تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 12 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):روزه و حج آرام‏بخش دل‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836932498




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهى به فیلم نوك برج ساخته كیومرث پوراحمد


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: آیا انتظار داریم پوراحمد هنوز هم قصه هاى مجید بسازد؟پوراحمد  در نوک برج قبل از آن كه به دنبال نمایش عشق باشد، درصدد جدیت زدایى از آن است

نگاه اول - فیلم نوك برج دقیقاً در امتداد فیلم گل یخ قرار دارد. اگر در آن فیلم، پوراحمد به بازسازى یك اثر مشهور ولى بى مایه از سال هاى دور پرداخته بود، در این جا؛ همان الگوهاى قدیمى (منتها با رنگ و بهاى متجددانه تر) اثرى بى مایه تر كه حتى شهرت منبع اقتباس فیلم قبلى اش را هم ندارد ساخته است. این بى مایگى ریشه در چارچوبى دارد كه اولویت هاى انگیزشى فیلمسازى را از جذب تماشاگر آغاز كرده است و نه از اصول زیبایى شناسى دراماتیك و بصرى. در این چارچوب جذب تماشاگر برپایه دو عنصر كمدى و ملودرام (دو مضمونى كه طى سال هاى اخیر عمدتاً پاسخ مناسبى را از استقبال تماشاگران دریافت داشته اند) قرار گرفته است كه در تلفیق با یكدیگر یك رمانس كمیك را بوجود آورده اند، قالبى كه در سینماى جهان نیز طرفداران گسترده اى دارد. اما فیلم پوراحمد نه در لایه كمدى اش با توفیق مواجه مى شود و نه در لایه عاطفى اش، چرا كه بستر فانتزى لایه كمدى فیلم دقیقاً در تضاد با بستر رئالیستى وجوه عاطفى اثر قرار دارد و این تضاد، نوعى بلاتكلیفى را هم در فیلمساز و هم به تبع او در مخاطب ایجاد مى كند.

رویه كمیك نوك برج از ایده ثابتى بهره نمى گیرد. شخصیت مشنگ بهمن، موقعیت هاى غیرواقعى و ناباورانه نظیر كلنگ زدن بهروز در منزل لیلا، فانتزى هاى تدوینى (مثل برگشتن آجر شكسته شده از روى زمین به بام برج)، جوك گفتن و ... در تلفیق با هم اركستر ناهمسازى را تشكیل داده اند كه بسیارى از عناصرش ربطى به یكدیگر ندارند. از سوى دیگر پیشبرد روایت فیلم نیز چنان در لابه لاى این الگوهاى مختلف طنزآمیز مسیر كج و ناهموارى را به خود مى گیرد كه خیلى از گره هاى ایجاد شده در طول داستان فیلم به باد فراموشى سپرده مى شوند. قضیه عشق و ازدواج شیما و امیر به كجا مى انجامد؟ بحران استعفاى بهروز از هیأت مدیره برج سازى چه مى شود؟ پاسخ این سؤالات بین آسمان و زمین معلق است، درحالى كه این گره ها به نوعى آغازگر طرح ماجرا هستند و طبق اصول درام پردازى باید به یك سرانجام مشخص برسند. احساسات مدارى فیلمساز كه در برخى آثار قبلى اش (مثل شب یلدا) به نتایج خوبى رسیده بود، متأسفانه در اینجا از كنترل خارج شده است و مصداق بى هویتى را در آواز سردادن بهروز در اتومبیل لیلا (آن هم با صداى نامناسب محمدرضا فروتن) و پیاده شدن این آواز روى صحنه هاى مثلاً عاشقانه از خود بروز مى دهد. هر صدایى ولو به لحاظ گفتارى جذاب باشد، لزوماً براى ترانه خوانى جذاب نخواهد بود. اصلاً چه انگیزه اى در تكوین عشق بین لیلا و بهروز نقش ایفا مى كند؟ اگر عشق بین شیما و امیر براساس احساسات خاص دوران نوجوانى قابل توجیه باشد، این دو آدم بالاى 35 سال سن با چه توجیهى ادا و اطوارهاى عاشقانه از خود نشان مى دهد؟ اگر بحث كمبود و خلأ عاطفى درمیان باشد، چه ویژگى منحصربه فردى در لیلا یا بهروز وجود دارد كه پس از این همه سال ارضا كننده آن خلأ بخواهد باشد؟ به نظر مى رسد واژه اى جز ساده انگارى نتواند پاسخگوى وضعیت شكل دهنده عشق بین این دو شخصیت باشد. واژه اى كه البته قابل تسرى به بسیارى از دیگر ابعاد فیلم نیز خواهد بود.

نگاه دوم - آیا انتظار داریم پوراحمد هنوز هم قصه هاى مجید بسازد؟ آیا این انتظار بر مبناى مقتضیات و واقعیات اجتماعى معاصر قرار گرفته است؟ آیا در دوران جدیت زدایى از مفاهیم جدى كه یكى از پیامدهاى زمانه پست مدرنیسم است، مى توان از آن الگوهاى دیگر پیروى كرد؟ نوك برج قرار است عشق را به نمایش بگذارد كه خودش خودش را هجو مى كند و منطق فیلم نیز برمبناى همین هجو قرار گرفته است.اگر عشق بین امیر و شیما با پایین آمدن مسالمت آمیز امیر از ساختمان به هجو گرفته مى شود، عشق بین بهروز و لیلا هم با آن فریاد نهایى ناشى از درد آمپول بعد خنده آور پیدا مى كند. پوراحمد قبل از آن كه به دنبال نمایش عشق باشد، درصدد جدیت زدایى از آن است. و به همین اضافه كنید شخصیت شوخ و شنگ بهمن را كه حتى در حین نظافت منزل هم با دسته تى اداى خوانندگان آن سوى مرزها را درمى آورد تا به هجوشان بكشد، دكترى كه در غیر شكیل ترین قالب، ساندویچ درست مى كند و در عین شلختگى و ولنگارى، مغز متفكر مدیریت بحرانها نیز هست و نهایتاً بحران عشق امیر و شیما و بحران تنش بین بهروز و لیلا رابا ایده هاى خاص خودش حل مى كند. پوراحمد قبلاً هم از این دست تجربیات داشت (شكار خاموش را به یاد آوریم) كه منطق كارتونى را در الگوى فیلمسازى به كار گرفته باشد. در قسمتى از فیلم لیلا كه دست به یك اقدام نمایشى جهت خودكشى مى زند و سپس خودش آن اقدام را هجوآمیزانه به تمسخر مى كشد، خطاب به پدر امیر مى گوید: «خسته شدم از عاقل بودن، مى خواهم دیوونه بشم» انگار كه فیلم یك جور به دنبال ایده پردازى برمبناى این جمله در سرتاسر فیلم است. ظاهر هر یك از آدم هاى فیلم با منویات درونى آنها متفاوت است و همین میل به جنون را در هر یك از آنها تقویت مى كند تا آنجا كه گویى هركس با دروغ هایش دارد سر دیگرى را كلاه مى گذارد و وجهه اى دیگر از خودشان مى دهد. از لیلا گرفته كه تظاهر به جدى بودن مى كند تا منشى بیمارستان كه پنهانى سیگار مى كشد تا بهمن كه در خفا نقشه هایش را پیاده مى كند تا بهروز كه نقش عاشقى را بازى مى كند تا نگهبان بیمارستان كه پنهانى از طریق تلفن جلوى بهروز و لیلا نقش هایى دیگر ایفا مى كند. اما اغلب این تظاهرها، نهایتاً راه به سمت و سوى مخالف خود مى برد و ماهیت هركس آشكار مى شود.

درهرحال نوك برج فیلمى است كه با نگاه روز ساخته شده است و اگر هم در این مسیر از برخى مؤلفه هاى كلیشه اى جذب مخاطب بهره مى گیرد، در عوض سازنده اش مى داند چگونه با آنها بازى كند تا كلیشه اى ننمایند. یادمان باشد سرگرم ساختن مخاطب اولین نكته اى است كه در باب كاركردهاى سینما مطرح است و در نوك برج این نكته مهم فراموش نشده است.

نگاه سوم - نوك برج در جاهایى جذب مان مى كند و به خنده وادارمان مى سازد، اما این اثر، حاصل ذهنیت و خلاقیت پوراحمدى كه در طول این چند دهه شناخته ایم اش، نیست. نوك برج، در كف برج توانایى هاى این فیلمسازى قرار گرفته است. شاید اگر فیلمساز تازه كارى این اثر را ساخته بود تحسینش مى كردیم، اما پوراحمد كجا و نوك برج كجا؟ آدم هاى این فیلم كمترین نسبت را با حامد سوخته از عشق در شب یلدا، مجید بلندپرواز و صمیمى در قصه هاى مجید، بشیروى فداكار در بخاطر هانیه و حتى زوج از هم بریده در خواهران غریب دارند. دغدغه هاى پوراحمد در این موقعیت وانفسا قابل درك است، اما... شاید پوراحمد در حال حاضر به وضعیتى دچار شده است كه قهرمان نان و شعرش با آن مواجه بود. از یكسو دغدغه هنر و از سوى دیگر دغدغه هاى معیشتى، آدمى را با موقعیت دشوارى روبرو مى كند. از همین روست كه پوراحمد گاه مانورهاى پوراحمدى اش را در همین فیلم آخرش مقابل دیدگانمان زنده مى كند (مثل همان آمپول آخر) اما گاه چنان در سراشیبى ساده انگارى هاى فیلمفارسى وارى فرو مى غلتد كه ابتذال را بیش از هر چیز تداعى مى كند (مثل آواز خواندن با دسته تى). درهرحال به نظر مى رسد نگاه كاملاً منفى (مثل نگاه اول این یادداشت) و نگاه كاملاً مثبت (مثل نگاه دوم) به نوك برج به منزله خروج از دایره انصاف و واقع نگرى است. در وضعیت خاكسترى فیلمساز، لاجرم نگاه منتقد نیز روبه خاكسترى بودن مى برد. شاید فیلم بعدى پوراحمد بتواند این طیف را رنگى دیگر ببخشد.مطالب مرتبط کیومرث ور احمد برج نشین شد مهرزاد دانش





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 388]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن