تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداى والا مى فرمايد: وقتى بنده من كار نيكى اراده كند و نكند آن را يك كار نيك براى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819817172




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/نگاهي به پديده تكديگري دركردستان/ فرماندار سنندج:متأسفانه اكثر متكديان شهر معتاد هستند يك كارشناس:خودفروشي، استثمار و خريدوفروش نوزادان پيامدهاي تكدي‌گري است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /نگاهي به پديده تكديگري دركردستان/ فرماندار سنندج:متأسفانه اكثر متكديان شهر معتاد هستند يك كارشناس:خودفروشي، استثمار و خريدوفروش نوزادان پيامدهاي تكدي‌گري است


خبرگزاري دانشجويان ايران - سنندج
سرويس: شهرستان‌ها

روند رو به رشد جمعيت شهري و افزايش حاشيه‌نشيني، وضعيت نامناسب اقتصادي و بيكاري موجب شده تكدي‌گري به عنوان شغل كاذب در شهرهاي استان كردستان گسترش يابد. اين متكديان كه بيشتر آنها را زنان، كودكان و معتادان تشكيل مي‌دهند، در معابر عمومي و شلوغ شهر مانند بازار، ترمينال‌ها، بيمارستان‌ها و مقابل مساجد، با لجاجت و التماس و حتي گرفتن لباس عابران و همچنين مراجعه به در منازل به بهانه‌هاي مختلف از مردم طلب كمك مالي مي‌كنند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ براساس قانون مجازات اسلامي، تكدي و امرار معاش از اين طريق جرم محسوب مي‌شود؛ اما متكديان به بهانه‌هاي نظير تهيه استشهاديه محلي به عنوان ضرر و زيان مالي، فال گيري و ... به صورت علني اقدام به گدايي مي‌كنند كه اين امر موجب افزايش معضلات ديگري همچون اعتياد، مسائل اخلاقي، مزاحمت براي مردم و شيوع بيماري‌هاي مختلف، مهاجرت بي‌رويه به شهرها، پايين بودن سطح بهداشت و پايين بودن باورهاي سنتي در جامعه مي‌شود.

نجمه رضايي، يكي از حقوقدانان شهرستان سنندج در رابطه با قانون مجازات اسلامي براي تكدي‌گري در سطح جامعه مي‌گويد: براساس ماده 712 قانون مجازات هر شخصي كه تكدي را پيشه خود قرار داده و از اين راه امرار معاش كند به يك تا سه ماه حبس مجازات خواهد شد.

وي مي‌افزايد: چنانچه شخصي با وجود توان مالي مرتكب اين عمل ناپسنديده شود علاوه بر مجازات ياد شده كليه اموالي كه از طريق تكدي و كلاشي به دست آورده مصادره مي‌شود.

رضايي همچنين به ماده 713 قانون مجازات اسلامي اشاره مي‌كند و مي‌گويد: براساس اين ماده استفاده از طفل صغير براي عمل تكديگري سه ماه تا دو سال حبس و استرداد كليه اموال به دست آمده از طريق اين عمل را به دنبال خواهد داشت.

وي با اشاره به اين كه اين عمل از لحاظ اخلاقي عملي زشت و ناپسنديده است مي‌افزايد: بيشتر شدن متكديان خيابان‌ها و هرگونه برخورد قانوني با اين پديده ناشي از نداشتن شاكي خصوصي از متكديان است.

كامبيز ملايي، يكي از كارشناسان ارشد علوم اجتماعي در سنندج نيز در خصوص رشد روزافزون اين پديده در جامعه مي‌گويد: كمكهاي بي‌جا و بي‌حسابمان كه براساس احساسات شخصي مان بوده و به دور از ياري گرفتن از قوه منطق است به نوعي مي‌تواند در گسترش اين پديده دخيل باشد.

ملايي معتقد است: خودفروشي، به استثمار گرفتن كودكان و اشخاص ضعيف‌تر و خريد وفروش نوزادان از جمله عواقب و پيامدهاي اين پديده است.

وي معتقد است: استفاده متكديان از جمله‌هاي همچون مادرم كور است، پدرم فلج است يا از خواهر و برادرن مواظبت مي‌كنم به نوعي شايد احساسات عاطفي شهروندان را براي كمك به آنها برانگيزد آما اغلب گدايان به كار گروهي مي‌پردازند و به دليل خلأ قانوني موجود نه تنها در اين زمينه از هيچ چيز نمي‌هراسند بلكه زندگي عمومي و همگاني افراد جامعه را نيز به لحاظ اجتماعي به خطر مي‌اندازند بنابراين همه ما به جاي سخاوت و كمك به همنوعان خود به نوعي گداپروري مي‌كنيم.

محمدتقي حيدري، فرماندار سنندج درباره جمع‌آوري متكديان سنندج مي‌گويد: متكديان شهر سنندج با همكاري نيروي انتظامي و شهرداري، جمع‌آوري و به مراكز نگهداري منتقل مي شوند.

وي تصريح مي‌كند: كارشناسان بهزيستي و كميته امداد امام(ره) مصاحبه‌هاي لازم را در خصوص افراد متكدي انجام خواهند داد.

وي با اشاره به اينكه تكدي‌گري چهره شهر را به عنوان مركز استان كردستان زشت و نازيبا كرده است بر همكاري رسانه‌هاي خبري استان از جمله صدا و سيماي مركز كردستان براي توجيه مردم تأكيد كرد.

حيدري اظهار كرد: متأسفانه اكثر متكديان سطح شهر افراد معتاد بوده و برخي از آنان از شهرهاي ديگر به سنندج آمده‌اند كه بايد با تدابير لازم و از طريق مراجع ذي‌صلاح و قانوني به شهرهاي خود بازگردانده شوند.

پيري، معاون اداره كل امور اجتماعي و شوراهاي استانداري كردستان نيز تلاش همه دستگاه‌هاي اجرايي را براي پيشگيري و مبارزه با آسيب‌هاي اجتماعي جامعه را امري ضروري دانست.

پيري در در پايان افزود: قطعاً دولت به تنهايي قادر به كنترل مشكلات و معضلات اجتماعي نيست لذا ضروري است دستگاه‌هاي اجرايي و سازمان‌هاي غيردولتي در اين زمينه تلاش بيشتري داشته باشند.

انتهاي پيام
 شنبه 8 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 226]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن