تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816514526




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

- فال بد زدن هم کفاره دارد، کفاره ای از جنس توکل


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:

راسخون : معنای توکل: قد افترینا علی کذبا ان عدنا فی ملتکم.... وسع ربنا کل شیء علما علی الله توکلنا ربنا افتح بیننا و بین قومنا...(89/اعراف) توکل از ماده وکالت به معنای انتخاب وکیل است. توکل بر خدا به این معنا نیست که انسان تنها در برابر مشکلات و حوادث زندگی و دشمنی ها و سرسختی های مخالفان و بن بست هایی که در زندگی دارد و نمی تواند آن ها را برطرف کند، باید خدا را وکیل برگیزند و به او تکیه کند. بلکه در آنجا که توانایی بر انجام کاری دارد هم باز باید مؤثر اصلی را خدا بداند، زیرا از دریچه چشم یک موحد سرچشمه تمام قدرت ها و نیروها خداست. توکل به معنای خودسازی و بلندنظری و وابستگی نداشتن به این و آن و ژرف نگری است. احادیث مربوطه: پیامبر اکرم(ص): هر که دوست دارد نیرومندترین مردم باشد، باید به خدا توکل کند. امام علی(ع): از اطمینان به خودت بپرهیز، زیرا که آن از بزرگترین دام های شیطان است. امام جواد(ع): اعتماد به خدای متعال، بهای هر چیز گرانی است و نردبان رسیدن به هر بلندایی. ترس و امید؛ سرچشمه حرکات مثبت: افامنوا مکر الله فلا یأمن مکر الله الا القوم الخسرون(99/ اعراف) ایمن نبودن از مکر الهی، به معنای ترس از نحوه ایفای مسئولیت ها و کوتاهی در انجام وظایف است که همواره باید این ترس با امید به رحمت الهی به طور مساوی در دل های مؤمنان قرار داشته باشد. یکسانی این دو حالت، سرچشمه تمام حرکت ها و فعالیت های مثبت است و همان چیزی است که در روایات خوف و رجاء نام گرفته و تصریح شده که افراد با ایمان همواره در میان این دو قرار داشته باشند. احادیث مربوطه: امام باقر(ع): هیچ بنده مؤمنی نیست مگر این که در قلب او دو نور است: نور ترس و نور امید. هیچ یک از این دو بیشتر از دیگری نیست و هر دو کاملا مساوی هستند. امام علی(ع): بر نیکوترین این امت، از کیفر خدا ایمن مباش که خدای سبحان فرموده است: فلا یأمن مکر الله الا القوم الخسرون. پیامبر اکرم(ص): اگر اندازه رحمت خدا را بدانید هر آینه بر آن تکیه خواهید کرد و جز اندکی عمل نخواهید کرد و اگر اندازه خشم خدا را بدانید هر آینه خواهید پنداشت که هرگز نجات نمی یابید. فال و تفأل از دیدگاه اسلام: فاذا جاءتهم الحسنه قالوا لنا هذه و ان تصبهم سیئه یطیروا بموسی و من معه...(131/ اعراف) یطیروا به معنای فال بد زدن است، که ریشه اصلی آن طیر به معنای پرنده می باشد. از آن رو عرب پرندگان از جمله کلاغ را به فال بد می گرفت. شاید همیشه در میان انسان ها و اقوام گوناگون فال نیک و بد رواج داشته است، اموری را به فال نیک می گرفتند و دلیل بر پیروزی و پیشرفت کار می دانستند و اموری را به فال بد می گرفتند و دلیل بر شکست و ناکامی می پنداشتند در حالی که هیچ گونه رابطه منطقی میان پیروزی و شکست با این گونه امور وجود نداشته است. به ویژه فال بد که غالبا جنبه خرافی و نامعقول داشته و فال نیک اغلب مایه امیدواری و حرکت است و به همین خاطر در روایات اسلامی نیز از فال نیک نهی نشده ولی فال بد به شدت محکوم شده است. احادیث مربوطه:‌ امام صادق(ع): اثر فال بد به همان اندازه است که آن را می پذیری،‌ اگر آن را آسان بگیری،‌ کم اثر خواهد بود و اگر  آن را محکم و جدی بگیری،‌ پر اثر و اگر به آن اعتنا نکنی،‌ هیچ اثری نخواهد داشت. پیامبر اکرم(ص):  هر که فال بد زدن او را از کارش بازدارد،‌ شرک ورزیده است. پیامبر اکرم(ص):‌کفاره فال بد،‌ توکل است. یاد خدا هنگام رویارویی با گناه،‌ روشنگر جان انسان: ان الذین اتقوا اذا مسهم طئف من الشیطان تذکروا فاذا هم مبصرون(201/ اعراف) ابوبصیر،‌ یکی از اصحاب امام صادق(ع) می گوید:‌ از امام صادق (ع) درباره این آیه سوال کردم،‌ حضرت فرمود:‌ اشاره به بنده ای است که تصمیم به گناهی می گیرد،‌ ولی به یاد خدا می افتد و از آن گناه دست می کشد. جمله "فاذا هم مبصرون"‌ (به هنگام یاد خدا،‌ چشمانشان بینا می شود و حق را می بینند) اشاره به این حقیقت است که وسوسه های شیطانی بر دیده باطنی انسان پرده می افکند،‌ چنان که دیگر راه را از چاه و دوست را از دشمن نمی شناسد. ولی یاد خدا به انسان بینایی و روشنایی می بخشد و قدرت شناخت واقعیت ها را به او می دهد،‌ شناختی که نتیجه اش نجات از چنگال وسوسه های شیطان است. احادیث مربوطه:‌ امام علی(ع):‌ کسی که به یاد خدای سبحان باشد،‌ همنشین اوست. پیامبر اکرم (ص):‌ هر لحظه ای که بر آدمی بگذرد و در آن به یاد خدا نباشد،‌ در روز رستاخیز برای آن لحظه افسوس می خورد. امام علی(ع): مداومت بر یاد خدا دل و اندیشه را روشن می کند. خیانت در امانت از منفورترین اعمال:‌ یا ایها الذین آمنوا لا تخونوا الله و الرسول و تخونوا اماناتکم و انتم تعلمون(27/ انفال) خیانت به معنای خودداری از پرداخت حقی است که انسان پرداختن آن را تعهد کرده و کلمه مقابل امانت است. امانت گرچه معمولا به امانت های مالی گفته می شود،‌ در منطق قرآن مفهوم وسیعی دارد که تمام شئون زندگی اجتماعی،‌ سیاسی و اخلاقی را در بر می گیرد. بنابراین آب و  خاک اسلام نیز در دست مسلمانان امانت الهی است،‌ فرزندان و از همه بالاتر قرآن مجید و پیشوایان الهی دو امانت بزرگ پروردگار محسوب می شوند و خیانت در این امانت ها از منفورترین اعمال و زشت ترین گناهان است و کسی که در امانت خیانت کند منافق است. احادیث مربوطه: پیامبر اکرم(ص):‌ فاش کردن راز برادرت خیانت است،‌ پس از این کار دوری کن. امام علی(ع):‌ اوج خیانت،‌ خیانت کردن به دوست صمیمی و شکستن عهد و پیمان هاست. پیامبر اکرم(ص): نشانه خیانتکار 4 چیز است:‌ نافرمانی خدای رحمان،‌ آزار رساندن به همسایگان،‌ نفرت از همگنان و نزدیک شدن به طغیان و سرکشی.          





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 175]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن