تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بالاترين درجه دانايى، تشخيص اخلاق از يكديگر و آشكار كردن اخلاق پسنديده و سركوب ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820683314




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پايتخت را نمي‌توان خاموش كرد


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: پايتخت را نمي‌توان خاموش كرد


انرژي- گروه شهري:
وزير نيرو در حالي روز گذشته به نوعي با عقب‌نشيني از ايده خاموشي فضاهاي شهري و اصناف در ساعت20:30، اعلام كرد كه طرح خاموشي درسطح شهرها تنها در حد يك پيشنهاد از سوي دولت بود و ممكن است اجرايي نشود اما مديران شهري نگران هستند كه اجراي طرح‌هايي از اين نوع در پايتخت، تهران را با يك معضل جدي مواجه كند.

طرح خاموشي اصناف و بسياري از فضاهاي شهري در حالي اين روزها به كرات از سوي دولت مطرح مي‌شود كه بنابر اعلام مكرر مديران شهري تهران، نمي‌توان در پايتخت كه عموما فعاليت‌هلاي شهري تا ساعت‌هاي پاياني شب ادامه دارد، اجرا كرد.

البته مهدي چمران هفته گذشته تلويحا از آمادگي شهر براي خاموشي چراغ بزرگراه‌ها و پارك‌ها و برخي از فضاهاي شهري در كنار واحد‌هاي تجاري خبر داد اما براساس موقعيت شهر تهران نه تنها به گفته شهردار تهران نمي‌توان در ايام تابستان، برق پارك‌ها را خاموش كرد بلكه به خاطر موقعيت تجاري شهر، خاموشي واحدهاي تجاري يا حتي معابر تهران هم امكان‌پذير نيست.

روز گذشته وزير نيرو در اظهاراتي اين طرح را تنها در حد يك پيشنهاد خواند كه مشخص نيست دولت به آن راي مثبت دهد. البته فتاح همچنان تاكيد كرد كه حداقل تعطيلي اصناف در اين ساعت، از 15 سال پيش مطرح بوده و بايد آن را پذيرفت:« اين امر پيشنهاد به ستاد خشكسالي و دولت بوده و بهتر است بدانيم كه در اتحاديه اروپا نيز برق اصناف در ساعت 19 خاموش مي‌شود كه علت اصلي اين امر هم بحث صرفه‌جويي است. بحث پايان كار اصناف در ساعت‌هاي ابتدايي شب از 15 سال پيش مطرح بوده، اما بارها و بارها مسكوت مانده و اين كار نياز به عزم ملي دارد، زيرا در هر صورت تبعاتي به‌دنبال دارد.»

تهران شهر خاموشي نيست

در شرايطي كه سهميه‌بندي برق قرار است از اوايل تير اجرا شود به گفته اعضاي شوراي شهر و مسئولان شهرداري تهران اين نگراني وجود دارد طرح خاموشي در برخي از مناطق شهر، زندگي شهري را متوقف كرده و بحران‌هايي را در تهران به وجود بياورد.

چرا خاموشي‌ها تنها به بخش اصناف محدود نيست و در شرايطي كه روزانه به‌صورت نامنظم و بدون زمانبندي در ساعاتي از شبانه روز برق مناطق مختلف تهران قطع مي‌شود با اين حال پيشنهاد خاموشي شبانه اتوبان‌ها و پارك‌ها و برخي از فضاهاي عمومي‌از جمله مواردي است كه بيش از خاموشي واحد‌هاي مسكوني شهروندان را به دردسر مي‌اندازد.

درصورتي‌كه دولت تصميم بگيرد در شهر تهران خاموشي را به فضاهاي شهري از بزرگراه گرفته تا واحد‌هاي صنفي برساند با مشكلات متعددي روبه‌رو است. در تهران عموما ساعت كاري شهروندان از مشاغل دولتي گرفته تا خصوصي و تجاري بيشتر از ساير شهرهاست و همين امر سبب مي‌شود كه نتوان تصور كرد شهر را مي‌توان در ساعت 19 تا 20 شب به خاموشي برد.

از طرفي وسعت شهر و پهنه گستره آن سبب شده تا شهروندان بازه زماني يك تا دو ساعت را در خيابان‌هاي شهر بايد براي رسيدن از محل كار به خانه‌هايشان صرف كنند كه اگر اين ساعت را به زمان تعطيل شدن مشاغل در شهر اضافه كنيم، درمي‌يابيم كه شهر تهران بسيار ديرتر از آنچه مسئولان وزارت نيرو تصور مي‌كنند، خلوت مي‌شود.

از طرفي تهران به خاطر همين ويژگي‌هايش حتي بعد از ساعت 21 هم در برخي از فضاها با ترافيك در برخي معابر روبه‌رو خواهد بود. ويژگي معابر تهران هم درحالي است كه درصورت خاموشي اين فضاها امكان اينكه شهروندان بدون خطر در اين مسيرها تردد كنند، كم بوده و نمي‌توان شهروندان را مجبور كرد در چنين شرايطي در تهران رانندگي كنند.

از سوي ديگر شهروندان تهراني در فصل تابستان عموما ساعات بيشتري را در سطح شهر به سر برده و به خاطر تفريح‌هايي كه در شهر عموما در ساعات پاياني شب شروع مي‌شود، خاموش كردن فضاهاي شهري و واحد‌هاي تجاري با اين موضوع مغايرت داشته و به‌نظر مي‌رسد نمي‌توان پايتخت را در ساعاتي با خاموشي روبه‌رو كرد كه بخش قابل توجهي از شهروندان از پارك گرفته تا واحد‌هاي تجاري و تفريحي در حال گشت و‌گذار هستند.از طرفي تهراني‌ها اين روزها خود را براي جشن‌هاي سامانه نشاط در شهر آماده مي‌كنند؛ جشني كه براي شب‌هاي تابستان شهروندان تهراني از سوي مديران شهري تدارك ديده شده است.

يكي ديگر از ايرادات خاموشي شهر در هر منطقه‌اي موضوع جمع‌آوري زباله در سطح تهران است كه در اين مورد هم با توجه به گستردگي شهر از كوچه پس كوچه‌ها گرفته تا محله‌هاي وسيع به يقين جمع‌آوري زباله هم نمي‌تواند بدون مشكل باشد.

شهر خاموش، شهر ناامن

اگر در اين مورد بحث زيبايي و نورپردازي شهر را كاملا كنار بگذاريم و هزينه‌هاي هنگفت سازمان زيباسازي شهر تهران را براي ايجاد اين فضاها و نورپردازي آنها فراموش كنيم، به هيچ عنوان نمي‌توانيم چشمانمان را بر آسيب‌هاي اجتماعي ناشي از تصميم ببنديم. در حالي كه كارشناسان شهري مرتبا ايجاد فضاهاي بدون دفاع وآسيب خيز را در فضاهاي كم نور ياداور مي‌شوند و با شناسايي اين مكان‌ها از شهرداري مي‌خواهند با پوشش نور مناسب اين مكان‌ها از شكل‌گيري انواع بزه‌هاي اجتماعي مصون بدارد خاموشي فضاهاي شهري مي‌تواند به آمار آسيب‌هاي اجتماعي بيفزايد.

گوشه‌هاي تاريك پارك‌ها، كوچه‌هاي تاريك، پل‌هاي عابر پياده بدون نور و ده‌ها فضاي مشابه از اين دست، بهترين و امن‌ترين مكان‌ها براي شكل‌گيري و تداوم آسيب‌هاي اجتماعي هستند. با اين شرايط طرح خاموشي شبانه شهر مي‌تواند تهديد جدي براي امنيت شهر باشد. البته شهردار تهران هم در اين باره نارضايتي خود را اعلام كرد و با نادرست خواندن خاموش كردن چراغ پارك‌ها در فصلي كه مردم بيشترين استفاده را از اين فضاها مي‌كنند، اين كار را تهديد امنيت و ايمني شهروندان خواند.

تهران قلب اقتصادي كشور

اصناف هم اين فشار را خارج از توان ديدند و صراحتا اعلام كردند كه اين مسئله را نمي‌پذيرند. البته جالب است كه وزارت نيرو هم با علم به اينكه ساعات اعلام شده براي تعطيلي واحدهاي صنفي، اوج ساعات فروش آنهاست اين پيشنهاد را مطرح كرده است. بعد از مطرح شدن اين بحث بلافاصه واكنش‌هاي زيادي نشان داده شد و كارشناسي نبودن اين طرح با اعتراض نمايندگان صنوف مواجه شد، به همين خاطر دولت تلويحا از موضع خود كوتاه آمد.چرا كه تهران به اعتقاد اصناف قلب تجاري كشور محسوب مي‌شود و بسياري از اصناف در تهران حتي تا ساعات پاياني شب به خاطر تبادل‌هاي تجاري با ساير شهرها باز هستند و به همين دليل خاموشي اصناف در تهران هم به راحتي ساير شهرها نيست.

البته در شرايطي فتاح عنوان كرده اين شيوه در اروپا هم اجرا مي‌شود كه به گفته كارشناسان تنها مكان‌هاي خاصي در اروپا اين ساعت از روز تعطيل مي‌شوند و اماكن تفريحي خاص اين كشورها باز است. بنابراين براي مردم مشكلي پيش نمي‌آيد، اما در تهران از خريد به‌عنوان يك تفريح ياد مي‌شود، به اين ترتيب با تعطيل كردن اين اصناف و خاموشي خيابان‌ها يكي از بخش‌هاي تفريحي را از شهروندان مي‌گيريم.

تاريخ درج: 26 خرداد 1387 ساعت 12:41 تاريخ تاييد: 26 خرداد 1387 ساعت 17:14 تاريخ به روز رساني: 26 خرداد 1387 ساعت 17:13
 يکشنبه 26 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن