تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 16 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه از رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله چيزى تقاضا مى‏شد، اگر ايشان آن را مى‏خواستن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814237816




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كاظمي قمي: - آمريكا خواهان حضور درازمدت در منطقه است - اعتقاد به امنيت دسته‌جمعي در منطقه داريم - آمريكا بايد تغييراتي در توافقنامه‌ امنيتي‌اش به وجود آورد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: كاظمي قمي: - آمريكا خواهان حضور درازمدت در منطقه است - اعتقاد به امنيت دسته‌جمعي در منطقه داريم - آمريكا بايد تغييراتي در توافقنامه‌ امنيتي‌اش به وجود آورد
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي

حسن كاظمي قمي، سفير جمهوري اسلامي ايران در عراق اظهار داشت: در حال حاضر رفتار آمريكا در عراق و منطقه نشان مي‌دهد كه آمريكا خواهان يك حضور دائمي و دراز مدت در اين كشور و بويژه در منطقه است.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حسن كاظمي قمي، سفير جمهوري اسلامي ايران در بغداد در گفتگو با برنامه زنده كنكاش شبكه جهاني جام جم در ابتدا با اشاره به توازن عراق و انعقاد قرارداد امنيتي و پيامهاي آن در منطقه پس از ورود آمريكا به عراق گفت: آمريكا براي ورود خود به عراق از هيچ سازمان و نهاد بين المللي مجوزي دريافت نكرد و توجه‌اي براي ورود خود نداشت اما اصرار داشت كه براي حضور در اين كشور مجوزي بدست آورد.

كاظمي قمي افزود : آمريكا از ابتدا بر اين باور بود كه بايستي در نظم نوين جهاني پس از فرو پاشي اتحاد جماهير شوروي، تغييراتي حاصل شود و نظام جهاني را بر اساس ميل و اراده خود تغيير دهد، لذا با تجاوز صدام به كويت بر اين مهم دست يافت و از آن زمان تاكنون به خود اجازه داده است كه در منطقه و كشورهاي حوزه جنوبي خليج فارس، به بهانه تغيير صدام حضور خود را هر روز بيشتر كند و به جهان بقبولاند كه نظام بين المللي تغيير نكرده است و در پس اين حركتها هدفي جز برقراري امنيت براي اسرائيل در منطقه را نداشته باشد . وي تصريح كرد : به مرور و پس از اتفاقاتي كه براي مردم و امنيت عراق پيش آمد مردم خود مستقيماً با برپايي انتخابات و تعيين قانون اساسي ، تشكيل دولت موقت و دولت انتقالي و سپس انتخاب دولت فعلي به آمريكائيها جواب رد دادند و خواستار خروج آنها از اين كشور شدند لذا دولت آمريكا به اين نتيجه رسيد كه بايستي توافقنامه اي را براي حضورش با توجه به اهدافي كه دارد در اين كشور تنظيم نمايد .

سفير جمهوري اسلامي ايران در بغداد گفت: پيش از اين دولت عراق براي آخرين بار از شوراي امنيت درخواست كرد كه حضور آمريكا تنها تا پايان سال 2008 مي تواند در اين كشور تحمل كند ، اما چون شوراي امنيت سازمان ملل سالها پيش قطعنامه اي را عليه عراق به علت تجاوزات مكرر رژيم سابق اين كشور به كشورهاي منطقه صادر كرده بود و كشور عراق را در زير مجموعه فصل 7 قرار داده بود بطوري كه حاكميت عراق بعد از اين قطعنامه نقض شد تا كشورهاي ديگر حق ارتباط با عراق نداشته باشند و از سويي در همين قطعنامه تصريح شده بود كه تنها نيروهاي سازمان ملل اجازه دارند در اين كشور حضور داشته باشند و در اين قطعنامه محدوديتهاي ديگري نيز براي كشور عراق تعيين شده بود كه مورد موافقت واقع نشد.

كاظمي قمي در اين باره كه آيا آمريكا براي حضور خود در عراق زماني را تعيين كرده است يا خير، افزود : در اين باره بايستي به رفتار آمريكا در منطقه توجه كرد. در حال حاضر رفتار آمريكا در عراق و منطقه نشان مي دهد كه آمريكا خواهان يك حضور دائمي و دراز مدت در اين كشور و بويژه در منطقه است و براي اين حضور خود در منطقه و بويژه در عراق خواهان تشكيل يك استراتژي منظم و برقراري تصميمات مستحكم براي پيشبرد سياستهايي است كه به دنبال آن در خاورميانه مي گردد، چرا كه خاورميانه را منطقه‌اي استراتژيك و ژئوپليتيك و بسيار مهم براي سياستهاي جهاني خود مي‌داند و براي برقراري با ديگر كشورها و مناطقي همچون اروپا، آسيا و كشورهاي منطقه بايستي اين حضور را در خاورميانه برقرار كند و حضور هژموني خود را روز به روز محكم تر نمايد .

وي ضمن اشاره به كاركردهاي غلط آمريكا و شكست آن كشور در منطقه و بويژه عراق، تاكيد كرد: مردم عراق در فرايند سياسي كه يكي از آنها دولت سازي است تنها بر اساس رهنمودهاي مراجع ديني و علما ي كشورشان و احزاب سياسي مختلف تصميم گرفتند قانون اساسي را تشكيل دهند و دست به انتخابات سراسري بزنند كه سردمدار تمامي اين حركتها و شعارهاي مردمي در برگزاري انتخابات و تشكيل قانون اساسي و حركتهاي دموكراسي خواهي ، تماماً مراجع ديني و علماي عراق بودند . پس نتيجه مي گيريم كه رفتار سياسي مردم در حال حاضر تغيير كرده و خواهان يك دمكراسي واقعي در كشورشان هستند و از حضور بيگانگان در كشور خود بيزارند. هر چند آمريكا تا به حال توجه اي به اين ديدگاه و رفتار مردم عراق نداشته است.

سفير جمهوري اسلامي ايران در بغداد اظهار داشت: درست است شعار تشكيل قانون اساسي در عراق از طرف آمريكا بيشتر پيگيري مي شود و بر آن تاكيد بسيار دارد، اما آمريكا در يك كلام قانون اساسي و دولتي را در عراق مي خواست و مي‌خواهد تا ساختار دفاعي و امنيتي آن كشور بر اساس منويات آمريكا پياده شود چرا كه عراق مي تواند از لحاظ دفاعي، امنيتي ، سياسي و اقتصاد منطقه‌اي و در موضوعات مختلف جهاني اسلام و حتي صلح و امنيت بين المللي براي آمريكا نقش تعيين كننده و موثري ايفا كند.

وي در ادامه اظهار داشت : جمهوري اسلامي ايران آنچه كه در سياست خود دنبال مي كند نه در خصومت با آمريكا است بلكه در دفاع از منافع ملي خود است كه بيش از اندازه بر آن پافشاري دارد چرا كه اين حق ملت ايران است كه بيايد از منافع خودش دفاع كند. اگر جمهوري اسلامي ايران از حماس و كشورها و ملتهاي اسلامي و مستضعف دفاع و جانبداري مي كند، اين مساله بيشتر داراي يك بعد انساني است اما از لحاظ منافع ملي نيز بايستي بگويم كه اسرائيل رژيمي است كه اگر قادر بود و مي توانست تا به حال ايران اسلامي و تمامي كشورهاي مسلمان منطقه را مورد تهاجم خود قرار مي داد و رژيم صهيونيستي از ديرباز بدنبال استراتژي ايجاد اسرائيل از نيل تا فرات است و اگر بر اين مهم دست يابد، جمهوري اسلامي ايران نيز در فضاي نيل تا فرات است و امكان تهاجم از سوي اسرائيل دور از ذهن نخواهد بود.

حسن كاظمي قمي در زمينه هدف آمريكا از ايجاد توافقنامه جديد گفت: آمريكا توافقنامه‌اي دارد تحت عنوان توافقنامه امنيتي يا توافقنامه استراتژي كه تحت اين دو نام عنوان مي شود و هدف از آن تحميل حضور دراز مدت خود در عراق و در چارچوب همان اهداف استعماري كه همگي به نوعي تحميلي است. اما واقعيت اين است كه مشكل واقعي عراق حضور اشغالگران است، چون حكومت عراق در طول اين چند سال از لحاظ ساختاري بسيار مشكل داشته و دارد و هنوز هم در زير فصل 7 سازمان ملل قرار دارد. در پرونده امنيتي هنوز آمريكائيها همه كاره هستند و در همه موازين ساختاري دولت عراق و در تشكيل يك نظام دموكراسي كارشكني مي كنند و به قول خود مردم عراق، آمريكا مي خواهد خود در همه پرونده‌هاي استراتژيك كه به بازسازي و بهبود سياسي عراق ارتباط دارد، دست داشته باشد تا ديگر كشورها نتوانند با عراق همكاري و مشاركتي داشته باشند.

وي تاكيد كرد : پس بايد بدانيم كه آمريكا در اين توافقنامه كه ما وارد مفاد آن نشده ايم، به دنبال حضوري دراز مدت، تام الاختيار و دريافت مجوزهايي است تا ماموريت‌هايي را كه در مورد وسايل سياسي مثل تروريسم و تهديد دارد به راحتي در اين منطقه پيگيري كند. چيزهايي كه كاملاً در تقابل، تفاهم و تضاد با منافع كشور عراق و كشورهاي منطقه است.

سفير جمهوري اسلامي ايران در پايان گفتگو با اشاره به چگونگي مفاد توافقنامه‌اي كه بين عراق و آمريكا صادر شده، تصريح كرد: آمريكائيها پس از اينكه تائيد شد كه تا يكسال ديگر در عراق بمانند، در سال گذشته آمدند يك طرحي را تحت عنوان اعلام مبادي اصول اوليه تنظيم كردند كه اين اصول بتواند چارچوب يك توافقنامه كلي را در خود بگنجاند. در حقيقت اين پيش نويس و طرح، روح اين توافقنامه‌اي است كه در حال حاضر به دولت عراق ارائه شده است. در پيش نويس قبلي آمريكائيها متعهد شده بودند كه براي خروج از عراق درباره فصل 7 و به مصونيت‌هاي مالي عراق كمك كنند اما در اين پيش نويس ديگر هيچ بحثي درباره فصل 7 سازمان ملل و مسائل مصونيت هاي مالي عراق و حمايت از فرايند دموكراسي و كمكهاي ديگر در ميان نيست بلكه آنها آمده اند براي نيروهاي خود مصونيت‌هاي قضايي و كنترل دريايي و هوايي را درخواست كرده اند. اما نظر كلي اجماع ملي عراق اعم از مردم، مراجع، رهبران سياسي، دولتمردان و شوراي سياسي كه روساي فراكسيونها هستند، به مفاد اين توافقنامه منفي است. پس آمريكا بايستي تغييراتي را براي عدم نگراني مردم عراق در اين پيش نويس ارائه كند تا مورد قبول آنها واقع گردد.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 22 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 208]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن