تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804698959




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برخاسته از خواب زمستانی


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > سینما  - ساسان گلفر اندکی پیش از سپیده دم هزاره سوم، اتفاقی افتاد که صنعت سینمای آلمان را از رخوتی که به آن دچار شده بود، بیرون آورد. این اتفاق، ساخته شدن فیلم «بدو لولا، بدو» بود. در بدو لولا، بدو که تام تیکور در سال 1998 ساخت و به روی پرده فرستاد، عشق و شانس دست به دست هم دادند و به نجات لولای موسرخ و دوستش شتافتند و این دویدن دیوانه‌وار لولا در خیابان‌های شهر برلین به استعاره‌ای برای خود سینمای آلمان تبدیل شد؛ حرکتی که در یک نگاه هگلی بیانگر «روح زمانه» بود و فرارسیدن عصری ناآرام و پرشتاب و بی‌وقفه را نوید می‌داد. به هر حال بدو لولا، بدو نگاه‌ها را به سوی سینمای کشور آلمان معطوف کرد و تماشاگران سراسر جهان حرکت بی‌وقفه کشوری را دیدند که به تازگی دیواری را از میان برداشته بود و اتحادی دوباره را تجربه می‌کرد.  فیلم «بدو لولا، بدو» علاوه بر آنکه روحی تازه در کالبد سینمای آلمان دمید، نام‌هایی تازه را نیز به عالم سینما معرفی کرد: تام تیکور کارگردان و فرانکا پوتنته بازیگر. البته سینمای آلمان تا آن زمان نام‌های بزرگی را در داخل و خارج از این کشور به دنیا شناسانده بود؛ از مورنائو و لوبیچ و لانگ و دیتریش تا هرتزوگ و فاسبیندر و شلندورف و فن تروتا، اما سالها بود که نام تازه‌ای برای عرضه به تماشاگران بین‌المللی نداشت و در طول دو دهه نتوانسته بود موفقیتی در عرصه بین‌المللی کسب کند. جایزه اسکاری که کارولین لینچ در سال 2002 برای «هیچ‌جا در آفریقا» دریافت کرد، مهر تأیید دیگری بر بالندگی سینمای نوین آلمان زد و  یک سال بعد «خداحافظ، لنین!» ولفگانگ بکر در بیش از 70 کشور به موفقیت رسید. تعدادی از سینماگران نسل قبلی در دهه اول قرن بیست و یکم به فعالیت‌شان ادامه دادند؛ آثار موفق فولکر شلندورف بیشتر در خود آلمان مطرح شدند، ورنر هرتزوگ در هر هفت قاره به تجربه‌گری‌هایش ادامه داد و از «سپیده دم نجات» هالیوودی در خاور دور تا «مرد گریزلی» در آلاسکا و «رویارویی در انتهای جهان» در قطب شمال را ساخت، و ولفگانگ پترسن به کلی جذب هالیوود شد. این نام‌های بزرگ، دیگر معرف سینمای نوین آلمان نبودند؛ فاتح آکین فیلم‌ساز ترک‌تبار، الیور هیرش بیگل، تام تیکور و فلوریان هنکل فن دونرسمارک بودند که سینمای نوین آلمان را هدایت می‌کردند. این سینما در سال 2007 دست کم سه موفقیت بزرگ را تجربه کرد: درام «زندگی دیگران»، اولین تجربه کارگردانی فن دونرسمارک توانست جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان اسکار را تصاحب کند، «لبه بهشت» فاتح آکین جایزه بهترین فیلم‌نامه و جایزه ویژه هیئت داوران کن را نصیب خود کرد و «عطر: داستان یک قاتل» اثر تام تیکور برنده جوایز فیلم آلمان در شش رشته، مانند شخصیت اول کاریزماتیک‌اش قلب تماشاگران سراسر جهان را تسخیر کرد. نسل جوان سینمای آلمان با آن‌که بیش از همه به بازنگری رویدادهای تاریخی و به ویژه دو لکه تیره تاریخ معاصرش، دوران سلطه نازی‌ها بر آلمان و جنگ سرد که عصر حاکمیت کمونیسم شوروی در یک سو و تولد بادرماینهوف در سوی دیگر بود، علاقه نشان می‌دهد، به جامعه امروز آلمان هم بی‌توجه  نیست و البته نگاهی هم به فردا دارد.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 452]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن