تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به نيازمند كمك مالى كند و با مردم منصفانه رفتار نمايد چنين كسى مؤمن حقيقى اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814220738




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بسته پيشنهادي خانه‌ملت براي پرونده هسته‌اي


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: بسته پيشنهادي خانه‌ملت براي پرونده هسته‌اي


قانونگذاري- گروه سياسي:
نمايندگان مجلس اعتقاد دارند « اكنون» زمان وارد شدن مجلس به بحث پرونده هسته‌اي بوده و مجلس بايد اقتدار و اعتبار خود را در اين مسئله بيش از پيش نشان دهد.

البته مجلس تا پيش از اين با برگزاري جلسات غيرعلني با حضور جليلي دبير شوراي‌عالي امنيت ملي در جريان اقدامات انجام شده توسط تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي و وزارت امور خارجه قرار گرفته است اما با ورود علي لاريجاني، دبير سابق شوراي‌عالي امنيت ملي به مجلس و قرار گرفتن او در صندلي رياست مجلس هشتم، انتظارات از مجلس براي وارد شدن بيش از پيش به جريان مذاكرات هسته‌اي و به پيش‌بردن پرونده هسته‌اي در مجامع بين‌المللي بالا رفت و كار را به جايي رساند كه برخي بيان كردند با ورود مجلس هشتم به جريان پرونده هسته‌اي مركز ثقل اين پرونده از شوراي‌عالي امنيت ملي و دولت به سمت مجلس خواهد رفت‌.

در هر صورت با وجود اينكه نطق‌هاي ابتدايي لاريجاني به‌عنوان رئيس مجلس به جريانات هسته‌اي مربوط مي‌شد و در اولين نطق خود اعلام كرده بود كه مجلس ورود بهتري به اين عرصه خواهد داشت، همچنان اين دولت است كه با وارد شدن كشورهاي اروپايي و آمريكايي به سياست تهديد و ارعاب، به واكنش مي‌افتد و مجلس هنوز بسته پيشنهادي خود به دولت درخصوص چگونگي رفتار با اين امواج تبليغاتي كشورهاي اروپايي و آمريكا كه در زمان‌هاي تصميم‌گيري راه مي‌افتد را به رئيس‌جمهور ارائه نكرده و همچنان گفت‌و‌گو و رايزني‌ها در اين خصوص در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ادامه دارد‌.

حسين سبحاني‌نيا نماينده نيشابور و نايب رئيس دوم كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي با بيان اينكه ديپلماسي هسته‌اي و موضع‌گيري‌هاي پيرامون آن و تصميمات گروه 1+5 توسط اروپايي‌ها شكلي متناقض دارد به خبرنگار همشهري عصر گفت: مشتركات زيادي بين اروپايي‌ها و ايران در مورد 2بسته سياسي وجود دارد و اكنون نيز بايد به سمتي حركت كنيم كه گفت‌و‌گو روي مشتركات صورت پذيرد‌. سبحاني‌نيا با اشاره به اينكه مجلس بايد ديپلماسي فعال‌تر و جدي‌تري را ايفا كند افزود: با حضور لاريجاني در جايگاه رياست مجلس و مواضع ايشان پيرامون پرونده هسته‌اي تحركات پارلماني بايد بيشتر در اين خصوص انجام گيرد‌.

عضو هيأت رئيسه مجلس گفت: به‌دليل اينكه مجلس در روزهاي آغازين كار خود قرار دارد و هنوز جايگاه خود را پيدا نكرده است و گروه‌هاي دوستي شكل نگرفته‌اند از پتانسيل خود به نحو احسن نتوانسته استفاده كند. وي خاطرنشان كرد: ديپلماسي پارلماني زمينه حضور و بروز زيادي دارد و فضا براي تلاش در عرصه بين‌المللي فراهم‌تر مي‌شود.

نماينده نيشابور گفت: كميسيون امنيت ملي با مشاوره‌اي كه با لاريجاني داشته درصدد جمع‌بندي بحث‌هايي پيرامون پرونده هسته‌اي است كه پيشنهادهايي را درخصوص اين پرونده اعلام دارد تا بتوانيم اولويت‌هايي براي ورود به محورهاي اين پرونده داشته باشيم و ظرفيت مجلس را در اين خصوص بالا ببريم‌.

وي افزود: در هر صورت با وجود تمام مباحثي‌كه از خرداد ماه سال‌جاري در ميان نمايندگان مجلس براي پرونده هسته‌اي وجود داشته، كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي بنا به دلايل بسياري از جمله شكل نگرفتن كامل آن و مباحث مربوط به عضويت نمايندگان در اين كميسيون هنوز به‌طور كامل و جامع به مباحث هسته‌اي كشور نپرداخته و ساير اعضاي كميسيون امنيت ملي معتقدند بحث‌هاي بيشتري در اين خصوص بايد در كميسيون صورت بگيرد‌.

حميد رضا حاجي بابايي عضو هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه مجلس روي اصل مذاكرات پيرامون پرونده هسته‌اي تاكيد مي‌كند گفت: ايران بايد تمامي توان خود را براي مذاكره به كار گيرد و مجلس به‌عنوان خانه ملت نيز بايد از فرصت و تواني كه در اختيار دارد استفاده كند و سعي كند پتانسيل خود را به سمت و سوي مذاكره پيش برد از همين رو به‌نظر مي‌رسد صحبت آقاي آقازاده در كميسيون انرژي بيشتر به اين سمت و سو بوده است كه ما از هرگونه مذاكره و گفت‌و‌گو در اين زمينه استقبال مي‌كنيم‌.

حاجي بابايي افزود: سخنان رئيس مجلس و پيگيري‌هاي ايشان در بحث هسته‌اي در موضعي كاملا فعال است و مجلس نيز در جايي كه لازم بود قانون وضع كرده و جايي كه نياز مي‌ديد نظارت كرده است اما بايد فعال‌تر از اين عمل كنيم‌.

نماينده همدان در مجلس شوراي اسلامي گفت: پيشنهاد مجلس به دولت كه در كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي هم مورد تاكيد قرار گرفته اين است كه با عقلانيت، تدبير، اقتدار و ديپلماسي قوي و قدرتمند، باب مذاكره را باز نگه دارد و از اين منظر پيشنهادهاي خاص خودش را به‌زودي در بسته‌اي پيشنهادي به دولت ارائه خواهد كرد‌.

وي نقش گروه‌هاي پارلماني خصوصا خانه ملت را كليدي ارزيابي كرد و گفت: وكلاي مردم در مجلس شوراي اسلامي خارج از تكلف و بدون تشريفات مي‌توانند در اين خصوص صحبت كنند و از پتانسيل خود با تمام توان استفاده كنند. پتانسيلي كه به‌نظر مي‌رسد در شرايط فعلي مي‌تواند راهگشاي مشكلات پيش آمده باشد‌. وي خاطر نشان كرد: كشورهاي اروپايي مي‌دانند كه نمي‌توانند با زور و ارعاب و تهديد در پرونده هسته‌اي كاري از پيش ببرند و بهتر است بيش از اين به رويه جديدشان ادامه ندهند.

بيژن نوباوه نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه« مركز ثقل پرونده هسته‌اي در شوراي‌عالي امنيت ملي است اما مجلس شوراي اسلامي نيز ملاحظات و نظرات خودش را درخصوص پرونده هسته‌اي اعلام كرده و در تمام مراحل رسيدگي به اين پرونده با درخواست از مسئولان اين پرونده در جريان امور قرار دارد» در گفت‌وگو با خبرنگار همشهري عصر افزود: اما مشاهده شده است كه با گذشت زمان روز به روز بر ابعاد تهديدات كشورهاي اروپايي و آمريكا و اسرائيل در اين خصوص افزوده مي‌شود و به همين دليل اخيرا مجلس نامه‌اي را بنا به نوع تهديداتي كه غربي‌ها درمورد ايران اعمال كردند تهيه كرده است كه براساس آن مجلس عكس‌العمل جدي در مورد اين مسئله نشان دهد.

نماينده مردم تهران در خانه ملت با بيان اينكه مجلس هميشه ديپلماسي فعالي در زمينه پرونده هسته‌اي داشته، ادامه داد: تهديد‌ها نمي‌توانند باب گفت‌و‌گو را ببندند و اين باب هميشه باز بوده و از ابتدا به آن اندازه كه آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي تكليف كرده بود همكاري كرده‌ايم. وي اظهار داشت: اساس كار ما گفت‌وگو است اما زماني كه طرفين مخالف ما از گفت‌وگوي في‌مابين سوءاستفاده مي‌كنند و حتي چند روزي از مذاكرات و بسته پيشنهادي سولانا نگذشته است و آنها تحريم بانك ملي ايران را به جا مي‌گذارند، اين نشان از حسن نيت آنها نيست‌.

نماينده تهران خاطر نشان كرد: مجلس شوراي اسلامي با عدم‌حسن نيت طرف‌هاي مذاكره برخورد همسو و همسان خواهد كرد‌. پرونده هسته‌اي ايران و مذاكرات پيرامون آن سياست كلي نظام است و در اين بين دولت و مجلس هيچ‌گونه اختلافي با هم ندارند زيرا كه پاي منافع ملي كشور در ميان است‌. وي در عين حال گفت: آمريكايي‌ها و غربي‌ها گفتمان تهديد را باز كردند و عليه ما جنگ رواني آغاز كردند اما موضع ما امنيتي نيست و آنها نيز قدرت آن را ندارند و مجلس به‌عنوان قوه قانونگذاري جمهوري اسلامي ايران در مورد اين مسئله حمايت صددرصد خود را از دولت اعلام مي‌كند‌.

وي گفت: بهترين روش مذاكره است و جمهوري اسلامي ايران شرايط مذاكره و خط قرمز خود يعني غني‌سازي‌ انرژي هسته‌اي را اعلام كرده است‌. نوباوه عنوان كرد: مذاكره پيرامون بسته پيشنهادي ايران نيز بايستي مورد توجه قرار گيرد و صريحا مذاكره انجام شود و پارلمان و كميسيون امنيت ملي نيز كاملا در اين زمينه فعال عمل كنند كه خوشبختانه اكثريت نمايندگان مجلس نيز برخورد فعالي در اين زمينه از خود نشان دادند اما هنوز ظرفيت‌هاي بسياري در پارلمان براي پيش بردن اهداف پرونده هسته‌اي مغفول مانده كه از آنها و به‌خصوص گروه‌هاي پارلماني بايد به نحو احسن‌استفاده شود‌.

وي با بيان اينكه در شرايط فعلي ما بيش از هر زمان ديگري به گفتمان بين‌المللي با كشورهاي دوست و هم پيمان براي پيش‌بردن پرونده هسته‌اي كشورمان نياز داريم، گفت: از اين‌رو گروه‌هاي پارلماني به خوبي مي‌توانند نقش رابط و گفت‌و‌گو‌كننده را بر عهده بگيرند و بايد از اين ظرفيت مجلس به خوبي استفاده شود‌.

تاريخ درج: 15 تير 1387 ساعت 14:11 تاريخ تاييد: 15 تير 1387 ساعت 15:08 تاريخ به روز رساني: 15 تير 1387 ساعت 15:06
 شنبه 15 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 184]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن