تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نادانى ريشه همه بديهاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819675018




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اميدواررضايي درگفت‌وگوباايسنا: براي توزيع يارانه كار كارشناسي لازم است بايد به جاي حذف يارانه، جابه‌جايي صورت گيرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: اميدواررضايي درگفت‌وگوباايسنا: براي توزيع يارانه كار كارشناسي لازم است بايد به جاي حذف يارانه، جابه‌جايي صورت گيرد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس

اميدوار رضايي با بيان اين‌كه براي كاهش يا حذف يارانه يك كالا بايد اولويت‌بندي كرد و مابه‌التفاوت آن به كالاي ديگري اختصاص داده شود، گفت: هنوز در اين زمينه اولويت بندي نشده است.

اين عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در مورد سياست هدفمندسازي يارانه‌ها و حذف آن اظهارداشت: مشكل ما به خاطر نداشتن فكر جامع تصميم‌سازي است، به طوري كه تصميم‌گيري‌هاي ما موردي و مصداقي صورت مي‌گيرد، و چون با هدف كلي تناسب ندارد، مشكل ايجاد مي‌شود.

نماينده‌ي مردم مسجد سليمان، با يادآوري اين‌كه هدفمند كردن يارانه‌ها يكي از 7 موردي است كه دولت در طرح تحول اقتصادي مطرح كرده است، تصريح كرد: بنابراين بايد حجم كل و اهداف اين موضوع تعريف و مشخص شود، يارانه بايد به چه اقشاري تعلق گيرد و در چه مسايلي لازم‌تر است.

وي ادامه داد: تعيين موضوعات براي اختصاص يارانه، از مواردي است كه در يك طرح جامع و در نظام يارانه‌اي شكل مي‌گيرد، اما متاسفانه در حال حاضر چنين طرحي در كشور وجود ندارد، بنابراين براي توزيع اعتباري كه به يارانه‌ها داده شده است، بايد كار كارشناسي كرد تا اولويت‌ها مشخص شود.

رضايي همچنين با بيان اين‌كه با مشخص شدن اولويت‌ها، دولت و مجلس نيز يارانه‌ها را به آن سمت خواهند برد، افزود: به طور نمونه اگر نياز باشد كه بخشي از يارانه‌ها براي حق بيمه اقشار نيازمند و مستضعف اختصاص يابد، اين كار از سوي دولت انجام خواهد شد.

اين عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس در ادامه با تاكيد بر اين‌كه همه‌ي مردم بايد از بهداشت اوليه برخوردار باشند، درارزيابي از حذف يارانه مواد شوينده اظهارداشت: اگر دولت يارانه‌ي مواد شوينده را به دليل اهميت بيشتر به شير و لبنيات حذف كرده تا اين مواد آسان‌تر در اختيار مردم قرار گيرد، قابل قبول است.

به گفته وي هم‌اكنون در انرژي و كالري مورد نيازي كه از مصرف شير به دست مي‌آيد، ضعف داريم، بنابراين اگر حذف يارانه يك كالا به افزايش كالاي مفيد ديگر منجر شود، كار درستي است، اما اگر يارانه از يك كالا حذف شود و مشخص نشود به چه كالاي ديگري اختصاص يافته است، درست نيست.

نماينده مردم مسجد سليمان با بيان اين‌كه اگر يارانه مواد شوينده براي اختصاص به شير حذف شده است، طبيعتا بايد شير ارزان‌تر شده و راحت‌تر در اختيار مردم قرار گيرد، افزود: طي روزهاي اخير شير گران شده است.

به گفته‌ي رضايي 20 درصد از مردم دچار فقر تغذيه، 40 درصد اضافه تغذيه و 40 درصد تغذيه مناسب و متعادل دارند.

اين عضو كميسيون بهداشت و درمان با تاكيد بر اين‌كه شير يكي از غذاهاي كامل و حياتي براي مردم است كه استفاده آن براي كودكان و زنان از اولويت بيشتري برخوردار است، گفت: براي بالا بردن مصرف شير فرهنگ‌سازي در اين زمينه لازم است؛ چراكه سرانه شير در كشور با وجود توانايي بالاي توليد، پايين است.

به گفته‌ي وي، بسياري از موادي كه در كشور مصرف شده و يارانه دارد، در اولويت نيست و شير به راحتي مي‌تواند جايگزين آن مواد شود؛ چراكه در مناطق محروم و دورافتاده‌ي كشور و حتي در برخي استان‌ها، شهرها و روستاها، تغذيه با شير به جد توصيه و امري حياتي تلقي مي‌شود.

نماينده‌ي مردم مسجد سليمان در خانه ملت در ادامه با بيان اين‌كه بسياري از بيماري‌ها و ناتواني‌هايي كه در آينده خود را نشان مي‌دهد، از كمبود شير و تغذيه نامناسب است، اظهارداشت: توصيه مي‌شود در اين زمينه برنامه‌ريزي كرد تا آن افرادي كه از اضافه وزن و تغذيه نامناسب دچار بيماري‌هاي متعدد مي‌شود، ساماندهي شوند و شرايط افرادي كه در كمبود شديد وزن و تغذيه مناسب هستند، بهبود يابد.

رضايي گفت: هنوز تعداد اقشار آسيب‌پذير مشخص نشده است و آمارها در مورد افراد نيازمند متفاوت است؛ به طوري كه گفته مي‌شود تا 30 ميليون نفر زير خط فقر هستند.

وي با اشاره به ماده‌اي از قانون برنامه 5 ساله چهارم مبني بر اين‌كه بايد 3 دهك جامعه كه تعداد آن‌ها نيز حدود 30 ميليون نفر مي‌شود، از بهداشت و درمان و توانبخشي رايگان برخوردار باشند، عنوان كرد: بنابراين با مشخص شدن اولويت‌ها، مي‌توان نيازمندي‌هاي دهك‌هاي نيازمند را درجه‌بندي كرد.

وي با اعتقاد بر اين‌كه با حذف كامل يارانه‌ها مخالف است و طبق قانون مجلس بايد يارانه‌ها هدفمند شود، افزود: بايد به جاي حذف يارانه، جابه‌جايي صورت گيرد، و در هدفمندسازي يارانه‌ها اين جابه‌جايي‌ها به تدريج صورت گرفته و شناسايي دقيقي از افراد نيازمند انجام شود، هم‌چنين براي جابه‌جايي يارانه‌ها اولويت‌بندي در نظر گرفته و كارآمدي و بهره‌وري در اين يارانه‌ها مدنظر قرار گيرد.

انتهاي پيام
 سه شنبه 11 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 139]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن