واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: در تعريف از عفاف لغت نامه دهخدا آن را به پاكدامني و خويشتنداري معنا كرده است. لسان العرب در تعريف عفاف آورده :خودداري از آنچه كه زيبا و شايسته نيست، خودداري ازحرام ها و طمع هاي پست. خواجه نصيرالدين طوسي درباره عفاف مي گويد: فضايل چهار بود، اول: تهذيب قوت نظري و آن حكمت بود، دوم تهذيب قوت عملي و آن عدالت بود و سوم تهذيب قوت غضبي و آن شجاعت بود و چهارم تهذيب قوت شهوي وآن عفت بود. عفاف حالتي نفساني، فطري و نوعي حجاب دروني است كه انسان را از گناه باز مي دارد و نمودهاي گوناگوني دارد، از ابعاد مختلف عفاف ميتوان عفاف در انديشه، نگاه، معاشرت، كردار، حجاب و گفتار را نام برد. چشمپوشي از نگاه حرام، پوشش مناسب، اعتدال در زينت، ميانهروي در خوراك و عفت در فقر و غنا از ابعاد مختلف عفاف در كردار بوده و پرهيز از كلام زشت و انديشه حرام، عفت در گفتار و انديشه است. در هر حال بايد دانست رعايت عفاف ميتواند تعيين كنندهترين نقش را در حفظ مسير اعتدال انساني داشته باشد و آدمي را به كمال و سعادت حقيقي خويش برساند. ** ابعاد عفاف - عفت در فكر اعمال، احساسات، رفتار و توانايي هاي انسان بر اساس انديشه و فكرش شكل مي گيرد، هر چه فكر انسان متعالي تر و با فطرت كمال جوي او بيشتر منطبق باشد، سريع تر راه تكامل را طي مي كند. حضرت علي (ع) مي فرمايند: افكار عاقلانه ات تو را به راه صواب و هدايت واقعي راهنمايي مي كند. - عفت در نگاه از آنجا كه خداوند، خالق انسان است و نسبت به تمام صفات و اخلاق او آگاهي كامل دارد، لذا به عفت در نگاه توصيه فرموده و انسان را از نگاه هاي آلوده برحذر مي دارد. امام صادق(ع) مي فرمايد: هركس چشم خود را از گناه پر كند، روز قيامت خدا چشم او را از آتش پر خواهد ساخت مگر، توبه و بازگشت نمايد. - عفت در حجاب مسئله پوشش و حفظ عفاف خاص دنياي اسلام و حتي دنياي اديان نيست. بر اساس زمينه فطري، حتي جوامع اوليه و به دور از تمدن و مذهب هم به اين مسئله اهميت مي دادند. هنگامي كه زن پوشيده باوقار از خانه بيرون رود و جانب عفاف و پاكدامني را رعايت كند، از امنيت بيشتري در سطح جامعه برخوردار مي شود. حجاب را يه ساده ترين شكل مي توان به معني پوشش و فاصله ميان دو چيز معنا دانست. بنابر گواهي متون تاريخي، در اغلب اقوام و ملل، حجاب در ميان زنان معمول بوده و گاهي با اعمال سليقه حاكمان زياد يا كم شده اما هيچ گاه به طور كامل از ميان نرفته است . حجاب به معناي يك رفتار انساني در طول تاريخ با فراز و نشيب هاي فراواني همراه بوده و گرايش هاي مختلفي، در هر دوره بر نوع حجاب افراد اثر داشته است، حجاب در بين اقوام گوناگون نظير ايران باستان، اروپا، قوم يهود و ... وجود داشته و اسلام در جهت جلوگيري از افراط و تفريط ها در مورد حجاب به قانونمند كردن آن پرداخته و حجاب را به صورتي متعادل، صحيح و متناسب با فطرت انساني معرفي كرده است. آثار و پيامدهاي رعايت حجاب را در دو بعد فردي و اجتماعي مي توان شرح داد. آثار فردي رعايت حجاب احترام به شخصيت زن، مصونيت در اجتماع، حفظ اعتقادات مذهبي افراد و عفت زن است و آثار اجتماعي آن همچون سلامت نسل جديد جامعه، پيشگيري از فساد اخلاقي، مبارزه با مظاهر بيديني و حفظ كيان خانواده مي باشد. براي اثبات ضرورت حجاب كافي است به قرآن كريم، روايات شريفه، سيره ي اهل بيت عليه السلام، براهين عقلي، فطرت و طبيعت انساني و تاريخ مراجعه كرد، دين اسلام با طرح و تأكيد حجاب به تمام جوانب شخصيت زن و مرد در اجتماع توجه كرده و با توجه به آن حجاب را به صورتي متعادل و متناسب مطرح نموده تا شاهد جامعه اي سالم باشيم تا انسان ها بتوانند در كمال مصونيت و امنيت به كاركردها و نقش هاي خويش بپردازند و سير كمال و سعادت را با پيروي از دستورات و مباني ديني در جامعه شاهد باشند. معمار كبير انقلاب درباره حجاب و عفاف فرمودند: توجه داشته باشيد حجابي كه اسلام قرار داده است براي حفظ ارزش هاي شماست. هر چه را كه خدا دستور فرموده است چه براي مرد و چه براي زن براي اين است كه آن ارزش هاي واقعي كه اينها دارند و ممكن است به واسطه وسوسه هاي شيطاني يا دست هاي فاسد استعمار پايمال شوند اين ارزش ها زنده بشوند. همچنين مقام معظم رهبري درباره حجاب مي فرمايند: حفظ حجاب و حفظ عفت، حفظ خط اسلام و ايمان مردم است. بر روي مسئله حجاب كار هنري و كار زيباي تبليغي بايد صورت بگيرد. حجاب اسلامي وسيله حفظ و صيانت عفاف انساني است. ك/1 380/
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 149]