تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حسـد ورزى به یکـدیگـر بپـرهیزیـد، زیـرا ریشه کفـر، حسـد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805700732




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رييس جديد اتحاديه اروپا با اخم ايرلند چه مي كند (1)


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: رييس جديد اتحاديه اروپا با اخم ايرلند چه مي كند (1)
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): پاريس - راي منفي ايرلنديها به معاهده ليسبون در آستانه رياست فرانسه بر اتحاديه اروپا، رييس جديد اين اتحاديه را در برابر مشكلاتي نو قرار مي دهد.


مردم فرانسه نيز در دادن راي منفي به اين معاهده كه در حكم قانون اساسي اروپاست، پيشقدم هستند.
آنان در زمان رياست جمهوري "ژاك شيراك"، به عنوان يكي از پايه گذاران اتحاديه اروپا، با راي منفي خود شگفتي آفريدند.
با اين حال، امروز رهبران فرانسه كه برغم فاصله با شاخصها و معيارهاي اقتصادي اتحاديه اروپا، رياست شش ماهه آن را به انتظار نشسته اند، از راي منفي مردم ايرلند، حيرت كرده اند.
معاهده ليسبون پس از آنكه مردم فرانسه و هلند به قانون اساسي پيشنهادي در سال 2005 راي منفي دادند، با ابتكار ساركوزي و مركل متولد شد تا با ايجاد اصلاحاتي بتواند موافقت مردم ناراضي اروپا را جلب كند.
مردم ايرلند با 53 و چهاردهم درصد راي منفي در برابر 46 و شش دهم درصد راي مثبت، در واقع تصميم رهبران اروپاي متحد را نپذيرفتند و به معاهده ليسبون پشت كردند.
*** واكنش ها
اين ترديد و سوال از هم اكنون در دل رهبران اروپا پديد آمده است كه با آينده اين اتحاديه چه بايد كرد؟ آيا بايد در تدوين متون اساسي آن تجديد نظر كرد و يا اينكه بايد به زور و بي اعتنا به راي شهروندان آن، ساختارهاي قانوني اين اتحاديه را تشكيل داد؟
"ايو لترم" نخست وزير بلژيك نيز گفته است كه حركت رو به كمال اين اتحاديه در هيچ صورت نمي تواند متوقف شود، ولي "يونكر" نخست وزير لوكزامبورگ با بدبيني پيش بيني كرده است كه نمي توان اين معاهده را تا اول ژانويه يعني زمان پيش بيني شده به جريان انداخت و راي منفي مردم ايرلند، آن را به عقب خواهد انداخت.
باروسو، رييس كميسيون اروپا در بروكسل گفته است كه پيش از اين، هجده دولت عضو به معاهده اروپا راي داده اند. او به سخنان نخست وزير ايرلند اشاره كرده كه نبايد راي مردم كشورش را به مخالفت با اتحاديه اروپا تعبير كرد.
باروسو گفته است كه 27 دولت عضو اين اتحاديه، پيش از اين معاهده را امضا كرده اند و بر رهبران اروپاست كه دغدغه هاي مردم خود را جدي بگيرند و براي جلب اعتماد آنان براي ورود به اين اتحاديه بكوشند.
"راسموسن" دانماركي رييس حزب سوسياليست اروپا معتقد است كه نبايد زمان را اينگونه در بحرانهاي نهادي اروپا تلف كرد: بلكه اگر ما بدنبال حمايت شهروندان از اتحاديه هستيم، بايد اروپاي شهروندان را ايجاد كرد.
"استيگ مولر" وزير خارجه دانمارك نيز گفته است كه بايد به راي مردم ايرلند احترام گذاشت، ولي گلايه اينجاست كه معاهده ليسبون معاهده خوبي است و با زحمات فراوان و پس از سالها نقد و گفت و گو بدست آمده است.
نتايج راي منفي مردم ايرلند در گرايشهاي دروني فرانسه نيز قابل توجه و داراي اهميت است.
"فرانسوا اولان" دبيراول حزب سوسياليست فرانسه و رقيب سرسخت دولت راستگراي ساركوزي، با تاكيد بر اينكه مردم اروپا يك بار ديگر به اين معاهده راي منفي دادند، از ساركوزي خواسته است تا به عنوان رييس جديد اتحاديه اروپا، دغدغه هاي مردم اين قاره را جدي بگيرد.
وي اعلام آمادگي كرده است تا با رييس جمهوري فرانسه براي يافتن يك راه حل موثر در اين زمينه همكاري كند.
بحث آينده اروپا در مجالس فرانسه نيز داغ شده و رهبران فراكسيون هاي مختلف هر يك از موضع خود بر سر راي منفي مردم ايرلند و آثار بعدي ان حساسيت نشان مي دهند.
چپ هاي مخالف دولت كه پيش از اين و در زمان دولت "ژوسپن" مسئوليت اجرايي امور اروپا را در دست داشتند، نسبت به آينده ليبرال اروپا اظهار بدبيني مي كنند.
بجز اولان، بسياري از رهبران چپ همچون "دولانوئه" شهردار پاريس، "مارتين اوبري"، "سگولن روايال" و "پي ير موسكويچي" وزير امور اروپايي چپ ها از ساركوزي خواسته اند تا در زمان رياست بر اتحاديه اروپا، مسايل اجتماعي و اقتصادي مردمان اين قاره را جدي بگيرد.
آنها كه از پديد آمدن اروپايي ليبرال و مبتني بر رقابت سرمايه داري نگرانند، از هم اينك هشدار مي دهند كه تا نتوان نهادهايي متناسب با نيازهاي مردم اروپا را سامان داد، نمي توان به آينده اين اتحاديه خوشبين بود.
روايال قدم پيش تر گذاشته واين رويداد را نوعي از دست دادن اعتبار براي ساركوزي رييس آينده اتحاديه اروپا ارزيابي كرده است.
شونمان از رهبران ديگر چپ كه در سالهاي اخير با وفاداري به آرمان چپ انشعاب كرده است، نگراني ايرلنديها را ستوده و گفته است كه مردم اروپا نگران يك اروپاي ديوانسالار و غير سوسياليستي هستند.
گروههاي چپ فرصت راي نه مردم ايرلند را غنيمت شمرده و با حمله به سياستهاي ساركوزي از او خواسته اند تا سياستهاي ليبرال خود را تعديل كرده و با تقويت اشتغال و قدرت خريد، خواست مردم كوچه و بازار را در نظر بگيرد.
كمونيستها و ديگر گروههاي چپ افراطي از اينكه مردم ايرلند با راي نه خود، به نظام سرمايه داري، اشتغال و مصرف ليبرال سرمايه داري پشت پا زده اند، آفرين گفته اند.
"اوليويه بزانسونو" با انتشار بيانيه اي، حركت مردم ايرلند را "دفن كردن مرده ليسبون" و "در زباله انداختن" اين معاهده توصيف كرده است.
حزب راستگراي جبهه ملي فرانسه به رهبري "ژان ماري لوپن" نيز كه فرانسويها آن را افراطي مي دانند، از فرط شادماني پرچم ايرلند را بر بام دفتر مركزي خود به اهتزار اورده است !
** موضع رسمي فرانسه
ساركوزي و برخي ديگر از رهبران اروپا بر اين اعتقادند كه اگر يك بار ديگر فرصت به مردم ايرلند داده شود، مي توان تا پيش از به اجرا گذاردن اين معاهده در اول ژانويه سال آينده ميلادي شاهد همگوني بيشتري در متن اين اتحاديه بود.
ساركوزي گفته است كه بايد بطور جدي وارد كار شد و تصويب معاهده را ادامه داد تا حادثه ايرلند تبديل به يك بحران نشود.
اگر اين راي منفي مردم در ايرلند براي فرانسه هيچ اثر مستقيمي نداشته باشد، دست كم اين نتيجه را خواهد داشت كه از برد بلند پروازيهاي ساركوزي در موقعيت رياست اتحاديه اروپا خواهد كاست.
پيش از اين، ساركوزي وعده داد بود كه در زمان رياست بر اروپا، فرانسه طرحهاي دفاع اروپايي ، انرژي و گرمايش زمين، اتحاد مديترانه و امضاي پيماني براي مهاجرت را بطور جدي دنبال خواهد كرد.
اليزه البته اميدوار است كه حتي با وجود راي منفي مردم ايرلند بتواند اين اهداف را نه در چارچوب معاهده ليسبون كه حتي در چارچوب معاهده اي قديمي تر چون نيس عملي كند.
اما دست كم اين نكته را بايد اعتراف كرد كه اينك با راي منفي مردم ايرلند، كار بازنگري و به روز كردن معاهده ليسبون نيز بر دوش فرانسه، رييس جديد اين اتحاديه سنگيني مي كند.
اين رياست البته شش ماه بيشتر نخواهد بود و به علاوه فرانسه ابزاري براي مجبور كردن مردم ايرلند نيز در اختيار نخواهد داشت.
ادامه دارد ...
 سه شنبه 28 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 203]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن