تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 12 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813616069




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چشمان اشك، ريه‌هاي درد


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: چشمان اشك، ريه‌هاي درد
كشمكش به‌وجود آمده پس از ادغام بنياد شهيد و بنياد جانبازان كشور مانع از آن شد تا مركز درماني سردشت به اهداف تعيين شده پيشين دست يابد.
مينا شهني:كمبود مركز درماني مجهز هنوز هم بزرگ‌ترين مشكل مصدومان شيميايي سردشت است.اين مشكل در كنار عدم پذيرش پرونده بسياري از كساني كه بر اثر بمباران شيميايي مصدوم شده‌اند با گذشت ۲۱ سال از حادثه بمباران شيميايي اين شهر خودنمايي مي‌كند.
هر چند كلينيكي ويژه براي رسيدگي به مشكلات درماني جانبازان در شهر سردشت راه‌اندازي شده اما به‌نظر مي‌رسد صرف‌نظر از فضاي فيزيكي و تابلويي كه بر سردر اين كلينيك نصب شده‌، كارايي چنداني ندارد.
عثمان مزين، عضو انجمن دفاع از حقوق مصدومين شيميايي سردشت، درباره عملكرد مركز درماني سردشت گفت: كشمكش به‌وجود آمده پس از ادغام بنياد شهيد و بنياد جانبازان كشور مانع از آن شد تا مركز درماني سردشت به اهداف تعيين شده پيشين دست يابد.
او با تاكيد بر اين‌كه قرار بوده كلينيكي مجهز براي انجام كارهاي درماني مصدومين شيميايي در شهر سردشت راه‌اندازي شود، افزود: راه‌اندازي اين كلينيك هديه مقام معظم رهبري به مردم سردشت بود و بنا بود تمام امكانات و لوازم مورد نياز را در كنار متخصصين پزشكي به‌طور دائم در خود جاي دهد، اما اين اتفاق هرگز رخ نداد.
حالا پس از گذشت سال‌ها، كلينيك تخصصي ويژه مصدومان شيميايي شهر سردشت تبديل شده به يك مركز درماني ساده با يك پزشك عمومي كه نياز مصدومان را پاسخ نمي‌‌دهد.
به گفته اين عضو انجمن دفاع از حقوق مصدومان، هر چند وقت يك بار به شكل پراكنده پزشك متخصصي براي معاينه بيماران به اين مركز مي‌آيد و چند روزي به معاينه مصدومان شيميايي مي‌پردازد.
در حال حاضر هزار مصدوم شيميايي كه مصدوميت‌شان توسط بنياد شهيد و امور جانبازان تاييد شده در اين شهر ساكن هستند كه به‌دليل كمبود امكانات مورد نياز پزشكي ناچارند براي انجام كارهاي پزشكي و تهيه دارو راهي تهران و اروميه و تبريز شوند.
پرونده‌هاي معلق
پرونده‌هاي زيادي با اعتراض روبه‌رو هستند، اين پرونده‌ها عموما به افرادي تعلق دارد كه با جمع‌آوري مدارك به بنياد شهيد و امور ايثارگران مراجعه كرده‌ اما درخواستشان رد شده‌است.
يكي از بزرگ‌ترين مشكلات مردم سردشت ارائه مدارك باليني پزشكي است كه معمولا در سال‌هاي جنگ از بين رفته يا اصلا ثبت نشده‌است اما بنياد شهيد براي بررسي پرونده افرادي كه جانباز شيميايي هستند ارائه اين مدارك را جزو گام‌هاي نخستين قرار داده‌است.
گم شدن مدارك از يك سو و تاكيد بنياد شهيد براي دريافت مدارك باليني پزشكي از سوي ديگر سبب بروز نارضايتي زيادي بين مردم شده‌است.
اين درصدها غيرواقعي است
پس از مراجعه به بنياد شهيد، با در دست داشتن پرونده كامل، مرحله بعد شركت در كميسيون پزشكي است. مصدومين با شركت در اين كميسيون توسط پزشكان معتمد بنياد شهيد معاينه مي‌شوند و پس از آن درصد مصدوميت‌شان تعيين مي‌شود.
اگر درصد جانبازي ۲۵ درصد يا بالاتر از آن باشد، مصدوم مي‌تواند از مزاياي مستمري بنياد شهيد برخوردار شود، در غير اين صورت با مصدوميت‌هاي پايين‌تر از ۲۵ درصد مزاياي اندكي به افراد تعلق مي‌‌گيرد.
در چند سال اخير بسياري از افرادي كه براي تعيين درصد جانبازي به بنياد شهيد مراجعه كرده‌‌اند برخلاف انتظارشان عموما مصدوم زير ۲۵ درصد تعيين شده‌اند و همين موضوع سبب شده كه اين تصور به وجود بيايد كه بنياد شهيد عمدا از تعيين درصد واقعي جانبازي سر باز مي‌زند.
مسئول كميته حقوقي انجمن دفاع از حقوق مصدومين شيميايي سردشت در اين‌باره مي‌گويد: به‌نظر مي‌رسد بنياد شهيد به‌دليل هراس از بار مالي ناشي از برقراري مستمري مصدومان شيميايي سعي مي‌كند با تعيين درصدهاي غيرواقعي از دادن حقوق مصدومين طفره برود.
گفتني است، سردشت شهر كردنشين آذربايجان غربي است كه 96 كيلومتر نوار مرزي مشترك با كشور عراق دارد. اين شهر در سال‌هاي جنگ تحميلي همواره مورد حمله‌هاي رژيم بعثي قرار مي‌گرفت.
ساعت ۴:۳۰ بعد از ظهر ۷ تيرماه سال ۱۳۶۶ مردم بي‌دفاع اين شهر مورد حمله شيميايي قرار گرفتند. ۷ بمب شيميايي به اين شهر اصابت كرد كه 4 عدد از آنها به مركز شهر و 3 تاي ديگر در يك دره نزديك روستاهاي سردشت فرود آمد.
بمب‌هاي اصابت كرده به شهر سردشت راه خروج از شهر را بر مردم بست و اين گام نخست تشديد فاجعه بود كه امداد‌رساني به مردم را با موانع زيادي روبه‌روكرد.
براساس آمارهاي منتشر شده ۱۳۰ نفر از ساكنان شهر در دم شهيد شدند. همان سال وزارت امورخارجه در نامه‌اي به سازمان ملل تعداد كشته، مجروح و بازماندگان بمباران را ۴ هزار و ۶۰۰ نفر اعلام كرد.
برخي آمارها نيز حكايت از ۷ هزار مجروح داشت.اما آنچه به تازگي به‌وسيله بنياد شهيد و امور جانبازان اعلام شد از ميان ۵۰ هزار جانباز شيميايي شناسايي شده در كشور يك هزار و ۳۲۴ نفر از اين تعداد اهالي سردشت هستند.
بسياري از مصدومين به تبريز، اصفهان و تهران اعزام شدند. گروهي نيز پس از تهران براي ادامه درمان به اتريش، اسپانيا و... فرستاده شدند.
 چهارشنبه 5 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 120]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن