واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: اين استاد وارسته اخلاق مي نويسد: اعمال مهمي در اين شب براي اهل بيداري از قبيل عملي براي قبول شدن اعمال ماه رمضان وجود دارد و يكي از كارهاي مهم، مطالعه مطالب و كارهايي است كه از امام زين العابدين (ع) در اين شب نقل شده و انديشيدن در مقام، عبادت ، تلاش زياد و عمل اوست. امام صادق (ع) فرمود: هنگامي كه ماه رمضان ميآمد امام سجاد (ع) اگر گناهي از غلام و كنيزي سر ميزد، آنان را مجازات نميكرد و فقط پيش خود در كاغذي مينوشت كه فلان غلام يا فلان كنيز روزي چنين و چنان كرد و تاديب آنان را تا آخرين شب ماه رمضان به تاخير ميانداخت و در اين شب آنان را ميطلبيد و گرد خود جمع ميكرد. آنگاه نوشته خود را آشكار كرده و ميفرمود فلاني! چنين و چنان كردي و تو را ادب نكردم. آيا اين مطلب را بخاطر داري؟ ميگفت بله و فرزند رسول خدا از تمامي آنها اقرار ميگرفت. سپس آن حضرت در ميان آنان ايستاده و به آنان ميفرمود با صداي بلند بگوييد كه اي علي بن الحسين! پروردگارت تمام اعمال تو را ثبت نموده است، همان گونه كه تو تمام كارهاي ما را نوشتي و او نوشتههايي دارد كه حقيقت هايي را كه به زيان تو است، ميگويد؛ و تمام گناهان كوچك و بزرگ تو را مينويسد، همانگونه كه تو نوشتههايي داري كه حقيقت هايي را كه به زيان ماست ميگويد و تمام كارهاي كوچك و بزرگ ما را نوشته است. هر عملي را كه انجام دادهاي در پيشگاه او حاضر مييابي، همانگونه كه ما تمام كارهايمان را نزد تو حاضر يافتيم. پس عفو كن و ناديده بگير، همانطور كه از سلطان ميخواهي تو را عفو كند. اگر از ما درگذري، او را با گذشت، مهربان و بخشنده خواهي يافت و پروردگارت به هيچكس ظلم نميكند. پس اي علي بن الحسين! مقام پست خود را در پيشگاه پروردگار حكيم و عادلي كه به اندازه دانه خردلي ستم نميكند؛ در نظر داشته باش كه اگر به اندازه وزن ذره خردلي باشد خداوند آن را ميآورد و فقط خداوند را شاهد و حسابرس بدان. گذشت كن و نديده بگير، تا پادشاه نيز از تو بگذرد و نديده بگيرد. خداوند ميفرمايد بايد گذشت كنند و نديده بگيرند، آيا دوست نداريد خداوند گناهان شما را ببخشد. امام سجاد (ع) اين كلمات را خطاب به خود ميگفت و به آنان ياد ميداد و آنان با او ميگفتند و در حالي كه بين آنان ايستاده بود گريه ميكرد و ميگفت پروردگارا تو ما را امر كردي كه از كسي كه به ما ستم روا داشته درگذريم. ما به خود ظلم كرديم و همانگونه كه فرمودي از كساني كه به ما ظلم كردند گذشتيم. پس ما را عفو فرما. زيرا تو از ما و كساني كه آنان را به عفو امر فرمودي، به آن سزاوارتري و امر فرمودي تا گدا را از در خانههاي خود رد نكنيم و اكنون در حالي كه گدايان و فقيراني هستيم به سوي تو آمده و در آستانه تو اقامت گزيده و بخشش، احسان و نيكي تو را خواهانيم. بدينوسيله بر ما منت گذار و ما را نااميد مگردان، زيرا تو از ما و كساني كه به اين كار امر شدهاند، به اين مطلب شايستهتري. خداي من! اكرام نمودي. بنابراين مرا كه از گدايان تو هستم اكرام كن و با بخشش، نيكي نمودي پس مرا از عطاياي خود بهرهمند ساز. آنگاه به آنان رو كرده و ميگفت: و شما را عفو كردم آيا شما نيز از من و بدرفتاريم ميگذريد؟ آنگاه آنان ميگفتند: آقاي ما تويي و بدي هايت را عفو كرديم. سپس به آنها ميفرمود كه بگوييد خداوندا! از علي بن الحسين درگذر همانگونه كه ما را عفو كرد و او را از آتش رها كن؛ همانگونه كه ما را از بردگي خارج كرد. آنان نيز همين را ميگفتند. آنگاه امام سجاد (ع) ميگفت خداوندا آمين، من شما را عفو و شما را آزاد كردم به اميد گذشت از خود و رهايي خودم و آنان را آزاد ميكرد. هنگامي كه روز فطر فرا رسيد عطايايي به آنان عنايت نموده تا محفوظ مانده و از مردم بينياز شوند و سالي نبود كه در شب آخر ماه رمضان حدود 20 نفر را آزاد نكند. امام سجاد (ع) ميفرمود: خداوند متعال در هر شب ماه رمضان 70 ميليون نفر را از آتش رها ميكند كه همگي سزاوار آتش هستند و هنگامي كه شب آخر ماه رمضان فرا رسد به تعداد همه كساني كه در اين ماه رها نموده است؛ نجات ميدهد و من دوست دارم خداوند مرا ببيند كه به اميد نجات خودم از آتش، عدهاي از كساني را كه مالك هستم در سراي دنيا در راه خدا آزاد مينمايم. آن امام هيچگاه خادمي را بيش از يك سال كامل به خدمت نگرفت. زيرا اگر بردهاي را در اول يا وسط سال ميخريد در شب فطر آزاد ميكرد و عده ديگري را در سال بعد ميخريد و سپس آزاد مينمود و تا زماني كه به خداوند ملحق شد همينگونه بود و نيز در حالي كه هيچ نيازي به سياه پوستان نداشت تا با خريدن آنان نيازش را برآورده سازد، آنان را ميخريد و هنگام بازگشت از عرفات دستور ميداد آنان را از بردگي آزاد نموده و اموالي به آنان ببخشند. مرحوم ميرزا ملكي در ادامه مي نويسد: اگر بتواند، بايد خود را شبيه به امامش گردانيده و در شكل اين عمل بزرگ به او اقتدا نمايد كه اين كار گواراي او باد و اگر نميتواند حتما به اندازهاي كه ميتواند آن را انجام بدهد و كمترين كاري كه در اين جهت ميتواند انجام بدهد اين است كه ستم هايي كه زن، فرزند، خدمتكار و اجيرش نسبت به او روا ميدارند را ثبت كرده و در شب آخر ماه رمضان از آنان گذشت نمايد و بهتر است آنچه را كه ثبت كرده، يك يك گفته و با پروردگار خود مناجات نمايد و بگويد: خداوندا فلان بندهات در فلان مورد به من ظلم كرد و من صبر كردم و... آنگاه بگويد خدايا ميداني به من ظلم كردند و فقط به خاطر ترس از تو از آنان انتقام نگرفتم. به اين اميد كه تو نيز عذاب خود را از من بازداري. بندگانت را امر به عفو نمودي. پس آنان را از عفو خود محروم مفرما كه شما به عفو شايستهتر از كساني هستي كه آنان را به عفو دستور دادي. خدايا به من توفيق دادي كه كساني را كه به من ستم كردند ببخشم و بدين وسيله بر من منت گذاشتي. پس مرا از عفوت محروم مفرما. زيرا منت تو به جهت گذشت من از ديگران، بزرگتر از منت گذشت تو از من ميباشد و بخاطر اين منت بزرگ آن منت كوچك را هم نصيبم بفرما. خداوندا بنده، مالك حقيقي نيست و حق، مال مالك اوست. پس كسي كه به من ستم كند حق تو را از بين برده و هنگامي كه امر فرمودي كه او را عفو نمايم در حقيقت تو او را عفو نمودي. پس آنگاه كه او را عفو مينمايي از من نيز درگذر. خداوندا دستور دادي كسي را كه به ما تحيت و درود ميفرستد؛ بهتر از او جواب گوييم و اكنون پاسخ بهتر اين است كه در مقابل اين عمل من كه به خاطر رضاي تو از كساني كه به من ظلم نمودند گذشتم؛ مرا با آتش نسوزاني و در مقابل اميد من به عفو فراوان و فضلت بعد از عفو، گناهانم را به چند برابر نيكي تبديل نموده و بدين وسيله مرا به درجات بلندي رسانيده و اميدم را نااميد نگرداني. ** آثار اين عمل گرچه صرف قصد اين مطالب در دل موثر است ولي گفتن تمامي آن و انجام آن با اعضاي بدن اثرات مخصوصي دارد از قبيل: اول- همانگونه كه عمل قلبي، عبادتي قلبي محسوب ميشود، همانطور نيز انجام آن با اعضاي بدن، عبادتي بدني محسوب ميگردد. دوم- اين عمل باعث تاثير خاص و رقتي در قلب ميشود كه عمل قلبي به تنهايي اين اثر را ندارد و نيز باعث انجام عملي ديگر ميگردد كه او نيز موثر بوده و بدين ترتيب فيض ادامه پيدا ميكند. سوم- اكتفا نكردن به گفتار، بلكه انجام آن با اعضاي بدن، باعث تاثير گذاشتن بر ديگران و الگو گرفتن آنان و رواج اين سنت نيكو در ميان جامعه ميشود. به همين جهت اگر امام (ع) فقط به عبادت قلبي اكتفا ميفرمودند؛ اين مطلب به ما نميرسيد و نميتوانستيم به آن عمل كنيم و به طور كلي اعضاي بدن نيز بهرهاي از نور عمل داشته و انجام عمل با اعضاي بدن باعث ايجاد نور ديگري در قلب علاوه بر نور عمل قلبي آن ميگردد. برگرفته از كتاب: المراقبات نوشه مرحوم آيت الله ميرزا جوادآقا ملكي تبريزي فراهنگ**1003**
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 387]