تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى حكمتى كه در قلب منافق جا مى‏گيرد، در سينه‏اش بى‏قرارى مى‏كند تا از آن بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820148474




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حكاكي قرآن برروي مس درخمين به علت عدم حمايت‌مالي مسوولان متوقف مانده‌است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: حكاكي قرآن برروي مس درخمين به علت عدم حمايت‌مالي مسوولان متوقف مانده‌است
كارحكاكي قرآن مجيد برروي ورقه‌هايي از جنس مس كه توسط هنرمند اهل خمين از سال ‪ ۷۸‬آغاز شده است ، به سبب حمايت نكردن مسوولان به‌رغم قولهاي مساعد متوقف مانده است.

"بهروز سرلكيان" خالق اثر مذكور روزدوشنبه به مناسبت آغاز هفته صنايع دستي به خبرنگار ايرنا گفت: تاكنون براي اين اثر كه تلفيق آيات قرآن مجيد با هنر قلمزني بر روي مس قلع اندود به شيوه "قلم زني توخالي" است ، ‪۱۵۰‬ ميليون ريال هزينه شده است.

وي افزود: هم اينك سه جزء از آيات كلام الله‌مجيد قلمزني شده كه‌متاسفانه به علت كمبود اعتبار، كار متوقف شده است.

به گفته وي ، هركدام از ورقه‌هاي مسي به كار رفته در اين اثر كه گنجايش هشت صفحه از قرآن‌هاي معمولي را دارد، ‪ ۹‬كيلوگرم وزن وابعاد آن ‪ ۱/۳۰‬متر در ‪ ۶۶‬سانتيمتر مي‌باشد.

وي وزن تقريبي اين قرآن مسي را يك تن و ضخامت آن را چهارمتربصورت بسته و روي هم قرار گرفته ، عنوان كرد.

وي گفت : سوره فاتحه‌الكتاب اين قرآن مسي بصورت برجسته (رليف) ، با خط نستعليق وباحاشيه گل و مرغ قلمزني شده و ديگر آيات آن با شيوه نگارش نسخ فارسي به سبك مرحوم احمد نيريزي و خط ثلث خوشنويس خميني "محمد رضا كرمي" حكاكي مي‌شود.

سرلكيان پيش بيني كرد: درصورتي كه روزي سه آيه ازقرآن كريم حكاكي شود، تاپنج سال ديگر، اثر مذكور كه با ترجمه انگليسي است ، براي عرضه آماده خواهد شد.

وي گفت: براي زيبايي هرچه بيشتراين اثر باشكوه، درحاشيه صفحات آن ازهنر تذهيب شامل طرح‌ها و نقش‌هاي اسليمي و گل‌هاي ختايي استفاده مي‌شود.

وي افزود : طرح چهره حضرت محمد(ص) به صورت برجسته و بدون حاشيه بر روي جلد اين قرآن مسين ، اثر مذكور را جاودانه خواهد ساخت.

وي گفت: عبارت "بسم‌الله‌الرحمن الرحيم" به خط ثلث و به شكل مدور با طرح " شمسه" كه در حاشيه صفحه دوم اثر ياد شده حكاكي شده، نيز زيبايي خاصي به‌اين قرآن بخشيده است.

وي افزود : آيه‌هاي قرآن و طرح‌هاي نقش بسته بر روي مس ، در خاتمه‌كار با رنگ دوده ، سياه قلم شده و قابي از جنس چوب ، هر كدام از ورقه‌هاي مسي را احاطه خواهد كرد.

وي گفت : لبه‌هاي طولي صفحه‌هاي قاب شده اين قرآن به شكل "كارواني" و به وسيله قفل و لولا به يكديگر مرتبط مي‌شوند.

به گفته سرلكيان ، برروي صفحه ما قبل آخر اين اثر، فهرستي ازآيات كلام الله مجيد و در صفحه آخر آن ، مشخصات اثر حك مي‌شود.

وي افزود : ابعاد ورقه‌هاي مسي ، جنس فلز به‌كار رفته ، نوع خطاطي ، نام حكاك و خطاط ، تاريخ شروع و پايان اثر از ديگر مشخصه‌هاي اين كارهنري است كه در آخرين صفحه آن ، حك خواهد شد.

سرلكيان با‪ ۲۸‬سال سن ، اهل شهرستان اليگودرز و ساكن خمين ، از كودكي در كار قلم‌زني بوده و به آن عشق مي‌ورزد.ك/‪۴‬
 دوشنبه 20 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 491]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن