تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819613787




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس دانشگاه ايلام: شوق به نوآوري بايد به گفتمان غالب جامعه تبديل شود


واضح آرشیو وب فارسی:شبكه خبر دانشجو: رئيس دانشگاه ايلام: شوق به نوآوري بايد به گفتمان غالب جامعه تبديل شود
رئيس دانشگاه ايلام يادآور شد: دانشگاه ها عالي ترين حوزه آموزش و پژوهش در كشورند و اگر قرار باشد نوآوري تحقق يابد، بايد بيش از همه از دانشگاه ها انتظار داشت.
عباس قرباني در گفت وگو با «شبكه خبر دانشجو» در ايلام اظهار داشت: تدارك نظريات و ايده هاي جديد و به ويژه به كارگيري و عملياتي كردن آنها براي رفاه، سعادت، توسعه و تعالي جامعه انساني منشأ و منبع نوآوري است.

وي تصريح كرد: توانايي ذاتي نوآوري به شكل شدت و ضعف در افراد وجود دارد كه مي تواند با برنامه ريزي و آموزش و پژوهش قوت يابد و شكوفا شود.

قرباني افزود: مقام معظم رهبري با عنايت به سوابق علمي و اجرايي و نيز اطلاعات جامع و دقيقي كه اكنون به عنوان راس نظام از اوضاع كشور دارند و تحولات جهاني را رصد مي كنند، همچنين با نگاه به چشم انداز و اهداف آرماني نظام در نامگذاري سال ها، با برنامه عمل مي كنند، برنامه اي كه با توجه به شرايط ويژه انعطاف پذيري لازم را دارد.

رئيس دانشگاه ايلام يادآور شد: موضوع سال نوآوري و شكوفايي عنوان نسنجيده و ناشناخته نيست بلكه از چندين سال پيش ايشان گفتمان جنبش نرم افزاري و توليد علم را مطرح كردند و پس از آن توجه به نخبگان كشور و تكريم و تامين آنان را خواستند تا از مهاجرت مغزها كاسته شود و در كنار آن توسعه تحصيلات تكميلي از 7 درصد كل دانشجويان به 30 درصد را مطرح كردند تا با كثرت نخبگان خلأ نخبگان ناشي از مهاجرت احتمالي كاسته شود و جمعيت جوان پر انرژي و نخبه تربيت شود، لذا ايشان اخيرا شاگردپروري را طرح كردند.

وي افزود: اكنون فرهنگ سازي و بسترسازي صورت گرفته و توفيقات علوم زيستي، الكترونيك و هسته اي نيز به تحقق پيوسته است، لذا دادن شوك براي سرعت در توسعه موثر است.

قرباني اذعان داشت: غرب در جلوگيري از پيشرفت هسته اي تهديدات جديدي مطرح كرده است و يكي از ويژگي هاي رهبر، تبديل تهديد به فرصت است كه نامگذاري امسال از اين نوع مقوله است.

رئيس دانشگاه ايلام اظهار داشت: يكي ديگر از موانع ذهن هاي خلاق، فقدان يا كمبود اطلاعات است، ذهن نمي تواند در خلأ فعاليت كند و دست به ابداع بزند پس بايد به نوعي مسبوق به سوابق علمي باشد.

وي گفت: انديشه ورزان نوآور معمولا بر شانه غول هاي دانش و خرد ايستاده اند و از راه هاي رفته ديگران استفاده كرده اند پس يكي از موانع نوآوري سستي در امر پژوش و محدوديت دامنه و گستره اطلاعات است.

قرباني تصريح كرد: مشكل ديگر، فقدان برنامه مدون، جامع و تقسيم كار شده است لذا در صورت فقدان برنامه هماهنگ در توسعه، نوآوري محقق نمي شود.

رئيس دانشگاه ايلام اضافه كرد: عدم عزم ملي يكي ديگر از موانع را تشكيل مي دهد چرا كه وقتي نوآوري خواهي به يك گفتمان غالب در جامعه در نيايد و اراده عمومي در پشت آن نخوابيده باشد، دستگاه هاي دولتي و بخش خصوصي در جهت آن هدف گذاري، هزينه و ريسك نمي كنند.

وي اذعان داشت: سستي عمومي از ديگر مشكلات است چرا كه نوآوري با صرف حرف به دست نمي آيد براي حصول آن بايد تلاش كرد و عرق ريخت، لذا بايد بهره وري و ساعت كار مفيد نيروي كار بالاتر رود.

قرباني ادامه داد: دانشگاه ها اعم از دولتي و غيردولتي با داشتن جمع قابل توجه از محققان و اعضاي هيات علمي، دانشجويان جوان پرانرژي در مقطع تحصيلات تكميلي اعم از كارشناسي ارشد و دكتري و نيز امكانات سخت افزاري و نرم افزاري، كتابخانه اي و رايانه اي و بودجه هاي پژوهشي، پتانسيل خوبي براي نوآوري دارند، منتهي سياستگذاري درستي لازم است تا اين امكانات به نتيجه برسد كه اين سياست گذاري در سطح وزارت علوم در دست پي گيري جدي است.

رئيس دانشگاه ايلام خاطرنشان كرد: حضور انديشه هاي جوان در عرصه مديريت لازم است زيرا آنها داراي انرژي و نشاط جواني و همچنين ذهن خلاق هستند و اين انرژي و خلاقيت بايد در پيكره مديريتي تزريق شود تا حركت پيش رونده و فزاينده در تدبير امور تحقق يايد و از سوي ديگر مديران دست اندركار، هميشه مدير نمي مانند زيرا به كهولت سن و يا عوامل ديگر از رده خارج مي شوند لذا بايد مديراني در جواني به بدنه مديريت بپيوندند تا از مديران با تجربه و آزموده بهره بگيرند و به پختگي برسند، بدين ترتيب كشور از خلأ مديريتي مصون خواهد شد./انتهاي پيام/
 پنجشنبه 23 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبكه خبر دانشجو]
[مشاهده در: www.snn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 279]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن