واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به گزارش روز دوشنبه خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا،فرهاد توحيدي در دومين نشست تخصصي در مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام با موضوع امنيت شغلي و توسعه منابع انساني يادآورشد: پيش از پرداخت به مقوله سينما، لازم است در مورد موقعيت و مختصات آن اطلاع داشته باشيم. وي توضيح داد: در سينماي ايران به طور متوسط سالانه بين 70 تا 80 فيلم توليد مي شود كه اگر هزينه متوسط توليد هر فيلم سينمايي 500 ميليون تومان در نظر بگيريم ،سرمايه درگردش اين بخش در سال مبلغي بالغ بر 60 ميليارد تومان است. رييس هيات مديره خانه سينما با يادآوري اينكه ايجاد اشتغال و توسعه و آموزش منابع انساني بايد متناسب با سرمايه در گردش سينماي كشور باشد،ادامه داد: در سال 90 از آموزش رسمي سينما در ايران 80 سال مي گذرد. آموزشي كه در سال هاي اوليه به صورت كاربردي و به طور مشخص براي بازي در يك فيلم معين انجام مي شد و امروز تنها به صورت تئوري است. به گفته اين فيلمنامه نويس، درسال هاي قبل از انقلاب آموزش در حوزه سينما تنها به دانشكده هاي هنر محدود بود كه با ادغام اين دانشكده ها و تاسيس دانشگاه هنر اين امر سامان دهي بيشتري پيدا كرد. امروزه با گرايش جوانان به سمت سينما انجمن ها و موسسات آموزشي متعددي در كشور در اين زمينه فعال هستند. توحيدي افزود: بر اساس يك برآورد آماري، سالانه بين 35 تا 70 نفر در مقطع كارشناسي و 35 نفر درمقطع كارشناسي ارشد از مراكز وابسته به آموزش عالي فارغ التحصيل مي شوند و اين در حالي است كه دو برابر اين رقم هر سال از مراكز خصوصي و آموزشگاه هاي آزاد وارد عرصه سينما مي شوند. اين استاد دانشگاه، نيروي آموزش ديده و مشتاق كار در بخش سينما را متناسب با وضعيت اقتصاد اين بخش ندانست و توضيح داد: روند يادشده درحالي است كه خانه سينما براي 5 هزار و 400 عضو رسمي خود به دنبال بيمه بيكاري است. افرادي كه تنها 15 درصد آنها داراي تحصيلات دانشگاهي سينمايي هستند و مابقي به صورت تجربي در اين عرصه كار مي كنند. به عقيده وي،بسياري از فارغ التحصيلان رشته هاي نمايش و كارگرداني نمايش نيز به دليل ضعيف بودن اقتصاد عرصه تئاتر در مقايسه با هنر هفتم ، وارد بخش سينما مي شوند و اين امر مشكلات اشتغال فعالان اين حوزه را بيشتر مي كند. رييس هيات مديره خانه سينما با يادآوري اينكه سينماي ايران از برد جهاني برخوردار است ، گفت:اگر افق ديد ما اعتلاي فرهنگي و درخشش سينماي ايران در جهان باشد، نيروي انساني موجود بسياركم است. توحيدي اظهار اميدواري كرد كه سياست گذاران نظام آموزش كشور به تناسب بازار كار و آموزش نيروي انساني توجه كنند. به گزارش ايرنا، معاون پژوهش هاي فرهنگي و اجتماعي مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام نيز در اين نشست گفت: نظام سياست گذاري بعد از انقلاب به مقوله هنر به خوبي نپرداخته و فعاليت هاي صورت گرفته نيز تحت عنوان فرهنگ وهنر تعريف مي شود. سيدرضا صالحي اميري ادامه داد: در سال هاي گذشته به مباحث تخصصي موسيقي ، تئاتر،سينما و هنرهاي تجسمي به صورت امري فرعي نگريسته شده است. صالحي بازنگري در سياست هاي كلان در افق چشم اندار آينده را يكي از ضروريات امروز دانست و ادامه داد: در صورت نداشتن يك نگاه جامع مديريتي به موضوع هنر با چالش جدي به عنوانتاخير فرهنگي روبه رو خواهيم شد و اين مقوله انجماد فرهنگي را به دنبال خواهد داشت . اين مقام مسوول در مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام ادامه داد: در فضاي منجمد فرهنگي كه به بازتوليد محصولات فرهنگي مطابق با نيازهاي جامعه توجه نشود به ناچار مخاطبان مصرف كنندگان توليدات ساير كشورها مي شوند. وي به فقدان نظام سنجش نياز در جامعه امروز اشاره كرد و گفت:براي رفع معضل تاخر فرهنگي در سينماي امروز، لازم است سينماگران و فعالان اين عرصه وارد شوند و به تدوين سياست جامع و كلان نگر در اين زمينه كمك كنند. صالحي توجه به سينما را يك ضرورت دانست و گفت كه براي اين منظور لازم است دو رويكرد امنيت شغلي سينماگران و آموزش منابع انساني اين بخش مد نظرقرار گيرد. فراهنگ**9173**
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 268]