واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: صداي رنگينكمان در راديو اشاره: داوود منفرد 19 سال پيش پا در عرصه هنر گذاشت. او با برنامه طنز «سلام تهران» كارش را در تلويزيون آغاز كرد. در سينما نيز با بازي در فيلم سينمايي قاعدهبازي، سينماي كمدي را هم تجربه كرد. داوود منفرد يا همان دايي چپول در 2 دهه فعاليت خود در عرصه راديو، تلويزيون و سينما هيچگاه كار جدي انجام نداده، چون به كار طنز علاقه زيادي دارد. او فكر نميكرد كه راديو هم بتواند برايش جذابيت داشته باشد، براي همين روز اولي كه وارد راديو شد، هيچ علاقهاي به راديو نداشت، ولي با اولين حضورش در يك برنامه راديويي عاشق راديو شد و حالا علاوه بر برنامه رنگينكمان شبكه تهران در برنامه «جمعه ايراني» راديو ايران نيز حضور دارد و با نظرسنجي كه از مخاطبان برنامه جمعه ايراني درباره 60 هنرمند طنز راديو صورت گرفت داوود منفرد جزو 5 نفر برتر اين نظرسنجي است. چه عاملي باعث شد به عنوان دايي چپول در برنامه رنگينكمان حضور داشته باشيد؟ اولين تهيهكننده برنامه رنگينكمان امير قميشي بود كه از من دعوت به همكاري كردند، ابتدا قرار بود 10 روز بهعنوان مهمان در برنامه حضور داشته باشم كه اين 10 روز تبديل به چندين سال شد و من همچنان با گروه همكاري ميكنم. چرا نام دايي چپول را براي شخصيت شما در برنامه رنگينكمان انتخاب كردند؟ آن زمان عروسكي به نام چپر در برنامه رنگينكمان بود، ما براي هماهنگي با اسم عروسك براي دايي هم اسم چپول را انتخاب كرديم. البته چپ بودن چشمان دايي هم در انتخاب اين اسم موثر بود. البته بعد از مدتي دايي چپول تبديل به دايي چپر شد تا خداي نكرده به كساني كه مشكل بينايي دارند بياحترامي نشده باشد. چطور شد كه به دنياي اجراي برنامه براي كودكان پيوستيد؟ من كار براي بچهها را خيلي دوست دارم، با اين حال كارم را تخصصي شروع نكردم و حتي تجربهاي هم در اين زمينه نداشتم، فقط صرف علاقهاي كه به بچهها داشتم، باعث ارتباط بهتر من با بچهها شد و علاقه من به كودكان عاملي شد براي موفقيت نسبي شخصيت دايي چپر در برنامه رنگينكمان. به نظر خودتان چرا بعد از اين همه سال دايي چپول يا چپر براي بچهها تكراري و خستهكننده نشده است؟ واقعيت اين است در سالهاي گذشته كمتر كسي در سن بالا و تيپ پيرمرد به برنامه كودك آمده تا براي بچهها كار طنز نمايشي انجام دهد. به همين دليل دايي چپول هم براي بچهها و هم بزرگترها خيلي شيرين است. اگر دقت كرده باشيد اكثر طنزپردازان ما جوان هستند چون اكثر بازيگران وقتي پا به سن ميگذارند، سست و تنبل ميشوند و كمتر علاقه دارند كار طنز انجام دهند، همه اين عوامل باعث شد تا تلاش كنم در برنامه رنگين كمان پيرمرد بذلهگويي را خلق كنم كه مخاطبان رنگين كمان با او ارتباط برقرار كنند. باوجود هنرمندان و عروسكهايي كه در برنامه كودك هستند؛ فكر ميكنيد باز حضور يك مجري در برنامه كودك نياز است؟ شخصيتهايي مانند دايي چپر و يا عروسكهايي كه بيشتر نقش منفي را در كارهاي كودك بازي ميكنند، بايد تا آخر نمايش منفي باقي بمانند و نتيجهگيري اخلاقي پايان برنامه به عهده مجري است بنابر اين مجري حتما بايد در برنامه حضور داشته باشد. چه نوآوري نياز است كه بتوان جذابيت شخصيتهايي مانند دايي چپر را حفظ كرد؟ من معتقدم كه اين تيپها اگر موفقيتي هم داشته باشند نبايد بيش از حد تكرار شوند. چون جذابيتشان را از دست ميدهند، به همين دليل گاهي مواقع من تصميم ميگيرم كه كار نكنم و حتي گاهي ادامه يك برنامه و يك شخصيت موفق را تعطيل كردهام، تا بعد از مدتي با انرژي و خلاقيت جديدي برگردم. من حتي تيپ دايي چپر را هم بعد از يكسالو نيم وقفه به برنامه رنگينكمان برگرداندم، آن هم بهطور هفتگي و فقط جمعهها. شايد به نظر مديران برنامه بهتر باشد من هر روز در رنگينكمان حضور داشته باشم اما خودم مايلم هفتهاي يك بار اجرا كنم تا مخاطبان دايي چپر از او خسته نشوند، البته خودم از اين تيپ خسته شدهام اما نميدانم چه جذابيتي براي بچهها دارد كه هنوز از او خسته نشدهاند. تجربه براي بچهها كار كردن چه تاثيري در كارهاي آينده شما ميگذارد؟ وقتي وارد دنياي پاك و شيرين كودكان ميشويد، جذابيت و شيريني اين دنيا شما را هم با خود همراه ميكند، من فكر ميكنم سالهاي سال كار براي كودك را ادامه دهم با اين تجربه و اطلاعات سعي كنم، هر روز برنامه بهتري براي بچهها ارائه دهم چون هر چه برنامه جذابتر باشد توقع بچهها بيشتر ميشود بنابر اين كار يك بازيگر هم سختتر ميشود. بعد از دايي چپول يا چپر دنبال تيپ جديدي نيستيد؟ من خيلي دوست دارم تيپ ديگري ارائه دهم، مثل تيپ بچههاي تنبل و ضعيف كه هميشه گوشهگيرند و به نوعي در مدرسه دوستان كمتري دارند. من شخصيت بچه تنبلي را دوست دارم بازي كنم كه جامعه طردش نكند و در عين حال كه تنبل است، كارهاي مثبت انجام ميدهد. مطمئنا اين تيپ هم موفق ميشود. درباره شخصيت شنگول براي طنز جمعه ايراني بگوييد؟ شنگول همان صداي دايي چپول است، فقط با اين ويژگي كه در تلويزيون براي بچهها برنامه اجرا ميكند اما در راديو يك كار طنز سياسي است با شرايط روز و مسائلي كه مردم با آن در جامعه روبهرو هستند. چطور به فكر ارائه اين نقش در راديو افتاديد؟ من از تلويزيون به راديو برگشتم، سعيد توكل تهيهكننده برنامه جمعه ايراني از من دعوت كرد و خواست با همان صداي دايي چپول اين نقش را در راديو اجرا كنم، من هم با اعتماد به تجربه و سابقه توكل در راديو پذيرفتم و نتيجه مثبتي هم داد. طنزپردازاني كه به فهرست برترينهاي جشنواره طنز و تبسم راه پيدا كردهاند، تعدادشان اندك است كه بيشترشان هم پيشكسوتان هستند، به نظر شما چرا طنزپردازان جديد، انرژي و خلاقيت هنرمنداني قديمي را ندارند؟ چون روي شخصيتهاي تازه كمتر كار ميشود، معمولا شخصيتي كه بين مردم محبوب ميشود آنقدر تكرار ميشود كه به تيپي خستهكننده تبديل ميشود. در واقع نوآوري براي خلق شخصيتهاي جديد وجود ندارد. آيا خود شما براي راديو شخصيت جديدي خلق كردهايد؟ يك شخصيت جديدي پيدا كردهام، كه مطمئنم موفق ميشود، تيپ يك آدم شل و ول و من نمونه اين شخصيت را جلوي در يك بانك ديدم او به من چاقو زد و گفت: هر چي پول داري بده! البته اين فرد صداي شيريني داشت، كه من به خاطر صداي شيرينش بيشتر كتك خوردم تا بتوانم بيشتر صدايش را بشنوم و در آخر كه پولي نداشتم بدهم چاقو خوردم و او هم دستگير شد، ولي ماجرا اينجا تمام نشد، پس از دستگيري اين فرد، من به دليل صداي جذاب او كه هيچ سنخيتي باهيكل درشتش نداشت رضايت دادم و او آزاد شد اما هميشه دوست داشتهام كه او را تبديل به كميك شخصيت راديويي بكنم.وقتي هنرمندان شخصيتهاي برنامههايشان را از جامعه الگوبرداري ميكنند در كارشان موفقتر ميشوند. زينت پستادست/ گروه راديو و تلويزيون جام جم
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9087]