تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به زيادى نماز و روزه و حج و احسان و مناجات شبانه مردم نگاه نكنيد، بلكه به راستگويى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820447563




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تصميم دولت براي مقابله با فشارهاي خارجيايران دارايي‌هاي خود را از بانك‌هاي اروپا خارج مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: تصميم دولت براي مقابله با فشارهاي خارجيايران دارايي‌هاي خود را از بانك‌هاي اروپا خارج مي‌كند
دنياي اقتصاد- يك روزنامه انگليسي به نقل از ديپلمات‌هاي غربي خبر داد كه رييس‌جمهور ايران براي مقابله با تحريم كشورهاي غربي، به بانك‌ها دستور داده است تا دارايي‌هاي خود را از بانك‌هاي اروپايي خارج و به داخل ايران منتقل كنند. به گزارش خبرگزاري مهر، روزنامه ديلي تلگراف در شماره ديروز خود با اعلام اين مطلب به نقل از ديپلمات‌هاي غربي نوشت: محمود احمدي‌نژاد، رييس‌جمهور ايران به بانك‌هاي بزرگ ايران دستور داده است تا دارايي‌ها و سرمايه‌هاي خود را از بانك‌هاي اروپايي به بانك مركزي ايران منتقل كنند. اين اقدام دولت ايران با هدف جلوگيري از بلوكه شدن دارايي‌ها و ثروت‌هاي اين كشور از سوي بانك‌هاي اروپايي انجام مي‌شود.
به ادعاي اين روزنامه، انتقال دارايي‌هاي بانك‌هاي ايراني به داخل اين كشور توسط يك شبكه مخفي از شركت‌هايي كه مقر آنها در كشورهاي حاشيه خليج فارس همچون امارات است، انجام مي‌شود.
ديلي تلگراف افزود: احمدي‌نژاد اين اقدام را در واكنش به اخبار منتشر شده درباره احتمال تحريم بانك‌هاي ايراني از سوي اتحاديه اروپايي انجام داده است. به گفته ديپلمات‌هاي غربي، دولت ايران به مقام‌هاي بانك ملي ايران دستور داده است تا دارايي‌هاي خود را در اروپا به ايران منتقل كنند. اين دستور پس از آن صادر شده است كه دولت آلمان بازرسي‌هايي را از بانك ملي شعبه ‌هامبورگ انجام داد. به اين بانك دستور داده شد تا انجام تحقيقات لازم، فعاليت‌هاي خود را متوقف كند. اتحاديه اروپايي قرار است درباره ادامه فعاليت بانك ملي در اروپا تصميم‌گيري كند.
در همين حال معاون اقتصادي وزير امور خارجه كشورمان از تغيير تركيب دارايي‌هاي ايران در بانك‌هاي خارجي و انتقال آن به بانك‌هاي آسيايي خبر داد و گفت: با تصميم كارگروه ويژه دولت بخشي از دارايي‌هاي ارزي ايران به دارايي‌هاي واقعي مانند طلا و بخشي هم به سهام تبديل شد. محسن طلايي در گفت‌وگو با پايگاه خبري برنا، با اشاره به انتقال دارايي‌هاي ارزي ايران از بانك‌هاي اروپايي تصريح كرد: تصميم گرفتيم تركيب و ترتيب دارايي‌هاي ارزي را به منظور افزايش ضريب امنيت آن تغيير دهيم.
وي با بيان اينكه براساس اين تصميم بخشي از منابع ارزي ايران به دارايي‌هاي واقعي مانند طلا و بخشي هم به سهام تبديل شده است، گفت: اين در حالي است كه بخشي از منابع ارزي ايران افزون بر اين اقدامات به بانك‌هاي آسيايي منتقل شده‌اند.
طلايي با بيان اينكه دارايي‌هاي ارزي ايران در بانك‌هاي اروپايي در حد كف براي جلوگيري از بسته شدن حساب نگهداري مي‌شود، افزود: رقم ذخاير ارزي در بانك‌هاي خارجي حداقل براي تبادلات بانكي با كشورها الزام‌آور است.
وي با اشاره به تغيير تركيب و ترتيب دارايي‌هاي خارجي ايران در ساير كشورها ادامه داد: هم‌اكنون صادرات نفت خام به ژاپن به ميزان 650 تا 700‌هزار بشكه فقط با ين انجام مي‌شود.
معاون اقتصادي وزير امور خارجه با اشاره به مازاد 12 ميليارد دلاري ذخاير ارزي ايران در ژاپن، افزود: كل صادرات 700‌هزار بشكه‌اي نفت ايران از اواسط سال گذشته تنها با ين صورت مي‌گيرد.
طلايي اين اقدام را به منظور تامين امنيت و حفاظت دارايي‌هاي ارزي ايران اعلام كرد.
وي گفت: البته بخشي از دارايي‌هاي خود را در بانك‌هاي خارجي فقط با هدف حفظ اين حساب‌ها نگه داشته‌ايم؛ چرا كه در غير اين صورت با خروج اين ارزها خودمان را تحريم مي‌كنيم.به گفته طلايي، تركيب دارايي و سپرده‌هاي ارزي ايران در بانك‌هاي خارجي در شرايط مطمئني قرار دارد.معاون اقتصادي وزير امورخارجه از تغيير كارگزاران خارجي خبر داد و گفت: از سه سال گذشته بانك HSBC (بزرگترين كارگزار خارجي خود) را كه 60‌درصد مناسبات خارجي كشورمان را اداره مي‌كرد، از ليست كارگزاران ايران به دليل مباحث تحريم حذف كرديم و هم اكنون اين بانك نقشي در مناسبات ايران ندارد.
به گفته معاون اقتصادي وزير امور خارجه، در شرايط فعلي ارتباط با بانك صادرات بحرين به دليل برخورداري از سيستم باز بسيار با اهميت تر از برقراري ارتباط با بانك HSBC است.
وي با اشاره به افزايش همكاري بين بانكي ايران با كشورهاي كوچك افزود: هم اكنون همكاري خود را با بانك‌هاي كوچك كه در گذشته ارتباط نداشتيم، افزايش داده‌ايم.
طلايي درباره فشارهاي وارده به سيستم بانكي ايران در رابطه با پول‌شويي در شبكه بانكي گفت: هيچ يك از اقدامات آنها به ضرر ايران تمام نشد؛ چرا كه با اعمال هر فشاري ايران راهكار جديدي اتخاذ مي‌كند.وي افزود: برخلاف افزايش فشارهاي وارده به شبكه بانكي، رقم صادرات و واردات ايران از مرز 65ميليارد دلار گذشت كه حاكي از موفقيت شبكه بانكي ايران در مبادلات خارجي و ارتباط بين بانكي است.
طلايي ارقام بلوكه شدن دارايي‌هاي ارزي ايران را در بانك‌هاي خارجي ناچيز اعلام كرد و گفت: از آنجا كه منابع ارزي ايران در اين بانك‌ها در حد كف نگه داشته شده است،بنابراين ضرري را متوجه كشور نمي‌كند.وي همچنين از رفع بلوكه شدن دارايي‌هاي ايران در برخي بانك‌هاي خارجي خبر داد.
 سه شنبه 21 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 235]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن