تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسیارند دانشمندانی که جهلشان آنها را کشته در حالی که علمشان با آنهاست، اما به حالش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820383223




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كشف طرح‌هاي اوليه‌ي ساخت كلاهك هسته‌يي در كامپيوتر يك فرد سوييسي


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: كشف طرح‌هاي اوليه‌ي ساخت كلاهك هسته‌يي در كامپيوتر يك فرد سوييسي
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يي

به گفته‌ي يك محقق برجسته‌ي آمريكايي، طرح‌هاي كلي ساخت يك كلاهك هسته‌يي بسيار پيشرفته و فشرده، در كامپيوترهاي يك فرد سوييسي پيدا شده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نوشته‌ي روزنامه‌ي گاردين، گفته مي‌شود اين طراحي‌هاي ديجيتال كه در فايل‌هاي كاملا كد گذاري شده‌ي كامپيوتري پيدا شده‌اند، در مالكيت مقامات آمريكا و سازمان بين‌المللي انرژي اتمي هستند، اما بازرسان نگرانند اين طرح‌ها به طور گسترده به كشورهاي "شرور" از طريق بازار سياه هسته‌يي ارسال شده باشد.

ديود آلبرايت فيزيك‌دان و بازرس سابق تسليحاتي سازمان ملل، اعلام كرد: اين طرح‌ها (ساخت كلاهك هسته‌يي) مي‌توانند براي موشك‌هاي ميان برد بالستيك مناسب باشند.

آلبرايت در اين تحقيق خود نوشته است: ممكن است اين طراحي‌هاي پيشرفته‌ي سلاح‌هاي هسته‌يي مدتها پيش به بعضي از خطرناك‌ترين رژيم‌هاي جهان فروخته شده باشد.

آلبرايت عنوان كرد: ممكن است شبكه‌ي قاچاق تكنولوژي هسته‌يي تحت اداره‌ي عبدالقديرخان پدر هسته‌يي پاكستان، به پيونگ يانگ و يا ليبي طرح‌هاي كلي پيشرفته‌تر و مفيدتر داده باشد.

وي در گزارشي كه قرار است اين هفته منتشر شود و به دفتر روزنامه‌ي واشنگتن پست رسيده، نوشته است: پيونگ يانگ بايد يك كلاهك هسته‌يي كوچك مي‌ساخت كه بتواند بر روي موشك‌هاي بالستيك سوار شود و اين طرح‌ها براي ساخت كلاهكي بودند كه بتواند بر روي اين موشك‌ها نصب شود. اين طرح‌ها براي مشتري اصلي عبداقدير خان يعني كره‌ي شمالي ايده‌آل بوده است.

روزنامه‌ي گاردين در ماه مه گزارش داده بود كه بازرسان و كارشناسان هسته‌يي نگرانند كه اطلاعات بسيار حساس كامپيوترهاي سوييسي از جمله طراحي‌هاي ساخت كلاهك و جزييات توليد اورانيوم مناسب توليد سلاح هسته‌يي در بازار سياه هسته‌يي دست به دست چرخيده باشد.

دولت سوييس در ماه‌هاي اخير به طور پنهان 30 هزار فايل و سند را از كامپيوترهاي "اورس تينر" يك مهندس سوييسي كه گفته مي‌شود در عمليات‌هاي عبدالقديرخان مشاركت داشته است و همچنين براي سازمان اطلاعات مركزي آمريكا جاسوسي مي‌كرده، نابود كرده است.

تينر به مدت چهار سال بازداشت بوده است. ماركو برادر وي نيز در زندان به سر مي‌برد. فريدريش، پدر آنها نيز كه رابطه‌اش با خان به تقريبا 30 سال قبل باز مي‌گردد، دستگير و آزاد شده است.

پاسكال كوچيين رييس‌جمهور سوييس، در ماه گذشته با اعلام تخريب اين فايل‌ها گفت: طرح‌هاي شروع ساخت سلاح‌هاي هسته‌يي، غني‌سازي اورانيوم مناسب توليد سلاح هسته‌يي و همچنين سيستم‌هاي ارسال موشك‌هاي هدايت شونده در اين فايل‌ها بوده است.

پنج سال پيش يك محموله حامل تجهيزات غني سازي اورانيوم به مقصد ليبي توسط سرويس‌هاي اطلاعاتي آمريكا و بريتانيا متوقف شد و معمر قذافي رهبر ليبي، برنامه‌ي هسته‌يي خود را رها كرد و اين اقدام به آشكار شدن شبكه‌ي مخفي عبدالقدير خان انجاميد.

هنگامي كه ماموران سازمان اطلاعات مركزي آمريكا و MI6 بريتانيا مواد هسته‌يي ليبي را بررسي كردند، طرح‌هايي را پيدا كردند كه توسط شبكه‌ي عبدالقديرخان براي ساخت يك بمب قديمي هسته‌يي چيني كشيده شده بود. اين طرح‌ها توسط آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مهر و موم و به آمريكا منتقل شد.

طرح‌هاي جديد كه به صدها صفحه مي‌رسيد، هنگامي كه دولت سوييس توانست كدهاي كامپيوتري تينر را بشكند، در سال 2006 كشف شد.

در همان سال هم‌چنين در دادگاهي در آلمان طي شهادتي ادعا شده بود تينر به بازرسان گفته بود در دفترش در شرق سوييس طرح‌هاي ساخت بمب هسته‌يي دارد. اين طرح‌ها به شكل ديجيتال بودند و گفته مي‌شود كه به كامپيوترهاي شبكه‌ي عبدالقديرخان در دوبي كه محل اجراي عمليات عبدالقديرخان منتقل شده‌اند.

اين شهادت در دادگاه محاكمه‌ي گوتهار لرش، مهندس آلماني كه گفته مي‌شود در شبكه‌ي عبدالقديرخان نقش اصلي را ايفا مي‌كرده است، شنيده شد. اين محاكمه به دليل فراز و نشيب‌هاي قانوني سريعا متوقف شد؛ اما لرش هفته‌ي گذشته در دادگاه اشتوتگارت محاكمه شد و احتمالا در اين پرونده از اسناد بازجويي از تينر استفاده خواهد شد.

دولت سوييس در سال 2006 آمريكا و سازمان بين‌المللي انرژي اتمي را از كشف خود مطلع كرد. مقامات سازمان بين‌المللي انرژي اتمي و واشنگتن بر تخريب اين فايل‌ها نظارت داشتند.

اما مارك فيتز پاتريك، كارشناس شبكه‌ي هسته‌يي از موسسه‌ي بين‌المللي مطالعات استراتژيك، اعلام كرد كه مطمئن است از اين طرح‌ها كپي گرفته شده ولي هيچ‌ كس نمي‌داند كه اين كپي‌ها هم اكنون در كجا قرار دارند.

به گفته‌ي آلبرايت، طرح‌هاي ساخت تسليحات پيشرفته شبيه طرح‌هاي بمب پاكستان هستند.

بازجويي بين‌المللي از عبدالقدير خان احتمالا روشن مي‌كند كه طرح‌هاي ساخت يك بمب جديد هسته‌يي در كجا قرار دارد، اما پاكستاني‌ها اجازه نداده‌اند بازرسان سازمان بين‌المللي انرژي اتمي و آمريكا به عبدالقديرخان دسترسي داشته باشند.

انتهاي پيام
 دوشنبه 27 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 240]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن