تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):کسی که بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد ، دیرتر به آروزیش می رسد و زودتر به آنچه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803628453




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نويسنده: آيت مظفّرى مسيحيت صهيونيستى و آينده جهان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نويسنده: آيت مظفّرى مسيحيت صهيونيستى و آينده جهان
خبرگزاري فارس: مـقـاله حـاضـر به معرفى مسيحيت صهيونيستى مى پردازد كه طى آن ضمن بيان تاريخچه ، مبانى اعـتـقـادى مـسـيحيان صهيونيست را به اختصار نقد كرده ، ديدگاه آنان را درباره آينده جهان بيان مى كند.
چكيده

صهيونيسم به جنبش سياسى ـ مذهبى يهوديان براى حضور در فلسطين و حق حاكميت يهود بـر كـل ايـن سرزمين اطلاق مى شود، لذا مسيحيانى كه به طور جدى از بازگشت يهوديان بـه فـلسـطين به عنوان ارض موعود حمايت مى كنند، مسيحى صهيونيست شناخته مى شوند. مـقـاله حـاضـر به معرفى اين جريان مى پردازد كه طى آن ضمن بيان تاريخچه ، مبانى اعـتـقـادى مـسـيحيان صهيونيست را به اختصار نقد كرده، ديدگاه آنان را درباره آينده جهان بيان مى كند.

كليد واژه ها: صهيونيسم ، مسيحيت صهيونيستى ، آينده جهان .

مقدمه

مـسـيـحـيـت به سه مذهبِ كاتوليك روم ، ارتدوكس و پروتستان تقسيم شده است . كشورهاى آمـريـكـا و شـمال اروپا عمدتا پروتستان ، كشورهاى جنوب اروپا و آمريكاى لاتين عمدتا كاتوليك هستند و پيروان مذهب ارتدوكس در اروپاى شرقى حضور دارند. مذهب پروتستان در درون خود فرقه هاى فراوانى دارد كه به بيش از هزار مى رسد. يكى از فرقه هايى كـه در طـول يـك قـرن اخـيـر ظـهـور يـافـتـه و بـه شـدت فعال شده، مسيحيت صهيونيستى است .
مسيحيت صهيونيستى كه تلفيقى است از تعاليم مسيحيت و يهوديت ، از جهتى چشم به منابع و الهـيـات انـجـيـلى دارد و از سـوى ديـگـر آمـوزه هـاى تـورات را بـه شـدت دنبال مى كند. اين جريان با تاءكيد بر عهد عتيق (تورات ) و مكاشفات يوحنا در عهد جديد (انـجـيـل ) مـعـتـقـد است كه ظهور حضرت مسيح (ع ) نزديك است و براى اين واقعه مهم بايد بـسـتـر لازم را فـراهـم سـاخـت و مـوانـع را از سـر راه بـرداشـت .
پيروان اين جريان ، خود را مسيحيان دوباره تولد يافته مى دانند و از ويژگى هاى بارز آنـان ، تـعـصـب شديد نسبت به صهيونيسم و اسرائيل غاصب است . آنان حتى متعصب تر از يـهـودى هـاى صـهـيـونـيـسـت مـقـيـم اسـرائيـل و آمـريـكا هستند. از نظر اين گروه خـداونـد فلسطين را به عنوان ارض موعود به يهوديان بخشيده و ساكنان اصلى آن يعنى فلسطينيان در آن حقى ندارند.
مـسـيـحـيـان صـهـيـونيست به مقابله با افكار ضد يهود مى پردازند، در آموزش مسيحيت بر ريـشـه هـاى يـهـودى ديـن مـسـيـح تـاءكـيـد مـى كـنـنـد و مـسـيـحـى واقـعـى را دوسـت جـدى اسرائيل غاصب مى دانند و براى مهاجرت يهوديان به فلسطين بسيار مى كوشند.

تاريخچه

مسيحيت صهيونيست با وجود ريشه هاى پروتستانى خود، براى نخستين بار در اواخر قرن نـوزدهم ميلادى ظهور كرد. جان داربى (Darby Nilson John) كشيش معروف انگليس ، كه در سـال 1882 م درگـذشـت ، مسيحيت صهيونيستى را به عنوان ((عملى نمودن خواسته هاى مسيح )) و تحقق پيش گوئى هاى انجيل بين پروتستان ها ترويج كرد.
پـس از او كـشـيـشـان پـروتـسـتـان ديـگـرى چـون دى . ال . مـودى ، ويـليـام بـلاكـسـتـون و سـايـرس ‍ اسـكـوفيلد به تبليغ مسيحيت صهيونيستى پـرداخـتـند. اسكوفيلد انجيل را مطابق افكار جان داربى انگليسى تفسير كرد و اين تفسير امـروزه معتبرترين تفسير و بهترين مرجع انجيل براى پروتستان ها محسوب مى شود. بر ايـن اسـاس ، پـيـروان ايـن فـرقـه خـود را مـبـلغـان [حـقـيـقـى ] انجيل (كليساى انجيلى ) و تنها خود را اهل نجات مى دانند. كشيش بلاكستون ، كه به عنوان پدر صهيونيسم مسيحى در آمريكا معروف است ، در دهه 1880 م طـى مـلاقـات هـاى مـكرر با رهبران سياسى ، دينى و سرمايه داران بزرگ آمريكا آنان را مـتـقـاعـد كـرد تـا بـراى ايـجـاد كـشـور اسـرائيـل در سـرزمـيـن فـلسـطـيـن تـلاش كنند. در سـال 1891 مـيـلادى نـيـز نـامـه اى را با امضاى 413 نفر از سرمايه داران و نيز رهبران ارشـد سـيـاسـى و ديـنـى از جـمـله اسـقـف اعـظـم كـاتـوليـك هـاى وقـت آمـريـكـا، كـارديـنـال گـيـبـن ، بـراى رئيـس جمهور وقت آمريكا بنجامين هارى سون فرستاد تا رئيس جمهور آمريكا براى ايجاد اسرائيل تلاش كند.
بـا ظـهـور ايـن فـرقـه در مسيحيت ، صهيونيسم يهودى قوت گرفت و در قرن 20 با كمك دولت انگليس و آمريكا اسرائيل بنيان نهاده شد.
دولت آمـريـكـا در سـال 1917 م . در اثـنـاى جـنـگ جـهـانـى اول از اعلاميه بالفور حـمـايـت كـرد. در سـال 1947 م . هـرى تـرومـن رئيـس جـمـهور آمريكا از تقسيم فلسطين پشتيبانى كرد و در سال 1948 م . تاءسيس دولت نامشروع اسرائيل را به رسميت شناخت . ريشه اين حمايت ها را بايد در رسوخ افكار مسيحيت صهيونيستى در جامعه و دولتمردان آمريكا پى جست . رؤ سـاى جـمـهـور آمـريـكـا از زمـان جـيمى كارتر تا جورج بوش دوم به صراحت گـرايـش خـود را بـه مـسـيـحـيـت صـهـيـونـيـسـتـى نـشـان داده انـد. ايـالات مـتـحـده آمريكا از سـال 1976 شـاهد رشد و گسترش مسيحيت سياسى بنيادگرا و يا ((راست مسيحى )) بوده است . تا يك سوم آمريكاييان از نو غسل تعميد به جاى آوردند ـ مسيحيانى كه دوباره متولد شـدنـد ـ پـيـروان كـليـسـاهـاى افـراطـى افـزايـش يـافتند، شبكه هاى تلويزيونى مذهبى (كـليـسـاهـاى تـلويزيونى ) تاءسيس شدند و سازمان هاى ((راست مسيحى )) با عنوان هاى اكثريت اخلاقى ، ائتلاف مسيحى ، احياى بنيادگرايى ، شوراى مطالعات خانواده ، تاءكيد بـر خـانـواده و ائتـلاف ارزش هـاى سـنـتـى يـكـى پس از ديگرى ظهور كرد. اين سازمان ها گـفتمان اصول گرايانه اى را آغاز كردند كه مهم ترين بخش آن توجه به آينده جهان و بازگشت يا ظهور دوم مسيح (Coming Second) است . آنان خواستار جلوگيرى از سقط جـنـيـن ، تـحـريم همجنس بازى ، و در پى كسب مجوز براى برگزارى نماز در مدارس اند. هـمـچـنـيـن مـخـالف اصـولى از قـانـون اساسى آمريكا هستند كه بين كليسا و دولت (دين و سياست ) جدايى مى افكند.

مبانى اعتقادى مسيحيت صهيونيستى

مـسـيـحـيـان صـهـيونيست كتاب مقدس (تورات ) را وحى خداوند و پايه و انگيزه صهيونيست بـودن خـود مـى دانـنـد. مـهـم تـريـن اعـتـقـادات اين فرقه را به قرار زير مى توان بيان كـرد:
1. استقرار مجدد: الهيات مسيحيت صهيونيستى بر اساس بازگشت دوباره يهود به سرزمين موعود (فلسطين ) بنا شده است . آنان معتقدند كه خداوند اين وعده را به ابراهيم ، اسحاق ، يعقوب و يوسف داده است و كليسا بايد در استقرار مجدد كمك كند:
((و بـگـوئيـد آن كـه اسـرائيـل را پـراكـنده ساخت ، ايشان را جمع خواهد نمود.))
مسيحيان صهيونيست تشكيل اسرائيل غاصب (در 1948) را تحقق پيش گويى هاى كتاب مقدس مى دانند.
2. بـرگـزيـدگـى : پـيـروان اين فرقه ، يهوديان را قوم برگزيده خداوند مى دانند و ارتباط منحصر به فردى بين خدا و آنان قائل اند.
3. بخش گرايى : مسيحيان صهيونيست ، به بخش گرايى و وضع احكام دينى در هر دوره و عـصـر معتقدند. بر پايه اين عقيده ، خداوند جهان را از آغاز تا پايان بر اساس جدولى تـدبـيـر كـرده كـه بـه هـر دوره از آن يـك بـخـش گـفـتـه مـى شـود و اسـرائيـل نـقـش مـهـمـى در آخـريـن دوره بازى مى كند، يعنى زمانى كه دوباره به كشورى مستقل تبديل مى شود.
4. تاءديب و رستگارى در سالهاى آوارگى يهود: طبق اين عقيده ، پراكنده ساختن مردم يهود در سراسر جهان كه به قرون و سال هاى آوارگى معروف است ، بر اساس تقدير خداوند در طـول قـرون ، تـاءديـب كننده و رستگارى بخش بوده است تا آگاهى و بصيرت خداوندِ اسرائيل را به گوش ملتها برساند.
5 . ابدى بودن مالكيت اسرائيل براى يهود: در بيانيه سومين كنگره پيروان اين فرقه ، اسـرائيـل بـر اساس پيمانى از سوى خداوند به عنوان ملك ابدى يهوديان به آنها اعطاء شده است .
6 . پـيـمـان عـيـسـى مسيح (ع ) براى بازگشت به جهان : عيسى مسيح پيمان بسته كه به اورشليم ، اسرائيل و جهان بازگردد. اورشليم شهر مقدس معتقدان به كتاب مقدس است . در زمـان مـقـرّر عـيـسى مسيح (ع ) باز خواهد گشت تا با نشستن بر تخت داوود در اورشليم با عدالت و صلح بر جهان حكمرانى كند.
7. حـمـايـت مـسـيـحـيـان از يـهـوديـان : مـسـيـحـيـان بـايـد در مـقـابـل اشـكـال مـخـتـلف تـبـعيض و غرض ورزى بر ضد يهوديان و كشور آنها بايستند و فعالانه راحتى و دوستى آنها را طلب كنند.
8 . وجـوب مـشـاركـت فـعـال مـسـيـحـيـان مـؤ مـن در كـمـك بـه يـهـود و اسـرائيل : مسيحيان مؤ من توسط كتاب مقدس دستور داده شده اند كه ريشه هاى عبرى ايمان خـود را تـصـديق كنند و فعالانه به كمك و شركت در برنامه خداوند براى تجمع دوباره يهوديان و استوارى مجدد اسرائيل در زمان كنونى بپردازند.
9. وجـوب تـوبـه كـليـسـا: مـسـيـحـيـان صـهـيـونـيـسـت ايـن امـر كـه مـلت يـهـود را در طـول اعـصـار بـه نـام خـداوند كشته اند و رنج و درد كشيده اند سزاوار سرزنش مى دانند. آنان كليسا را متهم و به توبه و ابراز پشيمانى از هر گونه گناه و فرمان و غفلت كه عليه آنها انجام داده دعوت مى كنند.
10. اهـل نـجـات بـودن يـهـوديـان مـهـاجر: طبق نظر مسيحيان صهيونيست ، يهوديان بايد از سـراسـر جـهـان بـه فـلسـطـيـن مـهـاجـرت كـنـنـد و كـشـور اسـرائيـل در قـلمـرو رودخـانـه نـيـل تـا فـرات بـه وجـود آيـد و يـهـوديـانـى كـه بـه اسـرائيـل مـهـاجـرت مـى كـنـنـد، اهل نجات اند.

آينده جهان

مـسـيـحـيـان صـهـيونيست براى اجرايى كردن عقيده خود درباره بازگشت عيسى مسيح (ع ) و حاكميت بر جهان آينده ، معتقدند كه دو مسجد مسلمانان يعنى الاقصى و صخره در بيت المقدس ‍ بـايـد بـه دسـت پـيـروان كـتـاب مـقـدس ويـران شـود و بـه جـاى آن مـعـبـد يـا هيكل سليمان را بنا كنند و روزى كه يهوديان اين دو مسجد را منهدم كنند، جنگ نهايى و مقدس آخرالزمان يا آرماگدون به رهبرى آمريكا و انگليس آغاز مى شود.
چـون ايـن جنگ وحشتناك آغاز مى شود، همه مسيحيان دوباره تولد يافته ، توسط يك سفينه عـظـيـم از دنيا به بهشت منتقل مى شوند و همراه مسيح (ع ) شاهد نابودى جهان و عذاب سخت خـواهـنـد بـود. در جـنـگ آرمـاگـدون زمـانـى كـه ضـد مـسـيـح يـا دجال در حال پيروزى است مسيح همراه مسيحيانِ دوباره تولد يافته به جهان باز مى گردد و بـا شـكـسـت دجـال ، حكومت جهانى خود را بر پا مى سازد. ديدگاه مسيحيان صهيونيست در باره آينده جهان را به طور خلاصه مى توان به شكل زير ترسيم كرد:

نقد اجمالى مبانى اعتقادى مسيحيت صهيونيستى

نقد اعتقاد مسيحيت صهيونيستى مجالى كافى مى طلبد، امّا به اقتضاى حجم مقاله ، بيان چند نكته ضرورى است :
1. مـسـئله استقرار مجدد يهوديان در سرزمين موعود پيش تر با رهبرى يوشع تحقق يافته اسـت . بـنـابـرايـن تـلاش هاى فعلى يك بحث انحرافى است . اگر به فرض بپذيريم خـداونـد چـنـيـن وعـده اى بـه يـهـود داده ، در گـذشـتـه عـمـلى شـده اسـت نـه ايـنـكـه موكول به آخرالزمان شده باشد. كتاب مقدس خود بر اين سخن گواه است :
پس يوشع تمامى زمين را بر حسب آنچه خداوند به موسى گفته بود گرفت و يوشع آن را بـه بـنى اسرائيل بر حسب فرقه ها و اسباط ايشان به ملكيت بخشيد و زمين از جنگ آرام گرفت .
تـلاش امـروز صـهـيـونـيـسـتـها با ايجاد يك غده سرطانى در جهان اسلام و سوء استفاده از افسانه هولوكاست نمى تـوانـد اسـرائيـل و صـهـيـونـيـست ها را نجات دهد؛ همان گونه كه امام خمينى (ره ) فرمود: اسرائيل بايد از صفحه روزگار محو شود.
2. بـرگزيدگى قوم يهود مربوط به زمانى است كه آنان تحت رهبرى موسى (ع )، به دسـتـورات خـداونـد عـمـل مى كردند و در مقابل فرعون برخاستند، اما آنان قدر اين نعمت را نـدانـسـتـنـد و بـا انحراف و گوساله پرستى (بت پرستى )، كشتن پيامبران و تجاوز از حـدود و دستورات الهى خشم شديد خداوند عليه خود را برانگيختند تا جايى كه به كينه توزترين دشمنان عليه مؤ منان تبديل شدند. قرآن كريم مى فرمايد:
لَتَجِدَنَّ اءَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ اَّمَنُوا الْيَهُودَ(مائده : 82)
بـنـابـرايـن آنـان نـه تـنـهـا قـوم بـرگـزيـده خـداونـد نـيـستند، بلكه با اين همه ستم ، منفورترين قوم در نزد خدايند.
3. ايـنكه اسرائيل در جدول تدبير خداوند صاحب نقش است ، اين نقش با توجه به عملكرد صـهـيـونـيـسـتـهـا اعـم از يـهـودى و مـسـيـحـى بـسـيـار مـنـفـى اسـت . اسـاسـا قـابـل تـصـور نيست كه خداوندى كه عادل است از يك كيان غاصب ، نامشروع و ظالم براى اجراى هدف مقدس خود استفاده كند.
4. بـنـى اسـرائيـل با ظلم هاى وحشتناكى كه در حق مردم خدا پرست فلسطين روا مى دارند، نـشـان مى دهند كه آوارگى موجب تاءديبشان نبوده است و نه تنها رستگار نشده اند، بلكه بر شقاوتشان افزوده شده است .
5 . كـتـاب مـقـدس نـمى گويد كه خدا سرزمين را به يهوديان داده است ، مى گويد خداوند سـرزمـيـن را بـه ثـمـره ابـراهـيـم (ع ) نـويـد داده اسـت و ثـمـره حـضـرت ابـراهـيـم (ع ) در حال حاضر مسلمانان اند كه آيين او را همچون حج ابراهيمى به جا مى آورند و نه يهوديان صـهيونيست كه بر نژاد پرستى و اخراج ناحق فلسطينيان از سرزمين اصلى خود و ترور انسانهاى بى گناه تاءكيد مى كنند و به تعبير قرآن بدترين دشمن مؤ منان اند.
6 . آرى ، بازگشت عيسى مسيح (ع )، به عنوان ياور و وزير حضرت مهدى (عج ) در منابع اسلامى تاءييد شده است و آينده جهان متعلِّق به دين حقّ يعنى اسلام است :
وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ... . (توبه : 33 و صف : 9)
و ديـن حـق [اسـلام ] تـا آن را بـر هـر چـه ديـن اسـت ، پيروز گرداند. هرچند مشركان خوش نداشته باشند.
8. بـه دليـل ظـلم و ددمـنـشـى حاكمان اسرائيل غاصب و پشتيبانان آنها در آمريكا، انگليس و اروپـا، اگـر مـؤ مـنـان مـسـيـحـى بـه يـهـوديـان و دولت اسـرائيـل كمك كنند، در ظلم آنها شريك اند و خشم خداوند را بر مى انگيزند و البته بايد آن بخش از كليسا و مسيحيان كه از اسرائيل حمايت كرده اند، توبه كنند.
پـايـان سـخـن ايـن اسـت كـه انـسـانـهـاى مـخـلص و مـؤمـن راسـتـيـن ، اهـل نـجـات و رسـتـگـارى انـد، نـه افـراد شـرور، ظـالم و تـروريـسـت هـمـچـون آريل شارون ، قصابِ انسانهاى بى گناه در اردوگـاهـهـاى صـبـرا و شـتـيلا و همراهان و پشتيبانان او مانند جورج بوش پسر كه در افـغـانـسـتـان و عـراق بـا كشتار مردم ، تجاوز، اشغال و شكنجه هاى قرون وسطايى روى تاريخ را سياه كرده است !
....................................................................................
منبع: فصلنامه حصون
 جمعه 17 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 188]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن