تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ما اهل بيت، وعده‏هاى خود را براى خودمان، بدهى و دِين حساب مى‏كنيم، چنانكه رسول اكر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805581553




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بسط تجربه نبوی دکتر عبدالکریم سروش


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: ***Spring***07-01-2008, 04:07 PMبسط تجربه نبوی http://i9.tinypic.com/8a 0u42w.jpg دکتر عبدالکریم سروش به نام خدا در «قبض و بسط تئوریک شریعت»، سخن از بشری بودن و تاریخی بودن و زمینی بودن معرفت دینی می‏رفت و اینک در بسط تجربه‏ی نبوی، سخن از بشریت و تاریخیت خود دین و تجربه‏ی دینی می‏رود. به عبارت دیگر، این کتاب رویه‏ی بشری و تاریخی و زمینی وحی و دیانت را، بدون تعرض به رویه‏ی فراتاریخی و فراطبیعی آن، بل با قبول و تصدیق آن، می‏کاور و باز می‏نماید. و می‏کوشد تا توضیح دهد که شاهد ماورای طبیعت وقتی جامه‏ی طبیعت به تن می‏کند، و شهسوار ماورای تاریخ وقتی پا به میدان تاریخ می‏نهد، چه پیچش‏ها در اندامش می‏افتد و چه غبارها بر چهره‏اش می‏نشیند و ذاتیاتش در محاصره‏ی کدام عرضیات می‏افتند و اطلاقش تخته‏بند کدام قیود می‏شود. این کتاب را «پیامبرنامه» نیز می‏توان نامید؛ چرا که سرا پا از بسط دین به تبع بسط تجربه‏ی درونی و بیرونی پیامبر حکایت می‏کند و وحی رسالت را تابع شخصیت رسول می‏شمارد. خاتمیت نبوت را مقتضی و موجب ختم حضور نبیّ در عرصه‏ی دین‏داری نمی‏گیرد، بر بر این حضور، به خاطر تأمین طراوت تجربه‏های دینی انگشت تأکید می‏نهد و عمده‏ی سخن در آن، مربوط به منزلت کانونی شخصیت بشری پیامبر در تشریع و تجربه‏ی دینی، و نقش ولایت او در تداوم دین‏داری است. پیامبر عزیز اسلام، خود در تعریف هویت پیامبرانه‏ی خویش، به بلاغت تمام گفت که انسانی است برخوردار از وحی (إنّما أنا بشرٌ مثلکم، یوحی إلیّ ) و در این تعریف، انسانیت و اقتضائات بشریت خود را، دلیرانه بر آفتاب افکند و تصویری موزون از دو پاره‏ی خاکی و افلاکی خویش به دست داد و نبوت را مقتضی قهر بشریت ندانست و انسانیت را با الهام‏گیری و پیامبری سازگار آورد و از خاک‏منشی و زمین‏نشینی بیم‏ناکی و شرمندگی ننمود. ای مبارک آن گلیم گل تو را و ای خنک آن وصف مزمّل تو را نه ملک بودی نه دل‏خسته ز خاک ای بشیر ما بشر بودی و پاک سنت عرفانی ما، سنگ تمام گذاشت و هر چه توانست کفه‏ی افلاکی و آسمانی ترازوی وجود پیامبر را سنگین‏تر کرد و بر فربهی جثه‏ی باطن او افزود و سایه‏ی زمینی او را در نور آسمانی وحی محو نمود و نیمه‏ی پیمبری را به فروکوفتن نیمه‏ی انسانی او برگماشت و خاک ساحل تاریخیت را به امواج دریای اشراق فرو شست، تا از پیامبر روحی بی‏تن و خورشیدی بی‏سایه و صورتی بی‏ماده و غیبی بی‏شهادت و تندیسی بی‏تاریخ و بی‏جغرافیا بر جا نهاد. چونان فرشته‏ای که از غیب آمده بود و به غیب‏الغیب پر کشیده بود. نهیب جگرشکاف مولانا از دل چنین قصابی برمی‏خاست که: خر از این می‏خسپد این‏جا ای فلان که بشر دیدی تو ایشان را نه جان کار از این ویران شده است ای مرد خام که بشر دیدی مر این‏ها را چو عام تو همان دیدی که ابلیس لعین گفت من از آتشم آدم ز طین چشم ابلیسانه را یک دم ببند چند بینی صورت آخر چند چند؟ بدین‏گونه، ادبیات دینی ـ صوفیانه‏ی ما از تشریح و تبیین پاره‏ی آسمانی شخصیت پیامبر اشباع شد و نبوغ و قریحه‏ی ده‏ها عارف باطن‏بین، طیّ ده قرن، گوهرهای غریب از دل دریای عرفان نبوی برآورد و آن‏چه جایش خالی ماند، شناختن نیمه‏ی خاکی وجود آن عزیز گلیم‏پوش و خاک‏نشین بود که در جمع می‏نشست و با خلق می‏زیست و زیر سقف تاریخ می‏خفت و در دریای فرهنگ عصر شنا می‏کرد و به زبان قوم سخن می‏گفت و معضلات محیط خویش را به سرپنجه‏ی تدبیر می‏گشود و در حالی که سر به آسمان می‏سود، گام بر زمین می‏نهاد. اینک این چهره‏ی پیامبر است که نسبتش با تلقی وحی و تجربه‏ی دینی و تشریح شرایع سخت ناشناخته مانده است و ثقل سنت ستبر عرفانی، آن را به مسأله‏ای نیاندیشیدنی بدل کرده است. همسری با اولیاء برداشتن و انبیاء را هم‏چو خود پنداشتن و چشم ابلیسانه گشودن و صورت را فارغ از معنی دیدن و کار پاکان را قیاس از خود گرفتن و شیر را از شیر باز نشناختن، البته کبرفروشی و بی‏حرمتی و ابلهی است. لکن دانایی ناقص و تصویر شکسته و درک نامتوازن از اولیای حق داشتن و آنان را نه درختانی روییده و بالیده بر مزرع سبز عصر، بل مرغان باغ ملکوت افتاده در محبس تنگ خاک معرفی کردن نیز محض جهل‏فروشی و نابینایی و قدرناشناسی است. علم کلام جدید ما، امروز با ایراد عنصر بشریت و تاریخیت در دین و معرفت دینی و حیات رجال الهی، آگاهانه، بابی را در دین‏شناسی بر خود می‏گشاید که بر گذشتگان بسته بود و به توفانی وفا می‏کند که قرن‏ها بی‏وفایی و بی‏مهری دیده بود. «بسط تجربه‏ی نبوی» هم دوست دارد تا جهدی کوچک در این جهاد بزرگ تلقی شود. حجم : 1.7 مگابایت samane joon16-01-2008, 12:19 PMباز هم ممنون امروز کلی مطلب خوب دانلود کردم واقعا ممنون deicide16-01-2008, 06:20 PMمنم ممنونم سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 199]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن