واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: بررسي شرايط اجتماعي در دوران ظهور حضرت وليعصر(عج) از سلسله مباحث آيتالله مكارم شيرازي
گروه خبرنگاران افتخاري / جمشيد غضنفري: زمانى كه حضرت حجت (عج) ظهور كند به عدالت حكم مىكند و كسى نمىتواند به ديگرى جور و ستم روا دارد و راهها به وسيله او امن مىشود، زمين بركاتش را براى استفاده مردم خارج مىكند و امور را به دست اهلش مىسپارد و هيچ دينى غير از اسلام باقى نمىماند و همه به اسلام گرايش پيدا مىكنند.
اذا قام القائم حكم بالعدل و ارتفع فى ايّامه الجور و امنت به السبل و اخرجت الارض بركاتها و ردّ كل حق الى اهله و لم يبق اهل دين حتّى يظهر الاسلام و يعترفوا بالايمان.(1) زمانى كه حضرت حجة (عج) ظهور كند به عدالت حكم مىكند و كسى نمىتواند به ديگرى جور و ستم روا دارد و راهها به وسيله او امن مىگردد، زمين بركاتش را براى استفاده مردم خارج مىكند و امور را به دست اهلش مىسپارد و هيچ دينى غير از اسلام باقى نمىماند و همه به اسلام گرايش پيدا مىكنند.
در اين حديث هفت برنامه براى حضرت بيان شده است:
1و 2- حكومت عادلانه و رفع ظلم و جور
« اذا قام القائم حكم بالعدل و ارتفع فى ايّامه الجور » نقطه مقابل عدل، ظلم است نه جور، و قسط نقطه مقابل جور است. فرق بين عدل و قسط اين است كه عدالت يعنى حقّ ديگرى گرفته نشود و قسط اين است كه بين افراد تبعيض نشود، پس ظلم به نفع خويشتن گرفتن و جور حقّ كسى را به ديگرى دادن است. به عنوان مثال، يك وقت خانه كسي را براى خودم مىگيرم، كه اين ظلم است و يك وقت خانه او را مىگيرم و به ديگرى مىدهم كه اين جوراست. نقطه مقابل اين است كه خانه كسي را نمىگيرم براى خودم كه اين عدل است و اگر به كسى هم ندهم اين قسط است، پس قسط عدم تبعيض و عدل عدم ظلم است.
3- امنيت راهها:
«و امنت به السبل» راهها به وسيله او امن مىشود.
4- شكوفايى طبيعت:
« و اخرجت الارض بركاتها » زمين بركاتش را خارج مىكند چه بركات كشاورزى و چه معادن و چه نيروهاى ديگرى كه براى ما مخفى است.
5- سپردن امور به اهل خبره
« و رُدّ كلّ حقّ الى اهله » كارها را به اهلش مىسپارند به خلاف زمان ما كه بسيارى از كارها به دست نااهلان است .
6- حاكميّت دين اسلام:
« و لم يبق اهل دين حتّى يظهر الاسلام » هيچ دينى باقى نمىماند و همه اديان دين واحد مىشوند و آن همانا اسلام است.
7- گرايش قلبى به اسلام:
« و يعترفوا بالايمان » كه دو معنى دارد ممكن است يا اشاره به اين باشد كه همه تابع مكتب اهل بيت مىشوند و يا اشاره به اين باشد كه علاوه بر اين كه در ظاهر ايمان دارند در باطن هم مؤمن هستند.
مهمترين كارهايى كه آن حضرت انجام مىدهد و از روايات استفاده مىشود در چهار محور خلاصه مىشود:
1- اصلاح عقايد:
« ما على ظهر الارض بيت حجر و مدر الاّ ادخله الله كلمة الاسلام »(2)
در تمام روى زمين خانه هاى سنگى براى ثروتمندان و خانههاى گِلى فقرا و چادرها باقى نمىماند جز اين كه كلمه «لا اله الاّ الله» در آنها خواهد بود و شرك برچيده خواهد شد.
2- تكامل عقول:
جهش علمى و عقلانى پيدا مىشود مرحوم علاّمه مجلسى چنين مىفرمايند:
كه مردم تحت تربيت او قرار مىگيرند و انديشهها و خردهاى آنها كامل مىشود. (3)
3- عدل و داد: در روايات متعدّد آمده است كه « يملأ الارض عدلا و قسطاً كما ملئت ظلماً و جوراً». (4)
4- اصلاح اخلاق:
از بين بردن مفاسد اخلاقى و زنده كردن ارزشهاى اسلامى كه اين را از روايات علايم آخرالزمان استفاده مىكنيم، رواياتى كه مىگويد قبل از قيام قائم انحرافات اخلاقى مثل زنا، سرقت، رشوه خوارى، كم فروشى، شراب خوارى، خون بىگناهان را ريختن زياد مىشود و معنايش اين است كه مهدى (عج) قيام مىكند تا اينها را از بين ببرد يعنى نظام ارزشى به طور كلّى مختل شده و حضرت مهدى (عج) نظام ارزشى را درست مىكند.
حضرت مهدى (عج) داراى لشكر و سپاه و اعوان و انصار است همچنان كه در «زيارت آل يس» آمده است:
واجعلنى من شيعته و اتباعه و انصاره و يا در بعضى از روايات آمده است كه: والمجاهدين بين يديه، كسانى كه مىخواهند از ياران آن حضرت باشند بايد در اين چهار محور كار كنند و كسى كه هيچ يك از اين امور را ندارد و دعا كند كه از ياران او باشد، اين دعا دور از اجابت است.
--------------------------------------------------------------------------------
پينوشتها:
1. بحارالانوار، ج 52، ص 338.
2. تفسير قرطبى، ج 12، ص 300.
3. بحارالانوار، ج 52، ص 328.
4. بحارالانوار، ج 14، ص 33.
منبع: سلسله مباحث اخلاقي آيةالله مكارم شيرازي
يکشنبه 19 خرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]