تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان، با نيّت خوب و اخلاق خوب، به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820433399




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

موسسات فراگير پيام نور از هفت دولت آزادند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: موسسات فراگير پيام نور از هفت دولت آزادند
امسال دوباره مي خواهم در دوره هاي فراگير دانشگاه پيام نور شركت كنم اما مردد هستم چرا كه همه آنها مدعي اند كه از وزارت علوم مجوز دارند و مدارك معتبري را هم ارائه مي كنند اما از طرف ديگر دانشگاه و وزارت علوم اعلام كرده اند كه هيچ كدام از اين كلاس ها معتبر نيستند... اين مراكز از طرفي زمينه سوء استفاده بسياري از فرصت طلبان را نيز فراهم كرده است كه با راه اندازي موسسات برگزار كننده دوره هاي فراگير و با تبليغات گسترده و فريب داوطلبان دوره ها، درآمدهاي قابل توجهي كسب مي كنند...


سرويس دانشگاه و تشكل برنا/ زهرا سيفي

كلاس هاي آموزشي دوره هاي فراگير يكي ديگر از معضلات امروزي است كه باعث سردرگمي بسياري از علاقمندان ثبت نام در دوره هاي فراگير شده به طوري كه اين مسايل به مشكلي جدي طي اين سال ها منجر شده و داوطلبان را با نوعي سردرگمي مواجه ساخته است.

از يك سو وزارت علوم هشدار بر غير مجاز بودن اين موسسات ارائه داده و مرتب اعلام مي كند مجوزي از سوي اين وزارت خانه براي موسسات صادر نشده است در حالي كه هنگام مراجعه به اغلب اين موسسات مسئولان آن، مجوز قاب گرفته به مهر و امضاي وزارت علوم را براي اطمينان متقاضيان به آنان نشان مي دهند تا افراد با خاطري آسوده ثبت نام كنند.

همه ساله تعداد بي شماري از خيل جمعيت ميليوني مشتاق ورود به تحصيلات دانشگاهي از اين امكان بي بهره مي مانند كه به نظر مي رسد دوره هاي نظير علمي كاربردي، غير حضوري، مجازي و فراگير بدون كنكور راه حل هاي اساسي مشكل فوق باشند.

دانشگاه پيام نور به منظور رفع معضل فوق مبادرت به جذب دانشجو از طريق دوره هاي فراگير بدون كنكور كرد كه در اين دوره ها داوطلبان در مرحله اول تحت عنوان دانش پذير دروس دانشگاهي ترم اول هر رشته را به دلخواه انتخاب مي كنند و پس از موفقيت، از دانش پذير به دانشجو تغيير وضعيت مي دهند.

فراگير؛ ميان بري براي ورود به دانشگاه

با وجود اينكه برگزاري دوره هاي فراگير دانشگاه پيام نور تا حدي توانسته تب ورود جوانان به دانشگاه را تقليل دهد اما عدم برنامه ريزي درست مسئولان دانشگاه پيام نور و وزارت علوم براي شركت كنندگان اين دوره ها مشكلاتي را به وجود آورده است.

اين مساله، از طرفي زمينه سوء استفاده بسياري از فرصت طلبان را نيز فراهم كرده است كه با راه اندازي موسسات برگزار كننده دوره هاي فراگير و با تبليغات گسترده و فريب داوطلبان دوره ها، درآمدهاي قابل توجهي كسب مي كنند.

براساس اين گزارش، آنچه كه بيش از همه در اين موسسات توجه را به خود جلب مي كند مبلغي است كه در اين ميان رد و بدل مي شود. با مشاهده هر بخش به خوبي ديده مي شود كه هر يك از مسئولان باجه هاي ثبت نام در حال شمارش پول است كه سريعتر از دستگاه هاي پول شمار و كارمندان بانك ها كار مي كنند. شهريه اي كه داوطلبان اين كلاس ها مي پردازند از 250 هزار تومان آغاز و با توجه به كلاس ها و مقاطع تحصيلات تكميلي به رقم هاي ميليوني هم افزايش مي يابد.

در بدو ورود به ساختمان يكي از اين مراكز ابتدا فرمي به داوطلب ارائه مي شود كه در آن فرم از داوطلبان خواسته شده مشخص كنند كه خواهان شركت در كدام دوره آموزشي فراگير هستند و بعد از اينكه مقاطع مشخص شد براساس آن متقاضيان به باجه هاي مخصوص ثبت نام فرا خوانده مي شوند و پس از دسته بندي داوطلبان براساس مقطعي كه قصد شركت در آن را دارند براي هر 6 تا 7 نفر يك كلاس مشاوره توسط يكي از كارمندان موسسه برگزار مي شود.

كلاس هاي مشاوره فقط در 10 دقيقه

هر كلاس مشاوره بيش از 10 دقيقه طول نمي كشد و در طول اين مدت مشاور با ترسيم اينكه فرد پس از گذراندن اين دوره ترم بعد را در دانشگاه پيام نور ادامه تحصيل خواهد داد، اشتياق فرد را براي ثبت نام دوچندان مي كند.

در واقع مي توان گفت اين افراد براي چگونه جذب كردن متقاضيان دوره هاي مخصوصي گذرانده اند و روزانه تعداد كثيري از علاقمندان آموزش عالي توسط اين افراد مشاوره مي شوند.

از ديگر مواردي كه اين افراد بر آن تمركز مي كنند تدريس اين دوره ها توسط اساتيد دانشگاه هاي سراسري و برگزار شدن اين كلاس ها در دانشگاه ها و دانشكده هاي معتبر است و با وجود اينكه بارها اعلام شده دانشگاه ها حق واگذاري كلاس به اين موسسات را ندارند دانشگاه ها بي توجه به اين امر همچنان كلاس هاي دانشگاه را در اختيار موسسات آمادگي فراگير پيام نور قرار مي دهند. اين در حالي است كه اغلب داوطلبان فريب برگزار شدن كلاس ها داخل دانشگاه را مي خورند.

آموزشگاه هايي كه تضمين مي دهند!

يكي از داوطلباني كه به تازگي در يكي از اين موسسات ثبت نام كرده است، به خبرنگار برنا مي گويد: سال گذشته در يكي از كلاس هاي آموزشي ثبت نام كردم كه به صورت تضميني واحدهاي فراگير را آموزش مي داد اما بعد از آن كه در آزمون دانشگاه قبول نشدم آنها گفتند كه مسئوليتي قبول نمي كنند.

رضا. س، ادامه مي دهد: امسال دوباره مي خواهم در دوره هاي فراگير دانشگاه پيام نور شركت كنم اما مردد هستم تا كدام كلاس آموزشي را انتخاب كنم چرا كه همه آنها مدعي هستند كه از وزارت علوم مجوز دارند و مدارك معتبري را هم ارائه مي كنند اما از طرف ديگر دانشگاه و وزارت علوم اعلام كرده اند كه هيچ كدام از اين كلاس ها معتبر نيستند. وزارت علوم نيز موسسه اي را معرفي نمي كند كه ما با خيال راحت آن را انتخاب كنيم.

اين داوطلب دوره فراگير در پاسخ به اين سوال كه چرا با وجود اينكه مي داند اين موسسات غير قانوني هستند، امسال هم قصد دارد دوباره ثبت نام كند، مي گويد: اگر دانشگاه پيام نور اين موسسات را قبول نداشت تاكنون كاري براي جلوگيري از فعاليت آنان انجام داده بود. از طرفي هم مسئولان موسسه با نشان دادن مجوز خود كه از وزارت علوم دريافت كرده اند من را از جهت قانوني بودن فعاليت خود مطمئن كرده اند و اميدوارم امسال بتوانم در دوره كارشناسي ارشد فراگير پذيرفته شوم.

ساماندهي موسسات فراگير سرابي بيش نبود

اين درحالي است كه معاون آموزشي دانشگاه پيام نور در مصاحبه اخير خود با خبرنگار برنا، بر غير قانوني بودن فعاليت اين موسسات تاكيد كرده و تنها كلاس هاي آموزشي دوره هاي فراگير مراكز و واحدهاي دانشگاه پيام نور را مورد تاييد دانشگاه اعلام مي كند.

اصغر ابوالحسني در شرايطي از تاكيد دوباره بر غير قانوني بودن اين مراكز صحبت مي كند كه مقرر شده بود اين موسسات سال گذشته ساماندهي شوند. وي معتقد است: اسامي مؤسسات آموزشي مجاز برگزاري دوره هاي فراگير از طريق پايگاه اينترنتي دانشگاه پيام نور اعلام و در دفترچه آزمون نيز اعلام خواهد شد كه همين مساله مي تواند راهنماي دقيقي براي علاقمندان باشد.

وي همچنين مي گويد: در حال حاضر دانشگاه پيام نور به هيچ موسسه اي مجوز برگزاري كلاس هاي آموزشي دوره هاي فراگير ارائه نكرده است. فعاليت موسسات آموزشي با استفاده از نام، عنوان و آرم دانشگاه پيام نور با هدف سوء استفاده صورت گرفته و غيرقانوني است. دانشگاه پيام نور به منظور فراهم كردن بسترهاي آموزشي و ايجاد امنيت خاطر داوطلبان در حال مذاكره و تنظيم تفاهم نامه با موسسات معتبر و داراي مجوز رسمي از وزارت علوم، تحقيقات وفناوري است.

اعلام اسامي مراكز مجاز؛ وعده اي كه محقق نشد

رضا عامري، مدير كل نظارت و ارزيابي وزارت علوم نيز طي سال گذشته طي گفت و گويي اعلام كرد كه مؤسسات آموزش عالي كه براي برگزاري دوره هاي آمادگي فراگير مجاز شناخته شده اند تا پايان اسفند ماه 86 معرفي خواهند شد. همچنين شيوه نامه اجرايي موسسات آموزشي براي دوره هاي فراگير نيز در اداره كل ارزيابي و نظارت به تصويب رسيده است و پس از تصويب و تأييد نهايي تا نيمه اسفند ماه 86 ابلاغ مي شود.

سيد محمد حسيني رييس دانشگاه پيام نور نيز همان زمان اعلام كرد كه در حال بررسي مجدد فعاليت اين موسسات و تهيه گزارش از روند فعاليت هستيم و با متخلفين برخورد قانوني خواهيم داشت.

بررسي گفته هاي مسئولان وزارت علوم و دانشگاه پيام نور در خصوص حذف موسسات غير مجاز دوره هاي فراگير نشان دهنده اين مساله است كه طي سال گذشته هيچ يك از مسئولان وزارت علوم و دانشگاه پيام نور به صورت جدي براي رفع اين معضل و خاتمه دادن به آن، اقدام در خوري نداشته اند. و با اين بي اعتنايي تنها فرصت سود جويي براي صاحبان اين موسسات فراهم شده و خانواده و داوطلبان اين دوره ها هستند كه با پرداخت هزينه هاي گزاف دچار مشكل خواهند شد.

كاهش اعتماد مردم به موسسات فراگير كه از وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مجوز مي گيرند و عدم پي گيري و نظارت بر نحوه عملكرد اين مراكز نه تنها موجب نارضايتي مردم نسبت به وعده و قول هاي وزارت علوم مي شود بلكه نارضايتي نسبت به عملكرد دولت را در بر خواهد داشت كه مي بايست مسئولان ذيربط نسبت به ساماندهي و رسيدگي به وضعيت موجود توجه و اهتمام كافي داشته باشند.

***
 چهارشنبه 5 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 461]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن