تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به کوچکی گناه نگاه نکنید بلکه به چیزی [نافرمانی خدا] که برآن جرات یافته اید بنگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805517290




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هشدار بنياد بازيهاي رايانه اي به خانواده ها


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: هشدار بنياد بازيهاي رايانه اي به خانواده ها
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): بنياد بازيهاي رايانه اي معاونت امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در آستانه تعطيلات تابستاني مدارس در اطلاعيه اي نسبت به استفاده از بازي هاي رايانه اي كه داراي جنبه هاي مخرب بر روي گروههاي مختلف سني كودكان ، نوجوانان و جوانان است،به خانواده ها هشدار داد.


به گزارش روز چهارشنبه ايرنا از مديريت اطلاع رساني بنياد بازيهاي رايانه اي، در اين اطلاعيه آمده است: در تمامي دنيا بازيهاي رايانه اي پس از توليد توسط نظام هاي طبقه بندي رايج و موجود رده بندي سني مي شوند ، يعني بر اساس محتواي موجود در بازي ، بازيها به گروههاي مختلف سني تقسيم شده مثلا بالاي 13 سال و يا بالاي 17 سال و توليدكنندگان اين رده بندي سني را با استفاده از نشانه ها و علائم بر روي سي دي درج كرده و در تبليغات از آن استفاده مي كنند.
اين اطلاعيه ياد آورشد: هر چه يك بازي رده پائين تري را از لحاظ گروه سني دريافت كند طبيعتا فروش بيشتري برايش تصور مي شود ، چرا كه اكثر قريب به اتفاق خانواده ها و كاربران بازي در دنيا با اين رده بندي آشنا بوده و فرهنگ استفاده از آن را نيز رعايت مي كنند. اين نظام هاي طبقه بندي، بازيها را با تعريف مولفه هاي استاندارد و تعيين شاخصه هاي محتوايي بررسي مي نمايند مولفه و شاخصه ها تابعي از ارزشهاي مذهبي و اجتماعي جوامع مختلف است. خشونت ، برهنگي ، روابط جنسي ، بد لحني ، استفاده از الكل و ... مولفه هايي است كه در اكثر نظام هاي طبقه بندي به عنوان شاخصه طبق بندي بازيها مد نظر قرار مي گيرد.
اطلاعيه بنياد بازيهاي رايانه اي افزود: مهمترين نظامهاي طبقه بندي در دنيا كه اكثر توليدكنندگان و كاربران بازيهاي رايانه اي با آنها آشنا بوده عبارتند: ESRB در آمريكا و كانادا ، PEGI در اروپا ، CERO در ژاپن.
طبق آمار و ارقام منتشر شده در اكثر جوامع بيش از 80 درصد مصرف كنندگان و خانواده ها از اين نظام هاي طبقه بندي آگاهي داشته و از آن استفاده مي كنند.
متاسفانه در كشور ما با عنايت به اين نكته كه پيش از اين بازار بازيهاي رايانه اي از نظارت، مديريت فراگير و هدفمند بهره نمي برد و هنوز مبادي ورودي و توزيع آن در كشور مشخص نيست لذا در بحث فرهنگ استفاده نيز با اين مشكل روبرو هستيم كه علاوه بر عدم اطلاع دقيق كاربران و خانواده هاي آنان از اين نظام هاي رده بندي از نشانه ها و محتواي اين كار نيز اطلاعي ندارند و به همين واسطه بدون در نظر گرفتن آثار مخربي كه در پي عدم استفاده از بازيهاي مربوط به گروه سني خاص كاربر به بار مي آيد،همه كاربران درهر سني همه بازيها را در اختيار دارند.
اين عدم آگاهي باعث مي شود كه يك كودك مثلا 10 ساله بيشتر مواقع به تنهايي و برخي موارد به همراه پدر و مادر خود سي دي بازيهايي را خريداري كند كه طبق نظام هاي رده بندي رايج دنيا رده سني بالاي 17 سال را به خود اختصاص مي دهد و هر روز ساعت ها با آن بازي مي كند ، غافل از اينكه خشونت بسيار بالاي موجود در اين بازي كه همراه با نمايش خونريزي شديد و بدن مثله شده بوده و يا روابط جنسي در سطح بسيار بالاي آن چه اثري بر روحيه ظريف و حساس او مي گذارد.
اين اتفاق تقريبا در مورد اكثر كاربران ايراني اكنون در حال وقوع است. بيشتر بازيهايي كه در جامعه ما تكثير و توزيع مي شود رده سني MATURE (بالاي 17 سال) و يا ADULT ONLY (بالاي 22 سال) را در طبقه بندي ESRB كه معتبرترين رده بندي در دنياست به خود اختصاص داده است و حال آنكه اكثر جامعه كاربران بازيهاي كودك و نوجوان هستند.
اطلاعيه بنياد ملي بازيهاي رايانه اي تاكيد كرد: اين نكته را مد نظر داشته باشيم كه ESRB با عنايت به ارزشهاي جامعه آمريكا اين بازي را رده بندي كرده يعني اينكه برخي ضد ارزشهاي موجود در اين جامعه كه ارزش تلقي مي شوند لحاظ شده ، حال آنكه اين حداقل نيز در كشور رعايت نمي شود مثلا يك كاربر آمريكايي 10 ساله مجاز به استفاده از بازي رده TEEN ( بالاي 13 سال) ، MATURE (بالغ بالاي 17 سال) و يا ADULT ONLY (بزرگسال بالاي 18) نيست اما كودك 8 ساله ما همه اين بازيها را در اختيار دارد.
اين اطلاعيه يادآورشد: كاربراني كه ساعتها از اين بازيها استفاده مي كنند و متناوبا با صحنه هاي خشونت بار و يا پوشش هاي نا مناسب و زمينه هاي روابط جنسي روبه رو مي شوند از لحاظ روحي و رواني دچار اختلال مي شوند و ضربات جبران ناپذيري بر روح وروان كودك وارد مي شود اگر از بازيهاي مخرب و زيان آور استفاده نمايد.
اطلاعيه بنياد ملي بازيهاي رايانه اي افزود: با توجه به آغاز فصل تابستان، تعطيلي مدارس و اوقات فراغت سه ماهه، خانواده ها بايد مراقب باشند تا كودكانشان از چه بازيهايي استفاده مي كنند.خانواده ها توجه داشته باشند كه بايد بر بازيهايي كه بچه ها استفاده مي كنند كنترل داشته و نظارت كنند طبق آمار منتشر شده اكثر خانواده هاي پدر و يا مادر بر خريد بازي توسط فرزندشان نظارت داشته و درصد بالايي نيز حداقل يك بار در ماه با فرزندشان بازيهاي رايانه اي را انجام مي دهند.
همچنين خانواده ها درنظر داشته باشند اگر فرزندشان از گيم نتهاي محلي استفاده مي كند كنترل نمايند كه چه بازيهايي در آنجا استفاده مي شود. هر چند كه متاسفانه به دليل فضاي نا مناسب، عدم رعايت شئونات اخلاقي و بسياري از مسائل ديگر موجود در برخي گيم نتها، اين فضاها مكان سالم و مناسبي براي گذران اوقات فراغت كودكان و نوجوانان نيست و بهتر است يا كاربران در خانه ها زير نظر پدر و مادر بازي نمايند و يا اين مراكز بازي مديريت صحيحي داشته تا با خيال راحت بتوان از آنها استفاده شود.
براساس اين گزارش، بنياد ملي بازيهاي رايانه اي در حال "تدوين نظام ملي بازيهاي رايانه اي مطابق ارزشهاي ملي و مذهبي رايج در جامعه ايراني و اسلامي ماست". اميدواريم تا در چند ماه آينده نتايج آن استخراج شده و رده بندي سني كليه آثار توليدي داخل و خارجي انجام شده و علائم و نشانه هاي مخصوص بر آن درج گردد.
 چهارشنبه 29 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 164]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن