تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820521265




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آغاز آتش‌بس در غزه


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: آغاز آتش‌بس در غزه


خاورميانه- گروه بين‌الملل:
پس از مدت‌ها رايزني و گفتگوي نفس‌گير رژيم‌صهيونيستي و حماس در مورد برقراري آتش بس به توافق رسيده و اين آتش بس از روز پنجشنبه ۳۰ خرداد اجرا خواهد شد.

بنابر آنچه شبكه خبري بي‌بي سي اعلام كرده است، در مرحله اول آتش بس، درگيري‌ها متوقف شده و قسمت‌هايي از مرز غزه باز خواهد شد. مرحله دوم آزاد كردن گلعاد شليت سرباز اسرائيلي در قبال بازگشايي گذرگاه اصلي رفح است كه رفتن به مصر را براي فلسطينيان امكان پذير مي‌سازد.

بسياري از كارشناسان مسائل فلسطين معتقدند عمر آتش بس حماس و رژيم صهيونيستي اگرچه 6 ماه تعيين شده است اما به تجربه ثابت شده است كه اسرائيلي‌ها تنها بنابه مصلحت اقدام به اين كاركرده و درصورت نياز حتي ۲۴ ساعت پس از اين آتش بس هم ممكن است آن را لغو كند.

اسرائيل حتي روز چهارشنبه هم ۶ فلسطيني را به شهادت رساند تا نشان دهد كه آتش بس باحماس از نگاه اين رژيم كاغذ پاره‌اي بيش نخواهد بود. ۵ نفر از كشته شدگان از اعضاي جهاد اسلامي بودند كه اتومبيلشان در نزديكي خان‌يونس، در جنوب غزه هدف حمله هوايي اسرائيل قرار گرفت.

از همين رو هم هست كه رهبران حماس هم درگفت‌وگوهاي خود تاكيد كرده‌اند تا زمان پايبندي رژيم صهيونيستي به اين آتش بس آن را رعايت خواهند كرد.

خالد مشعل، رئيس دفتر سياسي جنبش حماس در اين زمينه اعلام كرد، چنانچه آتش‌بس از سوي اسرائيل نقض شود بدون جواب نخواهد بود.

مشعل تصريح كرد: ما بنابر ضرورت با حوادثي كه پيش خواهد آمد برخورد خواهيم كرد و دشمن اسرائيلي سعي كرده است كه مسئله گلعاد شليت را با آتش بس مرتبط سازد در حالي كه ما آن را رد كرديم.

محمود الزهار و خليل الحيه ۲ نفر از رهبران حماس ساعتي پس از اعلام آتش بس با اسرائيل با شركت در كنفرانسي مطبوعاتي در غزه به پرسش‌هاي خبرنگاران درخصوص توافقنامه آتش بس با رژيم صهيونيستي پاسخ دادند.

به گزارش شبكه تلويزيوني الجزيره، خليل الحيه در اين كنفرانس مطبوعاتي در تشريح بندهاي توافقنامه آتش بس كه پيشنهاد آن از طرف مصر ارائه شد، گفت: اين توافقنامه شامل اين بندهاست:

1 - موافقت با توقف متقابل هرگونه اقدام نظامي از ساعت 6 صبح روز پنجشنبه

2-مدت آتش بس طبق توافق گروه‌هاي فلسطيني 6ماه است.

3-آتش بس با توافق گروه‌هاي فلسطيني و تحت نظارت مصر اجرا مي‌شود.

4- ظرف ساعاتي پس از آتش بس، گذرگاه‌هاي تجاري به شكل جزئي بازگشايي مي‌شود و پس از چند روز همه كالاها از هر نوع و به هر ميزان مي‌توانند وارد غزه شوند.

5-مصر تلاش خواهد كرد اين آتش بس را در آينده به كرانه باختري رود اردن نيز گسترش دهد.

6-يك هفته بعد از آتش بس، مصر ميزبان نشست حماس و تشكيلات خودگردان فلسطيني و هياتي اروپايي به‌منظور توافق درخصوص بازگشايي گذرگاه رفح خواهد بود.

7- به اسراي فلسطيني و خانواده‌هاي آنان اطمينان مي‌دهيم كه به پيماني كه با انان بسته‌ايم پايبند هستيم.

الزهار نيز در اين كنفرانس مطبوعاتي گفت: روندي كه به دستيابي به توافق منجر شد عملا از اواخر ماه ژانويه شروع شد و طي اين مدت 8 بار هيات‌هايي از حماس به مصر سفر كردند. هدف از اين رفت‌وآمدها و گفت‌وگوها متوقف كردن هرنوع تجاوز به ملت فلسطين و شكستن محاصره غزه و بازگشايي گذرگاه‌ها در مرزهاي غزه بود.

ديپلماسي فعال رژيم صهيونيستي در كشورهاي عربي

اسرائيل اين روزها تلاش همه جانبه‌اي را براي گشودن باب دوستي با اعراب آغاز كرده است. اعلام آتش بس با حماس از سويي و مذاكره نمايندگان دستگاه ديپلماسي تل آويو با دمشق در آنكارا سبب شد تا اسرائيلي‌ها روي خوشي هم به بيروت نشان دهند.

دراين باره ايهود اولمرت، نخست وزير رژيم صهيونيستي، براي گفت‌وگو درباره كشتزارهاي شبعا در چارچوب مذاكرات فراگير و مستقيم با لبنان و اجراي قطعنامه 1701، اعلام آمادگي كرد.

روزنامه هاآرتص در گزارشي به نقل از يك منبع سياسي بلندپايه در قدس نوشت كه آمريكا براي حل موضوع كشتزارهاي شبعا، ميان اسرائيل و لبنان ميانجيگري كرده و تلاش مي‌كند با اين كار دولت لبنان به رياست فواد سنيوره را تقويت كند و آن را به گفت‌وگوهاي صلح ميان 2 طرف لبناني و اسرائيلي سوق دهد.

تاريخ درج: 29 خرداد 1387 ساعت 22:14 تاريخ تاييد: 30 خرداد 1387 ساعت 01:14 تاريخ به روز رساني: 30 خرداد 1387 ساعت 01:10
 پنجشنبه 30 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن