تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در عمل مؤمن يقين ديده مى شود و در عمل منافق شك.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820663006




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هند و پاكستان در مسير صلح و امنيت


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: هند و پاكستان در مسير صلح و امنيت
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): دهلي نو ـ وزير امور خارجه پاكستان ، به منظور انجام يك ديدار سه روزه رسمي از هند روز جمعه وارد دهلي نو شد.


سخنگوي وزارت امور خارجه پاكستان در اين ارتباط گفت ، اين ديدار ادامه برنامه هاي مذاكره بين هند و پاكستان است و در پاسخ به دعوت وزير امور خارجه هند صورت مي گيرد.
وي گفت ، در طول اين ديدار تمام مسائل مورد علاقه طرفين بررسي خواهد شد.
هند و پاكستان بدنبال انتصاب شاه محمد قريشي به عنوان وزير امور خارجه پاكستان و در پي گفت و گوي "پراناب موكرجي "، وزير خارجه هند با همتاي پاكستاني خود، تصميم گرفتند كه مذاكرات صلح فيمابين را ازسر گيرند.
هر دو مقام پاكستان و هند به مناسبت هاي مختلف بر ضرورت برقراري صلح و آرامش در شبه قاره هند تاكيد كرده و نسبت به پيشرفت حاصله در روابط بين اين دو كشور ابراز خرسندي نموده اند.
اسلام آباد و دهلي نو در مورد ضرورت تشكيل فوري جلسات هند و پاكستان در چارچوب مذاكرات مركب بين اين دو كشور نيز به توافق رسيده اند.
هند و پاكستان مذاكرات فيمابين را در مورد هشت موضوع مورد بررسي تحت چهارمين دور مذاكرات مركب در اواسط مهر ماه سال 86 به پايان رساندند اما نشست قائم مقامان وزارت خارجه اين دو كشور براي خاتمه دور چهارم مذاكرات و راه اندازي دور پنجم به سبب بروز بحران سياسي در پاكستان صورت نگرفت .
مقام هاي هند و پاكستان در مذاكرات خود در دهلي نو و اسلام آباد در مورد جنبه هاي مختلف روابط دو كشور بحث و مذاكره كرده اند.
اين مذاكرات كه شامل ، ارتباطات فرهنگي ، مساله "سياچن "، موضوع "سركريك " و نيز مبارزه با تروريسم ، قاچاق مواد مخدر، آزادي زندانيان جنگي و عادي و نهايتا مسائل بازرگاني بوده روند مباحثات دو كشور را وارد مرحله تازه اي كرده است .
ملاقات هاي وزيران خارجه دو كشور و ديگر مقام هاي ارشد هند و پاكستان به حل اختلافات پنج دهه اخير دو كشور شتاب بيشتري داده است .
از سوي ديگر اختلافات بين دو كشور تاكنون باعث شده تا مساله خط لوله گاز ايران به هند از طريق پاكستان به رغم اجرايي و به صرفه بودن آن براي سه كشور، به مرحله عمل نرسد.
در اين راستا كارشناسان هندي در خصوص مذاكرات اسلام آباد و دهلي و نقش امور سياسي در تحقق طرح خط لوله گاز ايران به هند از طريق خاك پاكستان سخن گفته اند.
اين كارشناسان معتقدند كه مسائل سياسي مانع از حصول پيشرفت درموضوع هاي اقتصادي در منطقه مي شود.
هند، به سبب كمبود انرژي در اين كشور، به يك جريان منظم گاز نياز دارد و اجراي طرح خط لوله گاز ايران به هند از طريق خاك پاكستان كل منطقه را دگرگون خواهد ساخت .
طرح خط لوله گاز ايران - پاكستان - هند يك طرح راهبردي و حايز اهميت است و دولت هند بارها تصريح كرده كه اين طرح در اولويت قرار دارد.
برخي كارشناسان هندي مي گويند در حالي كه همه خواهان حل هر چه فوري مشكلات بين دهلي نو و اسلام آباد هستند اما هند خود را براي انجام گفت و گوهاي طولاني با پاكستان آماده كرده است .
اين كارشناسان در عين حال در مورد گفت و گوهاي مركب بين هند و پاكستان ، اظهار مي دارند كه مذاكرات قائم مقام هاي وزارتخانه هاي بازرگاني و كشور هند با همتايان پاكستاني خود در اسلام آباد به خوبي صورت گرفت و اينكه گفت و گوهاي هند و پاكستان به منظور حل همه موضوعات بين اين دو كشور از سرگرفته شده مايه خرسندي است .
حقيقت اين است كه هند و پاكستان تاكنون به موفقيت چشم گيري در گفت و گوهاي فيمابين دست يافته اند و اسلام آباد در اين ميان خواهان حل هر چه سريعتر مشكلات خود با هند و تعيين يك چارچوب زماني براي اين منظور است .
به نظر مي رسد كه اكنون زمان آن فرا رسيده كه هند و پاكستان با يكديگر در زمينه هاي فني به منظور بهبود هر چه بيشتر وضعيت اقتصادي و عمراني منطقه همكاري كنند.
حل موضوع هاي سياسي بين هند و پاكستان و تمركز بر روي موضوع هاي اقتصادي و زيست محيطي در منطقه نيز اكنون بيش از هر زمان ديگر ضروري است .
هند و پاكستان براي حل اختلافات موجود ميان دو كشور در گذشته نيز مذاكرات منظم و متعددي در مورد روش هاي برقراري صلح و امنيت در منطقه از جمله انجام اقدام جلب اعتماد هسته اي و مساله جامو و كشمير داشته اند.
مناقشه مرزي "سيركريك " نيز يكي از هشت موضوع مورد تبادل نظر بين هند و پاكستان تحت روند گفت وگوهاي مركب دو كشور است .
كارشناسان هند و پاكستان تاكنون تحقيقاتي را در مورد خط افقي اين مرز مشترك انجام داده و چندين ستون مرزي برپا شده قبل از سال 1947 را شناسايي كرده اند.
اكنون كه انديشه ي برقراري صلح و امنيت در شبه قاره هند بر اراده مقام هاي ارشد هند و پاكستان غالب است ، حل نهايي هشت موضوع مورد بحث بين هند و پاكستان شامل جلب اعتماد، جامو و كشمير، سياچين ، سيركريك ، سد وولار، تروريسم ، قاچاق مواد مخدر و مسائل اقتصادي ، دور از دسترس نخواهد بود.
آساق **310**
 جمعه 7 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن