تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به من ايمان نياورده است آن كس كه شب سير بخوابد و همسايه اش گرسنه باشد. به من ايمان ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819651618




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جشنواره‌ي كتابخانه‌هاي خانگي به كار خود پايان داد هوشنگ مرادي كرماني: اي كاش كتاب هم به نذرهاي مردم اضافه مي‌شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: جشنواره‌ي كتابخانه‌هاي خانگي به كار خود پايان داد هوشنگ مرادي كرماني: اي كاش كتاب هم به نذرهاي مردم اضافه مي‌شد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب

مراسم پاياني دومين جشنواره‌ي كتابخانه‌هاي خانگي روز گذشته (پنجشنبه، 23 خرداد) با تقدير از برگزيدگان برپا شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم كه در محل سالن سينمايي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار شد، شهرام اقبال‌زاده - دبير انجمن نويسندگان كودك و نوجوان - در سخناني گفت: جشنواره‌ي كتابخانه‌هاي خانگي به نوعي مردمي‌ترين جشنواره در ترويج فرهنگ كتاب و كتاب‌خواني است؛ چرا كه به معرفي كتابخانه‌هايي مي‌پردازد كه در آن‌ها، اشخاص حقيقي با مناعت‌ طبع، كتاب‌هاي خود را در اختيار مردم قرار مي‌دهند و اين رخداد درخور تقدير است.

دبير انجمن نويسندگان كودك و نوجوان با اشاره به اين جمله‌ كه پوياترين بخش فرهنگ، مردمي‌ترين بخش آن است، گفت: جشنواره‌هاي فرهنگي متحول‌ترين و پوياترين بخش مردمي هر فرهنگي هستند و ما امروز افتخار داريم در خدمت كساني هستيم كه كتابخانه‌هاي خود را در اختيار عموم قرار داده‌اند.

در ادامه، علي خاكبازان - دبير دومين جشنواره‌ي كتابخانه‌هاي خانگي - با تأكيد بر لزوم تداوم اين جشنواره به صورت ساليانه، گفت: شور و شوق براي برگزاري اين جشنواره بسيار زياد است و معتقديم اگر اين جشنواره‌ي مردمي بتواند به صورت سازمان‌يافته‌تر به صورت ساليانه برگزار شود، بهترين وسيله براي معرفي كتاب و كتاب‌خواني به عنوان نماد توسعه‌ي فرهنگي خواهد بود.

او همچنين تأكيد كرد: اگر بتوانيم به اين مهم از طريق همين جشنواره‌ها نائل شويم، در حقيقت به يكي از بزرگ‌ترين و مهم‌ترين اهداف فرهنگي رسيده‌ايم.

خاكبازان با اشاره به تشكيل شوراي سياست‌گذاري توسط گروهي از اعضاي انجمن نويسندگان كودك و نوجوان براي برگزاري اين جشنواره، گفت: يكي از ملاك‌هاي عمده‌ي اين شورا اين بود كه امتيازات بالاتر به مناطق محروم‌تر و دورتر تعلق گيرد. به اين ترتيب، 10 نفر از شهرستان‌ها انتخاب شدند و ما اميدواريم با اين جشنواره‌ها، فرهنگ كتاب‌خواني را بتوانيم بيش‌تر و بيش‌تر توسعه دهيم.

بنا به گفته‌ي دبير دومين جشنواره‌ي كتابخانه‌هاي خانگي، مديرعامل مؤسسه‌ي خانه‌ي كتاب به زودي از طريق انجمن نويسندگان كودك و نوجوان، مبلغ يك‌ ميليون تومان بن كتاب را در اختيار برگزيدگان اين جشنواره قرار خواهد داد.

كمال پولادي - نويسنده و صاحب كتاب «رويكردها و شيوه‌هاي ترويج خواندن» - به عنوان سخنران بعدي در اين مراسم گفت: متأسفانه كتاب در زمينه‌ي ترويج خواندن در جامعه‌ي ما بسيار كم است و انگيزه‌اي هم براي نوشتن چنين آثاري وجود ندارد. مضاف بر اين‌كه ترويج خواندن به مباحث نظري نيازمند است كه ما عموما فاقد آنيم.

وي گفت: كتاب به مخاطب خود اجازه مي‌دهد با مخاطب فردي خلق‌شده توسط نويسنده در اثر به تعامل و گفت‌وگو بپردازد.

اين نويسنده تأكيد كرد: همه‌ي آن‌چه توسط نويسنده در كتاب به عنوان شخصيت داستاني پرورانده شده و مي‌شود، از سوي مخاطب خواننده يعني كودك مورد پذيرش قرار نمي‌گيرد و گاه كودك خواننده، كودك فردي داستان را به صورت معكوس مي‌پذيرد؛ بنابراين حتا يك كتاب بد هم تأثيرات كم‌تري در كودك مخاطب دارد و تأثير آن به مراتب كم‌تر از تأثير رسانه‌هاي ديداري خواهد بود.

او افزود: ما همچنان وظيفه داريم از كتاب به عنوان يك رسانه‌ي دموكرات كه به مخاطب اجازه‌ي تعامل و گفت‌وگو، حتا به صورت معكوس ارزش‌هاي نهفته در آن را، مي‌دهد، دفاع كنيم.

وي با تأكيد بر اين‌كه دفاع از كتاب، دفاع از ارزش‌هاي فرهنگ است، گفت: شيوه‌هاي ترويج كتاب‌خواني هم بسيار آسان و هم بسيار دشوارند. كودكي كه در خانواده‌ي آشنا با فرهنگ كتاب و در محيطي مملو از آثار و مقولات فرهنگي همچون كتاب بزرگ شده، با كتاب كه منطبق با سرشت كنجكاو اوست، ارتباط خواهد گرفت؛ اما در كشورهاي توسعه‌نيافته اين روند به دشواري شكل مي‌گيرد.

او افزود: در مملكت ما، كتاب خوب، كتابدار قابل و معلم آشنا با كتاب بسيار كم است و اغلب كتاب‌هاي موجود در بازار كاملا بازاري‌اند؛ بنابراين براي كتاب‌خواني و توسعه‌ي فرهنگ كتاب، مثل همه‌ي مسائل جهاني ديگر نظير توسعه‌ي اقتصادي و سياسي نيازمند برنامه‌ريزي منسجم هستيم.

پولادي با اشاره به كتاب تأليفي خود - «رويكردها و شيوه‌هاي ترويج خواندن» - گفت: بايد در جامعه، راهبردهاي ملي در اين زمينه ارائه شوند و به صورت سيستماتيك همراه با حلقه‌هاي به هم پيوسته كه هريك به صورت جدا برنامه‌ريزي شده‌اند، وجود داشته باشند.

او تأكيد كرد: با وجود يك سازمان ملي، كه مسؤول سامان‌دهي كتاب‌خواني به صورت شبكه‌ي يكپارچه باشد، نشر كتاب‌هاي ارزان و مفيد، وجود مدارس فعال در حوزه‌ي ترويج فرهنگ كتاب‌خواني و نيز شبكه‌ي كتاب‌خوان‌ها با حضور كتابدانان تعليم‌ديده، فرهنگ كتاب‌خواني شكل خواهد گرفت.

علي شجاعي صائين - مديرعامل مؤسسه‌ي خانه‌ي كتاب - به عنوان سخنران بعدي اين مراسم گفت: خوشبختانه طي سال‌هاي اخير، گام‌هاي بلندي براي ترويج كتاب‌خواني برداشته شده و ميانگين شمارگان كتاب، حضور مردم در نمايشگاه‌هاي بين‌المللي كتاب و... مؤيد آن است كه ما در اين زمينه، گام‌هاي بلندي برداشته‌ايم؛ اما هنوز تا رسيدن به وضعيت مطلوب، مسيري طولاني در پيش است.

او با اشاره به وجاهت فرهنگي و پشتوانه‌ي غني انديشه در تاريخ ايران، گفت: همه‌ي ما بايد بيش از اين‌ها به كتاب توجه كنيم و نبايد خود را از دانش كتاب بي‌نياز بدانيم.

وي تأكيد كرد: توسعه و رسيدن به جامعه‌ي صنعتي هدف ما نيست و جامعه‌ي توسعه‌يافته به دور از محوريت آگاهي و دانش انساني ارزشي ندارد.

به عقيده‌ي شجاعي، براي رسيدن به جامعه‌ي دانش‌محور بايد به پديدآورندگان و مخاطبان آن‌ها به صورت توأمان توجه كرد و هريك از اين دو مقوله بايد به جايگاه واقعي خود نائل شوند؛ در غير اين‌صورت، چنين حركت‌هايي با همه‌ي حسن‌ نيت‌ها ابتر خواهد ماند.

به گزارش ايسنا، هوشنگ مرادي كرماني به عنوان آخرين سخنران اين مراسم گفت: من خودم محصول كتابخانه‌هاي خانگي‌ام. عموي من كتابخانه‌ي كوچكي داشت كه در آن قريب به 30 كتاب وجود داشت و آن‌ها را غالبا به دوستان خود امانت مي‌داد. بعد از او هم مادربزرگم رياست كتابخانه را برعهده گرفت، كه البته سواد نداشت؛ اما از روي جلد، كتاب‌ها را مي‌شناخت.

اين نويسنده در ادامه يادآور شد: من و شايد بسياري از كساني كه دست به قلم هستيم، به گوشه‌اي از همين كتابخانه‌ها تعلق داريم و براي تمام كساني ‌كه اين ‌كار را مي‌كنند، آرزوي موفقيت دارم.

مرادي كرماني تصريح كرد: اي كاش مردم ما در ميان نذرهاي خود، اين نذر را هم جا مي‌دادند كه كتاب يا كتاب‌هايي را نذر كنند و آن را به يكديگر بسپارند كه اين مسأله باعث مي‌شود كتاب‌ها تنوع بيش‌تري داشته باشند و تمام سلايق را دربر گيرند.

در اين مراسم كه اجراي آن را حديث لزرغلامي - نويسنده و شاعر كودكان - برعهده داشت، مهدي باقري - مدير روابط عمومي و معاونت توليد كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان - اعلام كرد كه تعداد 100 عنوان از توليدات كانون در اختيار برگزيدگان قرار خواهد گرفت.

برگزيدگان دومين جشنواره‌ي كتابخانه‌هاي خانگي به اين شرح معرفي شدند: محمدحسن شهرمياني از آباده؛ سيدعلي آصفي از قزوين؛ حجت‌الله حسن‌زاده از خرم‌آباد؛ هوشنگ رضايي از تبريز؛ پيمان پورايوبي از مرند؛ اصغر رجبي از زنجان؛ فريدون شايسته از رشت؛ عقيل زروك از محمودآباد؛ سيدقاسم موسوي از ابهر؛ و مسعود محمدي از ايلام.

انتهاي پيام
 جمعه 24 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 247]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن