تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، تاج سوره‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820577537




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وزيرخارجه آلمان گفت‌وگوهاي بيشتر چين با نماينده دالايي لاما را خواستار شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: وزيرخارجه آلمان گفت‌وگوهاي بيشتر چين با نماينده دالايي لاما را خواستار شد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بين‌الملل - فرامنطقه‌يي

وزير امور خارجه‌ي آلمان از چين خواست تا گفت‌وگوهاي بيشتري را با فرستاده رهبر بودايي تبعيدي تبت برگزار كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، فرانك والتر اشتاين ماير، وزير امور خارجه آلمان و يانگ جيئه‌چي، همتاي چيني خود اعلام داشتند كه آنها با از سرگيري نشست‌هاي منظم در خصوص مسائلي چون تغييرات آب و هوايي و حقوق بشر توافق كردند كه نشانه‌اي از روابط گرم بين دو كشور است.

روابط بين پكن و برلين پس از آنكه آنگلا مركل، دالايي لاما را به كاخ صدر اعظم در برلين در سال گذشته دعوت كرد، به شدت تنزل پيدا كرده است.

اشتاين‌ماير پس از گفت‌وگو در پكن به خبرنگاران گفت: دو طرف در خصوص شرايط در تبت كه پس از شورش‌هاي ماه مارس به روي رسانه‌هاي خارجي و گردشگران بسته شده، بحث و تبادل نظر كردند‌.

وزير امور خارجه آلمان گفت: ما در خصوص وضعيت تبت گفت‌وگو كرديم و تمايل خود را براي اينكه چين با فرستاده دالايي لاما براي تقويت فرهنگ در تبت ملاقات كند، اعلام داشتيم.

پس از نشست مركل با دالايي لاما، پكن چندين نشست مقام‌هاي اين كشور با مقام‌هاي آلماني را لغو كرد. در همين حال، شركت‌هاي آلماني نيز شكايت كرده‌اند كه از قراردادهاي سودآور در چين كنار گذاشته شده‌اند.

چين دالايي لاما را يك جدايي طلب مي‌داند و اعلام كرده كه بي‌نظمي‌هاي ماه مارس در واقع تلاشي سازمان يافته براي جدا سازي تبت از چين و خراب كردن بازي‌هاي المپيك پكن بوده است.

چين كه ادعا مي‌كند تبت بخشي از سرزمين اين كشور براي قرن‌ها بوده است، به طور مرتب به نشست دولت‌هاي خارجي با دالايي لاما اعتراض مي‌كند. دالايي لاما هشت سال پس از اشغال تبت توسط نيروهاي چيني در سال 1959 به هند گريخت.

اشتاين ماير پيشتر به طور علني نشست مركل با دالايي لاما را مورد سرزنش قرار داده بود و هم‌چنين برخي از ابعاد سياست خارجي وي را به ويژه رويكرد صريح وي در قبال مسائل مرتبط با روسيه و چين را مورد انتقاد قرار داد.

وزير امور خارجه چين نيز گفت كه موضع چين درباره‌ي تبت ودالايي لاما را توضيح داده اما از گفت‌وگوي مجدد احتمالي با دولت در تبعيد دالايي لاما سخني به ميان نياورد.

يانگ جيئه‌چي به خبرنگاران گفت: ما بايد در يك شرايط يكسان تبادل نظر كنيم، به طور مناسب درگيري‌ها را حل و فصل نماييم، اعتماد دو طرفه را افزايش دهيم و طرح‌هايي كه ما در گفت‌وگوهاي استراتژيك در اواخر سال جاري آغاز خواهيم كرد را حفظ كنيم.

روابط آلمان با چين پس از اينكه مركل از ملاقات با دالايي لاما در ماه گذشته خودداري كرده رو به بهبود گذاشت.

اشتاين ماير و هورست كولر، رييس‌جمهور آلمان نيز با اين برنده جايزه صلح نوبل در سال 1989 در خلال سفرش به آلمان ديدار نكردند.

با اين حال، چين شكايت خود را در خصوص نشست دالايي لاما و هايده ماري ويتسورگ سويل، وزير توسعه آلمان ابراز داشت و اعلام كرد اين اقدام تعهد آلمان به سياست چين واحد را نقض مي‌كند.

انتهاي پيام
 شنبه 25 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 205]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن