تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خدا داناست به هر رازى كه مردم در دل نهان داشته اند، و به نجواى آهسته رازگويان و به هر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812801922




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آيت الله سعيدي؛ شهيد راه نهضت


واضح آرشیو وب فارسی:آفتاب: آيت الله سعيدي؛ شهيد راه نهضت
در روز چهارشنبه 20 خرداد 1349، آن عالم مجاهد را به شهادت رساندند.
آفتاب: مجاهد شهيد آيت الله سيد محمدرضا سعيدي در دوم ارديبهشت 1308، چشم به جهان گشود. پدر بزرگوارش حجت الاسلام سيد احمد سعيدي، است. در دوران طفوليت، مادرش را از دست داد و تحت نظر پدر مشغول تحصيل شد. ادبيات عرب را در مشهد آموخت و از دروس فقه و اصول، معارف استادان بزرگي، چون حاج شيخ كاظم دامغاني، حاج شيخ هاشم قزويني و حاج شيخ مجتبي قزويني استفاده كرد. به خاطر استعداد سرشاري كه داشت و زحمات فراواني كه تحمل كرد، مدارج و مراحل علمي را با سرعت پيمود. پس از ازدواج، عازم حوزه ي عليمه قم شد و در آن شهر در محضر آيت الله العظمي بروجردي« قدس سره» و امام خميني« قدس سره» حاضر شد و سرانجام با زحمات طاقت فرسا و تلاشهاي پيگير به مرحله ي استنباط و اجتهاد رسيد.

آيت الله سعيدي ضمن ادامه ي تحصيل و تدريس طلاب، به مسافرت هاي تبليغي نيز مي رفت و در آبادان به خاطر سخنراني افشاگرانه و ضد رژيم به زندان افتاد. اما در اثر تلاش آيت الله العظمي برجرودي« قدس سره» از زندان آزاد شد.

پس از آن ماجرا، گروهي از ايرانيان مقيم كويت براي تبليغ اسلام، خواستار عالم صالح و مبلغ توانايي شدند. اين مأموريت و رسالت به آيت الله سعيدي واگذار شد.

با فرارسيدن سال 1341 و شكل گيري نهضت روحانيت، ايشان به همراه بسياري ديگر از روحانيان، به گرد شمع وجود حضرت امام« قدس سره » پروانه وار به گردش در آمدند و در راه نيل به اهداف متعالي آن پيشواي بزرگ، از هيچ كوششي دريغ نورزيدند.

پس از آن كه، حركت روحانيت رشد يافت و در رأس همه، سخنان و اعلاميه هاي امام خميني«قدس سره» در همه جا شور و هيجان و قيام و انقلاب به وجود آورد، رژيم شاه امام را دستگير نمود و در پادگان عشرت آباد، زنداني كرد. شاگردان امام، حوزه هاي درسي را تعطيل. و در منزل مراجع تقليد تحصّن نمودند. اين تحصّن با سخنراني آيت الله سعيدي، پس از اقامه نماز جماعت همراه بود. آن سخنراني و مشورت ها منجر به اتخاذ تصميمي از جانب علما و فضلا و مراجع تقليد قم و ساير شهرستان ها، مبني بر هجرت به سوي تهران و اعتراض همه جانبه، عليه دستگيري امام« قدس سره » شد و رژيم شاه به هراس افتاد و پس از مدتي امام را آزاد ساخت.

نهضت امام خميني« قدس سره» راه پر مخاطره اي در پيش داشت و امام مصمم بود كه، تا پاي جان از اسلام عزيز دفاع كند و از هيچ مانعي ترس و بيم به خود راه ندهد. آيت الله سعيدي از تصميم و اراده ي راسخ امام «قدس سره» و قدرت عجيب و عظمت ايشان و توكل آن بزرگوار، نيرويي تازه گرفت و راه سراسر رنج ومبارزه و خطر را با ميل و اشتياق پيمود.

وي درباره دميده شدن اين روح اميد و مبارزه در خود، ملاقاتي را كه با امام« قدس سره» داشته است را مؤثر دانسته و عامل اصلي معرفي مي كند. و چنين مي گويد: «هنگام نماز مغرب و عشا به منزل امام رفتم، مي خواستم با ايشان مذاكره كنم، امام آماده نماز بودند، وقتي منظورم را فهميد، اندكي نماز را به تأخير انداخت. به عرض رساندم: آقا! طبق برداشتي كه من كرده ام، از اين به بعد شما در مبارزات خود، ياوران كمتري خواهيد داشت».

امام فرمودند: «سعيدي! چه مي گويي؟! به خدا قسم، اگر تمام جن و انس پشت به پشت هم بدهند و در مقابل من بايستند، من چون اين راه را حق يافته ام، از پاي نخواهم نشست.»

مرحوم سعيدي پس از اين ديدار و استماع سخنان جانبخش امام« قدس سره» مي گويد: «با شنيدن سخنان امام، چنان دلگرم شدم، كه روح تازه اي در وجودم دميده شد و ايمان بيشتري به قيام و حركت امام پيدا كردم».

پس از مراجعت از نجف با صلاحديد امام( ره) به امامت جماعت مسجد موسي بن جعفر «عليه السلام» در تهران برگزيده شد و اين مسجد بود كه، به صورت سنگري براي مبارزه آن شهيد سعيد در آمد. جوانان به گرد او جمع شدند و در سايه فعاليت هاي علمي وي، از چشمه هاي معارف اسلامي، جرعه ها برگرفتند. تلاش هاي وي در اين پايگاه هدايت و مبارزه، عبارت بود از: تفسير قرآن كريم، سخنراني هاي متعدد، كه بيشتر آن توسط خود او صورت مي گرفت، ايجاد كتابخانه، دعوت سخنران از قم و ...

افزون بر فعاليت هايي كه در مسجد داشت، براي گروهي از بانوان در منزل خويش، جلساتي تشكيل داد و به تدريس جامع المقدمات، سيوطي، مغني و نيز، عروة الوثقي پرداخت كه اين تلاش ها سبب شد، شاگردان او پس از مدتي با طي دوره هاي معارف اسلامي، به عنوان مبلّغه اسلامي، جلسات زنانه تشكيل دهند و به معرفي اسلام همّت گمارند.

از فعاليت هاي چشمگير مرحوم سعيدي، ترجمه رساله امر به معروف و نهي از منكر امام «قدس سره »از كتاب تحرير الوسيله و چاپ و نشر آن در ميان جوانان بود.

همچنين نوارهاي امام« قدس سره» را با زحمت فراوان تهيه و تكثير مي كرد و هم او بود كه جزوه هاي درسي امام را در نجف، تحت عنوان «ولايت فقيه» چاپ و تكثير كرد.

ساواك، او را ممنوع المنبر نمود، اما آيت الله سعيدي دست از فعاليت نكشيد و دور از چشم ساواك به محل هاي دوردست و روستاهاي اطراف تهران مي رفت و به كار خويش ادامه مي داد.

شهيد در سال 1345، درباره ي جنايات اسراييل سخنراني مهمي كرد و همين سخنراني موجب دستگيري و زنداني شدن 61 روزه وي شد.

در ارديبهشت 1349، رژيم از سرمايه گذاران امريكايي دعوت به عمل آورد تا «به اصطلاح» در ايران سرمايه گذاري كنند و در واقع در يك حركت استعماري اقتصاد ايران را كاملاً در اختيار امريكايي ها قرار دهد. به دنبال اين اقدام، علماي حوزه علميه قم، در 11 ارديبهشت همان سال، با انتشار اطلاعيه اي، مردم را از اين خطر بزرگ آگاه ساختند.

در اين ميان آيت الله سعيدي دست به فعاليت هاي شديد زد و با انتشار اعلاميه اي به زبان عربي، خطاب به علماي كشورهاي اسلامي، آنها را دعوت به اعتراض و مخالفت نمود.

مجدداً او را دستگير و در قزل قلعه زنداني، و تحت شديدترين شكنجه ها، در روز چهارشنبه 20 خرداد 1349، آن عالم مجاهد را به شهادت رساندند.

پيكر آن مرد بزرگ، فرداي شهادتش تحويل فرزند ارشدش شد و به طور مخفيانه در وادي السلام قم به خاك سپرده شد.

پيام شهيد در باره ي حضرت امام خميني قدس سره
آيت الله سعيدي علاقه و ارادت خاصي نسبت به حضرت امام خميني« قدس سره» داشت و در باره امام گفته بود: «به خدا سوگند، اگر مرا بكشيد و خونم را بر زمين بريزيد، در هر قطره ي خونم، نام مقدس خميني را خواهيد يافت».

«حضرت امام شبيه ترين عالمان نسبت به ولي الله، امام زمان (عج) و آباء طاهرينش مي باشد».

«مرا بگيريد و به بند و حبس كشيد، تا آن وقت از من سلب مسؤوليت شود، چه اگر آزاد باشم، فرياد مي زنم، حقايق را مي گويم و افشاگري مي كنم. من اين لباس را پوشيده ام و از بيت المال امرار معاش مي كنم، كه پاسدار اسلام و وفادار به رهبرم، امام خميني باشم... . بنابراين بايد فرياد بزنم و جز اين چاره اي ندارم».
 دوشنبه 20 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 372]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن