تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هرگز با مردم به اندازه عقل خود سخن نگفتند و فرمودند:...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820125959




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

همه دست پر بيرون رفتند گزارش دومين جشن انجمن منتقدان و نويسندگان سينما


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: همه دست پر بيرون رفتند گزارش دومين جشن انجمن منتقدان و نويسندگان سينما


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - سينما

با تجليل از سه چهره فرهنگي و معرفي منتخبان منتقد در 30 سال گذشته، دومين جشن انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايي ايران شامگاه 10 تير ماه برگزار شد و در آن در كنار هنرمندان، رييس مجلس شوراي اسلامي و شهردار تهران نيز حضور داشتند.

به گزارش خبرنگار سرويس سينمايي ايسنا، در ابتداي اين مراسم كه اجراي آن را كامران ملكي و محمد سلوكي برعهده داشتند پس از سخنان محمد خزاعي دبير اين جشن با حضور يداله صمدي، منوچهر محمدي، سيدضياء هاشمي و رضا ميركريمي مديران خانه سينما در ادوار گذشته، از ابوالقاسم طالبي، فريدون جيراني، غلامرضا موسوي به عنوان موسسان انجمن منتقدان و علي معلم، پرويز صمدي مقدم، مسعود فراستي، خسرو دهقان، محمود گبرلو و جواد طوسي مديران گذشته اين انجمن تقدير شد.

علي معلم اقدام انجمن منتقدان در خصوص انتشار بيانيه براي توقيف مجله دنياي تصوير را ستود و اظهار اميدواري كرد جايگاه نقد و نقدنويسي با تلاش خود منتقدان بهتر شود.

جواد طوسي هم اظهار اميدواري كرد: انجمن منتقدان به جايگاهي برسد تا بقيه دوستان مطبوعاتي با شوق به آن بپيوندند.

در ادامه پس از پخش تصاويري از زنده‌ياد اميرجواد اسماعيلي و شهيد سيد مرتضي آويني ياد اين دو منتقد فقيد گرامي داشته شد.

تقدير از روزنامه باني فيلم، هفته‌نامه سينما و جهان سينما و ماهنامه صنعت سينما بخش ديگر اين جشن بود كه با حضور شوراي مركزي انجمن منتقدان انجام شد.

شهرام جعفري‌نژاد مدير مسوول صنعت سينما با اشاره به توقيف نشريه «هفت» و «دنياي تصوير» گفت: الآن سه ماه است كه از ديدن اين دو نشريه سينمايي محروم هستيم و درخواست مي‌كنيم هر سوء‌تفاهمي است برطرف شود تا دوباره اين دو نشريه را ببينيم.

***

به گزارش ايسنا برگزيدگان انجمن منتقدان در بيست‌وششمين جشنواره فيلم فجر هم شب گذشته معرفي و تنديس‌هاي خود را از دست داود رشيدي، فرهاد توحيدي، محمد شيرواني، غلامرضا موسوي و مرتضي رزاق كريمي مديران صنوف اصلي خانه سينما دريافت كردند.

داريوش غريب‌زاده براي فيلم كوتاه «بومرنگ»، رخساره قائم مقامي براي مستند كوتاه «سيانوذه»، مهدي قنبري براي مستند «تينا» جوايزشان را گرفتند.

«مهتاب نصيرپور» براي فرزند خاك و «رضا ناجي» براي آواز گنجشك‌ها بهترين بازيگران شدند و جايزه برترين فيلم‌نامه به «بهزاد بهزادي» براي «تنها دوبار زندگي مي‌كنيم» رسيد و «محمدعلي آهنگر» هم براي فيلم «فرزند خاك» بهترين كارگردان شد.

«به همين سادگي» رضا ميركريمي هم عنوان بهترين فيلم منتقدان و نويسندگان سينما را از آن خود كرد.

نصيرپور از نجاريان براي اين‌كه اين نقش را به او داده تشكر كرد و ناجي هم به مجيدي اشاره كرد و گفت: او هميشه مي‌گفت كه «ناجي بالاخره نتيجه‌اش را مي‌بيني»

***

در ادامه مراسم با حضور علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي، عزت‌اله انتظامي و محمد خزاعي دبير جشن از عزت‌اله ضرغامي، محمدباقر قاليباف و محمدرضا جعفري جلوه به عنوان سه چهره فرهنگي تقدير شد كه ضرغامي در مراسم حضور نداشت.

به گزارش ايسنا، «زاون قوكاسيان» و «طهماسب صلح‌جو» منتقديني بود كه در اين جشن بزرگداشت‌شان برگزار شد.

پس از پخش تصاويري از قوكاسيان و اظهارنظر داريوش ارجمند، خسرو سينايي، فاطمه معتمدآريا و گلاب آدينه درباره او، اين منتقد با حضور برروي سن جايزه‌اش را از جعفري جلوه و مستغاثي رييس انجمن منتقدان دريافت كرد و در سخناني از همه آن‌هايي كه آموخته است تشكر كرد.

براي صلح‌جو هم امين تارخ، فريدون جيراني، ايرج كريمي و هوشنگ كلمكاني در فيلم‌اش صحبت كردند و خود او هم پس از دريافت هديه‌اش گفت: هر اتفاقي كه در طول تاريخ براي پيشرفت و تعالي سينماي ايران افتاده همه در آن نقش داشته اند و اگر من هم به اندازه يك پر كاه در اين پيشرفت نقش داشته باشم كلاهم را به بالا مي‌اندازم.

***

پايان‌بخش دومين جشن منتقدان معرفي برگزيدگان 200 منتقد در 30 سال اخير بود كه اهدا تنديس و جوايز با حضور قاليباف، جعفري جلوه و خزاعي انجام شد.

جواد طوسي، احمد طالبي‌نژاد، طهماسب صلح‌جو، شهرام جعفري‌نژاد، خسرو دهقان، روبرت صافاريان، سعيد مستغاثي، محمدتقي فهيم، مهرزاد دانش و امير قادري به عنوان 10 منتقد برتر شناخته شدند.

در بازيگري نيز عزت‌الله انتظامي، پرويز پرستويي، خسرو شكيبايي، رضا كيانيان و فاطمه معتمدآريا پنج بازيگر برتر شدند.

انتظامي گفت: وقتي به من گفتند همچين چيزي است اصلا باور نمي‌كردم. منتقدين سينما تنها كساني هستند كه مي‌توانند راجع به سينما حرف بزنند و براي من گرفتن اين جايزه در اين سن بسيارمهم است.

پرستويي هم با بيان اين‌كه از منتقدين چيزهاي زيادي آموخته‌ام، آن‌ها را پل ارتباطي سينماگران با مخاطبين دانست و با ذكر خاطره‌اي اظهار كرد: چندوقت پيش فهميدم دوسال مشاور هنري يك مجله بودم و با مخاطبان پرسش و پاسخ داشتم!

كيانيان هم با ابراز خوشحالي از انتخاب‌شدنش گفت: من خيلي دير آمدم اما خوشحالم كه با شما هستم.

معتمدآريا نيز اين جايزه را مهم‌ترين جايزه‌اي دانست كه از دست منتقدان گرفته است و آن را آشتي بعد از دعوا عنوان كرد و اظهار كرد: سر اين‌كه در جشن خانه سينما از عكاسان خواستم از جلوي سن كنار بروند تا صحنه ديده شود با من بد شدند و گفتند همان‌طور كه تو را بالا برديم پايين مي‌آوريم، اما ديديد بدون آن‌كه عكس من روي جلد برود بالا ماندم و جايزه هم به من دادند.

وي از عليرضا خمسه، حميد جبلي و اكبر عبدي به عنوان افرادي ياد كرد كه به او آموختند و گفت: بخش زيادي از راهي كه رفتم را مديون منتقدين دوره خودم هستم كساني كه شعور كاري‌شان خيلي بيشتر از ما بود و خيلي‌چيزها به ما ياد دادند.

بهرام بيضايي، فرهاد توحيدي و علي حاتمي هم بهترين فيلم‌نامه‌نويسان شدند كه بيضايي نبود و زهرا حاتمي هم تنديس همسرش را دريافت كرد.

در بخش تهيه‌كنندگان جوايز به مرتضي شايسته، منوچهر محمدي و مجيد مدرسي رسيد.

شايسته اين جايزه را ارزشمند دانست و از مصطفي شايسته برادر بزرگش، دادگو و صبايي و ديگر تهيه‌كنندگاني كه در اين سال‌ها چراغ سينماي ايران را روشن نگاه داشته‌اند، تشكر كرد.

محمدي هم گفت: موي سرمان ريخت و زبان‌مان مو درآورد كه بگويم سينما در بعد از انقلاب سابقه خوبي دارد و باعث غرور و افتخارات ملت ايران است و اميدوارم قدر اين سينما را بدانند.

مدرسي نيز اظهار كرد: افتخار مي‌كنم عضو كوچكي از سينماي ايران هستم.

در اين مراسم شش كارگردان برتر ژانرهاي مختلف هم معرفي شدند.

ابراهيم حاتمي‌كيا سينماي انقلاب و دفاع مقدس، رضا ميركريمي و مجيد مجيدي سينماي ديني و معناگرا، كمال تبريزي سينماي كمدي، كيومرث پوراحمد سينماي كودك، مسعود كيميايي سينماي اجتماعي و رسول صدرعاملي براي سينماي ملودرام، برترين‌ها شدند.

حسين پيرهادي در غياب حاتمي‌كيا كه در سفر بود جايزه‌اش را گرفت و مجيدي هم به ذكر خاطره‌اي پرداخت و گفت: براي«بدوك» اولين فيلمي كه ساختم در يك فستيوال خارجي حضور داشتم كه چند جايزه را روي سكو گذاشته بودند و لحظه‌شماري مي‌كردم كه كي جايزه به من مي‌رسد كه آخر هم نرسيد، اما امشب به بركت منتقدين آن‌قدر جايزه اين‌جا بود كه فكر مي‌كردم به ما هم برسد.

وي ادامه داد: اميدوارم فضاي نقد سينماي ما به جايگاهي برسد كه با توده‌هاي مردم ارتباط عميقي برقرار كند و توصيه مي‌كنم منتقدين سوداي فيلم‌سازي را كم‌تر داشته باشند چراكه با نقد خوب مي‌توانند فضاي سينما را بالنده كنند و موثرتر باشند.

صدرعاملي هم از فخرالدين انوار به خاطر 10 سال حضورش در معاونت سينمايي تشكر كرد و گفت: او به نسل ما كمك كرد و باعث شد اين‌جا باشيم.

پوراحمد هم كه با هيجان خاصي روي سن حاضر شده بود با بيان اين‌كه حالم خوب نبود و گفتند به مراسم بيا حالت خوب مي‌شود اظهار كرد: چه‌قدر حالم خوب شد، وقتي از قاليباف تجليل شد، چه‌قدر حالم خوب شد وقتي بزرگداشت زاون برگزار شد و چه‌قدر حالم خوب شد وقتي اين جايزه را از 200 منتقد گرفتم.

وي همچنين با اشاره به مجلات «هفت» و «دنياي تصوير»، خواهان رفع توقيف آن‌ها شد.

سيروس الوند هم كه در نبود كيميايي جايزه او را مي‌گرفت گفت: اين تنها شكلي بود كه من مي توانستم از منتقدين جايزه بگيرم.

در بخش آخراهدا جوايز بهترين فيلم‌هاي 30 سال اخير به انتخاب منتقدين با حضور انوار و پزشك معاونت‌هاي سينمايي گذشته و جعفري جلوه معرفي شدند.

«آژانس شيشه‌اي»، «بچه‌هاي آسمان»، «مادر»، «ناخدا خورشيد» و «هامون»، پنج اثر برتري بودند كه تنديس و لوح تقدير به تهيه‌كنندگان‌شان اهدا شد.

هارون يشايايي تهيه‌كننده «ناخدا خورشيد» اين جايزه را متعلق به ناصر تقوايي كارگردان اين فيلم دانست و گفت: او اين فيلم را در سينماي ايران به يادگار گذاشت كه افتخار سينماي نجيبانه ايران محسوب مي‌شود.

دومين جشن منتقدان و نويسندگان سينمايي ايران با اجراي قطعاتي توسط شهرام ناظري به پايان رسيد.

**در حاشيه مراسم

- در بخشي از مراسم تصاويري از سينماگران پخش شد كه درباره‌ي منتقدان اظهارنظر كردند.

- تورج منصوري، احمدرضا درويش، ابوالقاسم طالبي، مسعود فراستي، پرويز صمدي‌ مقدم، خسرو دهقان، مسعود داودي، محمد اطبايي، حسين وخشوري، حسن بنيانيان، محمدرضا حيدريان و سيف‌اله داد از ديگر كساني بودند كه براي حضور برروي سن دعوت شدند ولي در مراسم حضور نداشتند.

- به برگزيدگان علاوه بر جوايزشان كتاب «در مسير سينماي ملي» نوشته محمدرضا جعفري جلوه و »هفت رخ فرخ ايران» اهدا شد.

- رييس مجلس شوراي اسلامي پس از تقدير از چهر‌ه‌هاي فرهنگي از مراسم خارج شد.

- محمدرضا جعفري جلوه به دليل طولاني‌شدن مراسم از سخنراني‌اش صرف‌نظر كرد.

- اين مراسم بيش از 3 ساعت تا بامداد 11 تير ماه ادامه داشت.

انتهاي پيام
 سه شنبه 11 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 235]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن