تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس سنت نيكويى را بنا نهد، اجرى برابر اجر همه عمل‏كنندگان به آن عمل تا روز قي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819715476




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اولين دوسالانه عكس جهان اسلام از نگاه داوران بررسي شد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: اولين دوسالانه عكس جهان اسلام از نگاه داوران بررسي شد
خبرگزاري فارس: داوران اولين دوسالانه عكس جهان اسلام ميزان توفيق اين حركت را در دستيابي به اهداف خود بررسي كردند.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي مؤسسه فرهنگي -هنري صبا وابسته به فرهنگستان هنر، همزمان با اولين دوسالانه بين‌المللي عكس جهان اسلام كه هم‌اكنون در حال برگزاري بوده و در نخستين تجربه به ترسيم گستر‌ه‌اي وسيع و چشمگير از رقابت و مشاركت عكاسان 40 كشور جهان در كنار يكديگر شده است اين موسسه ميزگرد تخصصي هيات داوران اولين دوسالانه را در حضور علاقمندان به بحث و بررسي در خصوص دستاوردها، توفيقات و تجارب به دست آمده در برپايي اين حركت بين‌المللي اختصاص داد.
در اين ميزگرد كه با حضور دبير و هيات داوران اولين دوسالانه عكس جهان اسلام آقايان سيد‌عباس ميرهاشمي، سعيد صادقي، فرهاد سليماني، فرزاد هاشمي، بهمن جلالي و سهراب هادي برگزار شد، ابتدا سيد‌عباس ميرهاشمي با بيان مراحل و مقدمات شكل گيري اين اتفاق يادآور شد شناسايي استعداد‌ها و خلاقيت‌هاي برتر عكاسي جهان اسلام و نيز عكاسان پيشرو و خلاق اين حوزه كه در جايي جز اين دوسالانه هرگز امكان يافتن آنها نبود، كمرنگ كردن و تعديل نگاهي كه به تاثير از تبليغات مغرضانه و يكسويه رسانه‌هاي خبري غرب نسبتبه جهان اسلام در سراسر دنيا كمابيش حاكم شده است و نگاه به رنگها با همه تنوع و نشاط آن، نگاه به شادي، به زندگي و مراسم و آيين‌هاي سنتي و ملي و در نهايت شناسايي همه خلاء‌ها و نقاط كار نشده يا آسيب‌پذير به عنوان يك راهبرد محوري، همه در شمار اهداف و اولويت‌هاي اين دو سالانه بود.
آن گاه سعيد صادقي عكاس و عضو هيات داوران خاطرنشان كرد: با آنكه معيار از پيش‌تعيين شده و خاصي براي ما در گزينش آثار وجود نداشت اما مهمترين ملاك‌ ما قدرت بصري عكس‌ها بود كه گاه با تكنيك‌هاي قوي نگاه كاملا حرفه‌اي و مهارت در انتقال موضوع مواجه مي‌شديم.
در ادامه فرهاد سليماني يكي ديگر از اعضاي هيات داوران تاكيد كرد: مسايلي از قبيل سيل، زلزله، و كلا بلاياي طبيعي، مصائب و رنجها و همه آنچه از عكس به عنوان رسانه انتظار دارند تا آنها را به سرعت به سراسر جهان منتقل كنند، نمود چشمگيرتري داشت و ما با انبوهي از عكس‌هايي با مفاهيم اينچنيني سر و كار داشتيم و اين مسئله كار داوري را بسيار دشوار‌تر مي‌كرد. چرا كه هدف ما ارايه جنبه‌ها و جلوه‌هايي ديگر از زندگي با تنوع رنگارنگ الگوها و شيوه‌هاي فرهنگي، تمدني، اقليمي و قومي و ... بود و اين شايد ناشي از تعدد و تراكم حواد و رخدادهاي بحران‌زا و فاجعه بار در جهان اسلام و مطرح بودن عكس به عنوان يك رسانه سريع‌الانتقال، تاثير‌گذار و فراگير در سطح جهاني است. كه به ناگزير اين وجه رسانه‌اي عكس را برجسته‌تر مي‌كند.
سپس فرزاد هاشمي از ديگر داوران دو سالانه با هميت الگوسازي در نگاه به مسايلي همچون خانواده، زندگي و ... در جهان اسلام اشاره كرد و گفت چند پروژه بايد در جوايز اين دو سالانه تعيين كننده باشد و عكاسان را تشويق و جهت دهي كند. تا اين مسير را پيگيري كنند. وي افزود: پيشرفت عكاسي در همه شاخه‌هاي خود از عكاسي خبري عكاسي مد عكاسي ورزشي، عكاسي مواد غذايي و ... به خاطر رشد تقاضا و مخاطب و يافتن بازار عرضه عكس به صورت سنجيده و اصولي است ولي خانواده مسلمان موضوعي نيست كه باعث رشد و تكامل اين شاخه از عكاسي شود چرا كه متقاضي و بازار تعريف شده و مشخصي ندارد و تنها راه ما براي اين كه جايگاهي در روند رو به رشد جهاني از اين شيوه عكاسي ترسيم كنيم ايجاد بازار و تعيين جوايزي خاص و انتشار كتاب به صورت منظم و ارتباط گيري پيگير و مستمر خواهد بود.
سپس بهمن جلالي از پيشكسوتان عكاسي خبري و مطبوعاتي ايران و عضو ديگر هيات داوران با ذكر اين نكته كه عكس دوباره ديدن و دوباره تجربه كردن جهان است گفت: وقتي جلوي يك واقعه و ريوداد قرار مي‌گيريم درست‌ترين برخورد نقد منصفانه است اگر چه اين دوسالانه مي‌توانست بهتر از اين برگزار شود. اما با همه محدوديت‌ها و موانع و در يك فرصت كم هشت ماهه اين يك حركت واقعا درخشان و قابل تحسين بود كه در اولين قدم خود، اينچنين موفق به جذب مشاركت عكاسان از سراسر دنيا شد كه در آن چهره‌هاي شاخص و شناخته شده هم كم نبودند.
سخنراني استاد علي قلم سياه عكاس برجسته و رئيس كنفدراسيون قايقراني و از پيشكسوتان عكاسي طبيعت و عكاسي ورزشي و المپيك با مضووع عكاسي طبيعت كه سخن خود را با طرح بررسي عكس در مقوله استراتژيك و رهيافت عكس به مثابه فرآيندي از مجموعه توسعه آغاز كرد. و سپس به الگوهاي تعامل و هم كنشي انسان و محيط طبيعي، اكولوژي، محيط زيست، حيوانات و ... در عكاسي طبيعت اشاره كرد وي خاطرنشان كرد انسان در جريان حيات و رشد و تكامل خود موجودي است كه مقهور و مغلوب طبيعت پيرامون نيتس. و مي‌ـواند همه موانع و عوامل تهديد در طبيعت را به فرصت و امكان تبديل كند اين اضلاع كه به او توانايي چنين رويكردي را مي‌بخشد عبارتند از: علم (شيوه شناخت)، اخلاق (نظام و ساختار فرهنگي) و روش (متدولوژي و فن‌ شناسايي ابزار) وي گفت: تاثير ديدگاني بر سوژه و ارزش گذاريهاي عكس دقيقا از زماني شروع مي‌شود كه در عمق زمان بيننده را با خود همراه كنيد. و عكس از امپرسيون ظاهري به عمق ‌گذاري مفاهيم وارد شود.
وي در پايان اظهار داشت عكاسي در ايران اگر به ايگاه واقعي خودش برسد مي‌تواند حتي از سينماي ما در عرصه جهاني برتر و جلوتر باشد. چرا كه آدم‌هايي كه يك لايه از زندگي را بر مي‌دارند و قدرت انتخاب خود را محدود و متمركز به يك لايه و برداشت از آن مي كنند ذاتا جسورتر و متفكرترند از آن رو كه توان عبور از لايه‌ها و روايت‌هاي بي‌شمار از آن را دارند.
اولين دوسالانه بين‌المللي عكس جهان اسلام هم‌اكنون در موسسه فرهنگي هنري صبا در حال برگزاري است.
انتهاي پيام/ش
 چهارشنبه 29 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 200]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن