه تعلق بگيرد و به برخي ديگر نه، اما در كل شيوه كار را به شكل يك ورودي تنظيم شده و چارچوب دار نداريم يعني نمي دانيم از چه زماني و به چه كساني يارانه ها داده مي شود، آن افراد چطور شناسايي مي شوند، بنابراين ما به طور دقيق آگاهي از ورودي سيستم نداريم.

كانديداي عضويت در كميسيون ويژه در مورد خروجي اين سيستم نيز گفت: خروجي اين سيستم را نه ما مي دانيم نه دولت. به نظر من دولت نيز تحليل جامعي راجع به اينكه چه اتفاقي خواهد افتاد، ندارد. بايد توجه داشته باشيم كه اين طرح مثل طرح ترافيك نيست كه اگر خياباني در طرح قرار گرفت و سپس با مشكل و بحراني روبه رو شديم بتوانيم محدوده طرح را تغيير دهيم . طرح تحول اقتصادي اگر اجرا شود ممكن است واكنش هايي را در جامعه داشته باشد كه جبران كردن و برطرف كردن آن غير ممكن يا بسيار پرهزينه است.

كاتوزيان يادآور شد: گاهي قيمت كالايي در بازار به طور ناگهاني بالا مي رود و ما هر قدر دست و پا مي زنيم قيمت آن كالا اگر 40 درصد افزايش داشته نهايتا 5 درصد كاهش پيدا مي كند. بنابراين در اقدام براي اجراي اين طرح نبايد به گونه اي عمل شود كه براي ما هزينه هاي زياد به همراه داشته باشد و نتوانيم آن مشكلات را برطرف كنيم.

وي گفت: ما معتقديم اين كميسيون ويژه بايد تشكيل شود و اين موضوع به طور كامل در آنجا تحليل شود و از نخبگان و مشاوران مسائل اقتصادي و اجتماعي و روان شناسي كمك گرفته شود.

كاتوزيان تصريح كرد: دولت بايد به ما بگويد به طور كامل مي خواهد چه كار كند. ما واقعا نمي دانيم . رئيس جمهور اعلام كردند "طرح تحول اقتصادي نتيحه يك بررسي و مطالعه دو ساله است"، قطعا اين كار دوساله يك مستندات وسيع دارد بايد اين مستندات را دريافت كنيم واين مستندات را با نخبگان به چالش بگذاريم. ببينيم ورودي هاي اين سيستم چيست و سپس براساس مدلهاي مختلف اقتصادي اجتماعي مطالعه كنيم كه اين سيستم نسبت به اين ورودي ها چگونه پاسخ مي دهد و خروي هايش چيست.

اين نماينده تهران يادآور شد: اگر ديديم به صلاح كشور است اين كار را انجام دهيم اگر نه، با دولت بنشينيم و در اين زمينه تعامل داشته باشيم يا قانع شويم يا قانع كنيم. در نهايت به جايي برسيم كه مجموعه دولت و مجلس وحتي قوه قضائيه آنجا كه به آن مربوط مي شود با هم و با توافق و تفاهم كار را جلو ببريم و مراقب باشيم كه حركتي نشود كه كل نظام مجبور شود براي آن هزينه دهد و مشكلاتي را به وجود آورد كه حل آن سخت باشد.

رئيس كميسيون انرژي مجلس گفت: يكي از نكاتي كه بايد به آن توجه شود اين است كه اين طرح طرح بزرگي است و در قانون برنامه چهارم هم ديده شده است ، بنابراين ممكن است كه در برخي جاها به قانون احتياج داشته باشيم و اين قانون توسط مجلس بايد مصوب شود.

كاتوزيان با بيان اينكه دولت علاقمند است اين طرح زودتر به نتيجه برسد و آثار خوب براي كشور داشته باشد، تاكيد كرد: دولت، دولت پركاري است اما فكر مي كنم دولت نيز به اين نتيجه رسيده كه با تفاهم و توافق مجلس كارش خيلي بهتر جلو مي رود.

نماينده تهران گفت: كميسيون ويژه نيز كارش را سريع شروع خواهد كرد و سعي مي كنيم در كميسيون ويژه با سرعت دولت خود را تطبيق دهيم.
 دوشنبه 17 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن