تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820540297




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در برنامه 45 دقيقه بررسي شد ، ايران قرباني به كارگيري سلاح هاي شيميايي


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: در برنامه 45 دقيقه بررسي شد ، ايران قرباني به كارگيري سلاح هاي شيميايي
ايران يكي از قربانيان به كارگيري سلاح هاي شيميايي در جهان است و بمباران شيميايي سردشت توسط عراق در هفتم تير 1366 فجيع ترين تهاجم بود كه سبب كشته و مجروح شدن عده بسياري از مردم غيرنظامي شد.
دهقاني دبير مجمع ملي كنوانسيون سلاح هاي شيميايي در برنامه 45 دقيقه گفت : صدام از سال 1362 استفاده گسترده خود را از سلاح هاي شيميايي عليه ايران آغاز كرد و قبل از آن بر اساس شواهد موجود در نبردهاي نظامي به طور پراكنده از اين سلاحهاي نامتعارف استفاده مي كرده است.

وي افزود : عراق از آذر سال 1361به منظور حفظ نيروهاي خود در برابر نيروهاي ايراني از مقدار محدودي از سلاح هاي شيميايي استفاده مي كرده است.

دبير مجمع ملي كنوانسيون سلاح هاي شيميايي گفت : در اوايل سال 1366 عراق از جنگ افزارهاي شيميايي به طور انبوه استفاده كرد و بمباران شيميايي شهر سردشت توسط عراق در هفتم تير 1366 وحشتناك ترين تهاجم بود كه عليه مردم بي دفاع اين شهر به كار گرفته شد.

وي با اشاره به تاريخچه استفاده از سلاح هاي شيميايي گفت : از عهد باستان مواد شيميايي به شكل هاي گوناگون مورد استفاده قرار گرفته و از ابزارهاي جنگي بوده است.

دبير مجمع ملي كنوانسيون سلاح هاي شيميايي گفت : خاستگاه استفاده از سلاح هاي شيميايي در جنگ جهاني اول بود.

دهقاني با اشاره به اقدام ضد بشري عراق در جنگ با ايران گفت : به كارگيري سلاح هاي شيميايي از سوي عراق ، در حالي صورت مي گرفت كه اين كشور جزو امضاكنندگان پروتكل ژنو راجع به منع استفاده از سلاح هاي سمي ، قرار داشت.

وي افزود : پروتكل 1925 ژنو صراحتا استعمال سلاح هاي شيميايي را منع مي كند.

دبير مجمع ملي كنوانسيون سلاح هاي شيميايي گفت : با توجه به اينكه در كنوانسيون ژنو تضميني براي رعايت مقررات براي منع استفاده از اين سلاح ها وجود نداشت ، كنوانسيون منع توليد ، انباشت و استفاده از آن در سال 1997 لازم الاجرا شد و اكنون ايران عضو اين كنوانسيون است.

سروش رئيس انجمن حمايت از قربانيان سلاح شيميايي نيز در اين برنامه گفت : صدام براي اولين بار در تاريخ سلاح هاي شيميايي را عليه اعتصاب مردم غير نظامي به كار برد و قبل از آن در جنگ ها تنها عليه نيروهاي نظامي و رزمي مورد استفاده قرار مي گرفت.

وي افزود : از سال 1362 ، 4 هيات به عنوان هيات حقيقت ياب وارد ايران شدند و استفاده از سلاح هاي سمي را در جنگ عراق عليه مردم غير نظامي ايران تاييد كردند ولي در گزارش شوراي امنيت عكس العملي در اين باره ديده نشد و در دو قطعنامه صادره نيز عبارت استفاده صدام از اين نوع تهاجمات ضد بشري وجود نداشت.

رئيس انجمن حمايت از قربانيان سلاح شيميايي گفت : ايران در طول 8 سال دفاع مقدس350 بار مورد حملات شيميايي از سوي عراق قرار گرفت كه نتيجه آن برجاي گذاشتن بيش از 50 هزار جانباز شيميايي است.
 شنبه 8 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 254]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن