تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):چه چيز مانع مى شود كه هر گاه بر يكى از شما غم و اندوه دنيايى رسيد، وضو بگيرد و به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820472800




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كاپيتولاسيون در قرن 21


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: كاپيتولاسيون در قرن 21
جام جم آنلاين: توافق‌نامه امنيتي آمريكا با عراق كه قرار است دهم تير ماه بين روساي جمهور 2 كشور به امضا برسد، چيزي جز يك كاپيتولاسيون واقعي و تحت‌الحمايگي عراق زير نظر آمريكا نيست. آمريكا كه به دنبال طرح خاورميانه بزرگ و ايجاد سپر امنيتي براي رژيم اشغالگر قدس است، اين‌بار كشور مسلمان و همسايه و بي پناه عراق را هدف قرار داده است.


اين توافق‌نامه براي آ‌مريكا و اشغالگران متحد آن، دستاوردهاي مهمي را در پي دارد؛ كسب موفقيت براي جمهوريخواهان در آستانه انتخابات 2008 ميلادي، جلوگيري از افزايش روزافزون تلفات انساني و هزينه‌هاي مالي آمريكا در عراق، تحميل بخشي از هزينه اشغالگري بر مردم عراق و نهادهاي بين‌المللي، تضمين حضور درازمدت آمريكا در منطقه حساس خاورميانه، تغيير چهره آمريكا از يك نيروي متجاوز و اشغالگر به نيروي حافظ صلح و امنيت در عراق، كنترل سلطه بر منابع و نفت عراق، مهار حركت‌هاي خودجوش اسلامي و ايجاد مزاحمت و چالش‌‌هاي امنيتي بر كشورهاي همسايه بخصوص ايران از جمله پيامدهاي يكجانبه‌گرايي آمريكا در عراق است.

با كمال تاسف آنچه تاكنون از مفاد پيش‌نويس توافق‌نامه دريافت مي‌شود، آن است كه آمريكايي‌هاي اشغالگر اجازه خواهند يافت بدون محدوديت زماني و مكاني در عراق عمليات نظامي انجام دهند، به بهانه مبارزه با تروريسم تا هر وقت كه بخواهند در عراق بمانند و هيچ‌گونه محدوديتي براي حضور نظامي آمريكا وجود نخواهد داشت، افراد نظامي و غيرنظامي آمريكا مجبور به حضور در دادگاه‌هاي عراق نيستند و از مصونيت كامل برخوردارند، آمريكا مي‌تواند پايگاه هاي نظامي در عراق ايجاد كند، وزارتخانه‌هاي دفاع، كشور و اطلاعات عراق زير نظر مقامات آمريكايي فعاليت خواهد كرد و نيروهاي آمريكايي بر خريد، تسليح و آموزش ارتش و پليس عراق نظارت خواهند كرد.

براستي اين توافق‌نامه آيا چيزي جز تبديل كردن عراق به پايگاه نظامي آمريكا و تحت‌الحمايگي يا به عبارت ديگر مستعمره شدن عراق، معنا و مفهومي دارد؟ آيا عراق از نظام بعثي صدام رها شد كه گرفتار آمريكا شود؟

آيا اين توافق‌نامه چيزي جز تهديد عليه امنيت ملي ايران و همسايگان عراق كه در به رسميت شناختن رژيم پس از سقوط ديكتاتور و سپس تلاش براي استقرار آن نهايت همكاري را داشته‌اند، پيام ديگري دارد؟

فردريك كيگن، محقق موسسه آمريكايي اينترپرايز وابسته به نومحافظه‌كاران در جمع روزنامه‌نگاران عراقي گفت: «بزرگترين تهديد امنيتي كه عراق را هدف قرار داده است، حضور ايران در عراق است و آمريكا براي مقابله با خطر ايران و تامين امنيت منطقه خاورميانه، نيازمند «سامانه امنيتي و منطقه‌اي» براي اطمينان خاطر دادن به كشورهاي ضعيف است.»

آيا اين سخنان نهايت هدف اشغالگران را برملا نمي‌سازد؟ براستي دولت و مسوولان و ائتلاف يكپارچه عراق در برابر اين تحقير بزرگ كه در قرن بيست و يكم تازگي دارد، چه پاسخي به مردم محنت‌ديده و بي‌پناه عراق دارند؟

خوشبختانه مراجع بزرگوار در برابر اين توافق‌نامه ننگين كه افكار عمومي را به ياد كمپ ديويد مي‌اندازد، آشكارا مخالفت كرده‌اند؛ از آن جمله آيت‌الله سيستاني اعلام كرده‌اند كه «تا من زنده‌ام نمي‌گذارم چنين پيماني ميان دولت اشغالگر آمريكا و كشور مسلمان عراق بسته شود».

برخي از گروه‌هاي سياسي توافق‌نامه را «سند اسارت ملت عراق» ناميده‌اند و هم‌اكنون اين مخالفت‌ها در حال تبديل شدن به يك ائتلاف فراگير و گسترده عليه توافق‌نامه خفت‌بار از سوي گروه‌ها و جريان‌هاي مختلف عراق است.

در آستانه سفر نوري‌المالكي، نخست‌وزير عراق به ايران لازم است دولت عراق پاسخگوي اين اقدام و تهديد آشكار امنيتي عليه ايران باشد. ثانيا مسلمانان جهان اجازه نخواهند داد اشغالگران، سرزمين‌هاي اسلامي را يكي پس از ديگري مورد تجاوز قرار دهند و آن گاه در خفت‌بارترين حالت اقدام به انعقاد موافقت‌نامه‌هاي تحت الحمايگي كنند.

امروز كسي ترديد ندارد دولت آمريكا در راس تروريست‌ها و بزرگ‌ترين حامي آنهاست. امروزه تروريسم، اشغالگري، تجاوز و زورگويي در ادبيات سياسي جهان مترادف با رژيم حاكم بر ايالات متحده آمريكاست.

قرن بيست و يكم عصر بيداري مردم و مقابله با يكه‌تازي استكبار است. مسلمانان و آزادگان جهان در برابر قدرت‌طلبي آمريكا خواهند ايستاد و پاسخ لازم را خواهند داد. اما امروز دولت، مجلس و مسوولان عراق در برابر تاريخ و مسلمانان بايد پاسخگو باشند؟ براستي بدهي‌هاي عراق و خسارات ناشي از تجاوز صدام عليه ايران چقدر است؟!

علي دارابي‌
 يکشنبه 19 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 199]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن