تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خدا داناست به هر رازى كه مردم در دل نهان داشته اند، و به نجواى آهسته رازگويان و به هر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820041011




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

باگذشت10سال از آغاز ساخت سريال حضرت يوسف(ع)‌ يوسف پيامبر، فردا ميهمان تلويزيون مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: باگذشت10سال از آغاز ساخت سريال حضرت يوسف(ع)‌ يوسف پيامبر، فردا ميهمان تلويزيون مي‌شود
جام جم آنلاين: 2 رئيس‌جمهور، يك رئيس مجلس و چند شخصيت سياسي نام‌هايي است كه سبب شدند تا در طول 10 سال گذشته، روياي ساخت اين سريال تلويزيوني محقق شود. حالا تلويزيون مي‌تواند از اين فردا به مدت بيش از يك سال، جمعه شب‌ها هديه‌اي قابل براي علاقه مندان به سريال‌هاي تاريخي مذهبي داشته باشد.


سال 1377 وقتي طرح اوليه‌اي براي ساخت سريال تلويزيوني جديدي بر اساس قصه‌هاي قرآني به پشت درهاي مديران تلويزيون رسيد، هيچ كس فكر نمي‌كرد آماده شدن اين سريال به مدت زماني حدودا 10 ساله نياز دارد. سريالي كه از فردا شب شاهد پخش آن خواهيد بود.

نام‌هايي كه تلاش و كوشش شبانه‌روزي آنها سبب شد تا قصه زندگي حضرت يوسف(ع)‌ از نوشته به تصوير برسد، فراوان هستند. در عنوان‌بندي پاياني سريال تلويزيوني حضرت يوسف، طي 4 دقيقه نام‌هاي زيادي مي‌آيند و مي‌روند. حجت‌الاسلام سيدمحمد خاتمي، دكتر محمود احمدي‌نژاد، دكتر علي لاريجاني، حبيب‌الله عسكراولادي، علي‌اكبر پرورش، مجيد رضابالا، دكتر رضا براهيمي، علي لاريجاني، عزت‌الله ضرغامي، اسفنديار رحيم مشايي، مهدي حيدريان، محمد شريعتمداري و... نام‌هايي است كه در عنوان‌بندي از آنها تشكر شده است.

اگر بپذيريم كه فيلمسازي كاري جمعي است، بايد به نقش افراد فراواني در ساخت و به نتيجه رسيدن اين سريال اشاره كرد. فردا شب جايي در غرب تهران خانواده مرحوم رسول احدي در حالي به تماشاي يكي از آخرين كارهاي اين مدير فيلمبرداري سختكوش مي‌نشينند كه شايد در 7 ماه گذشته نتوانسته‌اند با ناباوري با «رفتن» او كنار بيايند.

شايد مجيد ميرفخرايي، مدير هنري اين سريال نيز فردا شب بعد از پشت سر گذاشتن يك روز طاقت‌فرساي كاري در خرمشهر به تماشاي يوسف بنشيند. او مدت‌هاست كه سريال «در‌چشم باد» را همراهي مي‌كند و حالا در آبادان به سر مي‌برد تا مسجدجامع خرمشهر را به روزهاي جنگ شبيه كند.

جمال شورجه در مقام مشاور كارگردان حق بزرگي بر گردن سريال دارد. او 4 سال از عمر حرفه‌اي خود را كه مي‌توانست صرف فيلمسازي كند، پشت دوربين اين سريال و كنار مانيتور نشست تا يوسف سرنوشت شايسته‌اي پيدا كند.

او اين روزها در حال فراهم كردن مقدمات ساخت سريال شهيد بروجردي است. به اين نام‌ها بايد نام «روح‌الله برادري» را هم اضافه كرد كه در بخش تهيه و توليد در سال اول توليد كار را به سرانجام رساند. بايد از شهريار بحراني تدوينگر اول سريال هم ياد كرد كه اين روزها بار ديگر به دليل توقف ساخت فيلم ملك سليمان منتظر آغاز مجدد ساخت اين فيلم است.

پس توليد مفصل‌

يكي از مهم‌ترين مشكلاتي كه سريال‌هاي تلويزيوني با آن مواجه هستند، مشكلات متعدد در مرحله «پس از توليد» است. بسياري از كارگردان‌ها مي‌گويند به دليل اين‌كه در پايان توليد يك سريال بودجه ساخت اثر به انتها رسيده، مجبور به استفاده از عوامل ضعيف مي‌شوند و عجله براي رساندن سريال به پخش سبب افت كيفي مي‌شود.

وجود نام‌هايي همچون: پيمان يزادنيان (آهنگساز)، ابراهيم حقيقي (ساخت عنوان‌بندي)، حسين زندباف (تدوينگر)، محمدرضا دلپاك ( طراح و تركيب صدا) نشان مي‌دهد اين سريال از اين جهت وضعيت خوبي داشته است و مصالح تهيه شده در طول مدت فيلمبرداري به سرنوشت خوبي دچار شده‌اند.

در قسمت اول چه مي‌بينيم؟

سريال تلويزيوني حضرت يوسف(ع) قصه قوم بني‌اسرائيل را روايت مي‌كند. داستان از پيش از تولد حضرت يوسف(ع) آغاز مي‌شود و تا ميانسالي اين پيامبر ادامه مي‌يابد. داستان اين سريال بيش از آن‌كه بيشتر بر جذابيت‌هاي تصويري رايج در فيلم‌ها و سريال‌هاي تاريخي همچون: دكورهاي عظيم، بازيگران شناخته شده، جنگ و خونريزي و... متكي باشد، بر روايتي ديني از زيباترين داستان قرآني اتكا دارد.

سريال تلاش كرده تا علاوه بر روايت داستان زندگي اين پيامبر، نكات و پيام‌هاي مورد نظر خود را نيز در قالب ديالوگ‌ها بيان كند. شايد اين مساله در قسمت‌هاي اول كمي غيرمتعارف باشد، اما بيننده علاقه‌مند به مرور به اين سبك از داستان‌پردازي علاقه‌مند خواهد شد.

نكته قابل توجه ديگر در اين سريال استفاده از منابع تحقيقي شيعه و اهل تسنن براي نگارش فيلمنامه است. بحارالانوار، حيات‌القلوب، تاريخ و قصص، تورات عهد عتيق، تفاسير شعري، رمان‌ها، متون عربي و انگليسي، منابع تاريخي مصر باستان و... منابع مورد استفاده براي نگارش فيلمنامه است.

هر قسمت از اين سريال با پخش سوره حضرت يوسف(ع)‌ با صداي استاد كريم منصوري قاري قرآن آغاز مي‌شود.
عنوان‌بندي سريال بر روي تصاويري از اهرام ثلاثه مصر شكل مي‌گيرد. سريال در اولين قاب تصويري خود مخاطب را به 1160 سال قبل از ميلاد مسيح مي‌برد. ماجرا از شهر فدان آرام شهري در جنوب كشور بابل آغاز مي‌شود. در اين قسمت تنها بازيگر آشنايي كه مخاطب مي‌بيند، محمود پاك‌نيت است كه در اين سريال نقش «حضرت يعقوب» را ايفا كرده است. حضرت يعقوب چوپاني است كه در اين شهر با 4 همسر خود زندگي مي‌كند.

او از هر يك از زنان خود فرزنداني دارد، اما سال‌هاست منتظر تولد نخستين فرزند خود از همسرش راحيل است. يعقوب چوپان است و هر روز گوسفندان دايي خود لابان كه پدر همسرش نيز هست را به صحرا مي‌برد. در فدان خشكسالي آمده و كاهن معبد از مردم تقاضاي قرباني براي ايشتار بزرگ معبد را دارد. يعقوب با ايستر جادوگر معبد مدام در كشاكش است، اما به دليل اين‌كه پدر زن او لابان فرماندار شهر است، با او كاري ندارند.

شب تولد حضرت يوسف(ع) است و راحيل از شدت درد بيهوش است. عده‌اي مي‌گويند وخامت حال او به دليل توهين يعقوب به خدايان است، اما يعقوب كه فردي يكتاپرست است، بي‌توجه به اين حرف‌ها مانع از حضور جادوگر كه قابله‌اي ماهر است بر سر بالين همسرش مي‌شود. داستان در قسمت اول در همين نقطه پايان مي‌يابد.

پخش از شبكه قرآن‌

مجموعه تلويزيوني يوسف پيامبر علاوه بر پخش از شبكه يك سيما، از شبكه قرآن و معارف سيما هم پخش خواهد شد. اين امكان مناسبي است كه با پخش سريال شهريار آغاز شد و حالا با سريال يوسف ادامه مي‌يابد. اگر بنابه هر دليلي امكان تماشاي اين سريال در روزهاي جمعه ساعت 22 و روزهاي شنبه ساعت 15 را نداشتيد، مي‌توانيد در طول هفته هم بيننده اين سريال باشيد.اين سريال محصول دو دوره مديريتي سيمافيلم است.

كار در زمان حضور محمد نبي خسروي آغاز شد و در زمان حسن اسلامي‌مهر به پخش رسيد. اين سريال با حضور حدود 180 بازيگر مقابل دوربين رفته است. در ميان آنها تعداد اندكي از بازيگران چهره‌هاي شناخته‌شده‌اي هستند. سازندگان اين سريال ترجيح داده‌اند تا چهره‌هاي ناشناخته را براي حضور در نقش‌هاي اين سريال به كار بگيرند. به همين دليل است كه مصطفي زماني ايفاگر نقش دوران جواني اين شخصيت شده است.

محمود پاك‌نيت، كتايون رياحي، مصطفي زماني، جعفر دهقان، جهانبخش سلطاني، مهوش صبركن، الهام حميدي، پروانه معصومي، اميرحسين مدرس، اردلان شجاع كاوه، زهرا سعيدي، مجتبي بيطرفان و... برخي از بازيگراني هستند كه شما در قسمت‌هاي ديگر اين سريال خواهيد ديد و ساير بازيگران نيز «كشف‌هاي» اين سريال خواهند بود.

نوشتن فيلمنامه و كارگرداني سريال را فرج‌الله سلحشور برعهده داشته است.
 جمعه 7 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 341]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن