تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بهترين علم آن است كه مفيد باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812850373




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش فارس از نشست خبري فيلم «زمزمه بودا» در جشنواره همدان؛ قاسمي جامي: اگر دوربين به كودكان بدهيم، شايد از «سينماي كودك» نتيجه بگيريم


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از نشست خبري فيلم «زمزمه بودا» در جشنواره همدان؛ قاسمي جامي: اگر دوربين به كودكان بدهيم، شايد از «سينماي كودك» نتيجه بگيريم
خبرگزاري فارس: حسين قاسمي‌جامي گفت: شايد اگر بتوانيم دوربيني به كودكان بدهيم تا آنها بتوانند خودشان فيلم بسازند، نتيجه بهتري در مورد سينماي كودك به‌دست بياوريم چون در فيلم‌هاي بزرگسالان درباره كودكان، گاه تخيلي وراي تخيل كودكانه ديده مي‌شود.


به گزارش خبرنگار اعزامي فارس به همدان، نشست نقد و بررسي فيلم زمزمه بودا با حضور حسين قاسمي جامي كارگردان، علي اصغر اوجاني (تهيه كننده) و مهدي پرورده (سرمايه‌گذار) برگزار شد.
بنا بر اين گزارش، در ابتداي اين نشست، قاسمي‌جامي در مورد اين كه اين فيلم درباره بچه‌ها است يا براي بچه‌ها گفت: من تعريف خودم را از فيلم درباره بچه‌ها و براي بچه‌ها دارم. وقتي ما واقعه‌اي را در مورد كودكي از دور مي‌بينيم و آن را روايت مي‌كنيم درباره كودك است و وقتي در ميانه فضاي كودكانه واقعه‌اي را روايت مي‌كنيم، فيلم براي كودك است.
وي گفت: در «زمزمه بودا» هم ما بيشتر درباره كودك صحبت مي‌كنيم. نياز كودك به فضايي فانتزي و شاد است و روايت ما از دنياي يك كودك 7 ساله روايتي سنگين است. البته اين به ديد من و تهيه كننده نيز برمي‌گردد، اما من مطمئنم اگر به خوبي به فيلم كودك نگاه شود، اين سينما از جهت تجاري هم پرسود خواهد شد.
«اوجاني» تهيه كننده فيلم در مورد مراحل ساخت «زمزمه بودا» گفت: فيلم‌نامه اوليه ما با نام «نجات» در سال 81 نوشته شده و بعد از پيچ و خم‌هاي زياد، قرار شد من تهيه كننده كار شوم و به نظرم، اين فيلم جز فيلم‌هاي شاخص جشنواره است.
وي افزود: ما دو سفر طولاني به افغانستان داشتيم و تجربيات قاسمي‌جامي فيلم‌نامه را در سفر كامل كرد. البته ما اين فكر را داشتيم كه فيلم در ايران فيلمبرداري شود كه اين اتفاق قبلا در مورد فيلم‌هاي ديگر با موضوع افغانستان افتاده بود، ولي ما نمي‌خواستيم فضاي فيلم غيرواقعي شود و مجبور شديم به كشور ناشناخته‌اي برويم كه در آن زمان، ناامني زيادي در آن بود و فيلم با دشواري در كابل، باميان و هراز ساخته شد.
«قاسمي جامي» در پاسخ به اين سؤال كه گروه بچه‌هاي فيلم، مقصد مشخصي ندارند، گفت: مقصد بچه‌ها در فيلم اين است كه به جاي امني براي زندگي برسند، اما نرسيدن آنها به اين مسير، به اين دليل است كه در واقع چنين جايي وجود ندارد، بچه‌هاي قرباني جنگ بايد مورد حفاظت قرار بگيرند و به همين خاطر، دنبال جايي امن هستند و در پايان فيلم، مشخص است كه اين بچه‌ها به جايي نمي‌رسند اين وضعيت هنوز هم در افغانستان ادامه دارد و اصولا هر جا جنگي است، بچه‌ها قرباني اصلي هستند. البته اين اتفاق، در جنگ ما هم افتاد ولي به دليل تفاوت جنگ تحميلي با ديگر جنگ‌ها در شكل حاد اتفاق نيفتاد.
وقتي از جامي سوال شد چرا ريتم فيلم يكنواخت است، او گفت: فيلم خودش راه را به ما نشان داد و ما فكر كرديم فيلم نبايد خيلي شاداب باشد شايد اگر مي‌خواستيم فيلم موزيكالي بسازيم، فيلم به شكل ديگري در مي‌آمد اما زندگي اين بچه‌ها در شادترين لحظاتش هم غم‌انگيز است. از سويي قالب و ساختار فيلم به شكلي بود كه لزومي نداشت صحنه‌هاي شاد در آن باشد و قالبي كه در فيلم ديديم قالبي واقعي بود بعضي از كودكاني كه در فيلم ما بازي كردند، واقعا يتيم بودند اما باز ما تا حد زيادي سعي كرديم با پوشاندن لباس‌هاي رنگي به اين كودكان، اندكي فضاي فيلم را تلطيف كنيم.
اوجاني هم در تاييد اين موضوع گفت: ماهيت «زمزمه بودا»، تلخ است و دستمايه اصلي نوشتن فيلم‌نامه، متن اطلاعيه حقوق بشر و بندي در آن است كه به حفظ حقوق كودكان در زمان جنگ تاكيد مي‌كند. اين فيلم در واقع نشان‌دهنده جنايت امپرياليسم جهاني است كه جنايات بسياري را در افغانستان به‌وجود آورده، پس طبيعتا اين فيلم نمي‌تواند فيلمي شاد يا فانتزي باشد.
جامي در پاسخ به سوالي در مورد لباس‌هاي بازيگر زن اصلي فيلم گفت: افغاني‌ها حجابي دارند كه ما ترجيح داديم از آن استفاده نكنيم چون استفاده از اين حجاب چهره بازيگر زن ما را مي‌پوشاند. ما سعي كرديم اين چهره مادرانه باشد و لباس‌هايش هم تنوع زيادي نداشته باشد.
وي در مورد ارتباط كودكان فيلم با يكديگر تصريح كرد: دنياي بچه‌ها دنياي عجيبي است و نحوه ارتباط آنها با يكديگر هم منحصر به فرد است شايد اگر بتوانيم دوربيني به كودكان بدهيم تا آنها بتوانند خودشان فيلم بسازند، نتيجه بهتري در مورد سينماي كودك به‌دست بياوريم اما وقتي بزرگسالان فيلم كودك مي‌سازند، به‌قدري تخيل در آن وارد مي‌شود كه گاهي ما شك مي‌كنيم آيا منظور اصلي از تخيل كودكانه همين است.
همچنين «مهدي پرورده تهراني» سرمايه‌گذار فيلم در ادامه اين نشست با اشاره به اينكه ساخت فيلم براي كودكان دغدغه اوست گفت: كودكان به ما نشاط، طروات و احساسي مطبوع براي زندگي مي‌دهند. آنها نغمه‌هاي شادي هستند كه ما گاهي با فريادمان به اشتباه سركوب‌شان مي‌كنيم.
وي گفت: علت علاقه من به كار براي كودكان و نوجوان اين است كه حس كردم در حق آنان بي‌مهري مي‌كنيم. البته اين سينما شايد به ظاهر ديربازده باشد ولي به مرور زمان اين سينما تاثير زيادي را خواهد گذاشت در واقع رسالت ما اين است كه هر كس با هر تخصصي به كودكان توجه كند چون كودك زير ساخت جامعه است.
وي در مورد فيلم «زمزمه بودا» نيز گفت: وقتي فيلمنامه را خواندم، از آن خوشم آمد و امروز هم از ساخت اين فيلم احساس خوشحالي مي‌كنم. روحيه بچه‌ها شاد است و استقامت آنها نيز در برابر مشكلات زياد است. به همين خاطر، در اين فيلم ما سعي كرديم با استفاده از زبان تصوير كه گويا‌تر از هر چيزي است، براي كودكان فيلم خوبي بسازيم.
«قاسمي‌جامي» در مورد سوالي كه درباره شخصيت اصلي فيلم از او شد، گفت: شخصيت اصلي فيلم، كودكي به نام فردوس است ولي در سفرهاي ما به افغانستان و ديدن شرايط آنجا تغييراتي ناخواسته در فيلم به وجود آمد كه يكي از آنها تغيير روند شخصيت‌پردازي در فيلم بود و ما خواستيم با اين تمهيدات به شرايط واقعي افغانستان نزديك‌تر شويم.
اوجاني هم در پايان اين بحث تصريح كرد: پيام اصلي فيلم اين است كه هيچ دولتي در افغانستان بدون كمك ايران پابرجا نمي‌ماند و نقش ايران در حذف ثبات افغانستان بسيار بالا است.
انتهاي پيام/الف
 دوشنبه 3 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 231]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن