واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: قائم مقام الأزهر در گفتوگو با ايكنا:گفتمان با غرب نيازمند بهروزكردن فرآيند مطالعات قرآني است
گروه بينالملل: بحث در باب چگونگي گفتمان با غرب بهعنوان راهكاري براي مقابله با اهانت به مقدسات اسلامي به شدت نيازمند بهروز كردن فرآيند مطالعات قرآني پيشرو و امروزين جهت القاي صورتهاي كمال و جمال اسلام است.
«محمود عبدالغني عاشور» قائممقام الأزهر و رييس دارالتقريب مصر و عضو مركز پژوهشهاي اسلامي در گفتوگوي اختصاصي با خبرنگار بخش بينالملل خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) با بيان اين مطلب گفت: يكي از مهمترين وظايف كنوني هر مسلمان كسب دقيقترين اطلاعات در حوزه دين و مذهبي است كه با آن شناختهميشود، در عصري كه معاندان و دشمنان، اسلامستيزي را بهعنوان حربهاي اتخاذميكنند، كمترين كار ممكن براي مقابله، رجوع به دستورات قرآن و سفارشهاي اسلام در قالب احاديث و روايتهاي نبوي(ص) است.
وي همچنين با اشاره به اينكه دين اسلام منادي صلح و تسامح است، گفت: قرآن اساسنامه تقريب مذاهب، وحدت و انسجامگرايي است، آياتي همچون «ان هذه امتكم امة واحدة» (آيه 92 سوره انبياء) و «اعتصموا بحبل الله جميعا ولاتفرقوا»(آيه 103 سوره أل عمران) و «يا ايها الناس خلقناكم من ذكر وانثي وجعلناكم شعوباً وقبائل لتعارفوا»(آيه 13 سوره حجرات) و «وتعاونوا علي البر والتقوي»(آيه 2 سوره مائدة) و «لاتنازعوا فتفشلوا وتذهب ريحكم»(آيه 46 سوره الانفال) و «انما المومنون اخوة»(آيه 10 سوره حجرات) جملگي دستورالعملهاي قرآن براي تقريب و رهيافتي براي رسيدن به وحدت هستند.
رييس دارالتقريب مصر در ادامه اين گفتوگو تحريم و قطع رابطه اقتصادي با كشورهاي موهن به ارزشهاي قرآني و شخصيت والاي نبي مكرم اسلام توسط حكومتها و نيز برخورد هوشمندانه ملتهاي مسلمان با متجاوزان و اتخاذ رويكردي عقلي را از ديگر راهكارهاي مقابله با موهنان دانست.
اهانت به مقدسات؛ عادت كينهتوزان بيماردل
محمود عبدالغني عاشور در توضيح اين مطلب با اشاره به اينكه باز چاپ كاريكاتورهاي موهن به ساحت مقدس پيامبر و نيز پخش فيلم ضدقرآني «فتنه» توسط سياسيتمدار هلندي يك سناريوي كهنه است، به خبرنگار ايكنا گفت: اين اهانتها پديدههاي نوظهور و مستحدثي بهشمار نميآيند.
وي همه اين توطئهها را تلاشهايي نافرجام در راستاي دور نگهداشتن تشنگان حقيقت عنوانكرد و افزود: دشمنان اسلام همواره اعمال خطرناكي را در جهت مخدوشكردن صورت و سيرت اسلام و مسلمانان مرتكبشدهاند.
قائممقام الأزهر ـ بزرگترين مركز علوم ديني اهل سنت ـ كه معتقد است «اين اهانتها بازگشت به دوران جاهليت قبل از اسلام است» اضافهكرد: موضوع و محتواي اين توطئهها و افتراءات بسان همان توطئههايي است كه قرآن را در رديف افسانههاي كهن قرارداده و حضرت رسول الله(ص) را به شاعر، ساحر و مجنون توصيف كردهبود.
رييس دارالتقريب مصر تصريحكرد: اينگونه تخريبها، هتاكيها و ناسزاها هيچگاه نتوانست مانع و سدي در برابر انتشار و گسترش مفاهيم و آموزههاي اسلام و قرآن شود، بلكه تنها عداوت و كينهتوزي بيماردلان را به نمايش گذاشت.
عاشور با پرداختن به موضوع سوء استفاده كردن اهانتكنندگان از مفاهيمي همانند آزادي بيان و آزادي انديشه خاطرنشان كرد: آنها با تمامي امكانات معنوي و مادي به شدت با اسلام در ستيز هستند و با مانوردادن روي مفاهيمي همچون آزادي بيان و آزادي انديشه به فرافكنيهاي گزاف و بيهوده ميپردازند.
دانشور برجسته مصري و عضو مركز پژوهشهاي اسلامي با اشاره به آيه 9 سوره حجر «نحن نزلنا الذكر وانا له لحافظون» تأكيدكرد: باري تعالي در قرآن كريم با خود عهد بسته كه صيانت مطلق و نگاهباني از اين كتاب مقدس را بر عهده گرفتهاست.
اين نويسنده عرب و استاد دانشگاه در پاسخ به سؤال خبرنگار ايكنا درباره ارزيابي عملكرد علماي مراكز ديني جهان اسلام همچون حوزههاي علميه و الأزهر در مبارزه با شيوع بدعتها گفت: فهم سيرت و سنت محمدي و درك ديدگاههاي قرآني منزه و نقي يكي از مهمترين وظايف علماي مسلمان در عصر حاضر است، چنانچه در حديث نبوي «فاذا ظهرت البدع فعلي العالم ان يظهر علمه) نيز آمدهاست و به صورت كلي مراكز اسلامي، گامهاي بلندي را در تبيين و تفهيم درونمايه اسلام و سلوك و اخلاق پيامبر(ص) برداشتهاند.
اسلام آكنده از شاخصههاي اعتدالگرايي است
وي در بخش ديگري از اين گفتوگو با اشاره به آيه 143 سوره بقره «وكذلك جعلناكم أمة وسطا لتكونوا شهداء على الناس ويكون الرسول عليكم شهيدا»، اسلام را مبري از پديدههايي همچون تكفير، غلو، جمود و ايستا بودن و افراط و تفريط دانست و آنرا آكنده از مؤلفهها و شاخصههاي اعتدالگرايي و ميانهروي عنوانكرد.
يادآوريميشود شيخ محمود عبدالغني عاشور از نخستين كساني بود كه با استقبال از تحكيم روابط دو كشور ايران و مصر گفتهبود كه برخورد صاحبان تمدن ايران و مصر ميتواند معجزهكند و اين همان چيزي است كه امت اسلامي اكنون به آن نيازدارد.
مشهور است كه محمود عبدالغني عاشور قائم مقام الازهر در دي ماه 79 به هنگام ديدار با مقام معظم رهبري حضرت آيت الله العظمي خامنهاي (مد ظله العالي) چنين اظهارداشت: «كمپ ديويد* با مرگ سازنده آن مرد».
*پيمان كمپ ديويد (Camp David Accords) نام پيماني است كه به وسيله «انور سادات» رييسجمهور وقت مصر و «مناخيم بگين» نخستوزير وقت اسراييل در تاريخ ۱۷ سپتامبر ۱۹۷۸ به امضا رسيد و اين پيمان، نخستين توافق صلح ميان طرفين جنگ اعراب و اسراييل بود كه به صلح ميان مصر و اسراييل انجاميد.
يکشنبه 19 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 145]