تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 12 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):مؤمن، خاموشى اختيار مى‏كند تا سالم بماند و سخن مى‏گويد تا سودى ببرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813692894




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متكي :براي مذاكره با اوباما بايد منتظر نوامبر بود


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: متكي :براي مذاكره با اوباما بايد منتظر نوامبر بود
به گزارش ايرنا، منوچهر متكي در مصاحبه تلويزيوني با شبكه‌هاي تلويزيوني خبري دائمي ‪ I-Tele‬و ‪ France 24‬فرانسه، به سئوالات خبرنگاران اين دو شبكه در خصوص سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران در قبال موضوعاتي نظير افغانستان و تحولات آن، انتخابات رياست جمهوري آمريكا، چگونگي تعامل دولت ايران با آژانس بين‌المللي انرژي هسته اي، حزب الله لبنان و ساير سئوالات پاسخ داد.

وزير امورخارجه ايران در اين مصاحبه تلويزيوني كه در فرانسه انجام شد، در اظهار نظر پيرامون پيشنهاد مطرح شده از سوي اوباما مبني بر تشكيل كنفرانسي براي حل مشكلات ميان ايران و آمريكا گفت: معمولا سياستمداران آمريكايي وقتي از قدرت كنار مي‌روند به اين نتيجه مي‌رسند كه بايد با ايران مذاكره مي‌كردند ولي اكنون تفاوتي كه ميان اوباما با سياستمداران پيشين وجود دارد اينست كه وي قبل از رسيدن به حكومت چنين ايده‌اي دارد.

متكي تاكيد كرد: البته ما به افراد و احزاب نگاه نمي‌كنيم بلكه ما به سياستهاي اجرا شده مي‌نگريم. بنابراين بايد منتظر بود و ديد كه پس از ماه نوامبر چه اتفاقي خواهد افتاد.

** امنيت در افغانستان كم تر شده و توليد مواد مخدر در پنج سال گذشته ‪۳۰‬ برابر شده است
وي در رابطه با مواضع ايران در قبال رويدادهاي افغانستان، گفت: حمايت از دولت و مردم افغانستان از اهداف مهم جمهوري اسلامي ايران است و از انتخابات دموكراتيك در افغانستان و نيز از رييس جمهور اين كشور پشتيباني مي كنيم.

وزيرامورخارجه ايران در پاسخ به سئوال خبرنگار شبكه تلويزيوني ‪ I-Tele‬در خصوص حضور گسترده نظاميان خارجي در افغانستان و مرزهاي ايران گفت: هر رويكرد غلط مي‌تواند براي كساني كه از آن حمايت مي‌كنند، نتايجي داشته باشد. نيروهاي خارجي حاضر در افغانستان كارنامه موفقي ندارند و معتقديم شكست آنها نتيجه عملكرد خودشان است و ما سياست‌هاي اشتباه آنها را گوشزد مي كنيم.

متكي در پاسخ به سئوال خبرنگار شبكه تلويزيوني ‪ France 24‬درباره نقش نيروهاي ناتو ازجمله فرانسه در افغانستان جهت برقراري ثبات در اين منطقه گفت: انتظار مي‌رفت كه يك تصميم كلي از سوي سازمان ملل متحد گرفته شود كه از حمايت تمامي كشورهاي منطقه برخوردار شود و بتوان كاري كرد كه افغانستان به وضعيت عادي برگردد ولي متاسفانه شاهد هستيم كه محورهاي اصلي مشكلات در افغانستان ، يعني امنيت، مواد مخدر و مسايل اقتصادي كماكان در اين كشور وجود دارد.

وي افزود: اين وضعيت به خوبي نشان مي‌دهد كه سياست‌هايي كه تاكنون اتخاذ شده منطبق بر واقعيت نبوده و مردم افغانستان نمي‌دانند تا كي بايد شاهد اين وضعيت باشند. بنابر اين از نقطه نظر سياسي بايد عناصر، رفتارها و نگاه‌ها عوض شود. ماموريت‌ها در افغانستان بايد دوباره تعريف و اهداف مورد نظر، بازنگري شوند.

متكي تصريح كرد: بايد متوجه بود كه توليد مواد مخدر طي پنج سال گذشته ‪۳۰‬ برابر شده و اين موضوع جامعه بين‌الملل بويژه نسل‌هاي جديد را در منطقه و اروپا با خطر روبرو مي‌كند.

وي اظهارداشت: امروز اگر از هر افغاني بپرسيد كه آيا در سال ‪۲۰۰۸‬ افغانستان نسبت به سال ‪ ۲۰۰۷‬امن تر بوده يا نه؟ مطمئنا خواهد گفت: ‪۲۰۰۷‬ امن تر بود . به همين ترتيب اگر اين سئوال را در مورد سال ‪ ۲۰۰۶‬بپرسيد او همانگونه به شما پاسخ خواهد داد. اين نشان مي‌دهد كه متاسفانه در برابر يك مشكل واقعي قرارداريم.

وزيرامورخارجه خاطرنشان كرد: بسياري از كشورها براي بازسازي افغانستان به تعهدات خود عمل نكردند. آنها مبالغي تعهد كردند اما پرداخت نشد. اين هم مشكل ديگري است كه موجب مي‌شود مسايل و نگراني‌هاي مردم افغانستان زيادتر شود.

** كسانيكه با پول نفت گروه‌هاي افراطي را درست كردند، پاسخگو باشند/ تروريست خوب و بد نداريم
در ادامه وزير امورخارجه ايران در پاسخ به سئوالي پيرامون خطر بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، افزود: افراط گرايي امروزه محدود به افغانستان نيست. افراط گرايي در منطقه و در جاي جاي جهان در قالب تروريسم ظاهر شده و چاره انديشي براي آن بايد در دستور كار جامعه بين‌الملل باشد وي يادآورشد: آنهايي كه سناريوي ايجاد چنين گروه‌هاي افراطي را تدوين و با پول نفت و آموزش‌هاي منطقه‌اي عملي كردند، مسئول چنين رويدادهاي ناخوشايند در جامعه بين‌الملل هستند. متكي گفت: ما صادقانه فكر مي‌كنيم كه مبارزه با تروريسم در منطقه نبايد گزينشي باشد و نمي‌توان تروريست خوب و يا تروريست بد داشت.

** جرج بوش عامل كشتار ده‌ها هزار نفر در افغانستان، عراق و فلسطين است متكي در پاسخ به سئوال ديگري درباره امكان ديدار وزير امورخارجه جمهوري اسلامي ايران با بوش، به خبرنگار شبكه ‪ I-Tele‬گفت: بوش عامل كشتار ده ها هزار نفر در افغانستان و صدها هزار نفر در عراق و هزاران نفر در فلسطين است .

وي تاكيد كرد: من معتقدم كه اگر در ساختار بين‌المللي سيستم درست و متعادلي وجود داشت، جرج بوش كاخ سفيد را به عنوان كسي كه در اجراي سياست هاي تندروانه خود شكست خورده ، ترك خواهد كرد.

** كشوري كه فعاليت گسترده در منطقه داشته باشد، نفوذ بيشتري دارد متكي در پاسخ به پرسش خبرنگار ‪ I-Tele‬درباره موضع‌گيري دولت جمهوري اسلامي ايران در خصوص عادي شدن روابط فرانسه و سوريه و احتمال به حاشيه رانده شدن ايران پس از توسعه اين روابط پرسيد كه متكي در پاسخ گفت: ما در منطقه‌اي زندگي مي‌كنيم كه هر كدام از كشورها در اتحاديه‌هاي مختلفي حضور دارند. كشورهاي عضو شوراي همكاري خليج فارس، كشورهاي عضو اكو، كشورهاي حاشيه درياي خزر و كشور همسايه ديگر كه عضو ناتو است و ... بنابراين تمام كشورهاي منطقه در يك اتحاديه منطقه‌اي حضور دارند.

وزيرامورخارجه ايران افزود: از نقطه نظر ما هر كشوري فعاليت بيشتري در چارچوب منطقه‌اي و بين‌المللي داشته باشد به همان اندازه نفوذ بيشتري در منطقه خواهد داشت. سوريه جزو كشورهاي مهم منطقه است . اين سياست درستي است كه سوريه از پتانسيل‌هاي خود در زمينه‌هاي دوجانبه‌اي و منطقه اي استفاده كند.

** در چارچوب عضويت در ان .پي . تي مي‌توان از حقوق كشور حمايت كرد متكي در پاسخ به خبرنگار شبكه مذكور درباره امكان خروج ايران از ان . پي . تي گفت: ما اين طور به قضيه نگاه نمي‌كنيم و تمام تلاش خودمان را بكار مي گيريم تا مذاكرات به نتيجه برسد.

به همين خاطر ما يك بسته پيشنهادي ارايه داديم. بسته پيشنهادي غرب را هم مورد بررسي قرار خواهيم داد شايد بتوان زمينه‌هاي مشتركي بين دو بسته پيدا كرد ، آن وقت مي‌توانيم مذاكرات واقعي و جدي داشته باشيم.

وي اظهارداشت: ما معتقديم كه در چارچوب عضويت در ان . پي.تي. مي‌توانيم از حقوق خود حمايت كنيم.

** ايران درحال بررسي سياست‌هاي جديد فرانسه است
در پايان، وزير امورخارجه ايران درباره تندروي ساركوزي در همسويي و نزديكي با جرج بوش اظهار داشت: در خصوص سياست خارجي جديد فرانسه، ايران و بسياري از دوستان ديگر فرانسه در حال تجزيه و تحليل اين سياست هستند.

متكي خاطرنشان كرد: ما معتقديم كه بايد منتظر بود تا اين سياست به نقطه توازن خود برسد و برخي از موارد در سياست خارجي فرانسه وجود دارد كه ما دوستانه آنها را به مخاطبين فرانسوي مان مي‌گوئيم. البته در سياست بين المللي همه كشورها لزوما با نظرات همديگر موافق نيستند اما با احترام گذاشتن به تفاوت ها، تعامل‌ها نيز ادامه دارند.
 چهارشنبه 29 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 173]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن